ایران که در سال‌های اخیر تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار گرفته است سرشاز از منابع نفت و گاز برای تامین انرژی برق ارزان است، به همین دلیل ماینرهای زیادی در ایران فعالیت می‌کنند. با وجود اینکه استخراج ارز دیجیتال از سال گذشته در ایران قانونی شده بود، اما معامله آن هنوز اجازه قانونی پیدا نکرده است. اما در تازه‌ترین مقررات از ماینرها خواسته شده است تا ارز دیجیتال خود را به بانک مرکزی ایران بفروشند. در ادامه این مطلب درباره جزئیات خرید بیت کوین توسط بانک مرکزی ایران بیشتر صحبت می‌کنیم.

بر اساس گزارش ایسنا، دولت ایران قوانین جدیدی برای فروش بیت کوین‌های استخراج شده به صندوق‌های دولتی وضع کرده است تا از این طریق بتواند منابع لازم برای واردات را تامین کند.

تصمیم جدید هیئت وزیران

این مصوبه که با همکاری وزارت نیرو و بانک مرکزی ایران وضع شده است، به ماینرهای قانونی که دستگاه‌های ماینرها خود را به ثبت رسانده باشند، اجازه می‌دهد تا توکن‌های استخراج شده خود را به بانک مرکزی بفروشند.

جالب است بدانید که بیش از ۳۳ درصد از ذخایر خارجی ایران در ۲ سال اخیر کاهش یافته است و استفاده از بیت کوین به یکی از راه‌های مبارزه با تحریم‌های ناعادلانه امریکا تبدیل شده است.

این اقدام اخیر ایران ما را یاد تصمیم اخیر دولت ونزوئلا می‌اندازد که استخر‌های استخراج ارز دیجیتال را در این کشور قانونی اعلام کرده بود. ونزوئلا هم تحت شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

خرید بیت کوین توسط بانک مرکزی ایران

بر اساس مقررات جدید ماینرهای ایرانی می‌توانند ارز دیجیتال خود را به بانک مرکزی ایران بفروشند

این مطلب راهم مطالعه کنید: امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال در صورت تایید بانک مرکزی

بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای یا همان برجام، این کشور تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد که همکاری شرکت‌های تجاری با ایران را منع می‌کرد، همچنین روز ۸ اکتبر هم مایک پمپئو (Michael Pompeo) ویزر امور خارجه امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۸ بانک ایرانی اعلام کرده بود.

در نتیجه ایران در استفاده از ذخایر ارزی دلاری خود با مشکل مواجه شد و به نظر می‌رسد تصمیم گرفته است از ارزهای جانشین مانند یوان به جای دلار امریکا استفاده کند. همچنین گفته می‌شود ایران در حال ایجاد ارز دیجیتال ملی خود است. به نظر می رسد استفاده از یوان و ارز دیجیتال در کنار هم می‌تواند به دولت ایران کمک کند تا نفت بیشتری را در بازارهای جهانی بفروشد.

خرید ارز دیجیتال از سوی بانک مرکزی

خرید بیت کوین توسط بانک مرکزی به نظر می‌رسد ربطی به چالش ایران با صادرات نفت ندارد، بلکه هدف آن تامین منابع برای واردات است. البته با وجود اینکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هنوز به عنوان ارزهای خارجی بین‌المللی شناخته نمی‌شود ولی کارشناسان عقیده دارند این راهکار می‌تواند به دولت ایران برای خروج از این وضعیت کمک کند.

جالب است بدانید استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از ماه اوت سال ۲۰۱۹ در ایران قانونی اعلام شد، ولی همزمان معاملات و تجارت با آن ممنوع است. در ماه‌های گذشته هم طرح خوداظهاری دستگاه‌های ماینر انجام شده بود که به نظر می‌رسد این قانون برای سر و سامان دادن به وضعیت استخراج کنندگان ارز دیجیتالی که از برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند و اخذ مالیات از آن‌ها صورت گرفته بود. ایران به لطف داشتن منابع عظیم نفت و گاز یکی از ارزان‌ترین کشورها از لحاظ قیمت انرژی در جهان است.

در مکانیسم اثبات کار و استخراج بیت کوین، هرچه هزینه برق ارزان‌تر باشد، فرآیند سودآورتر خواهد بود. از طرفی دستگاه‌های ماینر پرقدرت نیز احتیاج به مصرف برق زیادی دارند. از این رو در اوایل سال جاری میلادی ایران تصمیم گرفت این منابع ارزان را در اختیار فارم‌های بزرگ استخراج بیت کوین در نیروگاه‌ها قرار دهد.

هرچند دولت هنوز در حال بررسی و اصلاح آیین‌نامه‌های مربوط به استفاده از ارزهای دیجیتال است، اما ماینرها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به صورت مستقیم و در حد مجاز به کانال‌های معرفی شده توسط بانک مرکزی ایران بفروشند.

نظر شما درباره خرید بیت کوین توسط بانک مرکزی ایران چیست؟ آیا ماینرها دولت را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب می‌کنند؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود را می‌توانید از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt