کامرون وینکلووس (Cameron Winklevoss) یکی از موسسان صرافی رمزارز جمینی (Gemini) معتقد است که بیت کوین نداشتن بدتر از سرمایه‌گذاری نکردن در آمازون (Amazon) است. ارزش سهام آمازون در روزهای گذشته از ۲۵۰ دلار به ۳۱۶۰ دلار صعود کرد.

وینکلووس گفت:

امروزه بیت کوین نداشتن تصمیمی بدتر از عدم سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های آماوزن، گوگل، اپل و مایکروسافت در هزاره دوم است.

او اولین سرمایه‌گذار موفقی نیست که به مقایسه بیت کوین و آمازون می‌پردازد.

نداشتن بیت کوین در قرن بیست و یکم

شباهت بیت کوین و سهام آمازون

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ وقتی قیمت بیت کوین به ۴ هزار دلار رسید فرد ویلسون سرمایه‌گذار هم از چنین مقایسه‌ای استفاده کرده بود. به گفته او:

قیمت سرمایه رمزارز در سال گذشته ۸۰ تا ۹۵ درصد سقوط داشته است. احتمال پایینتر رفتن ارزش آن هم وجود دارد. آمازون هم در حباب شکل گرفته پس از بازار خرسی ۸۰ درصد از ارزشش کم شد و این مقدار نیز به نصف رسید تا اینکه در طی دو سال ارزش آن اوج گرفت.

واقعا هیچ شباهتی بین بیت کوین و بازار سهام وجود ندارد. بیت کوین یک سرمایه نوظهور و بحث‌برانگیز است. برخی آن را به منزله یک ذخیره ارزشمند می‌بینند و برخی هنوز هم از آن به عنوان یک دارایی ریسک‌پذیر یاد می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیوگرافی دوقلوهای وینکلووس

اما یک موضوع مشترک در مورد این دو سرمایه وجود دارد و آن توالی زمانی است. در اوایل قرن بیست‌ویکم پس از به وجود آمدن حباب فناوری، درباره بقای سهام فناوری‌محور در بازار تردید وجود داشت.

ارزش سهام آمازون ابتدا به ۹۰ دلار رسید و قبل از اینکه اوج بگیرد ارزشش به ۶ دلار نزول کرد. در این بین بیت کوین به عنوان یک سرمایه و فناوری مانند وضعیت پیشین آمازون در آغاز راه توسعه است.

دو سال پیش ویلسون اظهار کرد:

ارزش سهام آمازون در حباب اینترنتی اواخر سال ۱۹۹۹ به هر سهم حدود ۹۰ دلار اوج گرفت. تقریبا دو سال بعد شما می‌توانستید همان سهام را با شش دلار بخرید. و سپس تا اواخر ۲۰۰۷ طول کشید تا آمازون یک خیز دیگر مانند سال ۱۹۹۹ را تجربه کند. البته تمام این موارد مربوط به گذشته است و اگر اکنون به چارت سهام آمازون نگاه کنید رد این فراز و نشیب را نمی‌توانید در آن پیدا کنید.

مقایسه نداشتن بیت کوین و سهام آمازون

مقایسه نداشتن بیت کوین و عدم سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی مثل آمازون

از ۲۷ ژوئن در طی ۴ روز قیمت بیت کوین از ۸٫۸۰۰ دلار به ۱۱٫۹۰۰ دلار رشد پیدا کرده است یعنی چیزی حدود ۳۵ درصد رشد.

استقبال ناگهانی از سرمایه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) باعث قدرت گرفتن اتریوم شد و افزایش ارزش اتریوم هم به نوبه خود باعث رشد BTC و سایر رمزارزهای اصلی شد.

به گفته وینکلووس سرمایه‌گذاران با استفاده از بیت کوین در برابر تورم از سرمایه خود محافظت می‌کنند و در عین حال باعث نوسان یافتن قیمت BTC می‌شوند

پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) در ماه می گفت که در سیاست‌های پولی، بیت کوین برای او مانند حصاری بر علیه تورم است. به قول او:

وقتی به بیت کوین فکر می‌کنم، آن را یک بخش کوچک از پورتفولیو می‌بینم. شاید بیت کوین در نهایت بهترین عملکرد را داشته باشد، اینطور فکر می‌کنم. اما من خیلی محافظه‌کار هستم.

بیت کوین با یازده سال سن هنوز در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد. افزایش محبوبیت آن به عنوان یک ذخیره ارزشمند و سرمایه‌ای امن در بلندمدت می‌تواند رشد این فناوری را تضمین کند.

فراموش نکنید نظرات، ایده‌ها و تحلیل‌های خود درباره ارزهای دیجیتال را از طریق سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون این حوزه را از طریق حساب توییتر کوین نیک یا اینستاگرام کوین نیک دنبال کنید.

منبع: Forbes