بازار معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال، همانند یک رودخانه خروشان است. این بازار، بدون توقف در حال حرکت است، دائما در حال تغییر است و معمولا با حوادث و رویدادهای خاصی همراه می‌شود. اگر نسبت به شرایط این رودخانه در جهت مخالف شنا کنید، ممکن است به کلی نابود شوید و هر هدفی که برای رسیدن به آن تلاش کرده بودید از بین برود. به این منظور که بتوانید مهارت‌های معامله خود را بهبود ببخشید و بازار را درک کنید، بهترین راه این است که از انواع و اقسام اشتباهات رایج در معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال که دیگران مرتکب شده‌اند، درس بگیرید.

در این مطلب از کوین نیک، ما سعی داریم تا چند مورد از اشتباهات رایج در معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال را با شما به اشتراک بگذاریم.

۱. استفاده درست از دفتر سفارشات را یاد بگیرید

دفتر سفارش یا Order Book یکی از اولین مسائلی است که خیلی‌ها به درستی از آن استفاده نمی‌کنند و جزو متداول‌ترین اشتباهات رایج در معامله بیت کوین محسوب می‌شود. پس بیایید با روش درست استفاده از آن، کار را شروع کنیم. ارزش یک سکه، با آخرین تراکنش انجام شده، ارتباط میان خریداران و فروشندگان، یا نسبت بین نیروی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. این عرضه و تقاضا در یک جدول مرتب شده‌اند که به آن دفتر سفارش می‌گویند. در ارزهای دیجیتال، همه چیز وابسته به نوسانات است. بنابراین، زمانی که در جایگاه معامله قرار گرفتید، پیشنهاد می‌شود که در دفتر سفارش سطح فروش را مشخص کنید تا بتوانید سود کسب کنید. به همین صورت، سعی کنید یک حد ضرر (Stop Loss) هم مشخص کنید تا ضرر را به حداقل برسانید.

اما چطور می‌توان این موارد را به طور دقیق مشخص کرد؟ برای شناسایی مناطق پشتیبانی و مقاومت، باید گراف‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال تحلیل کنیم. ما در کوین نیک، مطالب جامعی از چگونگی تحلیل تکنیکال نوشته‌ایم. در یک گراف تحلیل تکنیکال، ما نقطه‌ای که قصد کسب سود از آن را داریم (سطح مقاومت) را مشخص می‌کنیم و همزمان سطح دستیبانی را هم در آن تعیین می‌کنیم. حال با رجوع به دفتر سفارش، سطح مناسب و بهینه‌ای را برای درخواست خود مشخص می‌کنیم. به یاد داشته باشید که وقتی سطح پشتیبانی در هم شکسته شود، زمان این است که فعالیت را متوقف کنید.

شناسایی سطح فروش برای کسب سود

با استفاده از دفتر سفارش ما مناطق مقاومت را که در تحلیل تکنیکال مشخص کرده بودیم، شناسایی می‌کنیم. در این نقاط، عرضه‌های بسیار بزرگ (فهرست بلندی از درخواست فروش) وجود دارند. در این ترفند، ما درخواست فروش خود را دقیقا یک مرحله بالاتر از این نقطه و با قیمتی کمتر قرار می‌دهیم. بنابراین زمانی که بازار به سمت تقاضا پیش رفت و خریداران شروع به فعالیت کردند، درخواست فروش ما به سرعت دیده می‌شود و سود می‌کنیم.

شناسایی سطح حد ضرر برای کمترین ضرر

در دفتر سفارش که ما نقطه پشتیبان را مشخص کردیم، نقطه‌ای است که به شدت پشتیبانی شده است، به این معنی که فهرست بلندی از خریداران در آن وجود دارند. این نقطه، بهترین محل برای جلوگیری از ضرر است. با این حال باید سطح حد ضرر خود را یک نقطه پایین‌تر از آن قرار دهید.

انواع اشتباهات رایج در معامله بیت کوین

شناسایی سطح حد ضرر در بیت کوین

۲. دخالت احساسات در معامله بیت کوین و ارز دیجیتال

یکی از اشتباهات رایج در معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال این است که احساسات خیلی زود بر یک فرد غالب می‌شود و ممکن است آن فرد را به نابودی بکشد. یک قانون مهم در تبادل این است که هیچگاه اجازه ندهید احساسات در انجام هر گونه معامله دخالتی داشته باشند. این یکی از قوانین پایه‌ای هر نوع تبادل و معامله در هر زمینه‌ای است، مخصوصا آن‌هایی که برای معامله‌های کوتاه مدت برنامه‌ریزی کرده‌اند.

تصور کنید ما در بازه‌ای از زمان و پس از انجام تحلیل تکنیکال، بیت کوین می‌خریم. اما ناگهان بازار تغییر می‌کند و در طی ۳ روز، ارزش بیت کوین ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. حالا چه می‌شود؟ مشخصا زمان آن است که بخش دوم خرید سکه انجام شود. اما به جای آن، تقریبا بسیاری از معامله کنندگان دل سرد می‌شوند و با پایین آمدن ناگهانی ارزش بیت کوین، وحشت آن‌ها را فرا می‌گیرد. آن‌گاه است که تصمیمات ناگهانی به جای تصمیمات درست، باعث نابودی مال آن‌ها می‌شود. چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ احساسات!

