کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده امروز در زمینه تنظیم قوانین و مقررات دیفای با مشکلات نظارتی سخت و پیچیده‌ای روبرو شد. کمیته مشورتی فنی کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده امروز شاهد یک سخنرانی در مورد امور مالی غیر متمرکز (دیفای) بود. این سخنرانی چگونگی تنظیم قوانین و مقررات پروتکل‌های مالی جدید را پوشش می‌داد. تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی، از نظر فنی می‌تواند علیه توسعه‌دهندگان یا تأمین‌کنندگان نقدینگی باشد، اما هر دو مشکل‌ساز هستند.

تنظیم قوانین و مقررات دیفای

امروز، در جلسه مجازی کمیسیون معاملات کالاهای آتی ایالات متحده (CFTC)، دیفای زیر ذره بین رفت، در حالی که یکی از شرکت‌کنندگان به همکارانش می‌گفت این فناوری در حال ظهور «تحول‌آفرین است».

با این وجود هنوز سؤالات زیادی در مورد نحوه تنظیم قوانین و مقررات دیفای و گونه‌های مالی جدید وجود دارد.

کمیته مشاوره فناوری CFTC امروز شاهد یک سخنرانی در مورد دیفای بود، گروهی ازاپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین که خدمات مالی از جمله وام، معاملات دارایی و سود سپرده‌های مشتری را ارائه می‌دهند. برخلاف بانک‌ها، پروتکل‌های دیفای از قراردادهای هوشمند برای اجرای سفارشات کاربران و کاهش هزینه‌های بالاسری استفاده می‌کنند.

سخنرانی ارائه شده توسط کمیته فرعی ارزهای مجازی، نمای کلی و سطح بالایی از چشم‌انداز دیفای ارائه داد و اشاره کرد که قانونگذاران CFTC به دنبال مؤثرترین روش برای اعمال پاسخگویی و تعهد بدون بستن راه‌ها به روی نوآوری در این بخش هستند. همچنین، این جلسه نشان داد که هنوز یک مسیر نظارتی وجود ندارد که جلوی استفاده از دیفای برای فعالیت‌های غیرقانونی را بگیرد.

تنظیم قوانین و مقررات دیفای

قانونگذاران CFTC به دنبال مؤثرترین روش برای تنظیم قوانین و مقررات دیفای بدون بستن راه های نوآوری هستند

بزرگ‌ترین چالش، تعیین تعهد و پاسخگویی

گری دی وال (Gary DeWaal)، مشاور ویژه در Katten Muchin Rosenman LLP و عضو کمیته فرعی ارزهای مجازی، احتمال مسئولیت مستقیم و پاسخگویی توسعه‌دهندگان پروتکل‌های دیفای را افزایش داد.

مشکلاتی در مسیر تنظیم قوانین و مقررات دیفای وجود دارد. در بسیاری از موارد، توسعه نرم‌افزار با اولین اصلاحیه حق آزادی بیان در ایالات متحده حمایت و محافظت می‌شود. و حتی اگر اینگونه نباشد، متهم شدن یا دستگیری توسعه‌دهندگان اصلی یک پروتکل دیفای که روی بلاکچین اجرا می‌شود، خود آن سرویس را متوقف نخواهد کرد- یکی از جنبه‌های کلیدی بلاکچین‌هایی مانند اتریوم که گفته می‌شود « در برابر سانسور مقاوم است». این مسئله در مورد پروژه‌های دیفای که اغلب منبع باز هستند و به طور مشترک با مشارکت‌کنندگان ناشناس توسعه می‌یابند، صادق است و باعث می‌شود اقدام قانونی علیه توسعه‌دهندگان، چالش برانگیز و پرهزینه باشد.

