شاید باورش کمی عجیب باشد که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا الان حداقل ۷۵ صرافی ارز دیجیتال به دلیل هک، اسکم یا به دلایل نامعلوم دیگر تعطیل و ناپدید شده‌اند. در ادامه این مطلب درباره علت تعطیلی صرافی های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ بیشتر صحبت می‌کنیم.

به گفته موسسه «Crypto Wisser Exchange Graveyard» که روند تعطیلی یا ناپدید شدن این صرافی‌ها را بررسی می‌کند، ۵ مورد از این صرافی‌ها به دلیل اسکم و ۴ مورد از آن‌ها از جمله صرافی Altsbit و Nerae در بین صرافی‌های هک شده قرار دارند.

در مجموع ۳۱ صرافی به صورت داوطلبانه فعالیت خود را متوقف کردند و ۳۴ مورد هم بدون توضیح خاصی ناپدید شدند. البته دو صرافی NLexch در آلمان و Chilebit در شیلی هم تنها صرافی‌هایی بودند که به دستور مقامات دولتی در سال ۲۰۲۰ تعطیل شدند.

البته به گفته کارشناسان ترندهای کلان اقتصادی هم به ناپدید شدن صرافی‌های کوچکتر منجر شده است. برای مثال رشد حوزه دیفای و رونق صرافی‌های غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۰ در واقع میخ آخر به تابوت بسیاری از این صرافی‌های کوچکتر بود.

فشار رگولاتوری‌ها و سازمان‌های تنطیم مقررات از روزهای آغازین این صنعت هر روز بیشتر شده است و بسیاری از این صرافی‌ها نتوانستند الزامات و مقررات را رعایت کنند. همچنین آمار هک و اسکم هر روز در این صرافی‌ها افزایش می‌یابد.

تعطیلی صرافی های ارز دیجیتال

تعطیلی یا ناپدید شدن ۷۵ صرافی های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشف مظنونین هک کوکوین و بازپس‌گیری ۲۰۴ میلیون دلار ارز دیجیتال

حواشی صرافی‌های کوکوین و بیت مکس

از جدیدترین موارد هم می‌توان به هک صرافی کوکوین (KuCoin) و اتفاقاتی که برای صرافی بیت مکس (BitMex) رخ داد اشاره کرد که آینده این صرافی‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به دنبال تشکیل پرونده‌های قضایی علیه مدیران صرافی بیت مکس و دستگیری مدیر فنی بیت مکس در هفته گذشته به دلیل نقض مقررات بانکی، شرکت امنیتی ارز دیجیتال چینالایز (Chainalysis) این صرافی را در لیست صرافی‌های «پرخطر» قرار داده است.

این شرکت امنیتی با هشدار به تعدادی از مشتریان بزرگ خود از جمله سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و صرافی‌ها، به آنها اطلاع داد که هرگونه معامله با صرافی بیت مکس با توجه به اتهامات قضایی که این صرافی با آن مواجه است، باید خطرناک تلقی شود.

به نظر می‌رسد برخی از معامله گران نسبت به آینده صرافی بیت مکس محتاط هستند، چرا که  بر اساس داده‌های کوین متریکز (Coin Metrics)، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بیت کوین از ۳۰ سپتامبر تا ۳ اکتبر از این صرافی خارج شده است.

صرافی کوکوین هم که در سنگاپور مستقر است در اواخر ماه سپتامبر با یک حمله سایبری بزرگ و از دست دادن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال مواجه شد، اما با ارائه چندین به‌روزرسانی امنیتی مربوط به این حادثه، سعی در اطمینان بخشی به کاربران برای ایجاد شفافیت دارد. در تازه‌ترین بیانیه هم که در تاریخ ۶ اکتبر رسانه‌ای شد این شرکت مشغول حسابرسی از دارایی‌های مختلف است که در این حادثه تحت تاثیر قرار گرفته است.

با این حال صرافی‌های ارز دیجیتال تنها سازمان‌هایی نیستند که در حال ناپدید شدن هستند. طبق سایت «deadcoins.com» که محتوای آن را کاربران تولید می‌کنند، بیش از ۲۰۰۰ آلت کوین و توکن هم دیگر وجود ندارند.

نظر شما درباره تعطیلی صرافی های ارز دیجیتال چیست و این موضوع چه تاثیری در آینده این صنعت خواهد گذاشت؟

فراموش نکنید اگر از مطالب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک استفاده می‌کنید حتما آن را با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph