پلتفرم قراداد هوشمند متن باز کاردانو (Cardano) که برای رقابت مستقیم با اتریوم طراحی شده است روز چهارشنبه اعلام کرد با انجام هاردفورک شلی از شبکه متمرکز بایرون (Byron) به شبکه غیرمتمرکز شلی (Shelley) منتقل خواهد شد. در ادامه این مطلب در مورد اجرای موفقت‌آمیز هاردفورک شلی در بلاک چین کاردانو بیشتر صحبت می‌کنیم.

اجرای موفق هاردفورک شلی

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) مدیرعامل کاردانو اعلام کرده است که این بلاک چین طی ۵ سال به مرور توسعه پیدا کرده است و انتظار می‌رود صدها دارایی دیجیتال روی این شبکه اجرا شود.

هاسکینسون در کنفرانس خبری به مناسبت انجام موفق هاردفورک شلی بلاک چین کاردانو گفت:

هر قطعه از این شبکه با عشق، دلبستگی و آینده‌نگری ساخته شده است و هنوز هم نبردهای سختی پیش روی ما قرار دارد. ما دیگر یک سیستم ثابت متمرکز نیستیم و به صورت یک سیستم پویا و غیرمتمرکز کار خواهیم کرد.

این نسخه جدید از الگوریتم اجماع Ouroboros که یک پروتکل اثبات سهام (PoS) است، استفاده خواهد کرد که از رمزنگاری، ترکیبات ریاضی و نظریه بازی بهره می‌برد.

با اجرای شلی روی شبکه اصلی کاردانو، استخرهای استیکینگ برای دارندگان توکن کاردانو (ADA) فعال خواهد شد و این امکان را به کاربران می‌دهد که بلافاصله پس از ثبت نام، دارایی خود را برای استیکینگ به این استخرها اختصاص دهند.

فرایند تخصیص در الگوریتم اثبات سهام به کاربرانی که دارای ارز دیجیتال کاردانو هستند امکان می‌دهد تا با اشتراک دارایی خود در استخرها در کسب پاداش سهیم شوند.

گفته می‌شود هنگامی که ۱۰۰۰ استخر استیکینگ در شبکه کاردانو ایجاد شود، کاردانو به توازن اجماعی خواهد رسیدکه در حال حاضر ۴۸۵ استخر استیکینگ فعال وجود دارد.

هاردفورک شلی بلاک چین کاردانو

اجرا موفق هاردفورک شلی بلاک چین کاردانو

این مطلب راهم مطالعه کنید: خروش ۱۱ درصدی ارزش ارز دیجیتال کاردانو با انتشار آپگرید Shelley

به گفته استارتاپ IOHK که تیم توسعه دهنده کاردانو محسوب می‌شود. هاردفورک شلی تنها قدم اول در مجموعه‌ای از بهبودها خواهد بود که در ماه‌های آینده روی شبکه کاردانو انجام خواهد شد با این امید که پروژه کاتالیست (Project Catalyst) آن تا پایان سال راه‌اندازی شود.

کاتالیست در واقع یک مدل اداره جمعی است که به اعضای جامعه کاردانو امکان رای گیری برای تعیین تصمیم‌گیری‌های بلاک چین، شامل به‌روزرسانی‌های نرم افزاری، بهبودهای فنی و مسیر آینده شبکه را می‌دهد.

با وجود این، کاردانو در ۲۴ ساعت گذشته با ۳ درصد کاهش قیمت همراه بوده است و در حدود قیمت ۰/۱۴۰۵ دلار معامله می‌شود. البته نسبت به هفته پیش هنوز جایگاه بهتری دارد و ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. جالب است بدانید کاردانو در یک ماه گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است و عملکردی به مراتب بهتر از بیت کوین و اتریوم از خود نشان داده است.

نقشه راه کاردانو از پنج دوره تشکیل شده است که هر دوره دارای یک محور تمرکز اصلی است. در حالی که دوره قبلی یعنی بایرون روی ایجاد جامعه متمرکز بود، براساس نقشه راه عمومی کاردانو  محور اصلی دوره جدید شلی تمرکززدایی شبکه خواهد بود. مدیران اجرایی کاردانو هنگام راه‌اندازی آن اعدا کرده بودند کاردانو ۵۰ تا ۱۰۰ برابر سایر شبکه‌های بلاک چین، غیرمتمرکزتر خواهد بود.

به نظر شما ادعای مدیران کاردانو قابل قبول است؟ نظرات و تحلیل‌های خود از بازار ارز دیجیتال را می‌توانید از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk و cryptonews