بر اساس گزارش پلتفرم لانگ هش (LongHash) که در زمینه آنالیز ارزهای دیجیتال و بلاک چین فعالیت می‌کند، تعداد شرکت‌های جدید چینی تاسیس شده در حوزه بلاک چین در سال ۲۰۲۰ از سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است. بر اساس همین گزارش در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰٫۰۰۰ کمپانی جدید مرتبط با بلاک چین در کشور چین راه‌اندازی شده است. در ادامه این مطلب در مورد علت راه اندازی کمپانی بلاک چین در کشور چین صحبت می‌کنیم.

در این گزارش به یک نکته جالب اشاره شده است که از میان کل ۹۱٫۳۷۳ شرکت بلاک چین تاسیس شده در چین در حال حاضر فقط ۳۰٫۷۰۰ شرکت مشغول فعالیت هستند و مابقی شرکت‌های وضعیت قانونی خود را از دست داده یا مجوز آن‌ها لغو شده است.

استان گواندونگ (Guangdong) در جنوب چین که میزبان مرکز فناوری شنژن هم محسوب می‌شود. با بیش از ۲۶٫۱۹۶ شرکت در حوزه بلاک چین بیشترین تعداد این شرکت‌ها را در خود جای داده است.

استان سین کیانگ (Xinjiang) که معادن ذغال سنگ فراوانی در آن وجود دارد و به طور کلی انرژی در آن‌جا ارزان‌تر است و به همین دلیل استخراج ارز دیجیتال هزینه کمتری دارد هم با بیش از ۵٫۴۰۰ شرکت، بعد از گواندونگ دومین استانی است که بیشترین تعداد شرکت‌های مربوط به فناوری بلاک چین را در اختیار دارد.

ریاست جمهوری کشور چین آقای شی جین پینگ (Xi Jinping) در سال ۲۰۱۹ ضمن اشاره به مزیت‌های فناوری بلاک چین، سرمایه‌گذاری  و تحقیق و توسعه در این زمینه را به عنوان یکی از اهداف استراتژیک این کشور برشمرد و باعث شد توسعه و گسترش فناوری بلاک چین سرعت بیشتری بگیرد.

راه اندازی کمپانی بلاک چین در چین

توصیه رییس جمهوپر چین به توسعه صنعت بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: فناوری بلاک چین و هدیه ای به نام حفظ حریم خصوصی برای همه

بر اساس این گزارش چین به‌تازگی از برنامه خود برای راه‌اندازی یک بلاک چین ملی در پایتخت این کشور یعنی پکن خبر داد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ شرکت‌های چینی بیش از ۲/۷ میلیارد دلار در حوزه فناوری بلاک چین سرمایه‌گذاری کنند.

علاوه بر این وزارت منابع انسانی و رفاه اجتماعی چین از اضافه شدن مشاغل بلاک چین به فهرست رسمی مشاغل خبر داد و اینکه سایر پروژه‌هایی مانند شبکه خدمات بلاک چین به بلاک چین ملی وصل خواهد شد که باعث افزایش گرایش مردم چین به این حوزه می‌شود.

بر خلاف جنگ تجاری که بین چین و امریکا در گرفته است، شرکت‌های فین‌تک چینی در ماه ژوئن بیش از ۳۹ میلیارد دلار کسب سرمایه کرده‌اند. نزدیک به ۸۰ درصد این شرکت‌های نوپایی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است، به عنوان یک استارتاپ در زمینه بلاک چین معرفی شده‌اند یا اینکه در توسعه این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نکته جالب اینجاست که در گزارش دیگری که توسط Forkast.News منتشر شده است. این نشریه ادعا می‌کند بسیاری از این شرکت‌ها که برای توصیف کسب و کار خود از بلاک چین استفاده می‌کنند، در حقیقت در زمینه بلاک چین فعالیت نمی‌کنند.

بر اساس گفته‌های بای لیانگ (Bai Liang) معاونت موسسه دارایی‌های دیجیتال چین، حقیقت ماجرا آن است که ۹۶ درصد از این بیش از ۳۰٫۰۰۰ شرکت فعال در زمینه بلاک چین در واقع از بلاک چین به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های خود استفاده نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد این شرکت‌های چینی تنها با هدف استفاده از حمایت‌های دولتی که در این زمینه انجام می‌شود خود را یک شرکت فعال در زمینه بلاک چین معرفی می‌کنند.

به نظر شما آیا در حال حاضر چین در صنعت بلاک چین از همه کشورهای جهان موفق‌تر است یا آمارهایی که در مورد راه اندازی کمپانی بلاک چین در چین اعلام می‌شود حقیقت ندارد؟ نظرات و تحلیل‌های خود را از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt