اگر سرمایه گذاری بیت کوین ترسناک به نظر می‌رسد، نگران نباشید. ما در مورد این غول به شما توضیحاتی می‌دهیم و تا پیش از رسیدن به پایان این مقاله تمام اطلاعات لازم سرمایه‌ گذاری بیت‌ کوین برای اینکه بتوانید مثل یک فرد حرفه‌ای تجارت کنید و حتی بیشتر از آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت. اگر می‌خواهید مستقیما به بخش تشریحی بروید، گام ۲ را مطالعه کنید.

در این مطلب کوین نیک به شما مبانی اساسی تجارت ارز دیجیتال و چگونگی استفاده از کوین‌هایی همچون ریپل را توضیح خواهیم داد. مثل کتاب‌های به زبان آدمیزاد (for dummies) در این آموزش برخی از قسمت‌ها را پررنگ‌تر می‌کنم تا به این بینش برسید که من چگونه با استفاده از تجارب عملی به این یافته‌ها و اصول سرمایه‌گذاری بیت‌ کوین رسیدم.

  • نکات حرفه‌ای- نکاتی هستند که اگر از پیش نمی‌دانید باید یاد بگیرید.
  • نکات تخصصی- نکات واضحی هستند که سبب می‌شوند از وقایع غافلگیر نشوید.

اگر می‌خواهید در مسیر سرمایه گذاری بیت کوین پیش بروید به موارد زیر نیازمند هستید:

  • حساب کوین‌بیس
  • حساب بایننس
  • پاسپورت، آی دی فوتو برای فعال کردن حساب کوین‌بیس شما

آموزش من در مورد سرمایه‌ گذاری بیت‌ کوین به چهار بخش تقسیم می‌شود:

  • گام ۱ بر روی آماده سازی برای کوین‌بیس، DGAX و چگونگی خرید ارز دیجیتال اولیه تمرکز دارد.
  • گام ۲ بر روی بخش بورس تمرکز دارد و تمام مواردی که برای تجارت به عنوان یک فرد حرفه‌ای نیاز دارید را به تصویر می‌کشد.
  • گام ۳ یک گام جلوتر می‌رود و شما را وارد جهان سایر بورس‌ها می‌کند، جایی که می توانید شروع به خرید ارزهای دیجیتال دیگری همچون ریپل، کاردانو، ورج و … کنید.
  • گام ۴ در مورد روش‌های خوب برای ایمنی و کاهش خطر هک شدن شما صحبت می‌کند. من در مورد کلاهبرداری، هک‌های معمولی که باید مراقب آن‌ها باشید و گزینه‌های گوناگون مربوط به نگهداری ایمن از اقلام شما می‌پردازم.

اگر هر سوالی در مورد سرمایه گذاری بیت کوین دارید با خیال راحت در بخش نظرات مطرح کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

گام ۱: خرید اولین بیت کوین، اتریوم، لایت‌کوین، بیت کوین کش

نکته‌ی حرفه‌ای: برخلاف بازار سهام نیازی نیست که تمام اقلام بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش خریداری کنید. می‌توانید تنها بخشی از ارز دیجیتال را داشته باشید.

اولین سرمایه گذاری بیت کوین

اگر به قدر کافی تلاش کنید، برای گرفتن بیت‌کوین و سرمایه گذاری بیت کوین راه‌های بسیاری وجود دارد. اما راحت و بی دغدغه‌ترین راه برای سرمایه گذاری بیت کوین ورود به کوین‌بیس برای شروع خرید است. اگرچه هزینه‌های کوین‌بیس به طرز مسخره‌ای بالا است، هم‌اکنون بازار را به صورت مجازی به تصاحب خود درآورده است و حقیقتا یکی از سریع‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید به بازار ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید به سرعت تجارتتان را شروع کنید، کوین‌بیس یکی از گزینه‌ها است. جایگزین‌های دیگر GEMINI یا BITSTAMP هستند اما من کوین‌بیس را توصیه می‌کنم چراکه دارای یک بخش بورس با نام GDAX است که به زودی به آن می‌پردازیم.

نکات تخصصی: همچون بسیاری از بورس‌ها ورود به کوین‌بیس به علت اینکه باید هویت خود را اثبات کنید نیاز دارد و کوین‌بیس معاملات شما را به IRS گزارش می‌دهد. بنابراین لطفا سعی نکنید از مالیات فرار کنید.

اگر دقیقا همین الان ارز دیجیتال خود را می‌خواهید باید آن را از کوین‌بیس بخرید. اگر می‌توانید کمی منتظر بمانید، از توصیه‌های زیر استفاده کنید و با رعایت آن‌ها از هزینه‌های سنگین کوین‌بیس امتناع کنید:

از حساب بانکی خود یک سپرده گذاری مستقیم انجام دهید.

صبر کنید تا سپرده در حساب شما قرار بگیرید (معمولا ۷-۵ روز کاری).

زمانی که سپرده رسید، به gdax.com بروید و از آنجا ارز دیجیتال خود را بخرید.

نکته‌ی حرفه‌ای: پیشنهاد می‌کنم برای کاهش دادن خطر سرمایه گذاری بیت کوین به جای سرمایه‌گذاری یک باره ،قطره‌ای سرمایه‌گذاری کنید. در شرایطی که کاملا مطمئن بودید سرمایه‌گذاری کنید. این بدین معناست که اگر هزار دلار برای خرج کردن دارید، به جای اینکه تمام آن را به کار بگیرید، در ابتدا ۲۵۰ دلار از آن را استفاده کنید و یک روز صبر کنید. اگر شیبی دیدید ۲۵۰ دلار دیگر به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید در زمانی که قیمت خرید پایین‌تر است خرید کنید. مطمئنم که برای این مسئله یک واژه‌ی تخصصی وجود دارد اما من آن را سرمایه‌گذاری قطره‌ای می‌نامم. ویرایش، نام این روش نوسان‌گیری بهای دلار است. با تشکر از مت دورن!

گام ۲: پرداختن به بورس (GDAX به چه معناست؟ بورس‌ها چه هستند؟)

GDAX یک بورس است که تحت مالکیت و اجرای کوین‌بیس است. اگر به دنبال داشتن ارزی تجاری به جز بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین یا بیت‌کوین کش هستید باید در مورد بورس‌ها بدانید. این بدین معناست که اگر ارزهایی مثل ریپل، ورج و … می‌خواهید باید به دنبال بورس‌ها باشید.

بورس در خدمت سرمایه گذاری بیت کوین

اگر قبلا با هیچ بورس و سرمایه گذاری بیت کوین سر و کار نداشته‌اید نگران نباشید. این واسطه ممکن است ترسناک به نظر برسد زیرا بورس‌های گوناگون طرح‌های گوناگونی دارند اما تمامی آن‌ها اطلاعات مشابهی را عرضه می‌کنند.

شرح رابط بورس

ما با استفاده از رابط بورس GDAX به عنوان نمونه، آن را آرام آرام برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید آنچه می‌بینید را درک کنید. لطفا توجه کنید از آنجایی که  این راهنما برای درک بورس است، ابتدا به استراتژی‌های جزئی تجاری که بر به کار گرفتن جنبه‌های گوناگون بورس تاثیرگذار است نمی‌پردازم.

بازار: شما در حال حاضر در حال مشاهده‌ی اسکرین‌شات اطلاعاتی در مورد BTC، USD هستید‌. با انتخاب گزینه‌های دیگری همچون ETH،USD یا ETH، BTC، می‌توانید به مشاهده‌ی سایر بازارها بپردازید (در واقع می‌توانید به جای اینکه پول را تغییر دهید و کوین دیگری بخرید، مستقیما در ازای بیت‌کوین، اتریوم خرید و فروش کنید و یا برعکس. این کار سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود و از هزینه‌های اضافی در سرمایه گذاری بیت کوین و تراکنش جلوگیری می‌کند. می‌توانید این کار را برای LTC نیز انجام دهید اما برای BCH خیر.)

بازار سرمایه گذاری بیت کوین

ورود به سیستم: قبل از انجام معامله و سرمایه گذاری بیت کوین باید وارد سیستم شوید! زمانی که وارد شدید گزینه‌هایی برای واریز یا کسر ارز جاری یا پول خود را مشاهده می‌کنید. بعدا به این موضوع می‌پردازیم.

نکات تخصصی: اگر از طریق کوین‌بیس ارز دیجیتال خریده‌اید و یا به انتقال وجه پرداخته‌اید، باید دکمه‌ی واریز را بزنید تا وجه شما از کوین‌بیس وارد GDAX شود، حتی اگر سرمایه‌های شما مربوط به یک کمپانی باشد. در رابط GDAX خود بر روی واریز کلیک کنید، تب حساب کوین‌بیس را انتخاب کنید و سپس تصمیم بگیرید چه چیز را و به چه مقدار واریز کنید. این کار فوری و رایگان است.

کنترل معاملات: این بخشی است که دکمه‌های کنترل وجود دارند. شما از این بخش برای انجام واریزی‌ها، کسری، قرار دادن سفارشات، فروش سفارشات و … استفاده می‌کنید. در بخش بعدی این موضوع را دقیق‌تری بررسی می‌کنیم.

رزرو سفارش: این بخش سفارشات فروش را (با رنگ نارنجی) و سفارشات خرید را (با رنگ سبز) در یک لیست نشان می‌دهد. سه ستون اطلاعاتی وجود دارد که به شرح آن می‌پردازیم: ۱. اندازه‌ی بازار به شما نشان می‌دهد سفارش تا چه حد بزرگ است (برای مثال اگر به بازار BTC نگاه کنیم، ۶.۱ نشان می‌دهد که BTC سفارش ۶.۱ است.)، ۲. قیمت خرید یا فروش هر بیت‌کون برای سرمایه گذاری بیت کوین نمایش داده می‌شود اما قیمت کلی سفارش نمایش داده نمی‌شود. ۳. در قسمت اندازه‌ی من در صورتی که هر سفارشی در آن قیمت داشته باشید به شما نمایش داده می‌شود و اگر سفارشی داشته باشید اندازه‌ی BTC آن نیز نمایش داده می‌شود. برای مثال ممکن است سفارش خریدی را برای ۱.۶ BTC ببینید که ۱. درخواست قیمت ۱۳.۸۰۰ دلار را دارد ۲. که این قیمت مربوط به هر بیت‌کوین است و ۰.۶ BTC از کل این سفارش مربوط به شمااست ۳. چراکه شما با این قیمت آن را خریداری کرده‌اید. نکته‌ی دیگری که باید به آن در سرمایه گذاری بیت کوین اشاره کرد بخش «گسترش» در بخش مرکزی است که نشان می‌دهد فاصله‌ی خرید و فروش چقدر است. برای مثال اگر پایین‌ترین خرید ۱۵ هزار دلار باشد و بالاترین فروش ۱۴.۹۵۰ دلار باشد، گسترش برابر با ۵۰ دلار خواهد بود.

نمودار میله‌ای: نمودار میله‌ای به طور کلی قیمت‌های معاملاتی و سرمایه گذاری بیت کوین که قبلا انجام شده‌اند را به شما نمایش می‌دهد. برای مثال نشان می‌دهد افراد در دقیقه، ساعت، روز، ماه، سال اخیر چه چیزی خرید و فروش کرده‌اند. در بخش معاملات، نمودارهای میله‌ای حیاتی هستند، بنابراین خیلی مهم است که بدانید چه چیز را نمایش می‌دهند. به موضوع بررسی جزئی نمودارها و تلاش برای پیش‌بینی قیمت‌ها نمی‌پردازم اما در بخش بعدی به بخش‌های مقدماتی اشاره می‌کنم.

تجسم دفتر سفارش: نمایش تصویری از دفتر سفارش است. این بخش اطلاعات دفتر سفارش را به صورت جزئی‌تر نمایش می‌دهد و می‌تواند برای آنالیز تجاری مهم باشد.

سفارشات کنونی و پیشین: به سفارش‌هایی که هم‌اکنون دارید نگاهی می‌اندازد و به بررسی سفارشات شما و سرمایه گذاری بیت کوین در گذشته می‌پردازد. می‌توانید در صورت تمایل در این پنل سفارشات فعلی خود را لغو کنید.

پیشینه‌ی معاملات: در این بخش تازه‌ترین معاملات شما و افراد دیگر (اگر معامله‌ای کرده باشید) نمایش داده می‌شود. اگر معامله با قیمت فروش، فروخته شده باشد با رنگ نارنجی و اگر با قیمت خرید فروخته شده باشد با سبز دیده می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

کنترل معاملات و نمودارهای میله‌ای

من این بخش را جدا کردم چون در لیست ارقام خود به درج عکس نیاز داشتم و این کار سبب می‌شد تا فرمت و بخش‌های مختلف با مشکل مواجه شوند.

کنترل معاملات

نکته‌ی حرفه‌ای: برای اطلاعات بیشتر در مورد بازار، خرید،فروش، بازه‌ی ضرر و محدودیت‌های خرید به بررسی  INVESTOPEDIA بپردازید.

کنترل معاملات سرمایه گذاری بیت کوین

خرید، فروش: به انتخاب میان اینکه می‌خواهید خرید بیشتری کنید یا آنچه دارید را بفروشید مربوط است. با استفاده از این دکمه معامله و سرمایه گذاری بیت کوین انجام نمی‌شود.

سفارش بازار: این بخش از شما درخواست قیمت نمی‌کند. چراکه هر میزانی که مشخص کرده باشید را بر حسب قیمت بازار خریداری می‌کند (بهترین قیمت فروش). اگر قیمت بهترین فروش در حال حاضر به قدری که تمام سفارش شما را پوشش دهد کافی نیست، بهترین قیمت بعدی را نیز دریافت می‌کند و تا جایی که سفارش شما انجام شود تمام خریدها را دریافت می‌کند. مزیت این مسئله این است ضمانت می‌کند که سفارش شما انجام می‌شود اما عیب آن این است اگر قیمت بیشتر کاهش یابد ممکن است دیگر بهترین قیمت در سرمایه گذاری بیت کوین به حساب نیاید.

محدودیت سفارش: محدودیت سفارش‌ها بدین جهت ساخته شده‌اند که میزان درآمد شما را به حداکثر برسانند. محدودیت سفارش‌ها، سفارش شما را در یک قیمت خاص نشان می‌دهند. برای خرید محدود، این بخش در پایین‌تر قیمت و یا قیمتی که شما مشخص کرده‌اید خرید می‌کند. مزیت این بخش این است که اگر فکر می‌کنید بعدا قیمت پایین‌تر خواهد آمد می‌توانید در قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار خرید کنید. شما باید محدودیت خرید را بر روی قیمتی که فکر می‌کنید تا آن حد می‌رسد تنظیم کنید و زمانی که قیمت تا آن حد نزول کند سفارش خرید شما اجرا می‌شود. فروش محدود، زمانی فروش را انجام می‌دهد که میزان قیمت به قیمتی که شما مشخص کرده‌اید و یا میزانی بالاتر برسد. برای مثال اگر BTC برابر با ۱۳ هزار دلار است اما فکر می‌کنید که پیش از نزول قیمت به ۱۳۵۰۰ می‌رسد، می‌توانید محدودیت فروش را بر روی ۱۳۵۰۰ دلار تنظیم کنید و اگر به این قیمت برسد به صورت خودکار فروش را برای شما انجام می‌دهد.

نکات تخصصی: در برخی مواقع این امکان وجود دارد که سفارش کامل شما به اجرا در نیاید. برای مثال اگر می‌خواهید ۱۰ BTC را با قیمت ۱۳۵۰۰ بفروشید اما خریداران تنها پیش از نزول قیمت به ۱۳ هزار دلار۵ BTC خریده‌اند. شما در این حالت هنوز ۵ BTC دارید و آن‌ها در انتظار هستند تا با قیمت ۱۳۵۰۰ دلار به فروش برسند.

دستور خرید: در زمان عمل کردن بر اساس محدودیت‌های سفارشی، دستور خرید به این جهت طراحی شده است که ضرر شما را به حداقل برساند. توقف خرید به این معناست که شما در زمانی که قیمت از حد مشخصی بالاتر آمده است خرید می‌کنید. برای مثال اگر هم‌اکنون BTC برابر با ۱۳۵۰۰ دلار است و شما توقف خرید را بر روی ۱۴ هزار دلار تنظیم کرده‌اید، اگر قیمت تا ۱۴ هزار دلار بالا برود سفارش شما اجرا  می‌شود. همچنین بازه‌ی ضرر در قیمتی که مشخص کرده‌اید و یا قیمتی پایین‌تر تنظیم می‌شود. بنابراین اگر BTC برابر با ۱۳۵۰۰ دلار است و تنها می‌خواهید زمانی که به ۱۳ هزار دلار می‌رسد آن را بفروشید (شاید زمانی باشد که فکر می‌کنید قیمت‌ها به شدت ریزش می‌کند و می‌خواهید ضرر خود را کاهش دهید) می‌توانید محدوده‌ی ضرر در سرمایه گذاری بیت کوین را طوری تنظیم کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. نکات تخصصی بخش قبل نیز در این قسمت اعمال می‌شوند.

میزان: میزانی که می‌خواهید خرید و فروش کنید را مشخص می‌کند.

میزان کل: ارز دیجیتال و یا پول کلی است که برای خرید یا فروش خود در بورس دریافت می‌کنید.

اجرا: اگر این دکمه را بزنید دیگر راه بازگشتی نیست. هیچ گزینه‌ای با عنوان «آیا مطمئن هستید؟» وجود ندارد و اجرا صورت می‌گیرد. بنابراین کاملا اطمینان حاصل کنید.

نکته‌ی تخصصی: برای سفارش‌های محدود یا دستور سفارش همیشه می‌توانید آن‌ها را تا زمانی که اجرا نشده باشند از پنل فعلی یا پنل تاریخچه‌ی خود لغو کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سوالات متداول درباره بیت کوین و کیف پول آن

نمودارهای میله‌ای

انواع نمودار: می‌توانید نمودار خطی یا میله‌ای را انتخاب کنید اما بهتر است از نمودار میله‌ای استفاده کنید.

نمودارهای میله ای در سرمایه گذاری بیت کوین

نشانگر زمان: بازه‌ی زمانی که می‌خواهید مشاهده کنید را انتخاب کنید. برخی از بورس‌ها به شما امکان این را می‌دهند که با موس زوم کنید یا عقب‌تر بیایید اما GDAX این طور نیست.

پوشش: برخی بررسی‌های فنی را به خط معاملاتی می‌افزاید تا احساس یک فرد حرفه‌ای را داشته باشید اما حالا من در مورد ارزش افزوده‌ی این خطوط نمی‌پردازم.

میله‌ها: این میله‌ها مهم‌ترین بخش نمودار میله‌ای هستند. هر کدام از این میله‌ها نشان دهنده‌ی زمانی است که انتخاب کرده‌اید. بنابراین نشانگر زمان شما (۲) بر روی یک ساعت تنظیم شده است. بنابراین هر میله دارای یک ساعت است. بدنه‌ی این میله نشان دهنده‌ی قیمت باز و بسته است در حالی که سایه‌ها نشان دهنده‌ی بالاترین و پایین‌ترین قیمت در آن بازه‌ی زمانی هستند (همچنین تفاوت بین میله‌های سبز و قرمز نشان دهنده‌ی باز و بسته بودن قیمت‌ها است و تضاد آن‌ها را نشان می‌دهد) ویرایش شده توسط برنارد پاتو. میله‌های نارنجی نشان دهنده‌ی این هستند که فروش در آن ساعات بیشتر از خرید بوده است. همانطور که احتمالا تا الان حدس زده‌اید، فروش‌های زیاد قیمت را کاهش می‌دهند و خریدهای زیاد قیمت را افزایش می‌دهند که در مثال به تصویر در مورد سرمایه گذاری بیت کوین کشیده شده است.

علامت‌ها: زمانی که موس را بر روی میله‌های نمودار می‌کشید، بخش علامت‌ها مشخصاتی در مورد نمودار می‌دهد تا نیازی نباشد به دنبال آن‌ها بگردید.

نکته: علامت‌های GDAX تنها برای نمودارهای میله‌ای موجودند نه برای نمودارهای خطی. (نمودار نوع ۱ را ببینید)

محور Y (زمان): نشانگر زمان است.

محور X (قیمت): نشانگر قیمت است.

گام ۳: خرید آلت‌کوین‌های بیشتر، کسر و واریز

برای خرید آلت‌کوین‌های بیشتر و فراتر از حد پیشنهادی GDAX باید سایر بورس‌ها را نیز جستجو کنید. از آنجایی که تمام کوین‌ها در یک بورس موجود نیستند، باید ابتدا دریابید که کوین مورد نظر شما در کدام بورس عرضه می‌شود. برای این اطلاعات coinmarketcap.com را بررسی کنید.

نکته‌ی حرفه‌ای: coinmarketcap.com باید اولین همراه شما باشد. این سایت را در بوکمارک‌های خود قرار دهید. هر زمان که به دنبال یک آلت‌کوین جدید هستید، coinmarketcap را چک کنید تا قیمت را ببینید و متوجه شوید کدام بورس به معامله‌ی آن و سرمایه گذاری بیت کوین می‌پردازد.

برای اینکه این فرآیند را آسان‌تر کنم از ریپل به عنوان مثال استفاده می‌کنم.

اینطور تصور کنید که من به تازگی در مورد این کوین که ریپل نام دارد شنیده‌ام. این کوین در اخبار به میزان زیادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و حالا من می‌خواهم چگونگی نحوه‌ی خرید آن را بررسی کنم. ابتدا باید به coinmarketcap.com مراجعه کنم و به دنبال ریپل بگردم.

سرمایه گذاری بیت کوین و آلت کوین

پس از اینکه آن را پیدا کردم و بر روی ریپل کلیک کردم (نماد آن XPR) است و به صفحه‌ی بالا منتقل شدم. حالا بر روی تب‌ها بر روی بازارها کلیک کنید تا ببینید کدام بورس ریپل را معامله می‌کند. می‌بینید گزینه‌های زیادی هستند که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

چگونگی سرمایه گذاری بیت کوین و آلت کوین

در coinmarketcap (CMC) اطلاعات زیادی وجود دارد اما من این موارد را در مقاله‌ای دیگر شرح می‌دهم. هم‌اکنون باید به ستون pair توجه کنیم. این مهم است چون نه تنها باید به دنبال بورس بگردید بلکه باید به دنبال بورسی باشید که ارز دیجیتال را با توجه به پولی که دارید معامله کند. برای مثال من دلار آمریکا دارم و بنابراین نباید با وون کره در بورس‌هایی مثل BITHUMB یا COINONE معامله کنم. به جای این هم‌اکنون جفت ارزهای XPR،ETH می‌بینم و این بدین معناست که می‌توانم ریپل را (XPR) با اتریوم (ETH) در آن بورس‌ها معامله کنم. من تصمیم می‌گیرم از بایننس استفاده کنم برای همین باید به binance.com مراجعه کنم و یک حساب بسازم (اگرچه استفاده از bittrex مشکلی ندارد. من از bittrex و binance همچون بسیاری از بورس‌های دیگر استفاده می‌کنم.)

نکته‌ی تخصصی: لینک بایننس کد ارجاع مرا دارد و اگر بر روی آن کلیک کنید و از طریق من وارد حساب شوید من یک هزینه‌ی سهامداری دریافت می‌کنم. خوشحال می‌شوم اگر این راهنما در مورد سرمایه گذاری بیت کوین کمکتان کرده باشد.

صبر کنید ـ ممکن است برایتان سوال باشد که چرا به سراغ جفت XRP، BTC نرفتم. این بدین علت است که دوست ندارم BTC را انتقال بدهم و شما هم نباید این کار را انجام دهید. از میان تمام کوین‌های موجود در کوین‌بیس، BTC پایین‌ترین سرعت شبکه‌ای و گران‌ترین تراکنش را دارد. به علاوه اگر TLC یا BCH را انتقال دهید، باید در بورس‌ها معامله کنید تا BTC یا ETH بخرید (این کار شامل هزینه‌ی تراکنش است) و سپس از آن برای خرید XPR استفاده کنید. چرا باید مراحل اضافی را انجام دهید و هزینه‌ی اضافی پرداخت کنید.

نکته‌ی حرفه‌ای: برای اهداف معاملاتی هیچ‌گاه بیت‌کوین را از کوین‌بیس، GDAX به بورس دیگری انتقال ندهید. بیت‌کوین ممکن است سرعت تراکنش بسیار پایین و هزینه‌ی بالایی در بر داشته باشد. به جای این کار، از LTC، ETH یا BCH استفاده کنید. شخصا اگر قصد انتقال به بورسی را داشته باشم و این بورس دارای بازار کوین‌هایی باشد که بتوان آن‌ها را با اتریوم خرید، ترجیح می‌دهم از اتریوم استفاده کنم. این کار به من کمک می‌کند تا در هزینه صرفه‌جویی کنم چراکه اگر LTC یا BCH را انتقال دهم، باید آن را بار دیگر با خرید در بورس به BTC تبدیل کنم.

حال زمان آن رسیده است که اتریوم خود را از بایننس کسر کنم. پس از اینکه به بازار ETH،USD یا ETH،BTC یا ETH،EUR در GDAX بروم، می توانم بر روی دکمه‌ی کسر در پنل BALANCE کلیک کنم. چنین چیزی باید ظاهر شود:

سرمایه گذاری بیت کوین و ریپل

نکته‌ی حرفه‌ای: می‌بینید که تصویر من در قسمت کادر دارای two factor code است. شدیدا توصیه می‌کنم که با استفاده از Google Authenticator به روشن کردن گزینه‌ی two-factor authentication (2FA) بپردازید. این بسیار ایمن‌تر از این است که  از پیام متنی یا ایمیل استفاده شود (پیام‌های متنی می‌توانند به راحتی قطع شوند اما در این مورد به جزئیات نمی‌پردازم و پسورد ایمیل نیز می‌تواند ضعیف باشد.) این کار باعث می‌شود تا از ورود هر مهمان ناخوانده‌ای جلوگیری شود تا مبادا به حساب شما دسترسی یابند و پولی را کسر کنند.

