در بحبوحه روند صعودی بیت کوین و ارزهای دیجیتال، که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به ارزش توکن‌های دیجیتال جهان افزوده، برایان آرمسترانگ، مدیر اجرایی صرافی کوین بیس نسبت به ریسک سرمایه ‌گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال هشدار داد. به ویژه که اکنون قیمت بیت کوین به سمت ۲۵٫۰۰۰ دلار در حرکت بوده و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در آن افزایش خواهد یافت.

بیت کوین پس از شروع با قیمت زیر ۱۹٫۰۰۰ دلار، با رسیدن به بیش از ۲۴٫۰۰۰ دلار اوج قیمت جدیدی را به ثبت رساند. قیمت بیت کوین که تنها در این هفته یک افزایش ۳۰ درصدی داشت، پیش از بازگشت جزئی خود، در صرافی‌های ارز دیجیتال و صرافی بیتس مپ (مستقر در لوگزامبورگ) به ۲۴ هزار و ۲۲۰ دلار رسید.

هشدار آرمسترانگ نسبت به ریسک سرمایه ‌گذاری در بیت کوین

آرمسترانگ این هفته درست قبل از اینکه این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو اعلام کند که برای عرضه اولیه سهام (IPO) در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اقدام کرده، در یک پست وبلاگ نوشت:

اگرچه دیدن رالی‌های بازار و توجه سازمان‌های خبری به این کلاس دارایی در حال ظهور بسیار خوب است، اما تأکید می‌کنیم که درک اینکه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بدون ریسک نیست، بسیار مهم است.

کوین بیس در حال ورود به عرصه IPO است، در حالی که سایر شرکت‌های فنآوری مانند AirBnB و DoorDash با ارزش‌گذاری‌های بسیار بالا شروع به کار می‌کنند. کوین بیس از طریق کارمزد معاملات مشتری درآمد کسب می‌کند و آخرین باری که در سال ۲۰۱۸ سرمایه جذب کرد، ارزش آن ۸ میلیارد دلار بود.

آرمسترانگ افزود:

ارز دیجیتال می‌تواند یک کلاس دارایی ناپایدار و پرنوسان باشد. اغلب بیشتر از انواع ابزارهای مالی سنتی که بیشتر سرمایه‌گذاران به آنها عادت دارند. به عنوان مثال، این بدان معنی است که این بازار می‌تواند خیلی سریع‌تر از بازارهای سهام در هر دو جهت حرکت کند. بنابراین باید ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین در نظر گرفته شود.

سود ۳۰ درصدی قیمت بیت کوین در هفته اخیر

قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۵٪ و در این هفته بیش از ۳۰٪ افزایش داشته است

بیشتر بخوانید: نگاه به بیت کوین از جنبه‌های مختلف: ارز، سرمایه گذاری یا کالای اولیه؟

احتمال حباب بیت کوین

قیمت بیت کوین پس از شروع سال ۲۰۲۰ با قیمت ۷٫۰۰۰ دلار، در ماه مارس به زیر ۴٫۰۰۰ دلار سقوط کرد، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا باعث ایجاد بحران در بازارها شد. بیت کوین به سرعت به حدود ۱۰ هزار دلار بازگشت و در ماه اکتبر به سمت بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۱۷ شروع به صعود کرد.

افزایش قیمت بیت کوین در ماه‌های اخیر تسریع شده، زیرا تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران مشهور از بیت کوین به عنوان پوشش ریسک در برابر تورم نام می‌برند و برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های وال استریت به سمت این کلاس دارایی توکن دیجیتال تغییر جهت داده‌اند.

آرمسترانگ با اشاره به حباب بیت کوین در سال ۲۰۱۷ که باعث افزایش قیمت بیت کوین از زیر ۱٫۰۰۰ دلار در ابتدای سال به حدود ۲۰٫۰۰۰ دلار شد، گفت:

مانند همه کلاس‌های دارایی، بازارهای ارز دیجیتال با گذشت زمان دستخوش صعود و نزول خواهند شد. ما گاهی اوقات شاهد رالی‌های قوی خواهیم بود که در آن قیمت‌ها با سرعت و شدت افزایش می‌یابند. گرچه ما همیشه از افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال هیجان‌زده و خوشحال می‌شویم، اما مهم است که اشاره کنیم که در کنار حجم بالای معاملات، نوسانات قیمت نیز شدید هستند.

نظرات پیرامون قیمت بیت کوین و روند آن

علی‌رغم این هشدارها، جامعه بیت کوین و ارزهای دیجیتال بازگشت قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود را جشن گرفته اند. ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران بلند مدت ارزهای دیجیتال پس از سه سال کسادی بازار از بیت کوین دفاع می‌کنند.

ایان بالینا (Ian Balina)، مدیر اجرایی Token Metrics، شرکت داده‌های بیت کوین و ارز دیجیتال مستقر در واشنگتن دی سی، در این باره گفت:

ما اکنون رسماً در یک قلمروی ناشناخته هستیم.

او فکر می‌کند قیمت بیت کوین در چند سال آینده می‌تواند به حدود ۵۰٫۰۰۰ دلار برسد.

جی پی تیریوت (JP Thieriot)، مدیر اجرایی Uphold، صرافی بیت کوین و ارز دیجیتال مستقر در کالیفرنیا، در این باره گفت:

من فکر می‌کنم رقم ۲۰٫۰۰۰ دلار تنها یک آغاز است. این روند صعودی احتمالاً ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت، زیرا سرمایه‌گذاران همچنان به خرید در پلتفرم‌های دیجیتالی به سبک مصرف‌کننده ادامه می‌دهند که دسترسی بیشتری به این بازارها نسبت به ارائه‌دهندگان خدمات مالی سنتی دارند.

نظر شما در مورد ریسک سرمایه ‌گذاری در بیت کوین چیست؟ آیا ممکن است مانند سال ۲۰۱۷ بیت کوین دچار حباب قیمت شده باشد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: forbes