آیکو (ICO) اصطلاحی است که احتمالا هنگام تحقیق در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده، چندین بار با آن روبه‌رو شده‌اید و شاید به این فکر کرده باشید که معنی آن چیست.

به طور خلاصه، این واژه مخفف عبارت «عرضه اولیه سکه» است و می‌توان آن را «فروش توکن (token)» نیز نامید. آیکو (ICO) جایی است که ارز رمزنگاری‌شده جدید با نرخ مشخصی ارائه می‌شود.

یک شرکت این کار را برای به دست آوردن پول انجام می‌دهد تا آنچه را که می‌خواهد ایجاد کند، بسازد.

به عنوان یک معامله‌گر، آیکوها می‌توانند راه فوق‌العاده‌ای برای سودآوری شما باشند. این کار می‌تواند با خرید با قیمت بسیار پایین در طی آیکو (ICO) و فروش پس از عملیاتی شدن محصول در صورت افزایش قیمت انجام شود.

سال ۲۰۱۷ برای آیکوها، سال بزرگی بود و سود زیادی حاصل شد. با این حال، امروزه بیشتر آیکوها خصوصی هستند، عمومی نبوده و بسیاری از افراد درباره آن‌ها مطلع نمی‌شوند.

اعتقاد بر این است که در حال حاضر، آیکوها به صورت خصوصی نسبت به سرمایه‌گذاری عمومی پول بیشتری به دست می‌آورند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را به سرمایه‌گذاران نهنگ ارائه می‌دهند.

آیکوها نباید با IEOها (عرضه اولیه صرافی) اشتباه گرفته شوند که یک رویداد جذب سرمایه برای یک صرافی ارز رمزنگاری شده است.

یکی از جدیدترین IEOها، LEO بوده که یک توکن سودمند برای صرافی Bitfinex است. با این مطلب کوین نیک همراه باشید تا بیشتر در مورد آیکو (ICO) بدانید.

آیا آیکو (ICO) یک سرمایه‌گذاری مطمئن است؟

موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از ورود به آیکو از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به خاطر بسپارید، این است که بیشتر پروژه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده به احتمال زیاد شکست خواهند خورد. لازم است سرمایه‌گذاران انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشند.

اگر نمی‌توانید بفهمید که چه چیزی یک ارز رمزنگاری‌شده را از گزینه‌های دیگر متفاوت می‌سازد، پس احتمالا ارزش سرمایه‌گذاری شما را ندارد.

مورد دیگری که باید به دنبال آن باشید، سادگی است. بیت‌ کوین، موفق‌ترین ارز رمزنگاری‌شده را در نظر بگیرید. در حالی که چگونگی کارکرد آن پیچیده است، یک مسئله ساده را حل می‌کند.

یک جمله معروف از پیتر لینچ می‌گوید: «هرگز در مورد ایده‌ای که نمی‌توانید آن را با یک قلم ترسیم کنیم، سرمایه‌گذاری نکنید.»

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ شرکت که از بلاک چین در دنیای سرگرمی استفاده می‌کنند

ر

کلاهبرداری‌ها

آیکوها به طرح‌های پامپ‌ودامپ یا صرفا سرقت وجوه حساس هستند و مسئله کاملا واقعی است.

طرح‌های پامپ‌و‌دامپ در جایی اتفاق میفتند که شخصی که به دنبال سرمایه‌گذاری است و پیش از این صاحب معامله خوبی در ارز رمزنگاری‌‌شده است، بعد از بالا رفتن قیمت پس از آیکو، تمام آنچه را که در اختیار دارد به فروش می‌رساند، قیمت را می‌شکند و با بودجه سرمایه‌گذاران فرار می‌کند.

تمام آیکوها کلاهبرداری نیستند و این امر نباید شما را از شرکت در یک آیکو (ICO) دلسرد کند. این کار تنها مستلزم این است که قبل از شرکت در این زمینه تحقیقات خوبی انجام دهید.

موارد کلیدی که باید به دنبال آن‌ها باشید، عبارتند از:

نقشه راه. این نقشه باید به طور صحیح مراحلی را که سازمان برای پیشرفت خود در پیش‌گرفته است، به درستی توضیح دهد.

تیم شفاف. تیم پشت این پروژه باید هویت خود را فاش کرده و از شهرت خوبی برخوردار باشد.

منبع باز. این امر همیشه ضروری نیست، اما اگر در مورد نحوه عملکرد سیستم خود باز عمل کنند، نشانه خوبی است.

بازده واقع‌بینانه از سرمایه‌گذاری. بیشتر افراد نمی‌توانند میزان واقعی بازگشت احتمالی سرمایه را به شما بگویند، اما اگر درصد زیادی پیشنهاد شد، احتیاط کنید.

کلاهبرداری‌های شناخته‌شده در آیکو (ICO)

یک راه خوب برای شناخت کلاهبرداری‌ها، بررسی کلاهبرداری‌هایی است که پیش از این انجام شده‌اند.

 Pincoin و  iFan

این دو آیکوهایی بودند که توسط یک شرکت به نام Modern Tech از ویتنام انجام شدند.

