امروزه می‌توانیم وب‌سایت‌های خودمان را با استفاده از ENS و روی اتریوم، به صورت غیرمتمرکز بسازیم و ضریب امنیت آن‌ها را بالاتر ببریم. اما این چگونه ممکن است؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

در این مطلب به صورت خلاصه به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • کاربران ENS هم‌اکنون می‌توانند وب‌سایت خود را از طریق ENS Manager بسازند.
  • مقاوم بودن این وب‌سایت‌ها در برابر سانسور و محدودیت‌های معمول.
  • بهبودهایی که به نفع کاربر هستند و سازگاری‌های بیشتری را برای وب غیرمتمرکز، ایجاد می‌کنند.

سرویس Ethereum Name Service یا همان ENS به تازگی یک ویژگی جدید منتشر کرده که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های غیرمتمرکز خود را درون ENS Mnager بسازند. ENS Manager در وافع رابط کاربری مبتنی بر وب ENS محسوب می‌شود. با استفاده از این ویژگی، آپلود کردن و دسترسی داشتن به محتوای مقاوم در برابر سانسور، راحت‌تر از همیشه می‌شود و این امکان با استفاده از اتریوم میسر شده است.

ENS Manager هم‌اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای خود را از طریق سیستم یکپارچه‌ی موقتی آپلود نمایند. این یک سیستم فایل بین قاره‌ای (IPFS) است که شبیه به پلتفرم‌های ارائه شده توسط ارائه‌ دهنده‌های سرورهای وب (مثل سرویس‌های وب آمازون) طراحی شده‌ اما برخلاف این سرورها، به صورت متمرکز AWS نیست و از پروتکل غیرمتمرکز استفاده می‌کند. این بدان معنی است که هیچ کس اختیارِ تغییر، بستن یا حذف کردن داده‌های ذخیره شده درون شبکه IPFS را ندارد. IPFS همچنین در برابر مواردی مانند هک شدن مقاوم است و یک سری بهبود‌های مؤثر را نسبت به پروتکل‌های HTTP با خود به همراه می‌آورد.

کاربران ENS در گذشته تنها قادر بودند حجم کوچکی از محتوا را درون حساب‌هایشان آپلود نمایند و به عنوان مثال، می‌توانستند آدرس‌هایی را با استفاده از ENS Manager، برای رمزارزهای غیر اتریوم آپلود کنند. پیش از ادغام سازی و یکپارچه سازی، کاربران ENS مجبور بودند فایل‌ها را به صورت دستی درون IPFS آپلود کنند و پس از آن، Hash دریافتی را به سابقه‌ی محتوای ENS خود اضافه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال و پلتفرم اتریوم چگونه کار می کند؟

حالا پس از آپلود کردن فایل‌ها از طریق Temporal درون ENS Manager، کاربران به سادگی آدرس Hash مخصوص IPFS را درون حساب ENS خود ذخیره می‌کنند. پس از انجام این کار، هر کسی می‌تواند با اضافه کردن .link به انتهای آدرس ENS، وب‌سایت مورد نظر را مشاهده کرده و به آن دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال، آدرس ethhub.eth.link. را در نظر بگیرید که می‌تواند اجازه دسترسی یک وب‌سایت غیرمتمرکز روی اتریوم را به شما بدهد.

مدیر عملیاتی ENS، یعنی برنتلی میلگان (Brantly Millegan) درباره این موضوع چنین توضیح می‌دهد:

هر وب‌سایتی می‌تواند از قابل اطمینان بودن و مقاوم بودن در برابر سانسور [که مخصوص] وب‌سایت‌های غیرمتمرکز است، بهره ببرد. همان طور که در Almonit (با آدرس almonit.eth.link) مشاهده می‌کنید، هر نوع وب‌سایت غیرمتمرکزی وجود دارد؛ بلاگ‌های شخصی، بازی‌ها، وب‌سایت‌های سیاسی و حتی کتاب مقدس (Bible).

گسترش پروتکل IPFS همچنین موجب افزایش اطمینان در مقایسه با پروتکل‌هایی مانند HTTP می‌شود. این پروتکل‌ها با ذخیره سازی‌ محتوا به گره‌های IPFS دیگر اجازه می‌دهد در زمانی که گره اصلی در دسترس نبود، محتوای مورد نظر را ارسال کنند.

یکپارچه سازی و ادغام، مانند چیزی که بین ENS و Temporal وجود دارد و به ساده کردن عملیات کاربر کمک می‌کنند، به شدت برای فراگیر شدن وب غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور، لازم و ضروری هستند.

نظر شما در مورد فراگیر شدن وب‌سایت‌های غیرمتمرکز روی اتریوم با استفاده از ENS چیست؟ این ویژگی جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

منبع: Decrypt