صرافی ال‌ جی‌ او مارکتس (LGO Markets) قدمی غیرمعمول برای یک صرافی رمزارز برداشت تا به کاربران آن اجازه دهد بدون نیاز به حساب‌های پیش‌پرداخت معامله انجام دهند. با خطوط اعتباری ارائه‌شده توسط این صرافی، معامله‌گران اکنون معامله کرده و بعدا وجوه آن‌ را پرداخت می‌کنند. برای اطلاع از سایر اخبار حوزه رمزارز و صرافی‌های رمزارز با کوین نیک همراه باشید.

مدیرعامل شرکت ال‌ جی‌ او مارکتس، هوگو رنادین (Hugo Renaudin)، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد مشتریان شرکت واقع در ایالت نیوجرسی ایالات متحده هوبوکن (The Hoboken)، که اغلب بازارسازها و صندوق‌های پوشش ریسک هستند، از این به بعد می‌توانند خط اعتباری برای انجام معاملات روزانه دریافت کنند و به هنگام اتمام روز معاملاتی برای صرافی پول ارسال کنند. رنادین گفت برای ال‌ جی‌ او مارکتس، که اکنون در حدود ۲۰ کشور بیش از ۵۰ مشتری دارد (تقریبا همه آن‌ها مشتریان نهادی هستند). پایان اسمی روز ۱۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی ایالات متحده است.

بعد از ارزیابی ریسک، مشتری می‌تواند «چندین میلیون» دلار اعتبار دریافت و با آن بیت کوین معامله کند و سپس میزانی که باید پرداخت شود را در زمان تسویه حساب بپردازد. او اظهار داشت:

دیگر نیاز نیست که پول زیادی در حساب قرار دهند. به این ترتیب، خطر هک رفع می‌شود. این فرآیند مالی به شکلی مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر انجام می‌شود. ما می‌توانیم این خطوط اعتباری را گسترش دهیم تا به عنوان یک دفتر پایاپای کار کند.

گرچه این مسئله در بازارهای مالی سنتی رایج است، اما اجازه انجام معاملات بدون حساب‌های پیش‌پرداخت مسئله‌ای نادر در دنیای رمزارزها است.

به گفته مت ترودو (Matt Trudeau)، مدیر ارشد محصول و استراتژی در شرکت رقیب ال‌ جی‌ او مارکتس، اریس‌اکس (ErisX)، پیش‌پرداخت برای کاهش ریسک طرف مقابل ضروری است. ترودو در این خصوص توضیح داد:

از آنجا که هم پول نقد و هم رمزارزها در حال حاضر در دفتر پایاپای هستند، ما ریسک تسویه‌حساب را برای طرف‌ مقابل از بین می‌بریم. این نکته همچنین به این معنا است که تمام شرکت‌کنندگان در صرافی ما می‌توانند با اطمینان کامل با سایر شرکت‌کنندگان در این صرافی معامله انجام دهند بدون اینکه نیاز باشد ریسک اعتباری آن‌ها را تخمین بزنند یا نیازی به شناسایی هویت آن افراد داشته باشند.

به گفته رنادین، برای تامین مالی این سرویس، ال‌ جی‌ او از ترکیبی از وجوهی که طی فروش توکن سال ۲۰۱۸ خود کسب کرد (که موجب جمع‌آوری ۳,۶۰۰ بیت کوین که در آن زمان ۳۶ میلیون دلار ارزش داشت شد) و همچنین سرمایه‌های قرض‌گرفته‌شده استفاده می‌کند. این سرمایه‌ها هم به شکل ارز فیات و هم به شکل رمزارز از بانک‌های سنتی و قرض‌دهندگان رمزارز دریافت شده‌اند. البته رنادین هویت قرض‌دهندگان را فاش نکرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
کاربرد بلاک چین در بانکداری چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

ال‌ جی‌ او مارکتس از خدمات بانک سیگنچر (Signature Bank) بهره می‌برد که به سرویس‌های رمزارز نیز خدمات ارائه میدهد. این شرکت همچنین اخیرا از سوی بازارساز B2C2 نیز که ماه جاری بخشی از سهام ال‌ جی‌ او را خریداری کرد تامین مالی شد.

