عجب سالی! همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، نوسان بازار سهام، افزایش تعداد بیکاران و ادامه عدم اطمینان در بازارهای جهانی. با این حال، شاهد بهبود قیمت بیت کوین از ۵۳۰۰ دلار در ماه مارس به تقریباً ۱۸۰۰۰ دلار در هنگام نوشتن این مقاله بودیم. یک بازده تقریباً ۲۴۰ درصدی در مدت نه ماه. سؤال این است که آیا قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین امکان‌پذیر است؟ برای سرمایه‌گذاران عادی، سؤال مهم‌تر این است که آیا بیت کوین بیش از حد قیمت‌گذاری شده یا خیر؟ آیا برای خرید بیت کوین خیلی دیر شده است؟

هانگ فنگ (Hong Fang) مدیر عامل اوکی کوین (OKCoin)، یک صرافی ارز دیجیتال دارای مجوز و متمرکز بر ارز فیات است که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو قرار دارد. هانگ هشت سال در گلدمن ساکس بوده و پس از معاونت بانکداری سرمایه‌گذاری این شرکت را ترک کرده است. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه پکینگ (Peking) در پکن، چین بوده و دارای مدرک MBA از مدرسه کسب‌وکار دانشگاه بوث شیکاگو است. در ادامه نظرات هانگ را در مورد بیت کوین، آینده آن و پیش‌بینی قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین بررسی خواهیم کرد.

نظرات مدیر عامل صرافی اوکی کوین در مورد قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین

اگر نوسانات کوتاه مدت را کنار بگذاریم و چشم‌انداز بلند مدت را در نظر بگیریم، یک مسیر منطقی وجود خواهد داشت که قیمت بیت کوین در دهه آینده به بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ دلار برسد. فراتر از آن، به عقیده هانگ قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین طی ۱۲ ماه آینده دور از انتظار نیست. به عقیده او هنوز روند صعودی قابل توجهی برای بیت کوین رخ نداده است.

نظرات مدیرعامل صرافی اوکی کوین در مورد بیت کوین

نظرات مدیر عامل صرافی اوکی کوین درباره قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت بیت کوین توسط بلومبرگ ؛ بیت کوین ۱۵۰٫۰۰۰ دلاری در راه است؟

بیت کوین یک ذخیره ارزش است

هنگامی که در مورد ارزش‌گذاری یک دارایی صحبت می‌کنیم، اولین قدم درک اقتصاد بنیادی است. به عنوان مثال، سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات ارزش خود را از طریق تولید جریان‌ نقدی به‌دست می‌آورند. بنابراین، ارزش‌گذاری این دارایی‌ها شامل پیش‌بینی جریانات نقدی آتی است. از طرف دیگر، کالاها بیشتر مبتنی بر کاربردپذیری بوده و بنابراین قیمت آنها وابسته به عرضه و تقاضای صنعتی است. قبل از هر گونه اقدام در مورد بیت کوین، بهتر است از خودتان بپرسید، «بیت کوین برای چه کاری است؟» از پاسخ این سؤال به عنوان مبنا استفاده کرده تا دیدگاه خود را در مورد ارزش بیت کوین و دامنه قیمت عادلانه آن در یک افق زمانی مشخص شکل دهید.

نظرات هانگ به عنوان یک هودلر درباره قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین:

  • بیت کوین پول قوی و اولین پول اینترنتی بومی در جامعه بشری است.
  • محدود (۲۱ میلیون موجودی ثابت دارد)، پایدار و ماندگار (دیجیتالی است)، قابل دسترس (بلاکچین تمام وقت بوده و ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در دسترس است)، قابل تقسیم (۱ بیت کوین = ۱۰۰ میلیون ساتوشی)، قابل تأیید (هسته بیت کوین منبع باز است) و از همه مهم‌تر، در برابر سانسور مقاوم است (رمزگذاری شده). به دلیل این قابلیت‌های پولی برتر، بیت کوین یک ذخیره ارزش فوق‌العاده است. زمانی که بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش به میزان قابل توجهی از پذیرش برسد، با گذشت زمان توانایی بالایی برای تبدیل شدن به یک ارز ذخیره جهانی (و همچنین واحد محاسبه جهانی) را خواهد داشت.
  • تاریخچه پول به ما نشان می‌دهد که اشکال طبیعی پول به طور کلی سه فاز تکاملی را طی می‌کنند: اول مناسب برای جمع کردن (سوداگری به خاطر محدودیت)، دوم به عنوان سرمایه‌گذاری (ذخیره ارزش)، سوم به عنوان پول (واحد محاسبه) و پرداخت (وسیله تبادل). همان‌طور که بیت کوین فازهای مختلف را طی می‌کند، روش ارزش‌گذاری آن نیز در هر فاز متفاوت خواهد بود. بیت کوین در حال حاضر در مراحل اولیه فاز دوم قرار دارد. در ادامه خلاصه‌ای کوتاه از دو فازی که بیت کوین تجربه کرده و مفاهیم مربوط به ارزش آن را توضیح خواهیم داد.

فاز اول: بیت کوین مناسب برای جمع‌ کردن و انباشت

بیت کوین در فاصله بین آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸، در فاز «جمع کردن و انباشت» قرار داشت. تنها یک گروه کوچک از سایفرپانک‌ها به بیت کوین به عنوان «پول قوی و سالم آینده» اعتقاد داشتند. در آن زمان، ارائه یک روش ارزش‌گذاری برای بیت کوین که با اصول آن مطابقت داشته باشد دشوار بود. همچنین خیلی زود بود که بگوییم بیت کوین می‌تواند در مورد اثبات برتری خود به عنوان «ذخیره ارزش» موفق شود.

بیت کوین به عنوان یک ابزار پایه ساخته شده و جریان‌های نقدی تولید نمی‌کند. بنابراین، هیچ راهی برای پیش‌بینی قیمت آن بر اساس جریان‌های نقدی وجود ندارد. محاسبه عرضه در گردش آن آسان بوده، اما برآورد تقاضا با توجه به ماهیت متزلزل معاملات سوداگرانه واقعاً دشوار است. هنگامی که تقاضای سوداگرانه افزایش یافت و از سیستم خارج شد- به ویژه در زمان اوج رونق عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷- شاهد انفجار قیمت بیت کوین بودیم. BTC از ۹۰۰ دلار در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۹۰۰۰ دلار در پایان آن سال افزایش یافت و سپس به ۳۷۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۱۸ سقوط کرد.

نوسانات بیت کوین؛ مثبت یا منفی؟

مخالفان بیت کوین معمولاً به نوسانات قیمت بیت کوین به عنوان یک نقص حمله می‌کنند، اما هانگ معتقد است که بی‌ثباتی قیمت بیت کوین یک ویژگی خود بازاریابی منحصر به فرد و هوشمند است. این ویژگی برای بقای بیت کوین در روزهای اولیه بسیار مهم بود. بیت کوین به عنوان یک شبکه جهانی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. هیچ تیم بازاریابی هماهنگی وجود ندارد که کاربردپذیری و سودمندی بیت کوین را برای جهانیان ترویج کند. این نوسانات چشمگیر قیمت است که پیوسته توجه افراد خارج از این بازار را به خود جلب می‌کند. حتی برخی از این افراد بعداً به طرفداران بیت کوین تبدیل می‌شوند. بنابراین، نوسانات بیت کوین حرکت مستمر پذیرش آن را هدایت می‌کند.

فاز دوم: بیت کوین به عنوان سرمایه‌گذاری

بیت کوین قبل از اینکه به عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری وارد فاز دوم شود، به عنوان «پول قوی و سالم» از یک بحران هویت عبور کرده است. با شروع بحث مقیاس‌پذیری در سال ۲۰۱۷، هنگامی که ترافیک این شبکه با حجم زیاد معاملات بالا رفت و کارمزد تراکنش‌ها افزایش یافت، جامعه بیت کوین در مورد مسیر آینده آن مناقشات جدی (که برخی آن را «جنگ داخلی» نامیدند) داشت.

در نتیجه، در تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۷، هارد فورک بلاکچین بیت کوین انجام شد تا زنجیره بیت کوین کش (BCH) را ایجاد کرده و اندازه بلوک‌ها افزایش یابد. در عین حال بیت کوین (BTC) به محدوده اندازه بلوک پایبند مانده و با پذیرش SegWit راه حل لایه دوم را فعال کرد. در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸، شبکه BCH مجدداً به بیت کوین کش و نسخه ساتوشی بیت کوین (BSV) فورک شد.

فورک بیت کوین

هارد فورک بیت کوین به دلیل ترافیک شبکه و کارمزد بالای تراکنش ها

خوشبختانه، بیت کوین (در این مورد BTC) از مسائل و مشکلات خود (و بازار کساد موجود در سراسر صنعت) جان سالم به در برد و پس از آن رونق گرفت. همچنین، از طریق چنین مناقشات عمومی (و عملکرد قیمت بعد از هارد فورک‌) است که با افزایش تعداد آدرس‌هایی که BTC را هولد کرده و نوسانات را کاهش می‌دهند، پشتیبانی و سلطه BTC هر چه بیشتر تقویت شده است.

سپس، سال ۲۰۲۰ فرا رسید.

بیشتر بخوانید: ۵ پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

سال موفقیت

امسال از بسیاری جهات سال شگفت‌آوری بوده، اما برای بیت کوین در واقع یک نقطه عطف محسوب می‌شود. همه‌گیری جهانی ویروس کرونا فشارهای روحی و اقتصادی را بر بسیاری از افراد جهان تحمیل کرده است. علاوه بر این، گذشت ۱۲ سال از بحران مالی ۲۰۰۸ و انتشار مقاله سفید بیت کوین، به ما یادآور می‌شود که غرق شدن اقتصاد با چاپ پول جدید و بدون پشتوانه، چقدر آسان است. ۳ تریلیون دلار پول جدید تنها در مدت سه ماه در ایالات متحده چاپ شده که حدود ٪ ۱۴ از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ است. البته، تنها ایالات متحده چنین کاری نکرده است.

در سال ۲۰۲۰، برای سپرده‌گذاران معتبر یافتن بازده واقعی و قابل اعتماد برای حفظ ثروتی که به سختی به‌دست آمده، بسیار سخت شد. خانواده‌های طبقه متوسط آمریکایی مجبور شده‌اند که نرخ‌ سود صفر تا منفی بانک‌ها و خطر فقر و بی‌پولی را بپذیرند یا اینکه به بازار سهام اطمینان کنند، بدون اینکه بدانند این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد شد. در کشورهای دیگر، مردم باید هر روز نبرد سختی داشته باشند تا درآمد خود را حفظ کنند.

سال صعود بیت کوین

این موضوعات کلان آنقدر مهم هستند که کسی نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد. در مقابل، شبکه بیت کوین سومین هاوینگ موفقیت‌آمیز خود را در ۱۱ ماه مه سال ۲۰۲۰ انجام داد و زیبایی داشتن نظم و انضباط پولی از پیش کدنویسی شده و اجرای آن توسط شبکه جهانی را به رخ جهانیان کشید. در نتیجه، سرمایه‌گذاران بیشتری در امور مالی سنتی (از جمله مؤسسات وال استریت) متوجه شدند که بیت کوین با داشتن ویژگی ریسک- ریوارد (risk-reward) بهتر نسبت به طلا، از قابلیت محافظت منحصر به فردی در برابر خطر تورم طولانی مدت برخوردار است.

تأثیر پذیرش بیت کوین از سوی سازمان‌ها

صعود کنونی بیت کوین-متفاوت از مسیر آن در سال ۲۰۱۷- بیشتر با تأیید و حمایت سازمان‌ها مشخص می‌شود: اسکوئر و مایکرواستراتژی پول نقد خزانه خود را به بیت کوین اختصاص داده‌اند؛ اداره بازرسی ارز ایالات متحده (OCC) به بانک‌های آمریکا اجازه داده تا کاستدی دارایی دیجیتال ارائه دهند؛ پی پال امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را فراهم کرده؛ فیدلیتی (Fidelity) دلایل مستدلی ارائه کرده که ۵% از سبد سهام سرمایه‌گذاری باید به این دارایی اختصاص یافته و استخدام مهندسین ارز دیجیتال ادامه یابد؛ مدیران دارایی سنتی مشهور و معتبر از جمله پال تودور جونز و استنلی دراکن میلر حمایت عمومی از بیت کوین را اعلام کردند. جریان اصلی در حال شکل‌گیری است.

سه سناریوی محتمل برای قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین

بیت کوین برای اولین بار از زمان راه‌اندازی، رسماً به عنوان «طلای دیجیتال» وارد حوزه جریان اصلی شد، یک دارایی جایگزین قانونی، معتبر (و نقدشونده) که هم برای افراد و هم مؤسسات مناسب است. مقایسه قبلی با «حباب اقتصادی گل لاله» (اولین حباب اقتصادی) در حال کمرنگ شدن است. از آنجایی که افراد بیشتری در مورد بیت کوین آموزش دیده و- نه به عنوان یک دارایی معاملاتی سوداگرانه بلکه به عنوان یک گزینه تخصیص دارایی درازمدت- شروع به استقبال از آن کرده‌اند، اکنون می‌توانیم با یک محاسبه ساده عرضه و تقاضا اصول بنیادی و دامنه قیمت آن را بررسی کنیم.

هانگ سه سناریو برای بررسی جنبه‌های مختلف مسیر احتمالی حرکت یک ساله و قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین مطرح کرده است:

سناریوی اول: ٪ ۲-۱ تخصیص ثروت خانوارهای ایالات متحده

  • بر اساس اطلاعات فدرال رزرو، ثروت خانوارهای آمریکا تا ژوئن سال ۲۰۲۰ به ۱۱۲ تریلیون دلار رسیده است (٪ ۱۰ برتر، صاحب دو سوم این ثروت هستند).
  • ٪ ۱-۲ از ۱۱۲ تریلیون دلار= ۱/۱ تا ۲/۲ تریلیون دلار تقاضای بالقوه (در واقع آخرین گزارش Fidelity، پنج درصد تخصیص را توصیه می‌کند).
  • در حال حاضر، کل BTC در گردش حدود ۱۸/۵ میلیون است. برای سادگی، فرض کنید کل ۲۱ میلیون موجودی بیت کوین برای فروش موجود است.
  • با تقسیم تقاضای بالقوه بر حداکثر موجودی، دامنه قیمت ۵۶۰۰۰ تا ۱۱۲۰۰۰ دلار به‌دست می‌آید. این سناریو مربوط به بقیه جهان نیست (۴۰۰ تریلیون دلار ثروت خانوارهای جهانی، طبق گزارش Credit Suisse Wealth Report 2020). اگر تخصیص ٪ ۲-۱ از ثروت خانوارهای جهانی را فرض کنیم، به دامنه قیمت ۴۵۶۰۰۰-۲۲۸۰۰۰ دلار می‌رسیم. آیا این اتفاق در ۱۲ ماه آینده رخ خواهد داد؟ احتمالاً نه. آیا ممکن است طی یک دهه آینده این اتفاق بیفتد؟ احتمال آن خیلی زیاد است.

سناریوی دوم: ٪ ۳-۲ تخصیص ثروت های فردی با ارزش خالص بالا در جهان

  • طبق گزارش Capgemini World Wealth Report 2020 ، ثروت جهانی HNWI (تخصیص سرمایه فردی با ارزش خالص بالا) در پایان سال ۲۰۱۹، ۷۴ تریلیون دلار بود (٪ ۱۳ موارد غیر متعارف، ٪ ۱۴/۶ املاک و مستغلات، ٪ ۱۷ درآمد ثابت، ٪ ۲۵ پول نقد و معادل پول نقد، ٪ ۳۰ سهام و اوراق بهادار).
  • ٪ ۲-۳ از ۷۴ تریلیون دلار= ۲/۲۲-۱/۴۸ تریلیون دلار تقاضای بالقوه.
  • با تقسیم تقاضای بالقوه بر حداکثر موجودی، دامنه قیمت ۱۰۵۰۰۰-۷۰۰۰۰ دلار به‌دست می‌آید.
  • این سناریو داده‌های جهانی را بررسی می‌کند، اما تنها HNWI را در نظر می‌گیرد، با این فرض که این بخش، دارایی بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد و تصمیمات سرمایه‌گذاری بیشتر توسط مدیران و مشاوران دارایی سازمانی گرفته می‌شوند. همچنین، می‌توانیم در اینجا طیف وسیعی‌تری از تخصیص را فرض ‌کنیم، زیرا HNWI به طور کلی برای جستجوی بازده بالاتر جهت پذیرش ریسک بیشتر در موقعیت بهتری قرار دارد.

سناریوی سوم: رسیدن بیت کوین به طلا

  • یک بحث طولانی مدت مطرح است مبنی بر اینکه زمانی که بیت کوین به عنوان «نسخه دیجیتالی و برتر از طلا» به طور گسترده‌ای مورد پذیرش قرار گیرد، از نظر ارزش بازار به طلا خواهد رسید.
  • ارزش بازار فعلی طلا ۹ تریلیون دلار است. این رقم حدود ٪ ۲ از کل ثروت جهانی و ٪ ۱۲ از ثروت جهانی HNWI است.
  • ٪ ۱۰۰ ارزش بازار طلا به معنای قیمت ۴۲۸۰۰۰ دلاری بیت کوین است. آیا ۱۲ ماه دیگر می‌توانیم به این قیمت برسیم؟ احتمالاً این فرضیه خیلی بلندپروازانه است. آیا بیت کوین می‌تواند طی ۱۲ ماه به ٪ ۲۵-۲۰ ارزش بازار طلا افزایش یابد ( ٪ ۳-۲/۴ تخصیص ثروت جهانی HNWI)؟ ممکن است. با این کار دامنه قیمت ۸۰۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰ دلار به‌دست می‌آید.

تأثیر فاکتورهای دیگر بر قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین

فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که از نظر هانگ می‌توانند مزایای بیشتری به بیت کوین اضافه کرده و بر قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین تأثیرگذار باشند. با توجه به اینکه ما هنوز در مرحله اولیه پذیرش جریان اصلی هستیم، قصد نداریم بیش از حد بر آنها تأکید کنیم، اما صرفاً جهت در نظر داشتن به ارائه آنها می‌پردازیم:

فاکتور اول:

تخصیص بالقوه از مدیریت خزانه‌داری شرکت‌ها. ما در حال حاضر نشانه‌های اولیه این اقدام را در شرکت‌های اسکوئر و مایکرواستراتژی شاهد هستیم. اسکوئر اخیراً حدود ٪ ۱/۸ از موجودی پول نقد خود را به خرید ۵۰ میلیون دلار بیت کوین اختصاص داده است. به هر حال، برآورد تقاضای یک شرکت برای بیت کوین مشکل است. هر شرکت جریان نقدی و نمایه رشد خاص خودش را دارد که بر میزان ریسک‌پذیری آن در تخصیص دارایی تأثیر می‌گذارد.

فاکتور دوم:

تخصیص بالقوه از ذخایر تبادل ارز خارجی همه کشورهای مستقل. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، ذخیره جهانی بازار تبادل ارز خارجی (فارکس) تا ژوئن سال ۲۰۲۰، ۱۲ تریلیون دلار بوده که به ارزش سه ارز ذخیره برتر به دلار آمریکا ۷ تریلیون دلار (٪ ۵۸/۳)، به یورو ۲ تریلیون دلار (٪ ۱۶/۷) و به ین ۶۵۰ میلیارد دلار (٪ ۵/۴) بوده است. آیا امکان دارد کشورهای مستقل برخی از ذخایر فارکس خود را به بیت کوین اختصاص بدهند؟

هانگ معتقد است که با گذشت زمان و زمانی که برتری بیت کوین به عنوان «ذخیره ارزش» در پنج تا ۱۰ سال آینده بیشتر شود، این روند پدید خواهد آمد. با فرض تخصیص ٪ ۲۵ (۳ تریلیون دلار، کمی بیشتر از تخصیص یورو)، قیمت بیت کوین به ۱۴۰۰۰۰ دلار می‌رسد. رسیدن بیت کوین به دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارز غالب جهانی ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اما اگر هم اینطور باشد، دیدن بیت کوین در میان ۳ دارایی برتر غیرممکن نیست.

فاکتور سوم:

٪ ۱۰۰ حداکثر موجودی بیت کوین برای تجارت در دسترس نیست. حدود ۱۸/۵ میلیون از این سکه در گردش است. حدود ٪ ۱۰ آن بیش از ۱۰ سال است که پنهان و غیرفعال است. بسیار دشوار است که تخمین بزنیم چه مقدار از کل بیت کوین در گردش با قیمت‌های مختلف برای فروش عرضه می‌شود.

فاکتور چهارم:

هیچ یک از موارد بالا نرخ تورم دلار در سال‌های آینده را که سالانه حدود ٪ ۳-۲ است، در نظر نمی‌گیرند. همچنین، این سناریوها دربرگیرنده تأثیر شبکه بیت کوین، احتمال فراگیرتر شدن آن و اطمینان بیشتر به بیت کوین به عنوان یک واحد محاسبه نیستند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت ۵۰۰٫۰۰۰ دلاری بیت کوین توسط استراتژیست بلومبرگ

خطرات پیش روی بیت کوین

سرمایه‌گذاری یک طرفه هرگز خوب نیست. صلاح این است که جنبه‌های منفی و انواع ریسک را ارزیابی کنید. چه خطرات عمده‌ای ممکن است بازار گاوی کوین را از دور خارج کنند؟

ریسک های بیت کوین

ریسک های پیش روی بیت کوین

ریسک پروتکل

بیشترین خطر همیشه از داخل است. ارزش ذاتی بیت کوین تنها به این دلیل است که از ویژگی‌های منحصر به فرد «پول قوی و سالم» برخوردار است (محدود، ماندگار، قابل دسترس، قابل تقسیم، قابل تأیید و مقاوم در برابر سانسور). اگر هر یک از این قابلیت‌ها به خطر بیفتد، پایه و اساس سرمایه‌گذاری بیت کوین تحلیل رفته یا از بین می‌رود.

ریسک‌های پروتکل در چند سال اول راه‌اندازی بیت کوین زیاد بودند، اما پس از دو فورک عمده بحث برانگیز و سه هاوینگ موفقیت‌آمیز، به نظر می‌رسد ریسک‌های در سطح پروتکل تا حدودی مهار شده‌اند. اکوسیستم بیت کوین در پشتیبانی از توسعه‌دهنده مستقل منسجم عمل کرده است. بر اساس گزارش توسعه‌دهنده Electric Capital، اکوسیستم توسعه‌دهنده بیت کوین از سال ۲۰۱۴ هر ماه بیش از ۱۰۰ توسعه‌دهنده مستقل را حمایت کرده است. علاوه بر این، ما شاهد افزایش استفاده از پایگاه کد Bitcoin Core در سال ۲۰۲۰ نیز بوده‌ایم که در ماه مه (همان زمان که سومین هاوینگ اتفاق افتاد) به اوج خود رسید.

همچنین، مشاهده مراحل مهم توسعه در شبکه Bitcoin Core، از جمله ادغام Signet ، Schnorr/Taproot و افزایش تمرکز بر آزمون فاز و غیره دلگرم کننده است. این تحولات در سطح پروتکل همچنان به تقویت حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری شبکه کمک کرده و بر ثبات فنی بیت کوین به عنوان یک ارز میفزاید.

برای اطمینان از آینده‌ای سالم و ایمن برای بیت کوین، اطمینان از اینکه جامعه توسعه‌دهندگان Bitcoin Core مستقل و غیرمتمرکز باقی مانده و به پیشرفت‌ مداوم در زمینه‌های مهم مانند امنیت و حریم خصوصی ادامه می‌دهند، بسیار مهم است. به همین دلیل است که صرافی اوکی کوین علاقه زیادی به ارائه حمایت مالی بدون قید و شرط برای توسعه‌دهندگان Bitcoin Core و پروژه‌های OKCoin داشته‌ است. سرمایه‌گذاری در توسعه بیت کوین به کاهش ریسک پروتکل کمک می‌کند.

ریسک تمرکز

از نظر هانگ این دومین خطر بزرگ برای بیت کوین است. ویژگی بیت کوین توانمندسازی افراد از طریق تمرکززدایی است، اما ریسک تمرکز همیشه وجود دارد.

