چین لینک (Chainlink) شبکه اوراکل غیرمتمرکز که به بلاک چین‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) کمک می‌کند تا با دستیابی به داده‌های غیرمتمرکز کاربرد بیشتری داشته باشند، به تازگی و با رشد چشمگیر در سال ۲۰۲۰ از نظر ارزش بازار (market cap) به ۱۰ پروژه برتر در دنیای ارزهای دیجیتال ملحق شده است. البته ظهور و رشد چین لینک نه فقط در سال ۲۰۲۰ بلکه از چند سال گذشته آغاز شده بود و به یکی از موضوعات جالب در این حوزه تبدیل شده بود که در سال ۲۰۲۰ این توجهات نسبت به آن بیش از گذشته شد. در ادامه این مطلب قصد داریم ببینیم دلایل رشد چین لینک در سال ۲۰۲۰ چه بوده است و چرا تریدرها و سرمایه‌گذاران آنقدر نسبت به آن خوشبین هستند؟

افزایش خرید توکن لینک

بعد از ورود به ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ ارزش لینک (Link) که همان توکن اختصاصی چین لینک است رشد قابل توجهی را تجربه کرد و به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۸/۶۶ دلار در ۱۵ ژوئیه رسید.

هر چند در زمان نگارش این مطلب قیمت لینک در حدود ۷/۸ دلار قرار گرفته است، اما جالب است بدانید ارزش لینک تنها در طی ۱ ماه ۸۰ درصد و از ابتدای سال جاری ۲۰۰ درصد رشد داشته است. به این ترتیب می‌توان گفت لینک از بسیاری از ارزهای مهم و مطرح هم عملکرد بهتری را در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

یکی از دلایل رشد چین لینک می‌تواند داغ شدن بازار آلت کوین‌ها به خصوص در مورد پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) دانست.

به همین دلیل تریدرها علاقه زیادی به معامله توکن‌هایی دارند که آینده درخشانی برای آن پیش بینی می‌شود. از آنجایی که لینک در واقع بزرگترین توکن ERC20 از نظر ارزش بازار است و همچنین پیشرفت‌های فنی و اجتماعی آن در جوامع اتریوم و پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند، به نظر می‌رسد لینک را به هدف اصلی تریدرهای ارز دیجیتال در ماه گذشته تبدیل کرده است.

همکاری‌ چین لینک با پروژه‌های مهم

یکی دیگر از دلایل رشد چین لینک در سال ۲۰۲۰ را می‌توان همکاری آن با پروژه‌های کوچک و بزرگ و هیجان انگیز در بخش شبکه اوراکل دانست که باعث شده است چین لینک خودش را به عنوان یکی از مهمترین بازیگران امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در این صنعت معرفی کند.

برای مثال چین لینک ارائه دهنده اوارکل به پروژه‌هایی مانند Synthetix و Aave است که در رتبه‌بندی بزرگترین پروژه‌های به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم از نظر ارزش کل اختصاص داده شده (TVL)، قرار دارند.

به این ترتیب موفقیت این پروژه‌ها به معنی موفقیت چین لینک و تایید کارایی آن محسوب می‌شود به همین دلیل تقاضای خدمات چین لینک در حوزه دیفای مساوی خواهد بود با افزایش محبوبیت و رشد ارز لینک.

دلایل رشد چین لینک در سال ۲۰۲۰

شبکه اوراکل چین لینک

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی یک گزارش مرموز در مورد کلاهبرداری بودن چین لینک

چین لینک فراهم کننده اوراکل BSN

یکی از مهمترین خبرهایی که در هفته‌های اخیر از دنیای بلاک چین از کشور چین مخابره می‌شود، راه‌اندازی شبکه خدمات مبتنی بر بلاک چین یا همان (BSN) تحت حمایت دولت این کشور است که با هدف ارائه یک نوع اینترنت به کمک بلاک چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

با راه‌اندازی عمومی شبکه BSN در ماه اوت ۲۰۲۰ این شبکه بلاک چین‌هایی نظیر اتریوم، تزوس و EOS را در بر خواهد گرفت، اما ارائه دهنده اوراکل آن چه کسی خواهد بود؟ همانظور که حدس می‌زنید، چین لینک!

تیم پشتیبانی و توسعه BSN در ماه  ژوئن اعلام کرد: «این ادغام کلیدی، دولت و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های دنیای واقعی را در برنامه‌های BSN با استفاده از اوراکل چین لینک بررسی و تایید کنند.»