در این مورد، احساسات، ناشی از ترس ضرر کردن است که روی ما تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود از برنامه‌هایی که داشته‌ایم خارج شویم. اگر شما از آن دست از افرادی هستید که در چنین شرایطی به جای خرید سهم دوم بیت کوین، همان چیزی هم که دارید را به باد می‌دهید، بنابراین باید بیشتر در زمینه تبادل ارز دیجیتال، شخصیت خود را بسنجید. یک معامله کننده ارز دیجیتال، باید فردی باشد که احساسات روی اهداف او تاثیر نگذارد.

اشتباهات متداول در معامله بیت کوین

معامله بیت کوین و ارز دیجیتال

۳. قیمتی که پایین می‌رود، لزوما افزایش پیدا نمی‌کند

یکی از اشتباهات رایج در معامله بیت کوین این است که برخی از مردم به دنبال ارزهایی سقوط کرده‌ به نسبت قیمت بیت کوین هستند، به این امید که قیمت آن‌ها روزی به بالاترین حد برسد. اما باید بدانید که ارزهایی وجود دارند که سال‌های نوری برای رسیدن به چنین سطح بالایی فاصله دارند. برای مثال، ارز دیجیتالی Aurora را در نظر بگیریم. در مارچ سال ۲۰۱۴، قیمت ۰/۱۴ بیت کوین برای یک آورورا ثبت شد. حالا در زمان نوشتن این مطلب، یک آورورا با ۹۹.۹ درصد کاهش با ۰/۰۰۰۱۴ بیت کوین قابل خرید است. آیا بازار تقاضا باعث خواهد شد که قیمت این ارز دیجیتال دوباره ۱۰۰۰ برابر افزایش پیدا کند؟ هرگز نمی‌دانیم! هیچ‌گاه نمی‌توان مطمئن بود که یک ارز با قیمت پایین دوباره با به ارزش بسیار بالایی برسد.

۴.  به زمان پایبند باشید

از نظر وقایع و اتفاقات، یک هفته در بازار ارزهای دیجیتال، مساوی است با سه ماه بازار بورس اوراق بهادار. کسی که بخواهد ناگهان خود را عمیقا وارد بازار معاملات ارز دیجیتال کند، باید در نظر بگیرد که این صنعت تفاوت زیادی با بازار سنتی بورس دارد و خبری از تغییر اتفاقات به صورت روزانه نیست، بلکه هر ساعت اتفاقی جدید در آن رخ می‌دهد. به همین دلیل، ورود در این بازار کار هر کسی نیست. این مسئله بدون در نظر گرفتن زمانی است که برای انجام پروسه‌ها و تحلیل‌ها صرف می‌شود. به همین دلیل برای برخی‌ها، سرمایه‌گذاری بلند مدت گزینه مناسب‌تری است. اما به عنوان یک معامله کننده روزانه، قرار هم نیست هر روز خود را درگیر خرید و فروش و معامله کنید. معامله‌ها می‌توانند بین یک دقیقه تا چند ماه متغییر باشند. بنابراین به زمانی که قرار است برای سرمایه‌گذاری، مطالعه، تحلیل و دنبال کردن بازار صرف کنید، به خوبی فکر کنید.

به یاد داشته باشید که زمان هم قیمت دارد. وقتی تصمیم گرفتید که وارد معاملات روزانه شوید، بهتر است با مقدار کم شروع کنید و عملکرد خود را تحت نظر داشته باشید. این یکی از مزیت‌های بازار ارزهای دیجیتال است، چرا که می‌توانید با مقدار کم شروع کنید. بر خلاف بازار‌های سنتی، برای مثال برای خرید سهام اپل، باید هزاران دلار بپردازید، اما در یک بازار ارز دیجیتال تنها با چند سنت تراکنش می‌توان وارد معامله شد. با کم شروع کنید، زمان مورد نیاز را بسنجید و سپس دست به معامله‌های بزرگ بزنید.

معرفی اشتباهات رایج در معامله بیت کوین

بازار ارزهای دیجیتال

۵. خرید یک ارز به دلیل پایین‌تر بودن قیمت آن نسبت به ارز دیگر

یکی از اشتباهات رایج در معامله بیت کوین در بین تازه‌کاران، این است که به جای حجم بازار یک ارز دیجیتال، به قیمت آن نگاه می‌کنند. دقیقا همانطور که در هنگام خرید سهام یک شرکت، به عملکرد بازار آن نگاه می‌کنیم، همین کار دقیقا در دنیای ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. برای یک ارز دیجیتال با قیمت پایین، مانند ریپل، یک بینش روانشناسی در بین خریداران وجود دارد. هیچ فرقی ندارد که یک ریپل برابر با یک دلار باشد و میلیاردها ریپل در بازار وجود داشته باشد، یا یک ریپل برابر با هزار دلار باشد و یک میلیون واحد ریپل وجود داشته باشد، مهم بازاری است که ریپل در آن نقش دارد. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام خرید یک ارز، به قابل توجه بودن آن در بازار نگاه کنید که همان ارزش بازار به شمار می‌رود. ارزش بازار، بسیار مهم‌تر از قیمت یک ارز دیجیتال است.

