چارلی لی مخترع معروف ارز دیجیتال لایت کوین و زاده آفریقا است. چارلی در حوزه ارزهای دیجیتالی شهرت بسیاری پیدا کرده و ما در این مقاله قصد داریم به زندگینامه او بپردازیم.

با کوین نیک همراه باشید.

تحصیلات و زندگی حرفه‌ای چارلی لی

چارلی در ساحل عاج به دنیا آمد و در سن ۱۳ سالگی به خاطر ناآرامی‌های سیاسی این کشور همراه خانواده‌اش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ در دبیرستان لارنس‌ویل (Lawrenceville) به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۹۵ وارد دانشکده فناوری ماساچوست یا همان MIT معروف شد. چارلی به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم رایانه از این دانشگاه دریافت کرده و فارغ‌التحصیل شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیوگرافی دوقلوهای وینکلووس

بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی با شرکت ارتباطی کانا (Kana Communication) وارد بازار کار شد و به عنوان مهندس کامپیوتر به مدت سه سال در این شرکت مشغول بود. کانا از نظر مالی با وضعیتی بحرانی روبرو شده و سپس ورشکست شد. لی پس از آن در سال ۲۰۰۳ به شرکت نرم‌افزاری گایدوایر (Guidwire) پیوست و چهار سال هم در این شرکت با عنوان مهندس کامپیوتر حضور داشت.

در سال ۲۰۰۷، چارلی وارد شرکت گوگل شد و در آنجا روی پروژه‌های معروفی چون یوتیوب موبایل (YouTube Mobile)، کروم او‌اس (Chrome OS) و پلی گیمز (Play Games) کار کرد. در این مدت چارلی به دنیای رمزارز علاقه پیدا کرد و اوقات فراغت خود را صرف کندوکاو در این عرصه می‌ساخت. کار کردن چارلی در این شرکت ۵ سال و ۱۱ ماه به طول انجامید. حقوق و مزایای لی در شرکت گوگل با شرکت‌های دیگر قابل مقایسه نبود اما علاقه او به حوزه ارزهای دیجیتال و حس ماجراجویی‌اش باعث شد گوگل را ترک گند.

ورود به دنیای ارزهای دیجیتال

چارلی لی و داستان توسعه لایت کوین

لی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه MIT دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ لی به ترتیب با عناوین مهندس کامپیوتر و سرپرست مهندسان برای کوین‌بیس (Coinbase) مشغول به کار شد. طول مدت حضور او به عنوان مهندس کامپیوتر ۲ سال و یک ماه و در عنوان سرپرست مهندسان ۲ سال بود و تا سال ۲۰۱۷، در مجموع ۴ سال هم برای کوین‌بیس کار کرد.

شهرت لی بیشتر به خاطر خلق ارز دیجیتال لایت کوین است. او هم مانند بسیاری از مهندسان بااستعداد در حوزه کامپیوتر جزء اولین کسانی بود که از ارز مجازی و نوظهور بیت کوین استقبال کرد و در درجه اول به استخراج آن روی آورد.

پس از مدتی چارلی با یک توسعه دهنده به نام مایک هرن (Mike Hearn) آشنا شد. مایک روی نرم‌افزار اصلی کلاینت بیت کوین کار می‌کرد. ارتباط آن‌ها باعث شد چارلی با علاقه‌ای که به این حوزه پیدا کرده بود سعی کند ارز دیجیتال خودش را بوجود بیاورد. ارزی که با توجه به الگوی بیت کوین ساخته شد. او جزء اولین افرادی بود که در همان سال‌های اول ظهور بیت کوین توانست یک ارز دیجیتال به دنیای رمزارز ارائه بدهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: لایت کوین و آتاری: بازیهای کامپیوتری وارد دنیای رمزارز می شوند

