بر اساس داده‌های گوگل در دوران شیوه ویروس کرونا، تحولات نگران کننده‌ای در بازار مسکن ایالات متحده به وجود آمده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا، اگر مستاجران نتوانند اجاره خانه خود را بدهند رشد بازار اجاره و مسکن منفی خواهد شد. در صورت سقوط نرخ وام، کاهش نرخ بهره بانک فدرال نمی‌تواند جلو سقوط قیمت خانه را بگیرد. ویروس کرونا چه تاثیری روی بازار مسکن گذاشته است؟ از دهه هشتاد تا کنون، بازار سهام بدترین شکل سقوط را داشته است. زیرا بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که به علت شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آمریکا در یک مسیر بسیار ناهموار قرار خواهد گرفت.

برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به دنبال پیش‌بینی آینده هستند، داده‌های گوگل نشان‌ می‌دهد که مشکلات قابل توجهی برای مصرف کنندگان، به خصوص بازار مسکن ایالات متحده را تهدید می‌کند.بازار مسکن نمی‌تواند نرخ بیکاری که در ایالات متحده در حال افزایش است را نادیده بگیرد. از آن‌جا که کارمندان ساعتی و روز مزد این روزها با بحران بی‌سابقه‌ای روبرو هستند، فاجعه اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در حال رخ دادن است، به ویژه برای کارگران جامعه.

گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر این نکته وجود دارد که بسیاری از کارگران به دنبال گرفتن حقوق خود در پایان ماه هستند و به همین علت تا آخرین ساعات کار می‌کنند تا آن را به اتمام برسانند. زیرا در غیر این‌صورت یا اخراج می‌شوند و یا دریافت حقوقشان به حالت تعلیق در می‌آید. در بین این افراد تعداد کمی از مالکان خانه وجود دارد، اما آن‌ها هم تحت تاثیر روند ناهماهنگ بازار مسکن قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار اجاره در ایالات متحده پرداخت شده است.

مشکلات مستاجران

بسیاری از مالکان خانه نتوانستند وام‌های خود را بدون این‌که مستاجرانشان گلایه و شکایت کنند(به دلیل مشکلاتی که از طرف مستاجرانشان به وجود می‌آمد) پرداخت کنند. متاسفانه داده‌های گوگل حاکی از کشف مشکلات جدیدی شده است.

داده‌های گوگلی، آشفتگی اقتصادی بالایی را آشکار کرده است که در این‌جا به دو مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. طی دو هفته اخیر، جستجوهای اینترنتی به سرعت افزایش یافته است. اولین و قابل بحث‌ترین نگرانی در این جستجوها مربوط به ” مزایای بیکاری” است. به نظر می‌رسد در صورتی که دولت توانایی داشته باشد، کارفرماها می‌خواهند کارمندان و کارگران را اخراج کنند.

بازار مسکن ایالات متحده سال‌هاست توانسته با اطمینان خاطر از مستاجرین به ویژه در شهرهای بزرگ حمایت و پشتیبانی کند. زیرا نرخ بیکاری در این کشور پایین بوده است. اما این بخش از اقتصاد ایالات متحده این روزها در حال فرسودگی و رفتن به انزوا است و این یعنی ناهنجاری. متاسفانه جستجوی گوگل در طی شیوع ویروس کرونا برای مالکان خانه با واژه ” نمی‌توان اجاره پرداخت کرد” یکی از عباراتی است که این روزها دوبرابر شده است.

این افزایش تنها مربوط به چند هفته اخیر است. این اتفاق مستقیما نشان می‌دهد که بازار مسکن ایالات متحده در حال سقوط شدید است. با توجه به این‌که قیمت خانه در این کشور خیلی بالاست، فضای کمی برای مالکان خانه وجود دارد تا بتوانند به راحتی خانه خود را در اختیار مستاجرین قرار دهند.

زیرا برای جلوگیری از سلب مالکیت باید بتوانند وام‌های کلانی که گرفته اند را پوشش دهند. در نتیجه زنجیره بازار اجاره به سرعت تجزیه خواهد شد. با وجود سقوط بازار سهام، بازار مسکن در ایالات متحده با رکود مواجه خواهد شد. این موضوع برای منطقه Zillow، جایی که کارگران ساعتی و روزمزد در آن دارای خانه‌های آپارتمانی مناسب‌تری هستند نگران کننده‌تر خواهد بود. زیرا این خانه‌ها متعلق به سرمایه‌گذاران نهادی است.

سهم املاک آپارتمانی با مالکیت شخصی

همانطور که آقای گورد کولینز در بررسی مدیریت مسکن سال۲۰۲۰ اعلام کرد: متوسط سهم املاک آپارتمانی با مالکیت شخصی در سال ۲۰۰۱ نزدیک به دو سوم بود و در سال ۲۰۱۵ به دو پنجم کاهش یافته است. آپارتمان‌های قدیمی‌تر که اجاره کمتری دارند، پتانسیل سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند. این سرمایه‌گذاران تنها خریدارانی هستند که می‌توانند با پول نقد این آپارتمان‌ها را خریداری کنند و برای بازسازی آن‌ها هزینه کنند. این کار برای سرمایه‌گذاران کم هزینه‌تر خواهد بود.

چیزی که در مورد املاک مورد توجه است این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتظر نمی‌مانند تا ببینند آیا مستاجران قصد برگشتن دارند یا نه. بازار املاک و مستغلات بسیار بی رحم و سریع است. اگر صندوق‌ها احتمال بدهند که بازدهی در این بازار وجود ندارد، به راحتی سرمایه خود را برداشته و در جای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. بانک مرکزی آمریکا نمی‌تواند به تنهایی جلوی سقوط بازار مسکن ایالات متحده را بگیرد.

همه چیز به هم مرتبط است و کاری که بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد این است که نرخ بهره را کاهش دهد. این امر تا حدودی می‌تواند به جلوگیری از سقوط بازار مسکن کمک کند.

متاسفانه بانک مرکزی هنوز نتوانسته از طریق سرمایه‌گذاری مجدد، نرخ وام مسکن را پایین بیاورد. با افزایش نرخ بیکاری، قیمت خانه نیز افزایش یافته است. بنابراین، قیمت اجاره نیز طبیعتا بالا می‌رود. سرمایه‌گذاران املاک امیدوارند این جستجوهای گوگل فقط برای احتیاط باشد تا این‌که واقعا چنین مشکلی وجود داشته باشد.

این مقاله صرفا نظر نویسنده است و نباید برای مشاوره در سرمایه‌گذاری یا تجارت از آن استفاده کرد.

منبع: cryptonewmedia.press

مقالات مرتبط