به‌نظر می‌رسد بانک خلق چین در جهت شتاب‌دادن به پروژه سیستم الکترونیکی ارز دیجیتال (DCEP) یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی چین غول‌های تکنولوژی این کشور، علی‌بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) را موظف کرده تا در سیستم پرداخت الکترونیکی‌شان از این ارز دیجیتال، یعنی یوآن دیجیتال استفاده کنند.

اهمیت این خبر آنجاست که چند روز پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از نهادهای مبارز با انحصار، بر ضد علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) و انحصار این شرکت‌ها در بازار یک پرونده تحقیقاتی آغاز کرده است. بانک مرکزی چین نیز حامی این تحقیق است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، حتی رگولاتورها و هیئت‌ رئیسه گروه اقتصادی علی‌بابا (Alibaba) نیز تایید کرده‌اند که بانک مرکزی چین به‌دنبال شکستن انحصار علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) در بازار است.

علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) بزرگترین اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی چین، به‌ترتیب متعلق به شرکت‌های علی‌بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) هستند. این دو شرکت بخش اعظمی از پرداخت‌های دیجیتالی چین را در اختیار خود دارند و تقریبا بانک‌ها را از میدان به در کرده‌اند. در چهارماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، ۵۶ درصد پرداخت‌های الکترونیکی چین توسط علی‌پی (Alipay) صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: بانک مرکزی چین ۲۰ شرکت را مامور کرد تا یوآن دیجیتال را آزمایش کنند

بانک مرکزی در پی متعادل کردن فضاست

طبق گزارش فایننشال تایمز و جزئیاتیی که این نهاد خبری از چندین منبع نزدیک به بانک مرکزی چین بدست آورده، چین قصد دارد با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی فضای پرداخت‌های الکترونیکی را متعادل کند تا بانک‌ها نیز از این حوزه سهم بیشتری داشته باشند. یعنی دقیقا همان کاری که قبلا برای غول‌های تکنولوژی انجام داده است.

مدیر بخش  آسیایی یکی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی با اشاره به فرصت‌های عجیب‌وغریبی که چین در حوزه سیستم پرداخت‌ الکترونیکی به این غول‌های الکترونیک داده است، می‌گوید مدیر سابق بانک خلق چین، ژو شیاچوآن علیرغم انتقادهای بانک‌ها و کمیسیون رگولاتوری بانکداری چین، فضا را برای علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) آماده کرد تا به چنین هیولاهایی تبدیل شوند.

آیا چین در نبرد با علی‌پی و وی‌چت پی است؟

در ماه مارس (اسفند ۹۸) گزارش‌هایی منتشر شد که از نقش پررنگ علی‌بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) در پروژه «یوآن چین» خبر می‌دادند. حتی گزارشی مدعی شده بود که چین قصد جایگزین کردن ارز دیجیتال با سیستم پرداخت الکترونیکی علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) را دارد. البته بر اساس یکی از گزارش‌های کوین‌تلگراف درباره این موضوع، این دو شرکت در لیست شرکت‌‌های همکار در این پروژه حضور ندارند.

از طرفی، عده‌ای معتقدند ارز دیجیتال بانک مرکزی مقابل علی‌پی (Alipay) و وی‌چت پی (WeChat Pay) قرار ندارد، اما چین ترجیح می‌دهد این دو شرکت برای سریع‌تر و روان‌تر شدن سیستم پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتال یکپارچه شوند. لازم به ذکر است علی‌پی (Alipay) چندین پتنت با موضوع ارز دیجیتال چین به ثبت رسانده است که نشان می‌دهد این شرکت چندان به ارز دیجیتال بی‌علاقه نیست.

منبع: CoinTelegraph