زمانی که کادر کسر وجه نمایان شد، بر روی آدرس ETH (یا آدرس BTC ،LTC ،XPR  بسته به آنچه انتقال می‌دهید) کلیک می‌کنم. اما آدرس ETH چیست؟ بدون اینکه به جزئیات بلاک‌چین بپردازم، اما مسلما از آن استفاده می‌کنم. هر بورس دارای آدرس ETH متفاوتی برای من است (همانطور که برای هر تاجر دیجیتال دیگر بدین صورت است) و من می‌توانم برای خود نیز یک آدرس ایجاد کنم (که در این بحث به آن نمی‌پردازم.) با دادن آدرس ETH بایننس خود به GDAX ،GDAX قادر خواهد بود تا اتریوم مرا به بخش درستی انتقال دهد تا بتوانم معامله در بایننس را آغاز کنم.

اما چطور باید آدرس ETH خود را بیابم؟ خب، معمولا آدرس کیف پول و اطلاعات تحت عنوان تب اصلی با نام WALLET یا FUNDS موجود است. در بایننس این بخش در قسمت راست بالای صفحه در FUNDS=> DEPOSIT WITHDRAW وجود دارد.

ارزهای مجازی و سرمایه گذاری بیت کوین

پس از کلیک کردن به صفحه‌ای وارد می‌شوید که تمام ارزهای مجازی موجود در بورس خود را نمایش می‌دهد.

سرمایه گذاری بیت کوین از طریق بورس

در قسمت راست DEPOSIT WITHDRAW و TRADE را می‌بینید. اگر بر روی TRADE کلیک کنید به بورسی منتقل می‌شوید که می‌توانید همچون GDAX در آن به معامله بپردازید (به یاد داشته باشید که رابط متفاوت است اما اطلاعات موجود تقریبا مشابه هستند.) اگر بر روی WITHDRAW کلیک کنید به صفحه‌ای می‌روید که اطلاعاتی همچون GDAX را درخواست می‌کند. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ۱. اتریوم را بیابیم و ۲. بر روی DEPOSIT کلیک کنیم.

زمانی که بر روی آن کلیک کردید باید آدرس ETH DEPOSIT نمایان شود. آن آدرس را کپی کنید و در کادر DESTINATION در DGAX آن را متصل کنید.

نکته‌ی حرفه‌ای: آدرس خود را یکی دوبار چک کنید چراکه اگر صحیح نباشد، احتمالا نمی‌توانید پول خود را دریافت کنید. زمانی که پول از دستتان برود راهی وجود ندارد که ببینید پول کجاست. همچنین آدرس اتریوم همیشه با 0x شروع می‌شود و کار را برای بررسی آسان‌تر می‌کند. گزارش‌هایی از ویروس‌هایی که در زمان الصاق آدرس دیگری را پدید آورده‌اند بوده است، برای همین حتما دو بار آدرس را بررسی کنید.

نکات حرفه‌ای سرمایه گذاری بیت کوین

زمانی که همه‌ی بخش‌ها را پر کردید و WITHDRAW FUNDS را چک کردید، فرآیند کسر آغاز می‌شود. فرآیند اتریوم معمولا سریع است (زیر ۱۰ دقیقه) اما گاهی اوقات شبکه می‌تواند شلوغ باشد و بیشتر طول بکشد (من تجربه‌ی این را داشته‌ام که یک ساعت هم منتظر بمانم.) زمانی که وجه وارد بایننس شد می‌توانید با کلیک بر EXCHANGE => BASIC در قسمت چپ بالا شروع به معامله کنید.

نکته‌ی حرفه‌ای: در بایننس بخش BASIC EXCHANGE تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. بخش ADVANCED پیچیده‌تر است و فضای بیشتری از حافظه‌ی شما را اشغال می‌کند. این بخش می‌تواند خیلی کند باشد و آخرین چیزی که شما به آن نیاز دارید سرعت کند در معامله است. برای همین تنها از بخش BASIC استفاده کنید.

نکات بورس و سرمایه گذاری بیت کوین

زمانی که در بورس قرار گرفتید، به پنل سمت راست نگاه کنید تا بتوانید به بررسی ارزهایی که می‌توانید با آن‌ها معامله کنید بپردازید. اگر بر روی ETH کلیک کنید و سپس XPR را تایپ کنید که نماد ریپل است، می‌توانید به سرعت جفت XPR،ETH را بیابید. زمانی که بر روی آن کلیک کنید آن بورس برای شما بارگذاری می‌شود تا بتوانید معامله را آغاز کنید.

بورس بایننس و سرمایه گذاری بیت کوین

BASIC EXCHANGE

بورس بایننس کمی متفاوت‌تر از GDAX به نظر می‌رسد اما مشکلی نیست. به یاد داشته باشید که اطلاعات مشابه هستند و تنها نمایش آن‌ها کمی متفاوت است.

در BITTREX می‌توانیم رزرو سفارش‌ها را به جای سمت راست، در سمت چپ مشاهده کنیم. در قسمت پایین می‌توانیم بازار محدود یا دستورهای سفارش (که حد ضرر نام دارند) را بسازیم. پیشینه‌ی معاملات در قسمت پایین در راست قرار دارد. نشانه‌ها در بالا قرار دارند، آن‌ها را می‌بینید؟ این دقیقا مثل GDAX است اما نمایش آن متفاوت است.

مثال های بورس بایننس و سرمایه گذاری بیت کوین

اگرچه با شما در یک مثال در مورد خرید ریپل از بایننس همراه بودم، باید گفت که این مفاهیم در مورد سایر ارزهایی که می‌خواهید بخرید نیز صدق می‌کند. گام‌ها ساده هستند:

  • بررسی کنید و ببینید که ارز مورد نظر در کدام بورس است. یکی را انتخاب کنید.
  • اگر مجبور هستید با واریز وجه در آن بورس سرمایه‌گذاری کنید (بار دیگر می‌گویم اگر امکان معامله با ETH وجود دارد از آن استفاده کنید).
  • شروع به معامله در بورس کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین

گام ۴: کاهش خطر و محافظت از سود شما در سرمایه گذاری بیت کوین

تبریک می‌گویم، برای اینکه به میلیاردر بعدی رمز ارز و سرمایه گذاری بیت کوین تبدیل شوید، یک گام دیگر نزدیک‌تر شده‌اید. با مواردی که گفته شد، یکی از چیزهایی که احتمالا در حال حاضر در ذهن‌تان می‌گذرد این است که چطور از تمام پول خود محافظت کنید. با وجود تمام اخباری که در مورد کلاهبرداری و هک وجود دارد، جهان یک تاجر مجازی مثل غرب وحشی است و شما هیچ‌گاه نمی‌توانید در امنیت کامل باشید.