مسئولیت ثانویه، ناشی از کمک یا کنترل شخصی است که فعالیت غیرقانونی انجام می‌دهد، که به عنوان خطری بالقوه برای تأمین‌کنندگان نقدینگی دیفای، کاربران نهایی، هولدرهای توکن‌های حاکمیتی و حتی ماینرهایی که معاملات بلاکچین را پردازش می‌کنند، محسوب می‌شود. اما در این موارد، وکلای مدافع طوری نشان می‌دهند که مردم ناخواسته به تخلفات کمک می‌کنند، مورد دیگری که عبور از این مرحله و اقدام قانونی آن می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

دی وال گفت: افراد زیادی در اکوسیستم بلاکچین هستند که از ابتدا مقدار زیادی از منابع را صرف کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند آنچه را که لازم است برای مطابقت با قوانین و تبعیت از مقررات انجام دهند. موضوع چالش برانگیز این است که نهادهای غیر قانونی به طور مؤثر هر فعالیت نادرستی را انجام می‌دهند، بنابراین اکثراً افراد ثانویه پاسخگو و مسئول هستند، که این موضوع مسئله انصاف و عدالت را مطرح می‌کند.”

بیشتر بخوانید: آیا دیفای آینده حوزه مالی را تغییر خواهد داد؟

رویکرد مثبت قانونگذاران

آرون رایت (Aaron Wright)، یک عضو کمیته فرعی که استاد حقوق در دانشکده حقوق کاردوزو و هم‌بنیانگذار پلتفرم قرارداد دیجیتال OpenLaw است، خاطر نشان کرد که یک توافق نامه امن، که در صورت پیروی از مجموعه دستورالعمل‌ها، اشخاص و نهادها را از مسئولیت و پاسخگویی محافظت می‌کند، روشی نسبتاً ساده برای القای پروتکل‌های دیفای برای انطباق با مقررات مربوطه در ایالات متحده است.

وی گفت: «یک پناهگاه امن می‌تواند انگیزه نظارتی برای ایجاد و حمایت از انطباق و تبعیت از قوانین را ایجاد کند. درصورتی که این پروتکل هدف قانونی داشته باشد و هیچ تقلبی در کار نباشد و آدرس‌ها را برای تشویق به انطباق و معاملات مارجین در نظر نگیرد، به این ترتیب مسئولیت و پاسخگویی مستقیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یا سایر شرکت‌کنندگان دیفای قابل چشم‌پوشی است.

رویکرد صبر و انتظار

در نهایت، ممکن است هنوز خیلی زود باشد که مقررات را برای چنین ابزارهای مالی جدیدی اعمال کنیم. یک نامه‌ «عدم اقدام» (no-action letter) که پناهگاهی امن برای پروتکل‌های دیفای را توصیف کرده و اقدامات خاصی را برای رعایت آن انجام می‌دهد، می‌تواند یکی از راه‌های ارائه برخی از مقررات نظارتی بدون تصمیم‌گیری زود هنگام در مورد مسئولیت اصلی یا ثانویه در قبال توسعه‌دهندگان یا تأمین‌کنندگان نقدینگی باشد.

چنین نامه‌ای برای متولیان حفاظت دارایی‌های دیجیتال در ماه سپتامبر ارائه شده که به آنها اجازه می‌دهد وجوه مشتری را از طرف مشتریان خود معامله کنند. اما نمی‌توان گفت که برای به دست آوردن چنین اجازه نامه‌ای برای پروتکل‌های دیفای، که در شش ماه گذشته تنها برای بررسی‌های دقیق نظارتی رشد کرده‌اند، چه چیزهایی لازم است. با تنظیم قوانین و مقررات دیفای و دستورالعمل‌های عینی و ملموس هنوز سال‌ها فاصله داریم.

دی وال گفت: “بسیاری از اعضای کمیته با این موضوع که این یک پیشرفت مهم و تحول‌آفرین و تعیین‌کننده است، موافقند. ایده نهادهایی که رسماً ثبت نشده‌اند، اشخاص غیر حقوقی و اشخاص غیر حقیقی که به فعالیتی روی می‌آورند که ممکن است مشکل‌ساز باشد، یک ایده تحول‌آفرین و قابل توجه است. دیفای دارای مزایای بالقوه زیادی است، اما خطرات زیادی دارد. ما نمی‌خواهیم جلوی این پیشرفت مهم را بگیریم. “

کمیته فرعی در نهایت به عنوان نتیجه‌گیری، به رویکرد صبر و انتظار برای درک بهتر جایی که خطر فعالیت غیرقانونی در اکوسیستم گسترده دیفای آشکار می‌شود، توصیه کرد.

نظر شما در مورد فعالیت‌های دیفای چیست؟ آیا تنظیم قوانین و مقررات دیفای به نتیجه خواهد رسید؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt