می‌توان گفت ارزهای دیجیتال در واقع آینده دنیای مالی محسوب می‌شوند. در حال حاضر می‌دانیم که ارزهای دیجیتال طرفداران و کاربران زیادی دارد و اغلب آن‌ها در حال کسب سود هستند. اما برای اینکه بیش از پیش شاهد استفاده از ارزهای دیجیتال باشیم باید مسئولانه و منطقی نسبت به آن نگاه کنیم. حتی متعصب‌ترین علاقه‌مندان به این حوزه هم معتقدند برای موفقیت ارزهای دیجیتال باید به دنبال امنیت بیشتر، معالاملات شفاف‌تر و شرایط بازار منصفانه و منطقی‌تر باشند. در حال حاضر مقررات و آیین‌نامه‌های استفاده از ارزهای دیجیتال کاملا پراکنده و نامشخص است. اگرچه به‌تازگی نگاه دولت‌ها نسبت به بازار ارزهای دیجیتال تغییر کرده است و رگولاتوری‌ها در حال تهیه چارچوب‌هایی برای استفاده قانونی از ارز دیجیتال هستند. صندوق جهانی پول در بیانیه‌های به دولت ها در مورد قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال توصیه‌هایی کرده است که در ادامه به برررسی آن می‌پردازیم.

توصیه صندوق بین‌المللی پول به قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تاریخ ۱۵ ژوئیه یک سند رسمی درباره انواع ارزهای دیجیتال و ریسک استفاده از آن منتشرکرد و در مورد سیاست‌گذاری آن توصیه کرد. همچنین در آن به استیبل کوین و مزایا و معایب آن برای کاربران و ثبات مالی اشاره کرد و به ریسک‌های ذاتی، ریسک نقدینگی، ریسک معاملات خارجی و ریسک بازار به عنوان مهم‌ترین نگرانی‌های حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

این گزارش همچنین بیان می‌کند که ارزهای رمزپایه و دارایی های آنلاین می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشند اما این امر روی جریان سرمایه مرتبط با ارزهای فیات تاثیر می‌گذارد که ممکن است به موسسات ضعیف و نرخ تورم بالا منجر به شود.

همچنین در این گزارش آمده است که برای ارائه دهندگان خدمات ارزهای مجازی (VASP) مانند صرافی‌های ارز دیجیتال پیروی از قوانین مبارزه با پولشویی بسیار دشوار است. نه تنها این بلکه مبارزه با مقررات سخت گیرانه مبارزه با تروریسم مالی هم در مکانیسم غیرمتمرکز این فناوری با دشواری زیادی روبرو خواهد بود.

از طرف دیگر راه‌حل‌هایی هم برای این موضوع ارائه شده است. برای مثال بانک‌های مرکزی می‌توانند نقش توزیع کننده استیبل کوین به صادرکنندگان را ایفا کنند. بانک‌های مرکزی می‌توانند یک حساب در خزانه ملی داشته باشند تا از انحصارگرایی جلوگیری شود. انحصارگرایی را می‌توان با تشکیل و حمایت از سیاست‌های پولی هدایت کرد. بنابراین این بانک‌ها با پشتوانه‌ای که در خزانه‌داری دارند می‌توانند اقدام به صدور ارزهای خود کنند. این در واقع کاری است که در کشور چین  در حال انجام است.

به منظور ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی، صندوق بین المللی پول در سند خود به مشارکت‌های دولتی و خصوصی در این زمینه تاکید کرده است.

قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال

توصیه صندوق جهانی پول به قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: تقابل دولت ها و بیت کوین ؛ چرا دولت ها تمایل دارند بیت کوین را از بین ببرند؟

عوامل داخلی و خارجی

وقتی از عوامل داخلی و خارجی موثر روی ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم. ارز لیبرا یک مثال بسیار خوب است. وقتی فیسبوک برای اولین بار به صورت عمومی درباره ارز دیجیتال لیبرا صحبت کرد به شدت کنگره امریکا با مخالفت روبرو شد.

در ابتدا پیشنهاد فیسبوک مورد پذیرش قرار نگرفت، اما اکنون شاهدیم که پتانسیل بالقوه فیسبوک با داشتم بیش از ۲/۴ میلیارد کاربر و حامیانی مانند پی پال، ویزا و مسترکارت این بحث بین دولتمردان امریکا بالا گرفته است.

سناتور جمهوری‌خواه امریکا به نام مایک کراپو (Mike Crapo) گفته است: پروژه لیبرای فیسبوک باعث افزایش علاقه به ارزهای آنلاین و بلاک چین شده است. او همچنین تاکید کرد در صورت تنظیم قوانین و مقررات مناسب ارزهای دیجیتال و فناوری آن می‌توان مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد.

البته فیسبوک در این مسیر تنها نبوده و برخی از بازیگران بزرگ بازارهای مالی سنتی مانند جی پی مورگان (JPMorgan Chase)، خدمات دارایی دیجیتال فیدلیتی (Fidelity Digital Assets Services) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) هم حضور و مشارکت خود در بازار ارزهای دیجیتال را افزایش داده‌اند.

این موضوع خصوصا در بررسی که توسط فیدلیتی انجام شد بیشتر مشخص شد. این بررسی نشان می‌دهد که مقررات مبهم و گیج کننده در این زمینه یکی از بزرگترین مشکلات برای به تاخیر افتادن مشارکت سرمایه‌گذاران سازمانی در سبدهای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است.

علاوه بر این عوامل خارجی، موج مشابهی هم در داخل این بخش دیده می شود که می‌توان آن را نسل جدید معاملات ارزهای دیجیتال و دارایی‌های آنلاین نامید که برای همکاری با اپراتورهای سنتی مبادلات طراحی شده‌اند.

به نظر شما آیا در آینده نزدیک شاهد قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال خواهیم بود؟ نظرات و تحلیل‌های خود درباره بازار ارزهای دیجیتال را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: usethebitcoin