طبق حکم دادگاهی در چین که در رسانه‌های مختلف منتشر شده است، WoToken را می‌توان یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های تاریخ دنیای ارزهای دیجیتال محسوب کنیم. در تحقیقات پلیس از طرح کلاهبرداری چینی WoToken مشخص شد، بیش از ۷۰۰ هزار کاربر در ۵۰۰ سطح در این طرح پانزی و هرمی عضویت داشتنند.

طبق گزارش رسانه‌های محلی کشور چین، افراد مشهوری مانند گائو یودانگ (Gao Yudong)، لی کوبینگ (Li Qibing)، وانگ ژیائوینگ (Wang Xiaoying) (با نام مستعار ژیائوپینگ) و سه متهم دیگر در دادگاهی در شهر یان‌چنگ حاضر شدند.

در این کلاهبرداری بیش از ۴۶ هزار بیت کوین، ۵۶ هزار بیت کوین کش، ۲/۰۳۹ میلیون اتریوم، ۲۹۲ هزار لایت‌کوین و ۶۸۴ هزار EOS سرقت شد. طبق گزارش پلیس متهمان این پرونده توانستند بیش از ۷/۷ میلیارد یوان یا معادل ۱ میلیارد دلار کلاهبرداری کنند.

سرقت بیش از ۱ میلیارد دلار ارز دیجیتال

طرح کلاهبرداری چینی WoToken

این مطلب راهم مطالعه کنید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

در این دادگاه لی کوبینگ و وانگ ژیائوپینگ به ۶ سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. گائو یودانگ با وجود اینکه اتهاماتش را قبول نکرد به ۱۱ سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. سه متهم دیگر پرونده هم پس از اعتراف به کلاهبرداری از ۶ ماه تا ۳ سال زندان محکوم شدند.

جالب است بدانید دو نفر از متهمان این طرح هرمی دارای سابقه جرائم دیگری هم بودند. گائو یودونگ در سال ۲۰۰۹ به دلیل جرائم مالی به زندان افتاده بود و در سال ۲۰۱۴ آزاد شد. تیان یونگبو (Tian Yongbo) هم در سال ۲۰۱۰ به دلیل پنهان کردن اطلاعات مالی به ۳ سال حبس محکوم شده بود.

طبق حکم دادستان چینی، این واقعیت که متهمان در کمتر از پنج سال بعد از آزادی دوباره مرتکب جرایم مالی جدید شده‌اند، به این معنی است که مطابق قوانین چین لیاقت حداکثر زندان را دارند.

همچنین طبق گفته‌های دووی وان (Dovey Wan) تحلیلگر موسسه سرمایه گذاری (Primitive Ventures)، یکی از متهمین این پرونده با پرونده کلاهبرداری پلاس‌توکن (PlusToken) در ارتباط است. در پرونده پلاس توکن بیش از ۲ میلیارد دلار کلاهبرداری شده بود که نزدیک به دو برابر WoToken است.

طبق گزارش پلیس متهمین در طرح هرمی WoToken تلاش بسیار زیادی برای مخفی کردن ردپای کلاهبرداری داشتند و از چندین معامله صوری و همچنین ابزار CoinJoin در کیف پول وسابی (Wasabi Wallet) استفاده کردند. جالب اینجاست آن‌ها برای پولشویی دارایی ارزی خود از کیف پول‌های دیجیتالی روی گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کردند.

همچنین شرکت کنندگان در این طرح هرمی هم از تردید خود در مورد نقل و انتقالات مشکوک صحبت کردند و گفتند با وجود ادعاهایی که در مورد صادقانه و شفاف بودن این طرح توسط مدیران این طرح می‌شد اما به مرور زمان شاهد نقل و انتقالات غیرقانونی توسط کارمندان مجموعه شده بودند که شبیه پولشویی بود.

گردش مالی طرح کلاهبرداری چینی WoToken به وسیله سرمایه‌گذاران جدید انجام می‌شد که با خرید ارزهای دیجیتال بی ارزش (shitcoins) و هزینه ورود به این پلتفرم آنلاین را پرداخت می‌کردند.

توصیه می‌کنیم برای اینکه فریب کلاهبرداران را نخورید، قبل از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال حتما از متخصصین این امر مشاوره بگیرید. مجموعه کوین نیک افتخار دارد با سال‌ها تجربه در زمینه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در این مسیر به شما کمک کند.

منبع: zycrypto