تغییر مسیر ال جی او مارکتس

خط اعتباری اولین ایده نوآورانه شرکت ال‌ جی‌ او مارکتس نیست.

این شرکت هنگامی که در ماه مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد اعلام کرد که قصد نگهداری وجوه کاربران خود را ندارد. برنامه این بود که کاربران کاستدی خود را داشته باشند و از طریق کیف پول‌های چندامضایی که احتیاج به حداقل دو کلید از سه کلید خصوصی برای برداشت وجه دارند استفاده کنند.

یک سال بعد، ال‌ جی‌ او بدون سروصدا این ایده را رها کرد. علت؟ به گفته رنادین، مشتریان نهادی، که مخاطب هدف این صرافی هستند، تمایل به نگهداری کلیدهای خود ندارند. رنادین در این خصوص توضیح داد:

بیشتر حجم معاملات از سوی نهادهای فعال در حوزه رمزارز انجام می‌شود، مانند صندوق‌های پوشش ریسک، ولی آن‌ها به استفاده از پایانه‌های کاستدی عادت کرده‌اند.

بنا به گفته رنادین، اینکه نهادها وجوه خود را به دست یک کاستدی واجد شرایط بسپارند باعث اطمینان خاطر آن‌ها می‌شود، بنابراین مشتری‌های ال‌ جی‌ او مارکتس می‌توانند وجوه خود را یا در خود صرافی نگه دارند و یا از شرکت ذخیره دارایی دیجیتال بیت‌گو (BitGo) استفاده کنند. بیت‌گو از آوریل ۲۰۱۹ همکاری خود را با ال‌ جی‌ او آغاز کرده است.

همچنین رنادین افزود که برنامه بعدی این صرافی برای ساخت کیف پول سخت‌افزاری خود نیز، که قرار بود تابستان ۲۰۱۹ عرضه شود، لغو شده است. دلیل کنسل‌شدن این برنامه نیز مشابه برنامه قبلی است: هیچ تقاضایی از سوی مشتری‌ها وجود نداشت.

رنادین اظهار داشت:

تمام برنامه‌هایی که سال پیش از آن‌ها صحبت کردیم خوب بودند اما به هنگام پیاده‌سازی آن‌ها در بازار، با تقاضای زیادی مواجه نشدند.

ال‌ جی‌ او مارکتس همچنین تصمیم گرفته به دنبال برخی مجوزهایی که از ابتدا قصد کسب آن‌ها را داشت نرود. این مجوزها عبارتند از: بیت‌لایسنس نیویورک (New York BitLicense)، مجوز کارگزار-فروشنده فینرا (FINRA)، و مجوز کارگزاری انجمن قراردادهای آتی ملی (National Futures Association). طبق گفته رنادین، اخذ تمام این مجوزها به تعویق افتاده است.

ال‌ جی‌ او همچنین تصمیم گرفته تا بیشتر بر فرانسه و مکان‌های آشنای آن، که محل تمرکز و فعالیت رنادین و سایر اعضای تیم است، تمرکز داشته باشد. رنادین همچنین افزود این صرافی درخواست دریافت مجوز کاستدی دیجیتال در این مکان را داده است. ال‌ جی‌ او مارکتس به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پولی (MSB) در ایالات متحده و به واسطه شبکه پیشگیری از جرایم مالی (FinCEN) در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ثبت شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۳ صرافی بیت کوین برتر در سال ۲۰۲۰

با این حال، یک ایده از روزهای اولیه آغاز به کار این صرافی هنوز باپرجا است: توزیع معاملات ال‌ جی‌ او (هم فیات و هم رمزارز) به بلاک چین بیت کوین. فهرستی از این معاملات را می‌توان در وب‌سایت ال‌ جی‌ او مشاهده کرد.

بر اساس وب‌سایت ال‌ جی‌ او مارکتس، این شرکت تا زمان نگارش این مقاله در ماه آوریل، معاملاتی با ارزش کل ۳۳ میلیون دلار انجام داده، ۱۳۸ میلیون دلار در ماه مارس و ۹۶ میلیون دلار در ماه فوریه.

منبع: Coindesk