نکته‌ی حرفه‌ای: اکثر هک‌ها (نه تمام آن‌ها) که در اخبار از آن‌ها پرده‌برداری می‌شود، مربوط به سایت‌های کلاهبرداری هستند. سایت‌های کلاهبرداری ادعا می‌کنند که سایت‌های حقیقی هستند تا بتوانند اطلاعات ورود شما را بدزدند. برای مثال یک وبسایت می‌تواند وانمود کند که کوین‌بیس است و زمانی که به آن وارد می شوید از شما درخواست ورود می‌کند. زمانی که نام کاربری و پسورد خود را وارد می‌کنید بازی تمام است. بار دیگر به دلیل استفاده از ۲FA می‌رسیم که در صورتی که این اتفاق برای شما بیفتد به کارتان می‌آید.

راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان به هک در جهان ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بیت کوین دست زد. اکثر مواقع، این اتفاق به علت اینکه سرمایه‌گذاران به قدر کافی دقت نمی‌کنند رخ می‌دهد. منظورم را اشتباه متوجه نشوید، منظورم این نیست که این افراد کاملا بی‌دقت هستند. برخی از این هک‌ها به صورت بسیار پیچیده‌ای طراحی شده‌اند و می‌توانند مجرب‌ترین تاجران در زمینه سرمایه گذاری بیت کوین را نیز فریب دهند. در این قسمت لیستی از معمول ترین انواع هک وجود دارد تا شما را کاملا آگاه کند (من هک‌ها را در نقل قول قرار داده‌ام چراکه بسیاری از مواقع این‌ها هک نیستند و کلاهبرداری هستند، اما هر دوی این مسائل را به عنوان اتفاقات ناخوشایندی که در جهان ارز دیجیتال رخ می‌دهند در یک بخش قرار داده‌ام):

۵ مورد از معمول‌ترین انواع هک، کلاهبرداری ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بیت کوین و نحوه‌ی امتناع از آن‌ها

هویت‌های جعلی: زمانی که در جهان ارز دیجیتال عمیق‌تر می‌شوید، در نهایت شروع به پیوستن به انجمن‌های مختلفی می‌کنید. اغلب در این انجمن‌ها از برخی از افراد پیام‌هایی دریافت می‌کنید که گاهی این پیام‌های شخصی ادعا می‌کنند از جانب مدیر یا سازنده‌ی کوین‌ هستند.

راهی که از این مسئله دوری کنید: اگر کسی پیامی مبنی بر اینکه یک شخص رسمی است برای شما ارسال کرد، هیچگاه بر روی هیچ لینکی کلیک نکنید و هیچ اطلاعات هویتی را برای آن‌ها فاش نکنید. از انجمن سوال کنید و ببینید که آیا شخص دیگری نیز چنین پیامی دریافت کرده است یا خیر. نام کاربری شخص را در انجمن مطرح کنید. مدیران می‌توانند وارد این ماجرا شوند و پیش از اینکه این افراد بتوانند ضرری وارد کنند، دسترسی آن‌ها را قطع کنند.

ویروس‌های کلید خصوصی: این‌ها ویروس‌هایی هستند که معمولا از طریق لینک‌ها و ضمیمه‌های فریب‌دهنده می‌توانند به کامپیوتر شما راه یابند. پس از آنکه این ویروس‌ها وارد کامپیوتر شما می‌شوند، به اسکن فایل‌های شما می‌پردازند. این ویروس‌ها در کنار اینکه به دنبال واضح‌ترین اطلاعاتی همچون نام کاربری، پسورد و شماره کارت اعتباری هستند، امروزه به دنبال کلید خصوصی نیز می‌گردند تا بتوانند به کیف‌پول‌های ارز دیجیتال شما دست یابند.

راهی که از این مسئله دوری کنید: روی لینک‌هایی که از طریق ایمیل‌ها و یا پیام‌های تصادفی به دستتان می‌رسد کلیک نکنید. اخیرا کلاهبرداران ایمیل مثل BANK OF AMERICA پروفایل کسب و کار گرفته‌اند و پیام‌هایی مثل درخواست تغییر پسوردتان را برای شما ارسال می‌کنند که بسیار بی‌خطر به نظر می‌رسد. به محض اینکه بر روی لینک کلیک کنید خود را در معرض ویروس‌های این چنینی قرار می‌دهید.

ویروس‌های کلید عمومی: مثل ویروس‌های کلید خصوصی، این ویروس‌ها نیز بر روی کامپیوتر شما اثر می‌گذارند. اما این ویروس هر آدرس کیف پولی را که کپی کنید با آدرس کیف پول شخص مهاجم جایگزین می‌کند.

راهی که از این مسئله دوری کنید: مراقبت‌هایی که در مورد کلید خصوصی ذکر شد را در اینجا نیز رعایت کنید. به علاوه، همیشه بررسی کنید تا مطمئن شوید هر آدرسی که الصاق می‌کنید همان آدرسی است که کپی کرده بوده‌اید. اگر اینچنین نبود بلافاصله برای هرگونه تراکنش ارز دیجیتال از از این کامپیوتر استفاده نکنید.

سایت‌های کلاهبرداری: این سایت‌ها وانمود می‌کنند سایت‌های گوناگونی هستند؛ از سایت بورس گرفته تا سایت مربوط به حقوق بازنشستگی برادر کوچکتر شما! معمولا این سایت‌ها از خریداران جدید در زمینه‌ی بورس بهره می‌برند. این سایت‌ها در گوگل یک فضای تبلیغاتی می‌خرند و صبر می‌کنند تا افراد در زمان جستجوی مواردی همچون بایننس بر روی یک سایت اشتباه کلک کنند (برای مثال ممکن است آدرسی مثل BINANCE.NET یا BINANCE.COM یا یک چیز اشتباه داشته باشند.) فردی که در سرمایه‌گذاری تازه‌کار است، چیز زیادی نمی‌داند و بر روی لینک اشتباه کلیک می‌کند، وارد می‌شود و وجه را واریز می‌کند و دیگر باید با آن مبلغ خداحافظی کند.