اولین پروژه رمزارز لی فیربریکس (Fairbrix) نام داشت. او این کوین را در سال ۲۰۱۱ و با توجه به ارزهای بیت کوین و تن‌بریکس (Tenebrix) ساخت. تن‌بریکس در اوایل همان سال عرضه شده بود. در حقیقت چارلی لی و اعضای تیمش برای ساخت کوین خود بخش زیادی از کد منبع تن‌بریکس را به کار گرفته بودند. محصول آن‌ها به دلیل مشکلات استخراج و باگ‌های نرم‌افزاری (که باعث می‌شد فیربریکس هدفی مناسب برای یک حمله ۵۱ درصدی باشد) با شکست مواجه شد. البته تمام تلاش‌های آن‌ها برای ساخت این رمزارز بیهوده نبود چون بعدها از پروتکل اثبات کار این کوین در ساخت لایت کوین استفاده شد.

داستان توسعه رمزارز

چند هفته بعد از شکست پروژه فیربریکس، لایت کوین عرضه شد. لی عرضه لایت کوین را در فرومی (Bitcointalk) اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱ توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شده بود. این ارز دیجیتال از روی کدهای بیت کوین توسعه پیدا کرده و برخی از مشخصه‌های آن هم به تشخیص چارلی اصلاح شده و بهبود یافت. یکی از این مشخصه‌ها پروتکل هشینگ بود. زمان تراکنش هر بلاک و به حداکثر رساندن محدوده تامین کوین هم از موارد دیگری بود که لی در آن بهبودهایی را ایجاد کرده بود.

لایت کوین طوری توسعه یافت که توسط سخت‌افزارهای متوسط هم قابل استخراج باشد درست برخلاف بیت کوین که برای استخراج آن سخت‌افزار ماینینگ مخصوصی باید به کار گرفته می‌شد. از سوی دیگر شبکه لایت کوین به کاربران اجازه می‌داد از تراکنش‌هایی با سرعت بیشتر و کارمزد پایین‌تر بهره ببرند (هر تراکنش حداکثر ۲/۵ دقیقه زمان می‌برد در حالی که مدت زمان لازم برای انجام هر تراکنش بیت کوین ۱۰ دقیقه بود). قابلیت استخراج لایت کوین توسط سی‌پی‌یو در حقیقت چیزی بود که در وحله اول باعث شد کاربران به سمت آن جذب شوند.

در حقیقت رمزارز توسعه یافته توسط لی، طوری طراحی شده بود که جایگزینی برای بیت کوین باشد و هدف از ساخت آن رقابت نبود. به عبارتی اگر بیت کوین را بتوان طلای دنیای رمزارز دانست، لی می‌خواست لایت کوین حکم نقره را داشته باشد. به اعتقاد لی لایت کوین برای تراکنش‌های کوچکتری مثل خرید آنلاین عملکرد بهتری دارد. این در حالی است که بیت کوین برای تراکنش‌های عمده بین‌المللی مناسب‌تر است.

حاشیه های رمزارز لایت کوین

چارلی لی

علاقه به حوزه رمزارز باعث شد چارلی شرکت گوگل را ترک کند.

همزمان با عرضه لایت کوین، چارلی گوگل را ترک کرد و وارد شرکت کوین‌بیس شد. همانطور که می‌دانید کوین‌بیس در حال حاضر یکی از صرافی‌های معروف رمزارز است. ۴ سال بعد در سال ۲۰۱۷ لی این شرکت را ترک کرد تا وقت بیشتری برای کار کردن روی لایت کوین داشته باشد. در آن زمان لایت کوین موفقیت خوبی به دست آورده بود و تا سال ۲۰۱۳ قیمت آن افزایشی ۳۹۵ درصدی را تجربه کرد.

در سال ۲۰۱۷ چارلی لی بخش اعظم اندوخته لایت کوین خود را لیکویید کرد. لی معمولا نظرات و ایده‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشت و این عقاید تا حدی روی قیمت لایت کوین تاثیر می‌گذاشت. انتقاداتی که از این عمل او شکل گرفت دلیلی بود که باعث شد لی بیشتر اندوخته خود را بفروشد.

