با آمدن کرونا، اغلب شرکت‌ها به کارمندان خود گفته‌اند که در خانه بمانند. برخی هم در این مورد هنوز به توافقی نرسیده‌اند. مقامات بهداشتی از همه مشاغل خواسته‌اند که به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف نکنند اما روند آن را تغییر دهند. برخی شرکت‌های رمزنگار نیز طرح‌های خاصی اعمال کرده‌اند.

مبادلات تجاری رمزنگاری از ابتدای راه‌اندازی به صورت غیرمتمرکز فعالیت دارند و نیروی کار آن‌ها به صورت پراکنده مشغول کار هستند. شرکت‌های مثل Binance و Kraken می‌گویند ما سال‌ها است به همین روش فعالیت می‌کنیم و بیشتر کارمندان ما از راه دور با ما همکاری می‌کنند.

در حالی که بیشتر شرکت‌ها سعی می‌کنند پروتکل‌هایی ارائه دهند تا از ویروس کرونا در امان باشند، بازار سرمایه‌گذاری جهانی اعلام کرده هنور هیچ موردی در این بازار که خبر از ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد را ندیده اند. بسیاری صرافی‌ها می‌گویند هنوز هم مثل میشه در حال فعالیت هستند.

برخی صرافی‌ها بر این باورند که لازم نیست دفتر خود را تعطیل کنند زیرا اصلا دفتر مرکزی ندارند.

سیسیلیا ژانگ، نماینده شرکت Binance می‌گوید: « تیم Binance به صورت غیر متمرکز کار می‌کند و اعضای تیم او در تمام نقاط جهان پراکنده هستند.»

زمانی که صحبت از مرزهای جغرافیایی می‌شود، این مسئله یک مزیت به شمار می‌آید. هیچ‌وقت معلوم نشده که شرکت Binance دقیقا در کجا مستقر است و یا اصلا دفتر مرکزی دارد یا نه. چند سالی بود که Binance ادعا می‌کرد دفترش در کشور Malt است. اما درست یک هفته پیش، یکی از اعضای همین شرکت گفت که Malt هرگز مبادله و تریدی در زمینه بلاک‌چین انجام نداده است.

نبود دفتر مرکزی برای چنین شرکت‌های واقعا یک دارایی است

خصوصا در چنین شرایطی که یک بیماری مهلک همه افراد سراسر جهان را تهدید می‌کند.  ژانگ ادعا می‌کند که تریدهای رمزنگاری به هیچ وجه تحت تاثیر ویروس کرونا قرار نگرفته‌اند. کارمندان این شرکت بیش از دو سال است که از راه دور و به صورت خوشه‌ای با آن‌ها همکاری می‌کنند.

صرافی Kraken حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و ادعا می‌کند این شرایط ( ویروس کرونا) فرصت خوبی به آن‌ها برای تبلیغات داده است. او روز پنج‌شنبه در توییتی اعلام کرد که ما به غیرمتمرکز بودن شرایط کاری‌مان می‌بالیم. زیرا علی‌رقم افزایش ترس عمومی از این ویروس ما همچنان در حال پیشرفت هستیم.

 وی همچنین افزود: «پس از سقوط قیمت جهانی رمزارزها در سال ۲۰۱۱، شرکت Kraken تاسیس شد و سعی بر بقای خود داشت. این تیم به صورت غیرمتمرکز فعالیت خود را با ۸۰۰ کارمند در سراسر دنیا آغاز کرد و پس از گذشت سال‌ها هنوز هم در حال پیشرفت است. شما هم می‌توانید به ما بپیوندید. » 

مکس کیدون، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ما هیچ رغیبی نداریم و دفتر مرکزی هم نداریم. ما واقعا از روز اول خودمان را برای همه چیز آماده کرده بودیم به همین دلیل فعالیت خود را از راه دور انجام می‌دهیم. »

هشدار جدی

همه شرکت‌های رمزنگاری این ویژگی‌ها را ندارند. بسیاری از آن‌ها داری ستاد و دفتر مرکزی هستند و اکثر آن‌ها سعی کرده‌اند سیاست‌هایی در صورت رسیدن ویروس کرونا به آن‌ها، اتخاذ کنند.

CoinBase بالاترین فهرست را برای برنامه‌ریزی در این شرایط بحرانی را داراست. این شرکت یک فرآیند چهار بخشی را برای تفکیک دفاتر مرکزی در اختیار قرار داده و کارمندان را از راه دور و بسته به این‌که در چه منطقه ای و با چه فاصله‌ای از کرونا قرار دارند کنترل می‌کند.

در چین؛ جایی که شیوع این بیماری از آن‌جا آغاز شد، شرکت بورس و دیگر شرکت‌های تجاری مجبور شدند تا فعالیت‌های خود را لغو کنند و کارمندان را به همکاری از راه دور و معلق نگهداشتن این فناوری تشویق می‌کنند.

دیوید اشتاینروک نماینده خبری ما می‌گویند: سازمان جهانی ارز (GCO) که در کالیفرنیا مستقر است، یک مورد از مبتلایان به ویروس کرونا را گزارش داده است. این سازمان که در حال ساخت پول پایدار به پشتیبانی دلار آمریکا است، به محض رسیدن ویروس کرونا به منطقه سانفرانسیسکو، آماده است تا کارمندان خود را به خانه بفرستد و از راه دور با آن‌ها همکاری کند.

وی گفت: «ما خیلی احتیاط می‌کنیم و به طور خیلی جدی آماده فرستادن کارمندان به خانه‌هایشان هستیم. مطمئنا اوضاع بدتر هم خواهد شد. بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا عقب نمانیم. از طرفی بیش از همه بر ایمنی کارمندانمان تاکید داریم.»

همچنین اضافه کرد: «GCO همه سفرهای خود را به آسیا و اقیانوسیه تا اطلاع ثانوی لغو کرده است و حتی سفرهای داخلی را نیز محدود کرده است.»

به گفته مدی کندی، سخنگوی شرکت Chainalysis که دارای زنجیره‌ای از کارمندان در سراسر دنیا است، ما هم سفرهای غیرضروری را در خارج از ایالات متحده لغو کرده‌ایم. این شرکت دارای دفاتری در نیویورک و لندن است، اما برای چهار هفته اینده هیچ کارمندی که در این مراکز کار می‌کند حق سفر به اسیا و اقیانوسیه، اروپا و ایالات متحده را نخواهد داشت.

Chainalysis دارای سیستم پاسخگویی به مشتریان است و در حال حاضر روی آن کار می‌کند تا بتواند درباره ویروس کرونا اطلاع رسانی کند.

کندی می‌گوید: ما به این اتفاق توجه ویژه‌ای داریم.

منبع: کوین دسک