راهی که از این مسئله دوری کنید: بر روی لینک‌های تصادفی کلیک نکنید و همیشه URL وبسایت را چک کنید که HTTPS باشد. در گوگل کروم این موضوع با یک قفل سبز در کنار URL نشان داده می‌شود. همچنین تمام سایت‌هایی که برای تراکنش ارز دیجیتال نیاز دارید را بوکمارک کنید: این موارد شامل بورس‌ها و کیف ‌پول‌های آنلاین می‌شوند. هیچ‌گاه برای یافتن این سایت‌ها آن‌ها را در گوگل سرچ نکنید و بر روی لینک‌های گوگل کلیک نکنید. هیچگاه نوار URL خود را به صورت خودکار پر نکنید چون این بخش می‌تواند با ویروس دست‌کاری شود.

پیشنهادات و لینک‌ها آنقدر خوب‌اند که باور کردنی نیستند: این موارد می‌توانند به آسانی شما را به سمت ویروس‌ها یا سایت‌های کلاهبرداری هدایت کنند. از این مسئله نیز دوری کنید: مهم نیست که این موارد را در کجا پیدا می‌کنید. مهم نیست که در ایمیل‌ها هستند یا پیام‌های انجمن‌ها. هیچ‌گاه بر روی یک لینک کلیک نکنید، مگر اینکه در مورد منشا و هدف آن کاملا مطمئن باشید.

زمانی که بحث ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بیت کوین به میان می‌آید باید کمی با احتیاط عمل کنید. زمانی که می‌خواهید از کوین‌های خود محافظت کنید مسائلی وجود دارند که باید مورد ملاحظه قرار دهید. قبلا نیز این موضوع را چند بار تکرار کرده‌ام که حداقل از ۲FA استفاده کنید. ترکیب نام کاربری و پسورد در جهان امروز می‌توانند به راحتی لو بروند.

نکته‌ی حرفه‌ای: از HAVE I BEEN PWNED استفاده کنید. اطلاعات خود را در آن وارد کنید تا به صورت خلاصه شعب امنیتی را اسکن کند تا ببیند که آیا نام کاربری، پسورد و یا سایر اطلاعات در گذشته درز کرده‌اند یا خیر. همچنین در سیستم اعلان‌های این بخش عضو شوید تا به شما نشان دهد که آیا تا به حال در شعب جاری تحت تاثیر قرار گرفته‌اید یا خیر. این کار نه تنها برای امنیت ارز دیجیتال بلکه برای امنیت کلی معاملات در سرمایه گذاری بیت کوین شما بسیار مهم است.

بار دیگر به بحث مربوط به سرمایه گذاری ارز دیجیتال بازمی‌گردیم تا ببینیم ارز خود را در کجا نگه دارید و مزیت و عیب هر مورد را نیز ذکر کنیم:

نگهداری سرمایه در بورس: این آسان‌ترین گزینه است و سریع‌ترین راه برای تسویه را ارئه می‌دهد. برای تسویه نیازی نیست تا صبر کنید وجه شما در بورس منتقل شود. همچنین می‌توانید به راحتی کوین‌های خود را تبدیل کنید و با سایر کوین‌های موجود در بورس، سرمایه‌ی خود را جابجا کنید. عیب بزرگ این است که در این حالت بر روی کیف پول خود کنترل ندارید. اگر بورس هک شود، ورشکسته شود و یا مشکل دیگری پیش بیاید، شما نیز مثل هر یک از افراد دیگری که در این بورس پول دارد، ممکن است نتوانید پول خود را پس بگیرید. این اتفاقی است که در MT.GOX رخ داد.

نگهداری سرمایه‌ی در بورس با ۲FA: اگرچه این روش باعث می‌شود یک لایه‌ی محافظتی بر روی حساب کاربری شما در مقابل هکرها شکل گیرد، عیبی که در مورد قبلی ذکر شد در اینجا نیز موجود است. همچنین اگر بر روی گوشی خود google authenticator داشته باشید و آن را گم کنید، انتظار نداشته باشید که دیگر بتوانید به حساب‌های معاملاتی خود دسترسی یابید. Google authenticator تنها بر روی گوشی‌ای که آن را نصب کرده‌اید قابل دسترسی و اجرا است.

نکته‌ی حرفه‌ای از جانب گلن رادیکا: اگر بر روی گوشی خود google authenticator داشته باشید و آن را گم کنید، انتظار نداشته باشید که دیگر بتوانید به حساب‌های معاملاتی خود دسترسی یابید. Google authenticator تنها بر روی گوشی‌ای که آن را نصب کرده‌اید قابل دسترسی و اجرا است. برای همین همیشه دستگاهی که مجهز به google 2FA است را در جایی ایمن نگهداری کنید.

نگهداری سرمایه در کیف پول آنلاین: خدماتی همچون MY ETHER WALLET به کاربران امکان این را می‌دهند که از طریق بلاک‌چین آنلاین به کیف پول خود دسترسی یابند. مزیت این موضوع این است که چون کلید خصوصی در دست شماست، کنترل کاملی بر روی کیف پول خود دارید. حتی اگر سایت MEW تا ابد ناپدید شود، می‌توانید از طریق کلید خصوصی همیشه به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. نمی‌خواهم به تکنولوژی که سبب این موضوع می‌شود بپردازم اما فقط بدانید که چنین کاری امکان‌پذیر است. عیب این کار نیز این است که سایت‌های کلاهبرداری و جعلی زیادی وجود دارند (۵ مورد از معمول‌ترین کلاهبرداری،هک‌ها را در قسمت بالا ببینید) که سعی می‌کنند کلید خصوصی شما را به دست بیاورند. بنابراین اگر به قدر کافی دقت نکنید و کلید خصوصی خود را در یک سایت اشتباه وارد کنید، ممکن است یک شخص دیگر بتواند به کیف پول شما دست یابد و به سرمایه‌ی شما دستبرد بزند و سرمایه گذاری بیت کوین شما دچار اشکال شود.

نکته‌ی تخصصی: آیا بر روی لینک MY ETHER WALLET که فراهم کردم کلیک کردید؟ آیا بررسی کردید که لینک صحیح است یا خیر؟ لینک درست است، نگران نباشید! تنها می‌خواستم از این موضوع به عنوان فرصتی استفاده کنم تا بار دیگر امنیت و آسیب پذیری شما را یادآور شوم (ما در مورد این مسئله در بخش قبلی یعنی هک‌ها و کلاهبرداری‌های معمول صحبت کردیم.) همیشه با دقت به بررسی بپردازید.