از بهار سال ۲۰۱۸ کم‌کم شایعاتی به گوش می‌رسید که طبق آن لی قصد خروج از ارز دیجیتال خود را دارد. او اعلام کرده بود که قصد دارد ازلایت کوین فاصله بگیرد چون دخالت او به عنوان مدیر شبکه باعث می‌شد غیرمتمرکز بودن لایت کوین تا حدی زیر سوال برود. البته هیچ توضیح و اقدام دیگری در این زمینه انجام نشد.

چارلی لی در سال ۲۰۱۹

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ لی عنوان کرد که قصد دارد تمرکز خود را روی خصوصی سازی و محرمانه ساختن هر چه بیشتر معاملات لایت کوین معطوف کند. به عقیده او میدان رقابت ارزهای دیجیتال حول این دو مشخصه می‌چرخد.

چارلی معتقد است بیت کوبن بهترین شکل پول است که در اختیار مردم قرار دارد و عنوان می‌کند «بیت کوین طلا است ، حتی بهتر از طلا است». تنها عیب بیت کوین در حریم خصوصی آن است. به گفته لی محرمانه و خصوصی بودن برای توسعه ارزهای دیجیتال مشخصاتی کلیدی هستند.

چارلی لی و ارز دیجیتال لایت کوین

از نظر چارلی مشخصه حریم خصوصی در دنیای رمزارز اهمیت فراوانی دارد.

شاید این موضوع برای بسیاری بی‌ربط به نظر برسد و از خود بپرسند اگر پای کاری غیرقانونی در میان نیست چرا باید برای محرمانه بودن بیشتر این عرصه تلاش کرد؟ لی با اشاره به قابل مشاهده بودن سابقه تراکنش‌ها نشان می‌دهد که دیگران به راحتی می‌توانند تشخیص بدهند شما چقدر رمزارز در اختیار دارید و این چیزی است که در مواردی می‌تواند برای کاربران مشکل‌ساز شود. مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد جزئیات تراکنش‌های ریز و درشتش در معرض دید دیگران قرار بگیرد.

در ماه ژوئن همان سال، لایت کوین با صرافی بیباکس (Bibox Exchange) و شرکت بلاکچین ترینو (Terino) وارد شراکت شد تا بتواند دبیت کارت فیزیکی این رمزارز را عرضه کند.

در ماه ژولای، لی از دغدغه‌های خود در مورد هاوینگ و شوکی سخن گفت که ممکن است برای ماینینگ لایت کوین در پی داشته باشد. در ماه اکتبر، لی اتهاماتی که از نظر ورشکستگی به شرکت لایت کوین زده شده بود را تکذیب کرد و اظهار داشت که شرکتش تا دو سال آینده موقعیت کاملا مناسبی دارد.

وعده‌های چارلی لی برای توسعه لایت کوین

۱.GrayScale Litecoin Trust

۲. ویسا کارت لایت کوین (Visa Card)

۳. خصوصی‌سازی هر چه بیشتر تراکنش‌ها با میمبل ویمبل

۴. افزایش ۵۰ درصدی قدرت هش

۵. افزایش ۱۰۰ درصدی تراکنش‌ها

۶. افزایش ۴۰۰ درصدی تعداد کل ادرس‌ها نسبت به آگوست ۲۰۱۷

۷. ۵۰۰ میلیون دلار ارسالی در هر روز

این مطلب راهم مطالعه کنید: پنج نفر که ثروتمند شدن با بیت کوین را تجربه کردند

پیشرفت لایت کوین باعث شده این ارز دیجیتال به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. بسیاری از وعده‌های ارائه شده توسط چارلی به حقیقت پیوسته برای مثال LTCN توجه سرمایه‌گذاران آمریکایی و سراسر جهان را به خود جلب کرده است، تعداد تراکنش‌ها و آدرس‌های لایت کوین در سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشته و لایت کوین در هر ثانیه ۵۶ تراکنش را مدیریت می‌کند.

نظر شما درباره زندگی چارلی لی چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا سایر مخاطبان این مقاله هم از آن استفاده ببرند. از همراهی شما سپاسگذاریم.