با وجود اینکه سال ۲۰۲۰ سال بسیار دشواری بود، از قضا برای حوزه فین‌تک و ارزهای دیجیتال تحول‌آفرین بود. جالب اینکه هیچ نشانه‌ای از کند شدن این حرکت در سال ۲۰۲۱ وجود ندارد! هنری ارسلانیان (Henri Arslanian) مدیر فین‌تک شرکت PwC و استادیار دانشگاه هنگ کنگ است. وی ۱۰ مورد از پیش ‌‌بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال برای سال آینده ارائه کرده که در ادامه خواهیم دید.

۱) چین پیشگام در رمزارز بانک مرکزی و آینده ارز دیجیتال

سال ۲۰۲۰ سال موفقی برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBCD) بود. با فعالیت ۸۰٪ از بانک‌های مرکزی در زمینه CBDC و فشار نامحسوس لیبرا (اکنون Diem نامیده می‌شود) که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی راه‌اندازی شود، انتظار می‌رود شاهد تحولات زیادی در این حوزه باشیم.

در حالی که تحولات CBDC برای فروش کلان و عمده‌فروشی مهم است، تمرکز بانک‌های مرکزی احتمالاً روی CBDCهای خرده‌فروشی متمرکز خواهد بود، زیرا واقعاً معادلات را عوض خواهند کرد. برخلاف CBDC‌های عمده‌‌فروشی که بین بانک مرکزی و بانک‌ها برقرار بوده و از منظر عموم مردم «پشت صحنه» عمل می‌کنند، CBDCهای خرده‌فروشی به مردم امکان می‌دهند شکل دیجیتالی پول بانک مرکزی را به صورت واقعی در اختیار داشته باشند، چیزی که امروزه وجود ندارد. همان‌طور که در سال ۲۰۲۰ برخی از کشورها از باهاما گرفته تا انگلیس با برخی از نوآوری‌ها در زمینه CBDC خود، توجهات را جلب کردند، باید انتظار داشته باشیم که سایر کشورهای عضو G20 نیز برنامه‌های خود را اعلام کنند.

اما در عمل، همه نگاه‌ها در سال ۲۰۲۱ معطوف به کشور چین خواهد بود که همچنان با رنمینبی دیجیتال خود (به نام DC/EP) به جلو حرکت کرده و در آینده پول پیشتاز است. چین در آخرین فاز آزمایشی خود، بیش از ۲ میلیارد RMB (سیصد میلیون دلار آمریکا) را از طریق ۴ میلیون تراکنش با استفاده از RMB دیجیتال انتقال داده است. ممکن است این سؤال اصلی نباشد، اما چین با سرعت زیادی به پیشرفت این پروژه ادامه می‌دهد!

بیشتر بخوانید: قانون جدید چین برای ارز یوآن دیجیتالی و ممنوع کردن دیگر ارزها

۲) روی آوردن مؤسسات مالی سنتی (و بانک‌های خصوصی) به بیت کوین

وقتی صحبت از ورود سازمان‌ها و نهادها به فضای ارز دیجیتال می‌شود، سال ۲۰۲۰ در این زمینه سالی باورنکردنی بوده است. نه تنها شاهد بودیم که مؤسسات بزرگی مانند جی پی مورگان و استاندارد چارترد به ساخت راه حل‌هایی برای مشتریان اقدام کردند، بلکه بسیاری از آنها، از Citi گرفته تا Deutsche Bank، حتی شروع به ارائه تسهیلات و خدمات این کلاس دارایی کردند.

یکی از پیش ‌‌بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال این است که انتظار داریم این روند در سال ۲۰۲۱ تسریع شود، زیرا بسیاری از بانک‌ها شروع به اعلام برنامه‌های ارز دیجیتال خود کرده‌اند. این امر باید بیشتر باعث ورود شرکت‌های سنتی مشاوره خرید (buy-side) شود که نه تنها تجارت راحت‌تری با چنین واسطه‌های قانونی دارند بلکه در بسیاری از موارد، توسط محدودیت‌های نظارتی یا سرمایه‌گذار خود موظف به این کار هستند.

در حالی که بانک‌های سرمایه‌گذاری تاکنون فعال‌ترین بازیگران این عرصه بوده‌اند، باید حواسمان به بانک‌های خصوصی هم باشد. اکثر بانک‌های خصوصی بیت کوین را به عنوان یک دارایی جدی نادیده می‌گیرند، اما انتظار داریم بانک‌های خصوصی که آینده‌نگر هستند با ارز دیجیتال سازگار شوند. همچنین آن را به عنوان تمایز‌دهنده‌ای بپذیرند که تعامل‌پذیری و کانال درآمد جدیدی را از سوی ثروت‌های خانوادگی که بیشتر به دنبال خرید بیت کوین هستند، به ارمغان آورده است.

