چندین گزارش از منابع خبری محلی از سرعت‌گرفتن برنامه‌های پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال (DCEP) چین و عرضه آن به بازار تا می ۲۰۲۰ خبر می‌دهند. در ابتدا، تعدادی از کارمندان دولتی به استفاده آزمایشی از ارزهای دیجیتال خواهند پرداخت. برای اطلاع از جدیدترین اخبار حوزه ارزهای دیجیتال با کوین نیک همراه باشید.

درحالیکه اقتصادهای بزرگ دنیا در حال تلاش برای حفظ پویایی خود در میانه بحران بیماری کووید۱۹ هستند، چین برنامه‌های ارز دیجیتال خود را تسریع کرده است. طبق آخرین گزارش‌ها در این صنعت، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، یوآن دیجیتال، تا ماه آینده عرضه خواهد شد.

چین به طور رسمی از پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود تحت عنوان پرداخت الکترونیک/ارز دیجیتال یاد می‌کند. نشریه اخبار محلی China Star Market اخیرا گزارش داد که دولت چین قصد دارد تا ماه آینده برای کارمندان دولتی خود یوآن دیجیتال عرضه کند. با این حال، این عرضه آزمایشی و صرفا جهت استفاده برای کمک‌هزینه حمل‌ونقل کارمندان دولتی خواهد بود. علاوه بر این، یکی دیگر از پروژه‌های آزمایشی چین پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال خود به منظور پرداخت حقوق کارمندان دولت خواهد بود.

علاوه بر این، چهار بانک بزرگ چین، بانک ساخت‌وساز چین (China Construction Bank)، بانک چین (Bank of China)، بانک صنعتی و تجاری چین (Industrial and Commercial Bank of China)، و بانک کشاورزی چین (Agricultural Bank of China) مسئول عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور هستند. اما پیش از شروع به کار، تمام این بانک‌ها تا پیش از پایان ماه آوریل توافق‌نامه توزیع ارز دیجیتال این کشور را امضا خواهند کرد.

شواهد بیشتر در مورد پروژه یوآن دیجیتال در چین

اوایل هفته جاری، منابع محلی تصویری از یک کیف پول آنلاین منتشر کردند که توسط بانک کشاورزی چین ایجاد شده و استفاده از یوآن دیجیتال را نشان می‌دهد. لینگ ژانگ (Ling Zhang)، یکی از مدیران اجرایی بایننس تصاویری روی حساب توییتری خود منتشر کرد که بعدا توسط مدیرعامل بایننس چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) نیز بازتوییت شد. مدیرعامل بایننس، CZ، ۱۵ آوریل ۲۰۲۰ در توییتی نوشت:

ارز دیجیتال بانک مرکزی چین همین الان در حال آزمایش‌شدن است؟ سرعت اجرایی‌شدن‌اش شگفت‌انگیز بود.

همانطور که در این توییت امده است، چین در حال حاضر در حال آزمایش‌کردن ارز دیجیتال بانک مرکزی‌ در چهار شهر شنزن، چنگدو، سوژو، و شیونگان است. شیونگان در واقع یک کلان‌شهر جدید است که در حومه شهر پکن ساخته شده و نام «پروژه شهر هوشمند» به خود گرفته است.

شیونگان از زیرساخت‌هایی پیشرفته همراه با مدرن‌ترین فناوری‌ها بهره می‌برد، که شامل شبکه اینترنتی ۵G، خدمات اطلاعات ماهواره‌ای، تشخیص توسط سنسورها، و امکانات ابرداده می‌شود. این شهر همچنین اخیرا شاهد مشارکت غول‌های فناوری چین از جمله علی‌بابا، بایدو (Baidu)، تنسنت (Tencent)، و جی‌دی‌‌دات‌کام (JD.com) بوده است.

تحلیل‌گران فضای رمزارز قابلیت‌های اجرایی چین را در انجام پروژه ارز دیجیتال این کشور تحسین می‌کنند. متیو گراهام (Matthew Graham)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سینوگلوبال‌کپیتال (Sino Global Capital) در گفتگو با نشریه اینترنتی Decrypt گفت:

طبق اطلاعات ما، پروژه پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال به مرحله بعدی آزمایش خود رسیده است. به عبارت دقیق‌تر، به ما گفته شده که بانک کشاورزی چین این اجرای آزمایشی را در چهار منطقه آزمایشی انجام می‌دهد.

گراهام اشاره‌ای به ایالات متحده و طرح ایجاد ارز دیجیتال این کشور کرد که مدت‌ها به طول انجامیده است. او گفت:

آمریکایی‌ها هنوز در مقدمات کار شک دارند درحالیکه چین یک فناوری انقلابی عرضه می‌کند.

منبع: coinspeaker.com