در داخل این شبکه، خطر در تمرکز قدرت استخراج است. ۶۵٪ از قدرت هش جهان در چین است. اگر قدرت استخراج ادغام و یکپارچه شود، یک استخر استخراج یا گروهی از ماینرها می‌توانند تراکنش‌های شبکه را دستکاری کرده و سکه‌های جعلی را از طریق دو بار خرج کردن (double-spending) تولید کنند. و این کار به نوبه خود بر قیمت بازار تأثیر می‌گذارد. با این حال، این بحث نیز وجود دارد که با توجه به چگونگی طراحی مشوق شبکه، چنین ریسک تمرکزی اجتناب‌ناپذیر بوده اما تا حدی نیز بی‌ضرر است. به عبارت دیگر، مشوق‌های موجود در قالب بیت کوین‌های جدید و کارمزد تراکنش‌ها باید از عملکرد خوبی برخوردار باشند تا اکثریت گره‌ها صادق باشند، زیرا تقلب از نظر اقتصادی هزینه‌بر است (نه به دلیل سخت یا غیرممکن بودن تقلب). از این رو، فرض بر این است که شرکت‌کنندگان در استخراج، همگی منطقی بوده و تصمیمات اقتصادی می‌گیرند.

ریسک مالکیت

ظاهراً، ریسک مشابهی در تمرکز مالکیت نهفته است. سرمایه‌گذاران یا «نهنگ‌ها» که مقدار قابل توجهی بیت کوین را در اختیار دارند، می‌توانند با ایجاد تغییر در قیمت بر اساس زمان خرید/فروش، بر بازار تأثیر گذاشته و حتی آن را دستکاری کنند. با توجه به اینکه یک فرد (یا یک سازمان) می‌تواند بیش از یک آدرس بیت کوین داشته باشد، ترسیم یک تصویر دقیق از مالکیت بیت کوین دشوار است. بنابراین این ریسک وجود دارد. به همین دلیل است که هانگ در مورد ارتقای سواد مالی و دانش ارز دیجیتال اشتیاق زیادی دارد. وی معتقد است اگر افراد بیشتری بدانند که بیت کوین چیست و از آن استقبال کنند، می‌توان آینده سالم و پایدارتری ساخت. دیدن اولین موج استقبال سازمانی هیجان‌انگیز است، اما اگر مالکیت بیت کوین بیش از حد به سمت هدف سازمانی متمایل شود، در ساخت یک شبکه جامع‌تر و توانمندکننده فردی شکست خواهیم خورد.

ریسک سیاسی

یکی دیگر از خطرات عمده از جانب دولت‌های حاکم است. با توجه به اینکه بیت کوین در موقعیتی به عنوان پول آینده قرار گرفته، ممکن است دولت‌های حاکم از ترس تهدید ارزهای فیات، آن را ممنوع کنند. باز هم، چنین خطراتی در سال‌های ابتدایی قبل از پذیرش هدفمند بیت کوین بیشتر است. در واقع، چنین ممنوعیت‌هایی قبلاً در چندین کشور اتفاق افتاده‌اند (به عنوان مثال هند در سال ۲۰۱۸، که این ممنوعیت در سال ۲۰۲۰ لغو شد). آزمایش‌ ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سراسر دنیا نیز می‌تواند در روند آینده بیت کوین تأثیرگذار باشد.

امسال، شاهد موج اول تأیید و حمایت بیت کوین از سوی سازمان‌ها بودیم. بنابراین، سال ۲۰۲۰ به عنوان نقطه عطفی در کاهش این ریسک سیاسی شناخته خواهد شد. هنگامی که شرکت‌های سهامی عام، مدیران دارایی و افراد مشهور شروع به خرید بیت کوین کرده و به نفع بیت کوین صحبت می‌کنند، چنین ممنوعیتی بسیار منفور شده و از این رو اجرای آن در کشورهایی که آرای مردم اهمیت دارد، دشوارتر خواهد شد. امید است که این حرکت همچنان ادامه داشته باشد و با گذشت زمان ریسک ممنوعیت بیت کوین به طور فزاینده‌ای از بین برود.

ممنوعیت سیاسی بیت کوین؛ موفق یا ناموفق؟

ممنوعیت موفقیت‌آمیز و کامل بیت کوین نیز نیازمند تلاش‌های هماهنگ همه دولت‌های مستقل است که بسیار بعید به نظر می‌رسد. تا زمانی که کشورهایی وجود داشته باشند که اجازه دهند بیت کوین به صورت قانونی جریان داشته باشد، پادشاه رمز ارزها فرصتی برای پیروزی خواهد داشت. چرا که یک شبکه جهانی غیرمتمرکز را نمی‌توان توسط هیچ شخص یا حزبی تعطیل کرد.