۳) ارائه شفافیت مالیاتی ارز دیجیتال

سال ۲۰۲۰ شاهد تحولات اساسی در زمینه وضع مالیات بر ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. از جمله اینکه سازمان امور مالیاتی آمریکا پرسشنامه‌ای را با پوشش نگهداری ارزهای دیجیتال برای هر آمریکایی ارسال کرد و سازمان‌هایی مانند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گزارش‌های قابل توجهی را در این زمینه منتشر کردند.

بر اساس گزارش «PWC Global Crypto»، تعداد فزاینده‌ای از سازمان‌های مالیاتی در سراسر جهان در حال ارائه دستورالعمل مالیات بر ارز دیجیتال هستند. گرچه تقریباً هیچ یک از آنها در مورد موضوعاتی مانند وام گرفتن و وام دادن یا سهام‌گذاری (استیکینگ) ارز دیجیتال دستورالعملی ندارند، در حال حاضر اکثریت آنها در زمینه‌هایی مانند سود سرمایه از درآمد ارز دیجیتال یا استخراج دستورالعمل ارائه می‌کنند. انتظار می‌رود سطح شفافیت مالیاتی در سال ۲۰۲۱ بهبود یابد.

این موضوع برای این صنعت یک نکته مثبت است، زیرا شفافیت مالیاتی برای راحت بودن کار سرمایه‌گذاران نهادی مهم است. در سطح عملی، بسیاری از تریدرهای خرده‌فروش و حرفه‌ای با صعود بازارهای ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر سودهایی کسب کرده‌اند و این فرصتی برای سازمان‌های مالیاتی است تا به ویژه در چنین شرایط سخت اقتصادی، آنچه را لازم دارند به‌دست آورند!

بیشتر بخوانید: توصیه صندوق بین‌المللی پول به قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها

۴) ادغام و تملیک (M&A) ارز دیجیتال در حال تبدیل شرکت‌های اسب تک‌شاخ به اختاپوس

با وجود بحران اقتصادی، سال ۲۰۲۰ سال چشمگیری برای ادغام و تملیک ارزهای دیجیتال بود. داده‌ها حاکی از آن است که ارزش کل ادغام و تملیک ارزهای دیجیتال در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ از ارزش کل سال ۲۰۱۹ فراتر رفته و میانگین اندازه معاملات از ۱۹/۲ میلیون دلار به ۴۵/۹ میلیون دلار رسیده است.

یکی از پیش ‌‌بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال این است که فعالیت ادغام و تملیک ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد، به‌ویژه با اسب‌های تک‌شاخ ارز دیجیتال که به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل به اختاپوس‌های ارز دیجیتال است. این شرکت‌ها مقداری از سودهای بازار گاوی خود را خرج کرده و شرکت‌هایی را که به آنها خدمات جانبی ارائه می‌دهند، خریده یا در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شرکت های یونیکورن در حوره ارز دیجیتال

شرکت های یونیکورن (تک شاخ) استارت آپ هایی با ارزش بازار بیش از یک میلیارد دلار هستند

این اختاپوس‌های ارز دیجیتال ممکن است در سال ۲۰۲۱ به طور فزاینده‌ای وارد آسیا شوند، زیرا درصد رو به افزایش فعالیت معاملات ادغام و تملیک ارزهای دیجیتال همچنان از قاره آمریکا دور می‌شود. ضمن اینکه ۵۷٪ معاملات در کشورهای آسیا-اقیانوسیه و اروپا، در خاورمیانه و آفریقا در نیمه اول امسال، از ۵۱٪ در ۲۰۱۹ و ۴۳٪ در ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

۵) سرمایه‌گذاران خرده‌فروش بالاخره می‌توانند به راحتی بیت کوین خریداری کنند

«برای خرید بیت کوین کجا باید بروم؟» هرکسی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کند، مرتباً با این سؤال از سوی دوستان و خانواده مواجه می‌شود. واقعیت این است که خرید ارز دیجیتال هرگز تا به این اندازه آسان نبوده است. در حال حاضر، نه تنها صرافی‌های قانونی زیادی برای تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال در بسیاری از کشورها وجود دارد، بلکه تعداد افرادی که در چنین صرافی‌هایی حساب دارند از تنها ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

البته چالش بزرگ، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند پی پال و اسکوئر هستند که همچنان خرید بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال را برای مردم آسان می‌کنند. این دو شرکت به تنهایی معادل ۱۰۰٪ بیت کوین استخراج شده را فقط برای تامین کاربران‌شان در آمریکا خریداری می‌کنند. وقتی سال آینده برخی از این پلتفرم‌ها به روی مشتریان بین‌المللی باز شوند، میزان تأثیرگذاری آنها جالب توجه خواهد بود.