۶. همه دارایی خود را در یک سبد نگذارید

دنیای ارزهای دیجیتال واقعا غیرقابل پیشبینی است. هنگامی که بیت کوین ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست بدهد، دیگر آلت‌ کوین‌ها هم همین پروسه را دنبال خواهند کرد. یک معادله ساده نشان می‌دهد که حتی اگر آلت کوین‌های پر سودی مانند اتریوم یا لایت‌کوین را در اختیار داشته باشید، باز هم نمی‌توان در برابر اتفاقاتی نظیر افزایش ارزش دلار آمریکا در امان بود.

در سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶، زمانی که بیت کوین به استحکام رسید و قیمت آن حدود ۳۰۰ دلار بر هر بیت کوین بود، بازی معامله کنندگان این بود تا با تبادل آلت کوین‌ها، بیت کوین به دست بیاورند. به همین دلیل انتظار می‌رفت تا بیت کوین در آینده قیمت بالایی پیدا کند. داشتن یک ارز اصلی نسبتا فرار مانند بیت کوین، باعث شد تا هم ارزش بیت کوین و هم ارزش دلار را به صورت همزمان در نظر داشته باشیم. به همین دلیل، برخی از بازرگانان باهوش، علاوه بر بیت کوین، به دلار یا طلا هم توجه داشتند، در نقطه مقابل، برخی‌ها تمام دارایی خود را تبدیل به بیت کوین کردند و برخی‌ها هم هیچ امیدی به بیت کوین نداشتند.

در ادامه آن سال، ناگهان قیمت بیت کوین به شکل عجیبی افزایش پیدا کرد و ارزش بازار آن رشد ۳۰ برابری داشت. اما این اتفاق به این معنی نبود که بیت کوین همیشه باعث می‌شود به فردی پولدار تبدیل شوید. همین تفکر که از جمله متداول‌ترین اشتباهات رایج در معامله بیت کوین به شمار می‌رود، باعث شده تا بسیاری از مردم نه تنها سود، بلکه دارایی خود را از دست بدهند.

به عنوان یک معامله کننده، بسیار مهم است که بیت کوین را به عنوان دارایی اصلی خود نگه دارید، اما نباید در عین حال ارزش دلار را فراموش کنید و گاهی آن را به سود تبدیل کنید. همیشه باید تصویر بزرگ‌تر را در ذهن داشته باشید. ارزهای دیجیتال فقط یکی از انتخاب‌های سرمایه‌گذاری شما هستند. بازار اوراق بهادار، مسکن و بسیاری از موقعیت‌های دیگر هم وجود دارند که باید به آن‌ها هم نگاه کنید.

بسیار مهم است که ریسک سرمایه‌گذاری خود را بین موقعیت‌های مختلف پخش کنید.

اشتباهات رایج در معامله ارز دیجیتال

ریسک سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

۷. بیت کوین افزایش خیلی زیادی داشته، پس یک ارز دیگر می‌خرم

بنا بر مثال بالا، دو راه بررسی سرمایه‌گذاری روی آلت کوین وجود دارد. این که قیمت آن را بر اساس بیت کوین بسنجیم یا قیمت آن را بر اساس دلار آمریکا بررسی کنیم. این یکی از اشتباهات رایج در معامله بیت کوین محسوب می‌شود. کسانی که فکر می‌کنند از زمان قدرت گرفتن بیت کوین جا مانده‌اند، حالا به دنبال دیگر ارزها هستند.

اما این یک تصور غلط است. به عنوان مثال مقداری سرمایه دارید که می‌خواهید آن را روی بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. ممکن است با این مقدار سرمایه، در بازار بیت کوین سود بسیار بیشتری داشته باشید تا این که همان میزان سرمایه را صرف ارز دیجیتالی دیگری مانند لایت‌کوین کنید. مهم‌ نیست بیت کوین چه مقدار افزایش داشته است، مهم ارزش بازاری است که بیت کوین در اختیار دارد.

نتیجه گیری

معامله کنندگان و بازرگانان خوب، از اشتباهات خود و دیگران درس می‌گیرند و از همه مهم‌تر، به اهمیت تحلیل و یادگیری واقف هستند. به همین دلیل بر اساس این موارد، دائما توانایی‌های خود را افزایش می‌دهند تا درک بهتری از بازار پیدا کنند. بنابراین همیشه سعی کنید تا از اشتباهات رایج در معامله بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال درس بگیرید تا تجربیات خود را در این زمینه افزایش دهید.