در یک گزارش جامع توسط سازمان تسویه حساب‌‌های بین‌المللی، مشخص شده است که دلیل اصلی تقاضای بانک‌ها برای ایجاد یک ارز دیجیتال بانکی و دولتی، ترس از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است.

پس از قدرت گرفتن ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و اتریوم، ظهور طرح‌های پیشنهادی مختلف در خصوص ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در کشورهای مختلف، روز به روز قدرت می‌گیرد و عرضه رسمی آن اجتناب‌ ناپذیر به نظر می‌رسد. ارز دیجیتال بانکی نوع جدیدی از ارزهای فیات است که توسط بانک مرکزی به صورت دیجیتالی عرضه می‌شوند، اما برخلاف ارزهای رمزنگاری شده، متمرکز است.

بسیاری از کشورها در حال تحقیق یا حتی نزدیک به انشار ارز دیجیتال ملی خود هستند. اما نکته جالب توجه، گزارشی است که توسط سازمان بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (Bank for International Settlements) منتشر شده. در این گزارش آمده است که بانک‌های مرکزی از ترس قدرت گرفتن ارزهای دیجیتال به ارزهای دیجیتال بانکی روی آورده‌اند.

ارز دیجیتال بانکی برای جلوگیری از دست دادن کنترل

در این گزارش، به معیارهای کلیدی برای عرضه و انتشار عمومی یک ارز دیجیتال بانکی اشاره شده است. بانک‌ها برای در اختیار داشتن ارز دیجیتال مخصوص خود، قابل اجرایی بودن پروژه ارز دیجیتال خود را ارزیابی کرده‌اند. همچنین یکی از سوالات مهمی که در این خصوص مطرح شده، این است که ارزهای دیجیتال بانکی چطور می‌توانند به بانک‌های مرکزی کمک کنند تا اهداف سازمانی عمومی خود را در جامعه ایجاد کنند.

اما یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مطرح شده، از دست دادن کنترل سیستم پرداخت است. این اتفاق هر روز با مورد قبول واقع شدن بیت کوین و ارزهای دیجیتالی خصوصی مانند لیبرا فیسبوک، برای بانک‌های مرکزی خطرناک‌تر می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بانک‌ها توانایی تشخیص ۹۰ درصد از تراکنش‌های مشکوک حوزه رمزارز را ندارند

بانک‌های مرکزی می‌خواهند تا ارزهای دیجیتال برای استفاده، رایگان یا ارزان باشند و ضرری به ثبات مالی و پولی کشور وارد نکنند. همچنین در این گزارش اشاره شده است که بانک‌ها می‌خواهند ارزهای دیجیتال بتوانند با دیگر پول‌ها، مخصوصا پول نقد، همکاری داشته باشند و باعث نشوند که حضور پول نقد در جامعه کمرنگ شود.

سازمان بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی باور دارد که ارز‌های دیجیتال مرکزی طراحی شده‌اند تا بتوانند برای بانک‌های مرکزی، انعطاف پذیر باشند، موثر‌ عمل کنند،‌ فراگیر باشند و روشی تازه برای سیستم پرداخت ایجاد کنند.

البته همچنین در گزارش اشاره شده است که این ارز دیجیتال باید برای بخش‌های خصوصی هم مناسب باشد و در کنار این مورد، رقابت و خلاقیت ایجاد کند.

کره و چین، آغازگر انتشار ارزهای دیجیتال ملی

کشورهایی نظیر چین و کره جنوبی، در حال حاضر نزدیک به انتشار ارزهای دیجیتال دولتی خود هستند. ماه پیش در گزارشی آمده بود که بانک مرکزی چین اصرار بر این داشته است که این کشور باید اولین کشوری باشد که ارز دیجیتال ملی خود را عرضه می‌کند. در چند گزارش آمده است که بانک مرکزی چین همچنین در حال امتحان یوان دیجیتال در چند فروشگاه کشور خود است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: به عقیده جف بوث، شکست ارزهای فیات مقابل ارزهای دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است

همچنین بانک مرکزی کره جنوبی در حال آماده سازی ارز دیجیتال خود تا سال ۲۰۲۱ است. در طرف مقابل، به نظر نمی‌رسد ژاپن عجله‌ای برای این کار داشته باشد و روی مثبتی به ارزهای دیجیتال نشان داده است.

دیدگاه شما در خصوص ظهور ارزهای دیجیتال ملی و بانک مرکزی چیست؟ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cryptopotato