ویروس کرونا یا همان کووید-۱۹ که اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین مشاهده شد، به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و اقتصاد جهانی را با یک شرایط ویژه روبرو کرد. بحران اقتصادی حتی روی بازار ارزهای دیجیتال هم تاثیرگذار بود و شاهد نوسانات شدیدی در قیمت کریپتوکارنسی‌ها به خصوص بیت کوین بودیم. حالا کوین‌شیرز (CoinShares) که یک شرکت خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال در نیویورک است گزارش ویژه‌ای در زمینه استخراج بیت کوین منتشر کرده است. در این مقاله از کوین نیک قصد داریم تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین را بررسی کنیم.

کریستوفر بندیکسن (Christopher Bendiksen) مدیر تحقیقات کوین‌شیرز درباره احتمال مرگ صنعت ماینینگ به خاطر بحران جهانی کرونا می‌گوید:

«هرچند که بدون تردید بحران کرونا می‌تواند تاثیر چشمگیری بگذارد، اما اینکه بگوییم صنعت استخراج به مارپیچ مرگ خود نزدیک شده است واقعیت ندارد.»

بندیکسن اضافه می‌کند:

«همه صحبت‌هایی که در مورد نقطه پایان صنعت استخراج ارزهای دیجیتال گفته می‌شود، تنها نظریه هستند و هیچ سابقه‌ی تاریخی در دنیای واقعی ندارند. ماینینگ آمده است که بماند».

دنی مسترز (Danny Masters) مدیر اجرایی کوین‌شیرز در این باره گفته است:

«بیت کوین به طور قطع تنها دارایی مالی است که می‌تواند به صورت از راه دور فعالیت کند. هیچ کس برای کار کردن با بیت کوین نیاز به رفتن سر کار ندارد. به پر کردن دستگاه عابر هم نیاز نیست. در حالی که فعلا آینده برای همه کسب و کارها تاریک به نظر می‌رسد، نمی‌توانم به خرید دارایی بهتری جز بیت کوین فکر کنم»

با این حال بحران کرونا روی قیمت بیت کوین و در نتیجه سختی شبکه بیت کوین و نرخ هش (Hashrate) تاثیر گذاشته است. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

سختی، فرکانس بلاک و نرخ هش

هزینه استخراج بیت کوین تا حد زیادی به سختی شبکه بیت کوین بستگی دارد. سختی در واقع یک شاخص داینامیک است که برای تنظیم زمان پردازش بلاک استفاده می‌شود، پروتکل‌های بیت کوین با بالا بردن و یا پایین آوردن میزان سختی سعی می‌کنند زمان پردازش هر بلاک را به صورت میانگین در حدود ۱۰ دقیقه نگه دارند.

بیشتر بخوانید: زیباترین افت، چرا نصف شدن ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۰ تا الان مهم‌ترین خبر در این عرصه به شمار می‌رود؟

میزان سختی شبکه بیت کوین بارها کاهش داشته است، به خصوص در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۸ که کاهش چشمگیری در قیمت بیت کوین رخ داد، شاهد کاهش شدید در سختی شبکه بیت کوین بودیم، اما هرگز کار شبکه متوقف نشد.

بندیکسن در بیانیه خودش توضیح می‌دهد: «هیچ سطح قیمتی وجود ندارد که باعث شود نرخ انتشار بیت کوین افزایش یابد، وقتی گرد و غبار از روی بحران مالی فعلی کنار رود سیستم پولی بیت کوین دقیقا به همان اندازه بیت کوین که از ابتدا در نظر گرفته بود را تولید کرده است».

در واقع میزان سختی ماینینگ بیت کوین، بدون توجه به نرخ هش در کل شبکه بیت کوین، فرکانس بلاک (block frequency) بیت کوین را ثابت نگه می‌دارد.

فرکانس بلاک و نرخ هش

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج

بندیکسن همچنین اضافه می‌کند:

اگر قیمت‌ بیت کوین پس از کاهش دوباره به سطح قبلی بازنگردد، نرخ هش سقوط می‌کند و هنگامی که هاوینگ (halving) اتفاق بیفتد دوباره کاهش می‌یابد. البته این مشکلی برای بیت کوین محسوب نمی‌شود و بی‌سابقه هم نیست.

برخلاف چیزی که ممکن است بشنوید، در این مواقع بزرگترین گروه‌های استخراج بیت کوین جان سالم به در نمی‌برند، بلکه آن‌هایی موفق‌ترند که کمترین هزینه انرژی و جدیدترین سخت‌افزارهای ماینینگ را در اختیار دارند.

بندیکسن در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند که هنوز چند ماه تا هاوینگ بیت کوین فاصله داریم، با این وجود بسیاری از استخراج کنندگان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

در زمان هاوینگ احتمالاً با شرایط کاملا متفاوتی روبرو خواهیم بود، برآوردهای اخیر نشان می‌دهد، حتی تا ۲۵ درصد از حداکثر میزان نرخ هش ممکن است تا آن زمان کاسته شده باشد.

کارشناسان کوین‌شیرز اعتقاد دارند، شرایط استخراج پس از هاوینگ بیت کوین کاملا متفاوت از حال حاضر و آینده نزدیک خواهد بود، اما شرایط این روزها اطلاعات خوبی نسبت به آینده به ما خواهد داد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج بیت کوین چیست و آیا پیوستن به یک استخر به معنی درآمد بیشتر است؟

برای همه کسانی که در مورد وضعیت استخراج پس از هاوینگ بیت کوین نگران هستند، شرایط فعلی می‌تواند یک تصویر خوبی ارائه دهد، چرا که در نهایت تاثیر هاوینگ دقیقا مشابه خواهد بود. بنابراین تغییرات نرخ هش که در هفته‌های آینده شاهد آن خواهیم بود بسیار شبیه به شرایطی خواهد بود که پس از هاوینگ بیت کوین در ماه می اتفاق خواهد افتاد.

بندیکسن اذعان می‌کند پس از هاوینگ بسیاری از ماینرها که هزینه زیادی برای استخراج پرداخت می‌کنند، ممکن است از رقابت خارج شوند. اما شرکت‌های استخراج در حال آماده‌سازی خود برای آینده هستند.

تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین و کرونا

آماده سازی برای استخراج بیت کوین در آینده

با وجود اینکه بحران کرونا روی صنعت ماینینگ تاثیر زیادی گذاشته است، در همین حال شرکت ماینینگ بلاک استریم (Blockstream Mining) بی‌سروصدا مشغول آماده سازی امکانات خود در کبک کانادا و جورجیای امریکا با بیش از ۳۰۰ مگاوات انرژی و همچنین ارائه خدمات جمع آوری، اجاره تجهیزات پهنای باند و انرژی به استخراج کنندگان است.

طبق گفته‌های سامسون مو (Samson Mow) مدیر ارشد امنیت بلاک‌استریم، این شرکت در حال برداشتن گام‌هایی است که خود را برای هاوینگ در ماه می آماده کند، علیرغم آشفتگی‌های فعلی در بازار ارزهای دیجیتال، بلاک‌استریم روی برنامه‌های بلندمدت تمرکز دارد.

سامسون مو در این زمینه به مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) توضیح داده است که هزینه‌ انرژی و بهره‌برداری در بلاک‌استریم به اندازه کافی پایین خواهد بود که استخراج کنندگان بتوانند در شرایط هاوینگ و نصف شدن پاداش استخراج هم دوام بیاورند. ما در حال حاضر برای مدتی بیت کوین استخراج کرده‌ایم و آن را به صورت میان‌مدت نگهداری می‌کنیم و کاهش قیمت در طی هاوینگ بیت کوین نمی‌تواند تاثیر زیادی روی ما بگذارد.

همچنین آقای مو اشاره می‌کند:

 با وجود اینکه پیش بینی قیمت بیت کوین بسیار دشوار است، اما استخراج کنندگانی که کارایی خوبی ندارند ممکن است مجبور به کناره‌گیری شوند در حالی که اغلب استخراج کنندگان در طی هاوینگ می‌توانند خوب عمل کنند.

من فکر می‌کنم قیمت بیت کوین پس از هاوینگ تا حد زیادی به سطح قبلی نزدیک خواهد شد و هنوز هم برای استخراج کنندگان بیت کوین سودآور خواهد بود.

حتی اگر این اتفاق نیفتد هم ما به احتمال زیاد شاهد کاهش شدید نرخ هش نخواهیم بود. بسیاری از استخراج کنندگان در حال حاضر از جدیدترین تجهیزات استخراج استفاده می‌کنند که قبلا هزینه آن را به دست آورده‌اند و الان تنها باید با مخارج عملیاتی کنار بیایند.

سرمایه گذاران بیشتر احتیاط می‌کنند اما همچنان مشتاق به استخراج هستند.

رایان پورتر (Ryan Porter) که سرپرست توسعه کسب و کار در یک شرکت خدمات مالی و کارگزاری متمرکز بر ماینینگ است در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در مورد تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین گفته است، شرکت‌های استخراج در حال حاضر با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و به دنبال قیمت‌گذاری انرژی رقابتی هستند.

اما آنچه پیش‌بینی‌‌ها نشان می‌دهد استخراج کنندگانی که پیش از هاوینگ موقعیت خوبی داشته‌اند پس از هاوینگ هم از نظر سودآوری موقعیت خوبی خواهند داشت، اما استخراج‌کنندگانی که کارایی خوبی ندارند بهتر است هر چه زودتر فعالیت خود را متوقف کنند.

ما اکنون شاهد کاهش ناگهانی نرخ هش هستیم، چرا که فعالیت‌های ناکارآمد استخراج در حال حاضر خاموش شده‌اند و کاربران محافظه کاری که به فکر مدیریت ریسک قیمت بیت کوین هستند به دنبال خرید سخت‌افزارهای جدید هستند که البته مجبورند برای آن قیمت‌های بسیار بالایی بپردازند، همین امر باعث تاخیر در فعالیت آن‌ها شده است.

پورتر اطمینان می‌دهد فرآیندهای استخراجی که از منابع انرژی ارزان قیمت و سخت‌افزارهای بهینه استفاده می‌کنند از هاوینگ جان سالم به‌در خواهند برد. بعد از صنعت ماینینگ وارد مرحله بلوغ و تکامل می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید دستگاه ماینینگ برای تازه‌کارها

پورتر همچنین اضافه می‌کند ما در حال برنامه ریزی برای مدیریت ریسک استخراج کنندگان هستیم و قصد داریم یک مشارکت جمعی با سایر بنگاه‌های استخراج بیت کوین برای مدیریت ریسک کاهش قیمت بیت کوین داشته باشیم.

در نهایت از گزارش کوین شیرز و مجله بیت کوین اینگونه می‌توانیم نتیجه بگیریم که بیت کوین و صنعت استخراج از این بحران کرونا به سلامت هم عبور خواهند کرد. بر خلاف سیستم پولی ارزهای فیات و سنتی، سیستم بیت کوین توسط شبکه‌ای از کامپیوترها بدون تاثیر از قوانین از پیش تعیین شده فعالیت می‌کند. این کامپیوترها حتی در بدترین شرایط هم مریض نمی‌شوند، دچار وحشت نمی‌شوند و از حرف‌های سیاستمدارها و قدرتمندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، بلکه صرف نظر از آنچه در جهان اتفاق می‌افتد، کدها و دستورات خود را مطابق مقرر اجرا می کنند.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا تاثیر ویروس کرونا بر استخراج بیت کوین می‌تواند این صنعت را به سمت نابودی هدایت کند؟

منبع : BintcoinMagazine