شیوع بیماری کرونا منجر به شرایط بی‌سابقه‌ای در سرتاسر جهان شده است، و دولت‌ها اقدامات گسترده‌ای برای مهار این تهدید انجام می‌دهند.

این اقدامات باعث ایجاد اتفاقات جدیدی شده که بر بسیاری صنایع تاثیر می‌گذارد. با این حال، اکثر افراد درک می‌کنند و قبول دارند که این اقدامات به نفع آن‌ها است.

کارکنان بخش‌های بیمارستانی و مراقبت‌های بهداشتی به‌ناچار اضافه‌کاری می‌کنند و به‌شایستگی برای آن تشویق می‌شوند. در عین حال، از بقیه افراد خواسته می‌شود در خانه بمانند تا میزان شیوع بیماری کاهش یابد.

در ایتالیا، دولت هفته گذشته کل کشور را تعطیل کرد. ده‌ها میلیون نفر باید در خانه بمانند و فقط درصورت اضطرار مجاز به خروج از خانه هستند. با این اقدامات، مقامات دولتی امیدوارند شیوع ویروس را کاهش دهند.

قرنطینه خانگی اجباری تاثیر شدیدی بر کل جامعه می‌گذارد. درحالیکه سلامت و امنیت اولویت‌های اصلی هستند، افراد به دنبال اخبار و سرگرمی‌هایی هستند که بتوانند این روزها را راحت‌تر در منزل سپری کنند. در نتیجه، ترافیک اینترنت رو به افزایش است.

طبق داده‌های شرکت اینترنتی Cloudflare، ترافیک اینترنت در شمال ایتالیا در مقایسه با اوایل سال جاری به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. بخشی از این افزایش ترافیک به خاطر دورکاری و استفاده از سایت‌های خبری است. با این حال، به نظر می‌رسد که افزایش استفاده از وبسایت‌های پخش فیلم نیز در افزایش ترافیک اینترنت دخیل بوده‌اند.

با نگاهی به روند جستجوی گوگل در ایتالیا برای واژه «نتفلیکس»، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است شاهد افزایش آشکاری در طول چند روز گذشته هستیم. ظاهرا، بسیاری افراد با تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در حال گذراندن زمان هستند.

این مسئله فقط به وبسایت‌های قانونی پخش فیلم و سریال محدود نمی‌شود. تمام سرویس‌های پخش فیلم پایرت در ایتالیا نیز شاهد افزایش علاقه افراد هستند. جستجو برای وبسایت‌های ایتالیایی مانند Guardaserie، Filmpertutti، Altadefinizione، CB01، و Eurostreaming همگی طی چند روز گذشته به‌سرعت افزایش یافته است.

تمام این وبسایت‌ها در بین وبسایت‌های برتر پایرت در کشور هستند. درواقع، وبسایت‌های ایتالیایی پایرت وبسایت‌های بین‌المللی را همیشه تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

ایتالیا تنها کشوری نیست که اقدامات احتیاطی شدید برای مقابله با این بیماری اعمال کرده است. اسپانیا نیز از اواخر هفته گذشته تعطیل شد. با اینکه هنوز داده خاصی از ترند اخیر گوگل برای بررسی تاثیر این تعطیلی وجود ندارد، اما احتمالا افزایشی مشابه آنچه در ایتالیا اتفاق افتاد را نیز در اسپانیا شاهد خواهیم بود.

وبسایت TorrentFreak، که در خصوص اخبار مربوط به کپی‌رایت و حق مولف در زمینه به‌اشتراک‌گذاری فایل فعالیت دارد، با مالک یکی از بزرگترین وبسایت‌های تورنت در اینترنت گفتگو داشت. برخلاف روندی که در بالا گزارش شد، او شاهد افزایش چندانی در بین بازدیدکنندگان ایتالیایی نبوده است. با این حال، وبسایت مذکور هیچوقت بازدیدکنندگان زیادی از ایتالیا نداشته است.

ظاهرا ویروس کرونا تاثیر گسترده‌ای روی اکوسیستم اشتراک‌گذاری فایل داشته است. سرویس دانلود و پخش فیلم Real-Debrid افزایش چشمگیر و بی‌سابقه‌ای در ترافیک خود گزارش کرده است. این سرویس در حساب توییتری خود نوشته است:

«ویروس کرونا نه تنها روی سرویس‌های ما بلکه روی قابلیت پیرینگ بسیاری از ISPهای (ارائه‌دهنده‌های خدمات اینترنتی) ما تاثیرگذار است. ما از شب گذشته شاهد افزایش ترافیکی بی‌سابقه بودیم و انتظار داریم برای مدتی تقریبا طولانی شاهد این میزان ترافیک باشیم. در حال حاضر، ما هنوز هم قابلیت‌های کافی داریم.»

وبسایت Real-Debrid سرور جدیدی نصب کرد اما چند ساعت بعد از یک افزایش ۲۰ درصدی دیگر در ترافیک خود خبر داد.

نه تنها ترافیک وبسایت‌ها و خدمات پایرت افزایش یافته است، بلکه ماهیت بیماری همه‌گیر کنونی علاقه به مطالب خاص را نیز افزایش داده است. به‌عنوان مثال، تعداد دانلودهای فیلم «شیوع» (Contagion) به‌شدت افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد.

پس از اینکه گروه محبوب انتشار تورنت YTS هفته گذشته دو نسخه جدید از فیلم «شیوع» را منتشر کرد، این فیلم صدها هزار بار دانلود شد، به‌اندازه‌ای که در بین ۱۰ فیلم که بیشترین تعداد دانلود در وبسایت‌های پایرت را داشته‌اند جا گرفت. این جای‌گیری در بین ۱۰ فیلم که بیشترین تعداد دانلود را داشته‌اند بی‌سابقه است زیرا فیلم «شیوع» حدود یک دهه پیش ساخته شده است. هرگز پیش از این سابقه نداشت که یک فیلم قدیمی بتواند سال‌ها پس از اکران در این لیست جا بگیرد.

واضح است که شیوع بیماری کرونا روی بیشتر نقاط جهان تاثیر گذاشته و جوامع را به‌شدت مختل کرده است. این تغییر در الگوها و عادت‌های استفاده از وبسایت‌های پایرت و پخش فیلم ارزش مستندسازی دارند. با این وجود، در مقیاس کلان این داده‌ها اهمیت چندانی ندارند.

منبع: cryptonewmedia.press