گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های چینی منتشر شده است که نشان می‌دهد سخت‌گیری‌های دولت چین در زمینه ارزهای دیجیتال کار استخراج ارز دیجیتال را هم با مشکل روبرو کرده است. گزارش شده است شرکت دولتی توزیع برق سیچوان (Sichuan Electric Power Corporation) از توزیع برق ارزان برای عملیات استخراج بیت کوین جلوگیری می‌کند. ماینرهای چینی به علت احتمال ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین تصمیم گرفتند کسب و کار خود را از به خارج از خاک این کشور انتقال دهند. در ادامه این مطلب از کوین نیک این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

هر چند شبکه خبری دولتی Caixin اعلام کرد دولت چین هنوز برنامه‌ای برای ممنوعیت استخراج بیت کوین یا هرگونه فعالیتی در زمینه استخراج ارز دیجیتال ندارد. با این حال آنچه که واضح است بسیاری از ماینرهای چینی قصد دارند تا فعالیت خود را به بیرون از کشور چین منتقل کنند تا خیالشان از بابت ادامه فعالیتشان راحت شود.

سخت‌گیری‌های دولت چین در زمینه فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال از اوایل سال جاری میلادی و با آیین‌نامه جدید رگولاتوری مبنی بر ممنوعیت عرضه اولیه سکه (ICO) و توقف فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال آغاز شد. همین موضوع باعث شده است که استخراج کنندگان چینی بیش از پیش جوانب احتیاط را در نظر بگیرند.

چین در حال حاضر در صنعت استخراج بیت کوین در جهان حرف اول را می‌زند. با رقابتی‌تر شدن این صنعت، تنها تعداد کمی از کاربران معمولی بیت کوین قادر به کسب سود از طریق استخراج بیت کوین شدند. سپس هش پاور (hashpower) در مزارع بزرگ استخراج بیت کوین که از مزیت رقابتی مانند نیروی کار و برق ارزان برخوردار بودند متمرکز شد.

به همین دلیل نیروی کار و برق ارزان چین در حال حاضر میزبان انواع مختلف عملیات استخراج بیت کوین است، اما به نظر می‌رسد این موضوع در آینده نزدیک تغییر کند.

یکی از ماینرهای چینی به نام چوی (Cui) که قصد دارد فعالیت استخراج بیت کوین را به خارج از خاک این کشور منتقل کند گفته است:

در حال حاضر بسیاری از ماینرهای چینی به کشورهای لائوس، ویتنام، تایلند، روسیه و ایالت متحده سفر کرده‌اند و در حال مذاکره با مقامات محلی در مورد هزینه برق و خرید سایت‌های استخراج برای آینده هستند. به نظر می‌رسد حتی اگر ۱ درصد هم احتمال داشته باشد که سخت‌گیری‌های دولت چین در زمینه ارزهای دیجیتال به صنعت استخراج هم برسد، هدف کسب و کارهایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، خروج از این کشور است.

این ماینر چینی در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که اگر رگولاتورهای چینی فعالیت استخراج بیت کوین را غیرقانونی اعلام کنند، سه ماه طول خواهد کشید تا کسب و کارها بتوانند عملیات خود را به خارج از چین منتقل کنند. به گفته او هزینه خرید امکانات و تجهیزات نسبت به کل درآمد حاصل از این کسب و کار تقریبا ناچیز است.

ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین

استخراج بیت کوین در چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: آخرین وضعیت نقشه استخراج بیت کوین : ۶۵ درصد از قدرت هش دنیا در چین

استخراج بیت کوین: یک کسب و کار سودآور؟

روزنامه چینی (The South China Morning Post) در یک گزارش فاش کرد که به ۳ سازمان بزرگ استخراج بیت کوین نزدیک شده است اما آن‌ها به دلیل ترس و عدم اطمینان از جانب رگولاتوری و مشکلاتی که با شرکت‌های توزیع برق محلی دارند، حاضر به انجام مصاحبه با این نشریه نیستند.

این نشریه همچنین اضافه می‌کند، پرداخت رشوه امری رایج در این صنعت است و این شرکت‌ها معمولا با پرداخت رشوه میزان برق مصرفی نیروگاه حرارتی را از شبکه برق دولتی مخفی می‌کنند تا هزینه کمتری بپردازند.

چوی که از معدود کسانی بود که حاضر به مصاحبه با این روزنامه چینی شد، در این باره می‌گوید: «معمولا ماینرها سعی می‌کنند درآمد خود را از سایرین پنهان کنند چرا که کسب ثروت در سکوت بهتر است.»

بهتر است بدانید هزینه هر کیلووات ساعت برق نیروگاه حرارتی در چین ۰٫۲۷ یوان معادل ۰٫۰۴ دلار است در حالی که هزینه هر کیلووات ساعت برق از نیروگاه آبی بسته به عوامل مختلف بین ۰٫۱۵ تا ۰٫۲۵ یوان چیزی بین ۰٫۰۲ تا ۰٫۰۴ دلار است.

چوی در ادامه صحبت‌هایش فاش کرده است که فعالیت استخراج بیت کوین را از سال ۲۰۱۳ و با سرمایه‌گذاری ۶ میلیون یوانی معادل ۸۰۰٬۰۰۰ دلار در شهر پکن شروع کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه ماینر در اختیار دارد که البته ۹۰ درصد آن متعلق به دوستان و مشتریانش است.

هرچند چوی از افشای میزان سود و درآمد خود از صنعت استخراج بیت کوین خودداری کرد اما به این نکته اشاره کرد هر دستگاه ماینر روزانه می‌تواند به طور میانگین ۱۰۰ یوان معادل ۱۵ دلار درآمد کسب کند. البته به شرط آنکه به یک منبع انرژی قابل اطمینان دسترسی داشته باشد و همه دستگاه‌ها بتوانند با حداکثر توان فعالیت کنند.

یکی دیگر از اظهارنظرهای جالب این ماینر چینی خوشحال بودن او از بابت تعطیلی صرافی‌های چینی است، چرا که او اعتقاد دارد این صرافی‌ها، موسساتی کاملا متمرکز هستند و روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند در حالی که ماهیت اصلی این ارز دیجیتال غیر متمرکز بودن آن است. همچنین وجود این صرافی‌ها باعث می‌شود تریدرها به طور فزاینده‌ای به آن‌ها وابسته شوند در حالی که پیش از آن، اغلب تریدرها ارزها را بین خودشان و بدون نیاز به صرافی معامله می‌کردند.

مهمتر از همه اینکه چوی نگران نفوذ و تاثیر دولت چین روی بیت کوین است:

خیلی مهم است که بیت کوین بتواند وابستگی خود به چین را کاهش دهد، من فکر می‌کنم بیت کوین هرچقدر کمتر وابسته باشد بیشتر رشد خواهد کرد، همانطور که در آخرین افزایش قیمت بیت کوین این موضوع ثابت شد.

منبع: cryptonewmedia