کمک چین لینک به توکن های غیرقابل تعویض

هر چند دیفای در حال حاضر داغ‌ترین بخش پیرامون اتریوم محسوب می‌شود، اکوسیستم توکن‌های غیر قابل تعویض (non-fungible token) هم در حال رشد و پیدا کرده جایگاه است. چین لینک در این بخش هم حضور فعالی دارد و از طریق راه حل VRF به پروژه‌های NFT کمک می‌کند تا انعطاف پذیرتر شوند.

ابزار VRF در واقع مخفف Verifiable Randomness Function است که اجازه می‌دهد تا عملکرد «تصادفی واقعی» به جای «شبه تصادفی» اتفاق بیفتد.

از جمله مهمترین پروژه‌های NFT که چین لینک با آن‌ها همکاری می‌کند عبارتند از: tinyboxes، Cargo، Bullionix، Polyient Games، CurioInvest و ..

علاوه بر این تیم توسعه چین لینک موفق شد کلاس جدیدی از توکن‌های غیرقابل تعویض به نام dynamic NFTs را توسعه دهد. این فناوری هنوز در اول راه است اما بدون شک در آینده بیشتر مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و احتمالا به دلیل سهولت دسترسی و استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض چین لینک بیشتر در این پروژه‌ها پیشروی خواهد کرد.

توسعه سیستم امتیازدهی اعتبار دیفای

یکی دیگر از دلایلی که چین لینک می‌تواند ثابت کند در صنعت ارزهای دیجیتال بسیار مفید است، سیستم امتیازدهی اعتبار دیفای (DeFi credit scores) است. ماه گذشته، چین لینک اعلام کرد که با FinScore همکاری خواهد کرد و به این پروژه در ارائه سیستم امتیازدهی اعتبار جایگزین خود کمک کند.

مدیریت FinScore درباره این همکاری گفته است:

این ادغام به وام دهندگان این امکان را می‌دهد تا به کمک سیستم امتیاز حضور اجتماعی (Social Presence Score) FinScore که یکی از محصولات پیشگیری از کلاهبرداری است به داده‌های دنیای واقعی در مورد کاربران خود دسترسی پیدا کنند. امتیاز حضور اجتماعی اطلاعات جزئی در مورد هویت، موجودیت و اعتبار وام گیرنده را فراهم می‌آورد و برای تصمیم گیری بهتر برای وام دهندگان و کاهش احتمالی وثیقه‌های اجباری یا نرخ بهره برای وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال فراهم می‌کند. نمره حضور اجتماعی یک شاخص قوی برای شناسایی کلاهبرداری محسوب می‌شود، بنابراین به وام دهنده این امکان را می‌دهد تا درک خود را از وام گیرنده بهبود بخشد.

محاسبه گس اتریوم

در استفاده از بلاک چین اتریوم و برای اجرای فعالیت‌ها روی این شبکه نیاز به پرداخت گس یا همان مقداری اتر به عنوان هزینه انجام تراکنش داریم.

اخیرا گس به یک موضوع مهم در بین جامعه اتریوم تبدیل شده است چرا که چند هفته قبل چین لینک یک فید در مورد  قیمت گس سریع (Fast Gas/Gwei price) منتشر کرد که به کاربران کمک می‌کند برای اجرای یک عملیات نیازی به پرداخت گس بیش از حد نشوند.

این ویژگی وقتی بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر اتریوم تلاش می‌کنند قیمت گس را تشخیص دهند واقعا کمک کننده است.

دلایل رشد چین لینک

همکاری چین لینک با شرکت بزرگ T-system

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهت سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت چین لینک و اتم در بازار ارزهای دیجیتال

جذب جریان‌های اصلی

یکی از خصوصیات چین لینک است که به محض ورود توانست توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و جریان اصلی حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین را به خود جلب کند.

برای مثال در همین ماه T-System، که یک شرکت تابعه از غول آلمانی Deutsche Telekom است اعلام کرد از چین لینک برای به دست آوردن داده‌های غیرمتمرکز استفاده خواهد کرد.

نتیجه گیری

در پایان می‌توانیم نتیجه بگیریم از مهمترین دلایل افزایش قیمت چین لینک در سال ۲۰۲۰ این است که به طور کلی یکی از هیجان‌انگیزترین پروژه‌های حاضر در بخش اقتصاد مبتنی بر ارز دیجیتال است. از آنجایی که از همه نظر آینده درخشانی برای چین لینک پیش بینی می‌شود، تریدرها و سرمایه‌گذاران هم اشتیاق زیادی برای خریدن لینک (Link) نشان می‌دهند.

تحلیل شما از آینده چین لینک چیست؟ به نظر شما لینک همچنان به افزایش قیمت خود ادامه خواهد داد؟ فراموش نکنید تحلیل‌ها و نظرات خود در مورد ارزهای دیجیتال را از طریق وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دیگران در میان بگذارید.

منبع: blockonomi