افزایش قیمت برق در چین و همچنین افزایش نظارت مقامات دولتی در این کشور، ماینرهای چینی را برای بالا بردن ظرفیت استخراج رمزارزها، مجبور به ترک چین و رفتن به کشورهای همسایه مثل قزاقستان و ازبکستان کرده است.

به گزارش Decrypt، به علت وجود معادل غنی آسیای میانه مثل معادن زغال سنگ، گاز طبیعی، برق ارزان و همچنین داشتن جمعیت کم و پهناور بودن این سرزمین‌ها، کشورهای آسیای میانه مکانی ایده‌آل برای استخراج بیت‌کوین هستند.

وو ژنگ، صاحب یکی از مراکز استخراج بیت‌کوین، که در حال حاضر به این فکر می‌کند چگونه می‌تواند خط تولید خود را از چین به قزاقستان منتل کند می‌گوید: «اصولا هزینه دستگاه‌های ماینیگ ثابت است. اما بزرگترین و بیشترین هزینه ما مربوط به استفاده از برق است. این یعنی، پیدا کردن برق ارزان‌تر، بهترین راه برای افزایش سودآوری است.»

مقایسه قیمت برق

او با محاسبه سود انتقال ظرفیت‌های فارم به آسیای میانه گفت: «هر کیلو وات ساعت برق در این کشورها ۰.۰۶ دلار است و روزانه ۵.۴۱ دلار برای ما سود خواهد داشت. در حالی که الان همان دستگاه استخراج با برق ۰.۰۳ دلار در هر کیلو وات ساعت هزینه دارد و ۶.۸۳ دلار در روز برای ما برق تولید می‌کند.»

وو می‌گوید که شرکتش از جدیدترین و قدرتمندترین تجهیزات استخراج در چین استفاده می‌کند. در حالی که مدل‌های قدیمی‌تر مانند E10 ، S9 و M3 به کشورهایی با برق ارزان‌تر منتقل شده‌اند. به گفته وی، او مرکزی با Ebit E10 در قزاقستان دارد که سود آن در چین ۰.۴۵ دلار در روز از هر ماشین است. در حالی که در قزاقستان همان دستگاه ۱.۷۵ دلار در روز تولید دارد.

وو افزود: «در قزاقستان، انرژی به دلیل فراوانی منابع زغال سنگ، تنها ۰.۰۰۱ دلار در هر کیلو وات ساعت هزینه دارد. همچنین، تولید برق خصوصی در این کشور مجاز است و برق مورد استفاده ما از نیروگاه‌های خصوصی تامین می‌شود.»