جیم راجرز (Jim Rodgers) موسس صندوق کوانتوم (Quantum Fund) در یک اظهار نظر جالب گفته است دولت ها از موفقیت بیت کوین می‌ترسند و اگر ارز دیجیتال بخواهد به جایگزین جدی و مناسبی برای ارز فیات تبدیل شود، دولت‌ها مجبور می‌شوند آن را از بین ببرند. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد تقابل دولت ها و بیت کوین صحبت کنیم.

طبق ارزیابی راجرز اگر بیت کوین به جریان اصلی مالی در دنیا تبدیل شود، دولت‌ها چاره‌ای جز کشتن بیت کوین و بازگرداندن کنترل ندارند. چرا که کنترل مهمترین سلاح دولت‌ها در زمینه سیاست‌های پولی و مالی است.

بیت کوین در مقابل ارز فیات

از نظر فنی، ارزهای فیات یا سنتی پشتوانه‌ای ندارند جز اعتماد وزارت خزانه‌داری هر کشور و طبق میل و اراده‌ای که سیاست‌های مالی دولت‌ها وجود دارد چاپ می‌شوند. سیاست مداران سراسر جهان علاقه شدیدی به کنترل کامل پول دارند.

از طرف دیگر ظهور جایگزین‌هایی مانند بیت کوین و ارزهای حفظ حریم شخصی مانند مونرو (Monero) حتی اکر روی یک دفتر کل شفاف هم  معامله شوند به این معنی است که کنترل کامل سیاست‌مداران را به چالش می‌کشند. چرا که ماهیت ارزهای رمزنگاری‌شده مخفی بودن هویت افراد است.

جیم راجرز در مصاحبه با یک خبرگزاری ژاپنی گفته است:

اگر ارزهای دیجیتال بتوانند به عنوان پول واقعی و جایگزین ارزهای سنتی شناخته شوند، دولت‌ها آن را غیرقانونی اعلام می‌کنند و آن را از بین خواهند برد. دولت‌ها می‌خواهد همه چیز را بدانند و کنترل کنند. بنابراین پول الکترونیکی قابل کنترل زنده خواهد ماند و ارزهای مجازی فراتر از نفوذ دولت از بین خواهند رفت.

تقابل دولت ها وبیت کوین

چرا دولت ها می‌خواهند بیت کوین را از بین ببرند؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: اسناد پنتاگون برنامه آمریکا برای طغیان بیت کوین را فاش کرد

تقابل دولت ها و بیت کوین ؛ تضاد منافع

افزایش نظارت و پیگیری شرکت‌ها و سازمان‌هایی مانند «Chainalysis» به معنی جذابیت این ارزهای دیجیتال برای دولت‌ها است. این شرکت‌ها با عقد قرادادهای حقوقی با دولت‌ها به مرور زمان مهارت‌های نظارتی خود را اصلاح کرده‌اند. به تازگی یک انجمن رمزنگاری را به‌روزرسانی کرده‌اند که پیش از این معاملات از طریق برخی ارزهای حریم شخصی انجام می‌شد ولی در واقع قابل ردیابی بود.

تضاد منافعی که دولت‌ها با ارزهای دیجیتال دارند بسیار جالب است برای مثال در ایالات متحده بیت کوین به عنوان یک پول قانونی در نظر گرفته نمی‌شود اما سود آن مشمول مالیات است. همچنین کشور چین در حالی معاملات ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است که خودش در حال کار بر روی عرضه یوان دیجیتال است.

به طور کلی قیمت ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان است و تحت تاثیر نیروهای بازار قرار دارد. بی ثباتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر بر خلاف ارزهای فیات که ثبات قابل قبولی دارند و هم چننین نبود یک بازار کامل و توسعه یافته برای  ارزهای دیجیتال می‌تواند از موانع اصلی تبدیل نشدن این ارزهای به جریان اصلی مالی باشد.

می‌توانیم این گونه نتیجه بگیریم تا زمانی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال منافع دولت‌ها را تهدید نکنند، می‌توانند زنده بمانند و حتی دولت‌ها از آن‌ها بهره ببرند، اما اگر بخواهند دست دولت‌ها را از کنترل پول و منابع مالی کوتاه کنند به احتمال زیاد راهی به جز کشتن بیت کوین و ارزهای دیجیتال نخواهند داشت.

منبع: bitcoinwarrior