آن‌ها در ظاهر قانونی به نظر می‌رسیدند که البته هر کلاهبرداری باید برای مردم جذاب باشد.

iFan قرار بود پلتفرمی برای افراد مشهور جهت تبلیغ محتوا برای طرفداران باشد و Pincoin ادعا می‌کرد یک پلتفرم آنلاین برای تبلیغات، حراجی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و بازار ایجاد می‌کند.

نکته مهم در مورد Pincoin این بود که آن‌ها ادعا کردند که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار سود حداکثر ۴۰ درصدی داشته باشند که این ادعای بزرگ و مضحکی بود.

کلاهبرداری Modern Tech خیلی پیچیده نبود. آن‌ها به سادگی پول همه را گرفتند و بعد ناپدید شدند. هیچ استراتژی پامپ‌ودامپی در کار نبود.

بیش از ۳۲۰۰۰ نفر قربانی این کلاهبرداری شدند و در مجموع تقریبا ۶۶۰ میلیون دلار ناپدید شد.

Centratech

این مورد شاید یکی از معروف‌ترین کلاهبرداری‌های آیکو تاکنون بوده است و به دلیل حضور Floyd Mayweather بوکسور و DJ Khaled نوازنده در آن مشهور است.

این دو موسس سرانجام دستگیر و به اتهام کلاهبرداری ۳۲ میلیون دلاری محاکمه شدند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) ادعا کرد که این دو، بیوگرافی‌های ساختگی از مدیران ایجاد کرده و مطالب بازاریابی گمراه‌کننده‌ای را به اشتراک گذاشته‌اند.

این واقعه نشان می‌دهد که شما به طور کامل نمی‌توانید به آنچه شرکت‌ها ادعا می‌کنند، اعتماد کنید. شما باید موارد بسیار بیشتری از آنچه که آن‌ها ارائه می‌دهند، بررسی کنید.

آیکو (ICO) چیست

کلاهبرداری‌های شناخته‌شده در آیکو (ICO)

Plexcoin

Plexcoin به اندازه Modern Tech موفق نبود و تنها توانست حدود ۱۵ میلیون دلار را سرقت کند.

شاید بزرگ‌ترین علامت مبنی بر کلاهبرداری Plexcoin، ادعای نامعقولی بود که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانستند انتظار داشته باشند در مدت ۲۹ روز حداکثر ۱۳۵۴% بازگشت سرمایه داشته باشند.

همچنین، Plexcoin یکی از معدود مواردی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در حین انجام آن با آیکو درگیر شد و سرمایه‌ها را از دسترس خارج کرد.

مقررات

از آنجا که آیکوها هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان مفهومی بسیار جدید هستند، از نظر مقررات دولتی، وضعیت نامشخصی دارند.

با این ‌حال، مقررات مربوط به آیکو (ICO) به تدریج در کشور‌های مختلف در حال تنظیم است، اگرچه هنوز توافق جهانی در مورد چگونگی تنظیم آن‌ها وجود ندارد.

مقررات تنها به دلیل کلاهبرداری در حال رشد نیست، بلکه نگرانی‌هایی در مورد پول به دست آمده از این راه وجود دارد و این ‌که آیا هر چیزی که توسط یک آیکو ادعا می‌شود صحیح است یا خیر.

چین و ایالات متحده آمریکا شاید سخت‌گیرانه‌ترین قوانین مربوط به آیکو را داشته باشند.

در چین، آیکوها کاملا ممنوع هستند. پیش از این، سرمایه‌گذاران چینی در آیکو بسیار فعال بودند و تقریباً ۴۰۰ میلیون دلار به دست آوردند.

در حال حاضر، بسیاری از پلتفرم‌ها در چین تبلیغات آیکو را ممنوع اعلام کرده‌اند.

با این وجود شایان ذکر است که چین ممکن است در آینده به آیکو اجازه فعالیت دهد و این ممنوعیت تنها تا زمانی که یک چارچوب نظارتی برقرار شود، موقت خواهد بود.

در ایالات متحده آمریکا، آیکوها در چشم‌انداز پیچیده‌تری کار می‌کنند.

در حالی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا وظیفه تنظیم مقررات آیکوها را بر عهده دارد، بسته به این‌ که آیا آیکوها روی اوراق بهادار کار می‌کنند یا خیر، این کار را به صورت موردی انجام می‌دهند.

با درک نحوه تنظیم مقررات آیکو در کشورتان، می‌توانید از اتلاف سرمایه خود در امان باشید.

بسیاری از افراد درگیر در ارزهای رمزنگاری‌شده ممکن است به مقررات آیکو نگاه منفی داشته باشند، زیرا معتقد نیستند که دولت‌ها باید در ارزهای رمزنگاری‌شده مدال بگیرند.

با این حال، از دیدگاه معامله‌گران، وجود مقررات خوب است و شما را ایمن نگه می‌دارد. این تنها موردی است که آن‌ها نیاز به اطلاعات بیشتری درباره شما دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا هک بلاک چین امکان پذیر است؟ آشنایی با ۴ روش هک بلاک چین 

بزرگ‌ترین آیکوها کدم‌اند؟

برخی از آیکوها بسیار بزرگ بوده‌اند و در بسیاری موارد، توکن‌های ERC-20 هستند که روی Ethereum راه‌اندازی شده‌اند.

  • DomRaider- ۶۵۸۹۰۰۰۰ دلار
  • این شرکت توکن خود را برای تامین بودجه رشد شرکت و بلاک‌چین‌های مزایده‌ای در سرتاسر جهان راه‌اندازی کرده‌ است
  • Tron- ۷۰۰۰۰۰۰۰ دلار
  • پروژه Tron اکنون یکی از مهم‌ترین ارزهای رمزنگاری شده است، این پروژه بسیار عظیم است و به تمرکززدایی اینترنت کمک می‌کند. موسس Tron، جاستین سان (Justin Sun)، بسیار شناخته شده و محبوب است و بسیاری در مورد مهارت‌های فوق‌العاده بازاریابی وی اظهار نظر کرده‌اند
  • Bankex- ۷۰۶۰۰۰۰۰ دلار
  • شرکتی که مشغول ایجاد الگوریتم Proof of Asset است. این‌که چرا این پروژه جذاب است، جالب توجه است؛ فهم آن آسان است و در مورد ایده‌ای است که مردم از قبل در مورد آن می‌دانند و پیچیدگی اندکی دارد
  • Aragon- ۷۳۰۰۰۰۰۰ دلار
  • پروژه‌ای برای ایجاد ابزارهایی برای سازمان‌های غیرمتمرکز است. آراگون از زمان آیکو خود حدود ۵۸٪ از ارزش خود را از دست داده است. گرچه ممکن است این مبلغ زیاد به نظر برسد، اما بقیه اینقدر خوش شانس نبوده‌اند!
  • QASH- ۱۰۵۰۰۰۰۰۰ دلار
  • این واژه که کَش تلفظ می‌شود، توکن بومی پلتفرم Quoine است و امید می‌رود که مسائل نقدینگی در سرمایه‌گذاری‌های ارزهای رمزنگاری‌شده را حل کند
  • Status- ۱۰۸۰۰۰۰۰۰ دلار
  • پروژه‌ای که قصد دارد یک کیف پول، سرویس پیام‌رسانی و سرویس مرورگری ایجاد کند که از حقوق بشر حمایت کند
  • Bancor – ۱۵۳۰۰۰۰۰۰ دلار
  • یک شبکه نقدینگی غیرمتمرکز که در آن می‌توانید هر ارز رمزنگاری‌شده را با دیگری معاوضه کنید
  • توکن SIRIN LABS- ۱۵۷۰۰۰۰۰۰ دلار
  • آن‌ها قصد دارند تا میان اقتصاد بلاک‌چین و بازار انبوه، پلی ایجاد کنند. متاسفانه از زمان آیکو، این پروژه به اندازه ۹۸٪ از ارزش خود را از دست داده است
  • Tezos- ۲۳۲۰۰۰۰۰۰ دلار
  • اساسا تلاش می‌کند که آخرین بلاک‌چین باشد. آن‌ها تمرکزی کلیدی بر حاکمیت داخل زنجیره‌ای (on-chain) دارند و معتقدند که این حاکمیت آن را به پایدارترین بلاک‌چینی که تاکنون وجود داشته تبدیل خواهد کرد. آیکو آن‌ها ظاهرا ۱۰ برابر بیشتر از حد انتظار افزایش درآمد داشته است
  • Filecoin – ۲۳۲۰۰۰۰۰۰ دلار
  • آیکو Filecoin تاکنون بیشترین میزان درآمد را داشته است، اما پس از آن ارزش Filecoin به طور قابل توجهی کاهش یافته است و ۶۲٪ از ارزش خود را از دست داده است

با مطالعه در مورد آیکوهای موفق، می‌توانید آنچه را که افراد در یک آیکو به دنبال آن هستند، جستجو کنید

بزرگ‌ترین آیکوها کدم‌اند؟

انواع مختلف ایکو

نکات کلیدی آیکو (ICO)

اگر قرار باشد چیزی از این مقاله را به خاطر داشته باشید، قطعا این نکات کلیدی خواهد بود:

  • آیکو (ICO) راهی فوق‌العاده برای درآمدزایی است. پس از آیکو، اغلب قیمت بالا می‌رود و بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری خود را برای دستیابی سریع‌تر به سود می‌فروشند
  • سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات خوبی انجام دهند. به خاطر داشته باشید، بیشتر ارزهای رمزنگاری‌شده به احتمال زیاد در آنچه که برای ساخت آن برنامه‌ریزی شده‌اند، موفق نخواهند شد
  • کلاهبرداری‌ها واقعی هستند. به دنبال علائم بارز کلاهبرداری باشید که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها وعده کسب سودهای غیرممکن و غیرواقعی است
  • مقررات برای آیکو (ICO) با سرعت کمی در حال وضع شدن هستند. گرچه در بسیاری از کشورها به روش‌های مختلفی تنظیم می‌‌شوند

امیدواریم آیکو (ICO) چیست؟ هر آنچه لازم است درباره آیکو بدانید، برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه رو، هوای شما را داریم !