با ادامه روند نزولی بازارها، ایالات متحده چشم به کنگره دوخته تا نمایندگان بر سر بسته محرک بزرگی به‌منظور نجات اقتصاد از آثار ویروس کرونا به توافق برسند. جدیدترین پیشنهاد ارائه‌شده از سمت نمایندگان دموکرات مجلس، لایحه‌ای بسیار پیشرو و مترقی است: ایجاد «دلار دیجیتال» و «کیف پول دلار دیجیتال.» این مسئله نشان‌دهنده‌ی عزم جدی ایالات متحده برای ایجاد زیرساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی است، چیزی که موجی از شوک را در سرتاسر صنعت رمزارز و بلاک‌چین خصوصاً در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در تمام جهان ایجاد می‌کند.

هر دو قانون معرفی‌شده توسط نانسی پلوسی (Nancy Pelosi)، یعنی «قبول مسئولیت خانواده‌ها و کارگران» و «حمایت مالی و کمک به مصرف‌کنندگان، ایالات، کسب‌وکارها، و اقشار آسیب‌پذیر آمریکا»، که توسط رئیس کمیته خدمات مالی، ماکسین واترز (Maxine Waters) ایراد شد، راهی است برای ارائه کمک‌های محرک‌ اقتصادی به شهروندان ایالات متحده.

لایحه مطرح‌شده دلار دیجیتال را به این شکل تبیین می‌کند: «یک دارایی که توسط ارزش دلار تعریف می‌شود و متشکل از ورودی‌های دفتر کل دیجیتالی است که به‌عنوان بدهی در حساب‌های بانک فدرال رزرو ثبت می‌شوند… یک واحد الکترونیکی دارای ارزش که توسط هر موسسه‌ی مالی قانونی (که توسط هیئت مدیره سیستم فدرال رزرو تعریف شده باشد) قابل نقدشدن است.»

علاوه بر این، کیف پول دلار دیجیتالی نیز «یک کیف پول یا حساب دیجیتالی است که توسط بانک فدرال رزرو و به نمایندگی از هر فرد نگهداری می‌شود. این کیف پول نماینده دارایی‌های فرد در یک وسیله یا سرویس الکترونیکی است که برای ذخیره دلارهای دیجیتال به کار برده می‌شود. این دلارها ممکن است به یک هویت دیجیتال یا فیزیکی مرتبط باشند.»

برای اجرایی‌شدن این دستورالعمل همچنین نیاز است تا تمام «بانک‌های عضو» یک «کیف پول دلار دیجیتال» برای تمام مشتریان قانونی خود صادر کنند. بانک‌های عضو شامل بانک‌هایی می‌شوند که عضو و تحت نظارت فدرال رزرو باشند. علاوه بر این، بانک‌های دولتی «غیرعضو» (بانک‌هایی که عضو فدرال رزرو نیستند و تحت نظارت شرکت بیمه سپرده فدرال قرار ندارند) نیز می‌توانند در این طرح مشارکت کرده و کیف پول‌هایی برای دلار دیجیتال صادر کنند.

خود بانک‌های فدرال رزرو نیز به هر فردی در ایالات متحده که به‌طور قانونی صلاحیت مبادله پول داشته باشد یک کیف پول دلار دیجیتال ارائه می‌دهند. علاوه بر این، سرویس پستی ایالات متحده نیز قصد دارد به افرادی که از سرویس‌های بانکی بی‌بهره‌ هستند یا مدرک معتبری برای تعیین هویت خود ندارند، یک حساب دلار دیجیتال ارائه دهد. همچنین، دستگاه‌های خودپرداز برای مشتریان به منظور دسترسی به وجوه خود نیز راه‌اندازی خواهند شد.

کمک گروه‌های ذینفع عمومی

دانیل گورفاین (Daniel Gorfine)، بنیانگذار شرکت مشاوره‌ی فین‌تک گاتاکا هاریزونز (Gattaca Horizons) و مدیر ارشد نوآوری سابق در کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، و همچنین مدیر موسس پروژه دلار دیجیتال (Digital Dollar Project)، به فوربس گفت: «به‌منظور بهبود قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری در آینده، مطالعه، بررسی، و آزمایش یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (دلار دیجیتال ایالات متحده) ارزشمند است. اما نکته مهم این است که این تلاش نباید باعث تعلل دولت از اجرای سیاست‌های مالی اضطراری با استفاده از کانال‌های موجود در طول این بحران شود. با اینکه این بحران اهمیت ارتقا زیرساخت‌های مالی ما را برجسته ساخته، اجرای گسترده راه‌اندازی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی احتیاج به زمان و همکاری حساب‌شده بین دولت و بخش خصوصی ذینفع دارد.»

کمک گروه‌های ذینفع عمومی

دانیل گورفاین (Daniel Gorfine)

کارمل کادت (Carmelle Cadet)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مدرن خدمات و تکنولوژی بانک مرکزی EMTECH، یک ارائه‌دهنده فناوری در اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی با بانک مرکزی باهاما به نام دلار سند (Sand Dollar) است. او به تازگی طرح جدیدی به نام «پروژه‌ی نیو داون» (Project New Dawn) را آغاز کرده است. هدف این پروژه حصول اطمینان از این امر است که افراد بی‌‌بهره یا کم‌بهره از خدمات بانکی از کمک‌های اقتصادی مناسب بهره‌مند می‌شوند. کادت به گزارش شرکت بیمه سپرده فدرال در سال ۲۰۱۷ که ۶۳ میلیون نفر در ایالات متحده را بی‌بهره یا کم‌بهره از خدمات بانکی تعریف کرده بود اشاره کرد و افزود: «اگر مساعدت‌های مالی به‌شکل چک‌های بانکی باشند به بسیاری از افراد نخواهند رسید. این یعنی تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار پول قشر کم درآمد بلااستفاده خواهند ماند».

منبع: forbes.com