حتما داستان مسابقه خرگوش و لاکپشت را شنیده‌اید. جایی که لاکپشت به دلیل حرکت آهسته ولی پیوسته در نهایت پیروز می‌شود. در دنیای ارزهای دیجیتال و در مسابقه میان رمزارزهایی چون بیت کوین و اتریوم و کاردانو، می‌توان کاردانو را به مثابه لاکپشت و ۲ رمزارز دیگر را مانند خرگوش دانست. در این مطلب کوین نیک سعی می‌کنیم به مقیاسی کوتاه از اهداف این ارزهای دیجیتال بپردازیم.

البته هنوز نمی‌دانیم واقعا کدام یک از آ‌ن‌ها در انتها پیروز این مسابقه خواهند شد. کاردانو به شکل گسترده‌ای از متخصصان کامپیوتر، رمزنگاران و ریاضیدانان در پروژه خود بهره می‌برد. آن‌ها نتایج کار خود را به صورت مقالاتی آکادمیک ارائه می‌کنند. هدف از این کار این است که از ساختار درست و قوی زیرساخت رمزنگاری که در حال ساخت آن هستند اطمینان حاصل کنند. شارل هوسینسون، موسس کاردانو، اغلب از این می‌گفت که سیستمی را ایجاد کرده است که تا ۱۰۰ سال دوام خواهد آورد. این کاملا مغایر با رویکرد به کار گرفته شده توسط اتریوم و بیت کوین که اصلی‌ترین رقبای کاردانو هستند، است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: کاردانو چیست ؛ با نسل سوم صنعت بلاک چین آشنا شوید

خرگوش‌های دنیای رمزنگاری

رقابت شکل گرفته بین کاردانو، اتریوم و بیت کوین عمدتا برای رسیدن به چیزهایی است که اکنون در دسترس هستند. بنابراین آینده‌نگری چندان جایی در این رقابت ندارد. بیت کوین به گونه‌ای مدیریت شده است که در این زمینه بسیار موفق عمل کند. منتهی شیوه عملکرد آن تنها بر یک اصل استوار است: ذخیره ارزش با اندکی قابلیت‌های پرداختی.

مقایسه اتریوم و کاردانو

بیت کوین قدرتمندترین رقیب کاردانو است

از طرف دیگر، اتریوم هدف بزرگ‌تری را در سر می‌پروراند: یک واسط غیرمتمرکز و با صرفه که قادر است میلیون‌ها تراکنش را در هر ثانیه مدیریت کند؛ در حالی که آنقدر سبک است که می‌توان از آن روی یک کامپیوتر خانگی هم استفاده کرد.

اما در واقعیت، اتریوم دارای ایرادات واضحی است. به شکلی که حتی یک برنامه خرابکارانه هم می‌تواند باعث توقف عملکردهای کلیدی آن شود. ضمن اینکه میزان مصرف برق در این رمزارز هم درست مانند بیت کوین، بسیار زیاد است. با این وجود و علیرغم مصرف زیاد انرژی، به دلیل انعطاف پذیری و دامنه وسیع اپلیکیشن‌های توزیع شده در آن، امنیت اتریوم نسبت به همتایانش کمتر است. مساله بزرگ‌تر این است که احتمالا حتی با معرفی اتریوم ۲ هم این مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: آیا در آینده بلاک چین کاردانو جایگزین اتریوم خواهد شد؟

کاردانو: حرکت آهسته ولی پیوسته

به نظر می‌رسد خیلی از تیم‌ها شیوه کاری خود را به این صورت تعریف می‌کنند: هر چیزی را تا زمانی که کار می‌کند امتحان کن و به عواقبش فکر نکن. خوشبختانه اعصای تیم کاردانو به هیچ وجه از چنین روشی استفاده نمی‌کنند.

آن‌ها معتقد هستند که یک پلتفرم توزیع شده باید شبیه پلی به بزرگراه باشد؛ یک زیرساخت مطمئن که خودروها نمی‌توانند در آن تخلف کنند. بدون شک ساختن چنین سازه امن و قدرتمندی، زمان‌بر خواهد بود.

برای مثال، توسعه دهندگان کاردانو تاکنون چندین بار اقدام به توسعه مجدد زیرساخت کدنویسی خود از ابتدا کرده‌اند. این مساله باعث دشوار شدن کار کیف پول‌های ارز دیجیتال برای پشتیبانی از کاردانو می‌شود. در واقع دلیل اینکه کیف پول‌های زیادی برای این ارز دیجیتال وجود ندارد، همین موضوع است. با این حال، هاسکینسون و دیگر اعضای تیم کاردانو، معتقد هستند که این کار ارزشش را دارد.

از طرف دیگر هنوز بسیاری از موسسات مالی و مشاغل عمده، اتریوم و بیت کوین را ارزهای مطمئن و اثبات شده‌تری می دانند. به همین دلیل تمایل زیادی به ترک این ارزهای دیجیتال وجود ندارد. به نظر می‌رسد کاردانو قصد دارد این طرز فکر را تغییر داده و در نهایت، پتانسیل واقعی و باورنکردنی ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی را به همه نشان دهد. برای مثال می‌توان به عرضه شبکه بلاکچین Shelley توسط کاردانو اشاره کرد.

با کمک این شبکه، دارندگان توکن‌های کوچک می‌توانند منابع خود را برای تایید اعتبار شبکه کاردانو تجمیع کرده و در ازای آن، پاداش دریافت کنند. این مساله دلیل خوبی برای خرید سکه‌های کاردانو و کمک به افزایش قیمت آن در آینده نزدیک است.

نظرات، ایده‌ها و تحلیل‌های خود درباره بازار ارزهای دیجیتال ۱۰ شهریور را از طریق سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون این حوزه را از طریق حساب توییتر کوین نیک یا اینستاگرام کوین نیک دنبال کنید.

منبع: cryptogazette