همچنین، بسیاری از تحولات اقتصاد کلان، از سطوح بالای تسهیل کمی (quantitative easing) گرفته تا کشورهایی که مانع برداشت پول توسط شهروندان خود می‌شوند، علاقه به بیت کوین را افزایش خواهند داد. سال ۲۰۲۰ رکورددار کیف پول بیت کوین بود، بنابراین نباید تعجب کنیم که این رکورد در سال ۲۰۲۱ شکسته شود.

۶) هجوم صندوق‌های پوشش ریسک سنتی و شرکت‌های مشاوره‌ای مدیریت ثروت به حوزه ارز دیجیتال

در سال ۲۰۲۰، صندوق‌های بزرگ پوشش ریسک، از گوگنهایم گرفته تا رنسانس تکنولوژی، برای ورود به این حوزه نگاهی جدی داشته‌اند. همچنین، چندین مدیر برجسته صندوق‌های پوشش ریسک، از پال تودور جونز (Paul Tudor Jones) گرفته تا استنلی دراکن میلر (Stanley Druckenmiller)، با صحبت از بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش، خبرساز شدند.

از پیش ‌‌بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال این است که این حرکت در سال ۲۰۲۱ شتاب بگیرد. چنین حرکتی توسط بسیاری از راه حل‌های قانونی و «سنتی» هدایت می‌شود که به چنین شرکت‌هایی امکان می‌دهد تا سرمایه خود را به این کلاس دارایی اختصاص دهند، از CME Bitcoin Futures گرفته تا محصولات ارز دیجیتال گری اسکیل.

همچنین، با وجود تعداد زیاد صرافی‌های قانونی و نهادی متمرکز بر ارز دیجیتال که اکنون به چنین صندوق‌هایی خدمات داده و همچنین راه حل‌های کارگزار اصلی (prime brokerage) که بسیاری از آنها در آخرین بازار گاوی سه سال پیش وجود نداشتند، همه چیز برای یک رونق احتمالی در معاملات ارز دیجیتال توسط صندوق‌های پوشش ریسک سنتی در سال ۲۰۲۱ آماده است.

۷) رشد بازارهای بورس مشتقات ارز دیجیتال

خارج از حوزه ارز دیجیتال، اندازه بازار مشتقات چندین برابر بازارهای نقدی یا نقطه‌ای (spot) است. این مورد هنوز در بازارهای ارز دیجیتال صدق نمی‌کند. اگرچه تعداد زیادی بازار بورس مشتقات ارز دیجیتال وجود دارند، تعداد بسیار کمی از آنها قانونی بوده یا از نظر دقت عمل مورد تأیید سرمایه‌گذاران نهادی هستند.

در سال ۲۰۲۱، مشتقات ارز دیجیتال حوزه‌ای است که باید زیر نظر داشته باشیم. قراردادهای باز در معاملات آتی بیت کوین در CME اخیراً بالاترین رکورد را داشته و معیار خوبی از ادامه اشتیاق سرمایه‌گذاران خواهند بود.

رشد بازار بورس مشتقات ارز دیجیتال

رشد بازار بورس مشتقات از پیش بینی های حوزه ارز دیجیتال

این حوزه هنوز فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌هایی که نیازهای در سطح نهادی را درک می‌کنند، از کاهش ریسک طرف مقابل و اتصال سریع با سرعت بالا گرفته تا قانونی شدن فراهم می‌کند. این امر، فرصت‌های خوبی را نه تنها برای شرکت‌های موجود (بسیاری از آنها خیلی سریع تبدیل به مؤسسه و نهاد شده‌اند) بلکه برای تازه واردین و مؤسسات سنتی نیز فراهم خواهد کرد.

۸) ساعات کاری دیگر معنایی ندارد

بسیاری از نسل اول کارآفرینان ارز دیجیتال سوابق فنی داشند. اما اکنون، بسیاری از شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال تصمیم گرفته‌اند تا با آوردن افراد دارای سوابق خدمات مالی سازمانی مانند BitMEX و Diem، به سازمان و نهاد تبدیل شوند.