کوین‌های خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری نگهداری کنید: کیف‌ پول‌هایی مثل NANO LEDGER از کلید خصوصی شما نگهداری می‌کنند تا نیاز نباشد هیچ‌گاه به کپی و الصاق آن‌ها بپردازید و هیچگاه نیاز به سیو کردن آن‌ها در هیچ کجا نیست. این بدین معناست که شما در جاهایی مثل LOGGERS، COPY-PASTE LOGGERS، FILE SCANNERS و … که در آن‌ها احتمال اینکه هکرها کلید خصوصی شما را بدزدند وجود دارد، کمتر حضور دارید. عیب این موضوع این است که هر بار که بخواهید کوین‌های خود را مبادله کنید، باید آن‌ها را از کیف پول به بورس انتقال دهید که یک هزینه‌ی کوچک بابت تراکنش را شامل می‌شود و بسته به شلوغی شبکه می‌تواند زمان ببرد. همچنین اگر کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کنید می‌توانید با کلید رمزی مخصوص خود به آن دست یابید اما اگر این کلید را نیز گم کنید… موفق باشید!

نکته‌ی حرفه‌ای: اگر می‌خواهید یک کیف پول سخت‌افزاری مثل NANO LEDGER S بخرید، هیچ‌گاه یک کیف پول دست دوم نخرید و تنها از فروشندگان رسمی NANO LEDGER S آن را تهیه کنید. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه از کیف پول‌های دست دوم دزدی صورت گرفته است موجود است.

واژه‌نامه و لغات تخصصی حوزه‌ی ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بیت کوین

همه می‌دانند که برای تبدیل شدن به یک تاجر حرفه‌ای در حوزه‌ی ارز دیجیتال باید بتوانید کمی مثل یک تاجر حرفه‌ای صحبت کنید. همچنین باید بدانید که تاجران حرفه‌ای در چه مورد صحبت می‌کنند. برخی از این عبارات در صحبت‌های روز‌مره نیز به کار می‌روند و برخی تنها مخصوص تجارت و سرمایه گذاری بیت کوین هستند.

آلت‌کوین: معمولا برای صحبت کردن در مورد هر ارز دیجیتال به جز بیت‌کوین به کار می‌رود. گاهی مردم از آن برای صحبت کردن در مورد هر کوینی به جز بیت‌کوین استفاده می‌کنند. اتریوم، لایت‌کوین و حتی ریپل نیز امروزه به کار می‌روند.

DUMP: زمانی است که بهای کوین نسبت به زمان اخیر به سرعت و شدت نزول می‌کند.

FOMO: ترس از دست دادن. خرید و یا تمایل به خرید پس از بالا رفتن قیمت به امید اینکه قیمت هنوز به بالاترین حد خود نرسیده باشد. برای مثال ترس از دست دادن سود در سرمایه گذاری بیت کوین حتی اگر سود کمی در کار باشد.

FUD: ترس، عدم اطمینان و شک. برای توضیح اخبار نادرست یا اطلاعات نادرست به کار می‌رود. استفاده از این مورد بسته به افراد گوناگون شخصی و سلیقه‌ای است برای همین ممکن است برخی از مردم صرفا به جهت اینکه خبری را دوست ندارند آن را FUD بنامند.

HOLD: به عملی که به جای اینکه برای سودهای بلند مدت و فروش فوری کوین در زمان نوسان‌گیری، برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی یک کوین تمرکز شود، می‌گویند.

MOON: یک اصطلاح است و در زمانی به کار می‌رود که بهای کوین به طرز چشم‌گیری رو به افزایش می‌گذارد. مثال اخیری که می‌توان در این مورد زد بهای ریپل در سال ۲۱۷ است.

PUMP AND DUMP: جنبشی طرح‌ریزی شده و دستکاری شده توسط گروهی از مردم ایجاد می‌شود تا کوین را با قیمتی پایین‌تر بخرند. این موضوع به صورت مصنوعی قیمت کوین یادشده را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود تمام این موارد با قیمتی بالاتر به فروش برسند. این یک حرکت هموار و نرم در جهان ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بیت کوین است و متاسفانه اغلب شاهد آن هستیم. این جنبش برای سود تعداد محدودی از افراد طرح‌ریزی شده است در حالی که در خلال این جنبش بسیاری از افراد در معرض ضرر قرار می‌گیرند. هیچ‌گاه توصیه نمی‌کنم که در این جنبش وارد شوید.

SATOSHIS (SATS): یک ساتوشیس برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱  بیت‌کوین، که کوچک‌ترین واحد بیت‌کوینی است که می‌توانید داشته باشید. به ساتوشیس به عنوان پنی‌های جهان ارز دیجیتال فکر کنید. چند دلیل وجود دارد که افراد به جای اندازه‌گیری کوین با دلار یا سنت از ساتوشیس استفاده می‌کنند چنین است: ۱. برخی کوین‌ها (برای مثال dogecoin) ارزشی پایین‌تر از پنی دارند چون ممکن است تنها ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC ارزش داشته باشند. بنابراین حتی اگر ارزش آن‌ها دو برابر هم شود به ۰.۰۰۰۰۰۰۰۲ BTC می‌رسند که هنوز هم در حقیقت یک پنی ارزش دارد. ۲. زمانی که یک کوین ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC بها دارد، آسان‌تر است که بگوییم ۱ SAT بها دارد تا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC.

SHITCOIN: یک عنوان شخصی برای توضیح یک کوین که گوینده فکر می‌کند آینده‌ای ندارد و ارزشی را به جهان ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بیت کوین و یا به صورت کلی در جهان نمی‌افزاید.

TA: آنالیز فنی. یک روش برای بررسی الگوهای معاملاتی از طریق نمودارهای میله‌ای و سایر صورت‌های آنالیز دفتر سفارش است و تلاش می‌کند تا در مورد بهای معاملات پیش‌بینی‌هایی انجام دهد و فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه گذاری بیت کوین بیابد.

امیدوارم این مقاله تمام اطلاعات لازم برای اینکه بتوانید به عنوان یک تاجر ارز دیجیتال چه به صورت کلان یا خرد، بر روی پای خود بایستید را در اختیارتان گذاشته باشد. اگر هر گونه سوالی دارید در بخش نظرات در قسمت زیر مطرح کنید. خوشحال می‌شوم در مورد هر عنوانی که در اینجا پوشش نداده‌ام، به صورت جزئی‌تر توضیح دهم.

سایت کوین‌نیک بر این تمرکز دارد تا به خوانندگان نشان دهد که هیچ‌گاه برای ورود به جهان ارز دیجیتال دیر نیست برای همین همیشه به روزرسانی‌ها و استراتژی‌های خریدی همچون این آموزش را بر روی فهرست تصادفی مربوط به سهامی که می‌سازم قرار می‌دهم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!