توسعه دهندگان بلاک چین TON تلگرام در چین به تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند بلاک چین تغییر یافته خود را با استفاده از این شبکه بلاک چین رها شده توسط شرکت تلگرام، عرضه کنند. با کوین نیک همراه باشید.

همین چند هفته گذشته بود که پاول دورف (Pavel Durov) مدیرعامل شرکت پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که پروژه بلاک چین آن‌ها با نام TON متوقف شده است، اما توسعه دهندگان سرتاسر دنیا می‌توانند از آن برای پیش بردن پروژه‌های خود استفاده کنند.

حال یکی از شرکت‌های چینی که با استفاده از بلاک چین TON پروژه خود را پیش می‌برد، رسما اعلام کرد که به زودی شبکه خود را منتشر خواهد کرد. این شرکت در تلاش بوده است تا با دنبال کردن دیدگاه شرکت تلگرام نسبت به بلاک چین غیرمتمرکز، شبکه TON خود را پیش ببرد. شبکه غیرمتمرکز TON چینی، سومین پروژه‌ای محسوب می‌شود که توسط بلاک چین TON تلگرام در حال توسعه است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین تلگرام با نام TON به کار خود پایان داد

شرکت تلگرام پس از درگیری‌های بلند مدت با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به منظور انتشار بلاک چین خود، در نهایت این پروژه را متوقف کرد. این پروژه که به سرمایه ۱/۷ میلیارد دلاری رسیده بود، به تدریج تمامی سرمایه خود را به سرمایه‌گذاران این پروژه بازخواهد گرداند.

دردسرهای تلگرام پس از رهایی پروژه TON

استفاده از بلاک چین TON تلگرام

استفاده از بلاک چین TON تلگرام توسط توسعه دهندگان چینی

اما رها شدن این پروژه توسط تلگرام، باعث نشد تا پروژه‌هایی که روی این شبکه متن باز در حال انجام بود، متوقف شوند. شرکت توسعه‌ دهندگان بلاک چین China TON، با استفاده از بلاک چین TON تلگرام به زودی پروژه خود را وارد مرحله آزمایشی خواهد کرد و سپس توسعه‌دهندگان و گره‌های جدید را به این شبکه دعوت می‌کند. توز وو (Tooz Wu) موسس این شرکت چینی، در خصوص پروژه خود می‌گوید:

هدف ما امتحان این شبکه است، سپس قوانین شبکه را بازطراحی خواهیم کرد تا با مفاد حال حاضر سازگاری داشته باشد. در نهایت مردم را به تجربه و استفاده از TON دعوت خواهیم کرد.

نبرد برای اصلاح و پیشرفت بلاک چین TON

با عرضه بلاک چین TON چینی، میدان رقابتی جدیدی با هدف جذب کاربران جدید آغاز خواهد شد. این بلاک چین چینی، رقابت مستقیمی با دیگر توسعه دهنده بلاک چین TON یعنی TON Lab و New Ton خواهد داشت. میتجا گوروشوسکی (Mitja Goroshevsky) مدیرعامل و موسس TON Labs، بر این باور است که هر چه افراد بیشتری روی این بلاک چین کار کنند، نه باعث خفگی آن، بلکه شاهد پیشرفت و بهبود این شبکه خواهیم بود. او در این مورد می‌گوید:

این تکنولوژی برای همه در دسترس است و هر شخصی می‌تواند پروژه‌ای مرتبط با آن را عرضه کند. این کاربران هستند که تصمیم خواهند گرفت کدام یک از آن‌ها عمیق‌ترین تکنولوژی را دارند، کدام یک بهتر هستند و کدام یک غیرمتمرکزتر هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده با سایر شبکه‌های متمرکز چیست؟

دردسرهای تلگرام پس از رهایی پروژه TON

در حالی که چندین پروژه با استفاده از بلاک چین TON تلگرام به کار خود ادامه می‌دهند، اما سرمایه‌گذاران تلگرام که روی این بلاک چین و توکن آن با نام GRAM سرمایه‌گذاری کرده بودند، این شرکت را تهدید به شکایت کرده‌اند.

در ماه آپریل بود که شرکت تلگرام اعلام کرد که پروژه TON دیگر ادامه نخواهد یافت و سریعا ۷۲ درصد از سرمایه سهام‌داران آمریکایی را بازخواهند گرداند و دیگر سرمایه‌گذارانی که در بخش‌های دیگر دنیا قرار دارند، این حق انتخاب را دارند تا به مدت ۱ سال منتظر بمانند تا ۱۱۰ درصد از سرمایه خود را پس بگیرند.

منبع: Bitcoin Exchange Guide