انتظار داریم که این روند در سال ۲۰۲۱ تسریع شود. با این حال، صنعت ارز دیجیتال محیطی است که یا با تلاش موفق خواهید شد یا شکست خواهید خورد. بازارهای ارز دیجیتال هرگز نمی‌خوابد، شرکت‌ها ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته فعالیت می‌کنند و این صنعت چندین برابر سریع‌تر از خدمات مالی سنتی پیشرفت می‌کند؛ به این معنی که مدیران باید برای کار مداوم خارج از دایره آسایش خود راحت باشند.

برخی می‌توانند با این شرایط سازگار شده و بسیار موفق شوند. اما بسیاری شرایط لازم را کسب نکرده و ممکن است متوجه شوند که با امور مالی «سنتی» راحت‌تر بوده و ساعات استراحت پس از کار و تعطیلات آخر هفته را ترجیح می‌دهند.

۹) مقررات جدید، ترافیک را به سمت دیفای سوق می‌دهد

همان‌طور که سال گذشته درست پیش‌بینی شده بود، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای در سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشت، کل ارزش قفل شده (TVL) از کمتر از ۱ میلیارد دلار در ماه ژانویه، امروز به بیش از ۱۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. در برخی ماه‌ها، حجم معاملات در برخی از صرافی‌های دیفای بیشتر از برخی صرافی‌های بزرگ سنتی بوده است.

یکی دیگر از پیش ‌‌بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال این است که در سال ۲۰۲۱، احتمالاً دیفای رشد بیشتری خواهد داشت. گرچه بعید به نظر می‌رسد که شاهد علاقمندی سرمایه‌گذاران سازمانی به این بخش باشیم، اما گروه اختصاصی جامعه ارز دیجیتال که در این حوزه کار می‌کنند، همچنان به پیشرفت‌ ادامه خواهند داد. به عنوان مثال، برخی از ویژگی‌های دیفای، مانند ترکیب‌پذیری، به ما فرصتی می‌دهد تا با رویکرد اصول اولیه، خدمات مالی را بازنگری کنیم.

یکی از موضوعاتی که باید مراقب آن باشیم، تأثیر قوانین جدید است، از قانون جنبش FATF تا ممنوعیت احتمالی معاملات خرده‌فروشی ارز دیجیتال در بازارهای خاص، که ممکن است ناخواسته ترافیک را به سمت حوزه دیفای سوق دهد.

بیشتر بخوانید: تعداد کاربران حوزه دیفای از یک میلیون نفر فراتر رفت

۱۰) نقش بیشتر استیبل‌کوین‌ها در تراکنش‌های برون مرزی

سال ۲۰۲۰ رکورددار استیبل‌کوین‌ها بود. با رشد این دارایی‌ها از کمتر از ۵ میلیارد دلار در ابتدای سال به بیش از ۲۵ میلیارد دلار تا ماه دسامبر، انتظار داریم که این حرکت در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. همه نگاه‌ها معطوف به Diem (لیبرای سابق) خواهد بود.

Diem با هدف آسان ساختن ارسال پول در سراسر جهان به آسانی ارسال یک ایمیل یا پیام در واتس اپ است. امید است به ما کمک کند تا بتوانیم هزینه انتقال وجه و حواله‌های برون مرزی خرده‌فروشی را که متأسفانه همچنان حدود ۷٪ است، کاهش دهیم. اگرچه استیبل کوین‌ها در حال حاضر نقش زیادی در معاملات ارزهای دیجیتال دارند، یکی از مواردی که باید در سال ۲۰۲۱ مراقب آن بود، این است که آیا وقتی صحبت از معاملات تجاری برون‌مرزی می‌شود، استیبل کوین‌ها برای این منظور انتخاب می‌شوند یا خیر.

داده‌ها حاکی از آن است که استفاده از استیبل‌کوین‌ها در برخی کانال‌های خاص، مثلاً میان آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی، به عنوان مثال، جایی که بازرگانان از استیبل کوین‌ها برای تسویه معاملات استفاده می‌کنند، کاملاً بانکداری سنتی را دور می‌زنند. در سال ۲۰۲۱ جالب است که ببینیم آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر.

سال ۲۰۲۰ سال مهیجی برای ارز دیجیتال بود. و ۲۰۲۱ در حال شکل‌گیری است تا شاید حتی هیجان‌انگیزتر شود!

آیا شما با این پیش ‌‌بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال موافق هستید یا مخالف؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk