طبق آخرین گزارش‌ها، پیش‌بینی شده است که در صورت حفظ روند کنونی حجم تریدینگ بیت کوین به صورت روزانه، به زودی شاهد تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار سهام آمریکا توسط آن خواهیم بود. اما احتمال بروز این اتفاق، واقعا چقدر است؟

بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی و سرمایه‌ای با پتانسیل رشد باورنکردنی مطرح شده است. این پتانسیل به دلیل حجم تریدینگ پایین فعلی آن در مقایسه با اکثر بازارهای سنتی است. با این حال، در آخرین گزارش سایت تحلیل داده‌های ارزهای رمزنگاری شده به نام Coin Metrics، بحث دیگری مطرح شده است:

بیت کوین در وضعیت کنونی خود، بیشتر از لحاظ قابلیت آن برای مطرح شدن به عنوان یک سهام بزرگ، قابل توجه است تا یک کلاس دارایی متمایز.

این مطلب راهم مطالعه کنید: عملکرد بهتر بیتکوین نسبت به بازار سهام در یک سال گذشته

مقایسه بیت کوین و دیگر کلاس‌های دارایی

بر اساس داده‌های Coin Metrics، حجم کنونی معاملات بیت کوین در  بازارهای آمریکا، ۴/۱ میلیارد دلار در روز است. این مقدار برای بازار سهام ایالات متحده، اوراق قرضه و بازرهای جهانی، به ترتیب ۴۴۶ میلیارد دلار، ۸۹۳ میلیارد دلار و ۱/۹۸ تریلیون دلار است.

مقایسه حجم تریدینگ بیت کوین
حجم کنونی معاملات بیت کوین در  بازارهای آمریکا

بنابراین به نظر می‌ر‌سد بیت کوین هنوز فاصله زیادی با دیگر موارد ذکر شده دارد. ولی Coin Metrics با بررسی افزایش نمایی معاملات روزانه، نکته جالبی را کشف کرده است:

اگر نرخ رشد کنونی ادامه‌دار باشد، حجم معاملات روزانه بیت کوین در عرض کمتر از ۴ سال، از  مقدار کنونی به مقداری فراتر از حجم کل معاملات سهام ایالات متحده خواهد رسید. این زمان برای پشت سر گذاشتن بازار اوراق قرضه، کمتر از ۵ سال است.

برای رسیدن به این نقطه، حجم معاملات بیت کوین باید تا ۱۰۰ برابر نسبت به امروز افزایش پیدا کند. البته در این گزارش، فرض شده است که شاهد رشد چشمگیری در ارزش بازار سهام تا سال ۲۰۲۴ نباشیم.

نمودار افزایش حجم تریدینگ بیت کوین
پیش بینی حجم تریدینگ بیت کوین در آینده نزدیک

طبق نظر Coin Metrics، بیت کوین نه تنها می‌تواند در عرض کمتر از ۵ سال به عنوان یک کلاس دارایی اصلی مطرح شود؛ بلکه قادر است تا سال ۲۰۲۵ به حجم معاملات یک تریلیون دلاری هم برسد. چنین نرخ رشدی برای یک بازار جوان و نوپا بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. چون می‌تواند در عرض فقط چند سال، از بازارهای سنتی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال، عبور کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با ارزهای رمزنگاری دارایی جدیدی که در سراسر جهان گسترده شده آشنا شوید

نحوه محاسبه حجم تریدینگ بیت کوین

در این گزارش ذکر شده است که اندازه گیری حجم معاملات بیت کوین با روش‌های مختلف، منجر به نتایج متفاوتی هم شده است. بزرگترین بازار کنونی بیت کوین، بازار مشتقات است که حجم تریدینگ آن به ۱۳/۹ میلیارد دلار هم رسیده است. با این وجود، بازارهای در حال توسعه در تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته در این گزارش، محاسبه نشده‌اند:

با فرض درست بودن گزارش‌های اعلام شده، دستیابی به حجم معاملات از طریق بازارهای مشتقات، ساده‌ترین مسیر ممکن است. با این حال، بازار ارزهای رمزنگاری شده همچنان در حال توسعه است. نکته‌ای که می‌تواند باعث گیج شدن فعالان این بازارها به خاطر تعدد قوانین و مقررات مربوط به هر بازار هم شود.

عدد ۴/۱ میلیارد دلار به عنوان حجم معاملات روزانه بیت کوین، با احتساب ارزهای دیجیتال ثابت یا همان استیبل کوین‌ها به دست آمده است. این ارزها شامل تتر (Tether) با ارزش ۲/۳ میلیارد دلار، بازارهای فیات با ارزش ۱/۲ میلیارد دلار و مبادلات ارزهای رمزنگاری شده با ارزش ۰/۵ میلیارد دلار هستند.

در گزارش‌های مختلف، حجم تریدینگ بیت کوین چیزی بین ۹ میلیارد دلار تا بیش از ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است. مساله‌ای که باعث سردرگمی در رسیدن به یک رقم دقیق می‌شود. با این حال، داده‌های Coin Metrics بر اساس حجم دلار آمریکا مورد محاسبه قرار گرفته است.

حجم تریدینگ بیت کوین و دیگر معاملات
مقایسه ترید رمزارزهای گوناگون

Coinbase، Bitstamp، Bitfinex و Kraken، توانسته‌اند ۹۰ درصد از ۵۰۰ میلیون دلار حجم معاملات گزارش شده به صورت روزانه را به خود اختصاص دهند.

آینده چگونه خواهد بود؟

نیمه دوم سال ۲۰۲۰، مسیر بسیاری از تحلیل‌گران برای پیش‌بینی ظهور یک بازار گاوی جدید را روشن خواهد کرد. در صورتی که شاهد بازار گاوی در عرصه ارزهای دیجیتال باشیم، نه تنها حجم تریدینگ افزایش خواهد یافت بلکه شاهد ورود سرمایه گذاران و موسسه‌های جدید به این بازار هم خواهیم بود. نکته‌ای که می‌تواند حتی باعث فراتر رفتن این بازار از رشد ۱۰۰ برابری پیش‌بینی شده برای آن در آینده نزدیک شود.

البته این امکان هم وجود دارد که بازار ارزهای دیجیتال، تمرکز خود را از بیت کوین معطوف به دیگر ارزهای موجود کند. چون به هر صورت، هر بازار مالی جدید به زودی جذابیت خود را از دست داده و بازارهایی با محوریت فناوری، جایگزین آن خواهند شد.

منبع: Cointelegraph