همان‌طور که گفته شد، نوسانات قیمت بیت کوین می‌تواند هر از چندگاهی با تغییرات داخلی و ژئوپلیتیکی افزایش یابد. به نظر هانگ، ریسک سیاسی دومین خطر بزرگ برای بیت کوین باقی می‌ماند تا اینکه آنقدر بزرگ شود که مورد دستکاری و اعمال نفوذ قرار گیرد. بدیهی است که ما از آن نقطه خیلی فاصله داریم.

در حالی که بیت کوین به عنوان دارایی مالی قانونی شناخته می‌شود، می‌تواند ممنوعیت پرداخت گسترده‌تری نیز داشته باشد. چنین ریسکی هنوز کاملاً بی‌اهمیت نشده است. یک نکته مثبت این است که ما در سناریوی قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین، روی این رمز ارز برای تبدیل شدن به واحد محاسبه و وسیله پرداخت حساب نمی‌کنیم. وقتی بیت کوین وارد فاز سوم شود، دیگر در مورد قیمت بیت کوین صحبت نخواهیم کرد، بلکه در مقابل در مورد چیز دیگری غیر از قیمت بیت کوین بحث خواهیم کرد.

ریسک پذیرش

این خطر مربوط به زمان‌بندی است. کاملاً محتمل است که جریان اصلی بیت کوین بیشتر از آنچه انتظار می‌رود طول بکشد.

تنها راه مدیریت این ریسک این است که مطمئن شوید سبد سهام بیت کوین شما اندازه متناسبی داشته باشد.

اگر در بیت کوین (یا هر چیز دیگری) سرمایه‌گذاری کنید و نگران باشید که قیمت آن در ۱۲ ماه آینده چقدر خواهد شد، احتمالاً سبد سهام بیت کوین شما برایتان بسیار بزرگ است. اندازه آن را بر اساس میزان تحمل ریسک و میزان اطمینان خودتان به بیت کوین تعیین کنید. بیش از آنچه در توان دارید (یا به آن اعتقاد دارید) سرمایه‌گذاری نکنید.

همچنین، هانگ معتقد است قابلیت منحصر به فرد بیت کوین با گذشت زمان، خود گویای این امر خواهد بود. چارت قیمت بیت کوین بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بسیار شبیه یک حباب بود. با این حال، اگر به تاریخچه کامل معاملاتی بیت کوین نگاهی بیندازیم، روند صعودی آشکاری همراه با رشد آدرس‌های هولدکننده این دارایی، رشد آدرس‌های فعال و رشد قدرت محاسبات شبکه وجود دارد. افزایش میانگین هش ریت شبکه بیت کوین نشان‌دهنده میزان امنیتی است که افراد از شبکه‌ای که ثروت افراد در آن ذخیره شده، انتظار دارند.

دیدگاه هانگ در مورد مسیر ۱۲ ماهه قیمت بیت کوین صعودی است، اما وی معتقد است که در مورد بیت کوین، زمان بهترین دوست ما خواهد بود.

پیش‌بینی آینده

بیت کوین شبیه هیچ دارایی دیگری نیست که قبلاً با آن روبرو شده‌ایم. بیت کوین یک شبکه ثروت کاملاً سالم و جهانی است که با شناخت اهمیت خصوصیات آن در جهان، به رشد خود ادامه خواهد داد. برای اینکه با دید واقع‌بینانه‌تری به قضایا نگاه کنیم، توییت اخیر مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیر عامل شرکت مایکرواستراتژی را مرور می‌کنیم که به طور خلاصه بیت کوین را به عنوان یک ابزار و ذخیره ارزش معرفی می‌کند:

در دنیایی از عدم اطمینان، بیت کوین به هودلرهایی مانند من اعتماد به نفس می‌دهد. BTC اثر شبکه‌ای عظیمی دارد که در نهایت هر فردی را که به آن اعتقاد داشته و از آن استفاده کند، قدرتمند می‌کند. من منتظر ادامه تکامل اکوسیستم بیت کوین هستم و از اینکه بخشی از آن هستم، هیجان‌زده‌ام.

به نظر شما قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین دور از انتظار است؟ آیا بیت کوین ۶ رقمی خواهد شد؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk