می توانیم بگوییم اتریوم (Ethereum) و کاردانو (Cardano) از نظر توسعه مداوم دو غول بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال هستند، هرچند در ماه های اخیر به نظر می‌رسد کاردانو در زمینه رونمایی از پروتکل‌های جدید، اتریوم را پشت سر گذاشته است. کاردانو با رونمایی از پروتکل شلی (Shelly) به یکی از کارآمدترین اکوسیستم‌های ارز دیجیتال تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه ویژگی‌های این بلاک چین ژاپنی، در آینده کاردانو جایگزین اتریوم خواهد شد. در ادامه این مطلب از کوین نیک به رقابت کاردانو و اتریوم بیشتر خواهیم پرداخت.

پیاده سازی پروتکل شلی که در واقع کاردانو را به یک بلاک چین بر مبنای اثبات سهام تبدیل می‌کند از ۹ ژوئن آغاز شده و در ۱۶ ژوئن همه به‌روزرسانی‌های مربوط به آن وارد فرآیند شود.

کاردانو در مقابل اتریوم

اتریوم (Ethereum) و کاردانو (Cardano)

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال کاردانو در برابر حمله‌های سهام جعلی ایمن است!

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) مدیرعامل و بنیانگذار IOHK در یک پادکست در زمینه تفاوت کاردانو با سایر بلاک چین‌ها و اینکه کاردانو چگونه می‌تواند از نظر تاثیرات شبکه از اتریوم پیشی بگیرد، صحبت کرد.

هاسکینسون به این موضوع اشاره کرده است که کاردانو با در نظر گرفتن نکات مثبت بیت کوین و به کارگیری این نکات توانسته است به خوبی در مسیر پر از چالش ارزهای دیجیتال به سمت جلو حرکت کند. با این حال او خاطر نشان می‌کند الگوریتم اثبات کار در این بلاک چین قابل انجام نبود.

ما واقعا مزایای مکانیسم اثبات سهام (proof of stake) را دوست داریم. مزایایی مانند انجام تراکنش بسیار سریع، مصرف بسیار پایین انرژی، اجرای کل سیستم با تنها ۱۰ کیلووات انرژی. این واقعیت که شما در بیرون از سیستم از امنیت کامل برخوردار باشید، شما را در موقعیت بسیار خوبی قرار می‌دهد تا مدل استخر استیکینگ را پیاده‌سازی کنید.

با وجود اینکه کاردانو به عنوان یک بلاک چین «قاتل اتریوم» شناخته می‌شود، اما تاثیر اتریوم در اکوسیستم ارزهای دیجیتال آنقدر زیاد است که کاردانو به این زودی‌ها نمی‌تواند جای اتریوم را بگیرد. با این حال، به نظر می‌رسد هاسکینسون کاملا نسبت به این موضوع امیدوار است، او در رابطه با این موضوع گفته است:

اول از همه ما باید بتوانیم نظر مجموعه برنامه نویسان چه بلاک چین و چه غیر بلاک چین را به خود جلب کنیم. ما باید کاری کنیم که با این چارچوب جدید هماهنگ شوند. کاردانو یک بلاکچین چند منظوره است و می‌تواند ده‌ها هزار توسعه دهنده را وارد اکوسیستم کند.

از طرف دیگر اگر اتریوم ۲ مطابق برنامه تدوین شده در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود، ممکن است همه چیز برای کاردانو دشوار شود. چرا که اتریوم می‌تواند به سیستم اثبات سهام تبدیل شود که به کمک آن ویژگی‌هایی مانند حفظ حریم شخصی و مقیاس‌پذیری بهبود خواهد یافت.

بنابراین اگر اتریوم بتواند مطابق برنامه ریزی به‌روزرسانی‌هایش را انجام دهد در امنیت بیشتری قرار خواهد گرفت. اما اگر باز هم این کار به تاخیر بیفتد، احتمالا در آینده نزدیک کاردانو می‌تواند از نظر تاثیر شبکه در اکوسیستم جایگزین اتریوم شود.

منبع: ambcrypto