موفقیت در راه‌اندازی یک استارتاپ مبتنی بر ارزهای دیجیتال یا ایجاد یک ارز دیجیتال جدید با یک ایده تازه اما بدون برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسب بسیار مشکل است. مهم‌تر از همه اینکه پیدا کردن سرمایه‌گذاران از سراسر جهان برای تامین مالی پروژه ارز دیجیتال بدون برنامه‌ریزی صحیح و نشان دادن مزایای آن برای حامیان شاید غیرممکن باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره وایت پیپر ارز دیجیتال و اهمیت آن در موفقیت یک پروژه ICO صحبت کنیم.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه Leftronic منتشر شده است، ۸۱ درصد مردم جهان هرگز ارز دیجیتال خریداری نکرده‌اند و تنها ۱۰ درصد ادعا می‌کنند که به طور کامل فهمیده‌اند ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند. بنابراین پروژه‌های ارائه دهنده عرضه اولیه سکه (ICO) قبل از توسعه و راه‌اندازی یک ارز دیجیتال از اوراق سفید یا سپیدنامه (whitepapers) برای معرفی استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به نقش سپیدنامه در توسعه و موفقیت پروژه‌های ارز دیجیتال بیاندازیم.

نقش وایت پیپر در پروژه‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال

در ابتدا بهتر است به تعریف دقیق سپیدنامه یا وایت پیپر و اهمیت آن در پروژه‌های ارز دیجیتال بپردازیم. بر اساس تعریف اینستوپدیا (Investopedia)؛ اوراق سفید یا وایت پیپر اسناد حاوی اطلاعات مهم یک پروژه هستند که توسط شرکت سازنده آن به منظور ارائه و معرفی محصولات یا خدمات به کاربران عمومی منتشر می‌شود. به عبارت دیگر وایت پیپرها نوعی کانال تبلیغاتی محسوب می‌شوند که نحوه استفاده و فعالیت یک ارز دیجیتال را به صورت مفصل توضیح می‌دهند.

اگر می‌خواهید سرمایه گذاران سودآور جذب کنید و بودجه کافی برای شروع کار خود را تأمین کنید، نوشتن سپیدنامه برای پروژه ارز دیجیتال آینده شما ضروری است.

هنگامی که وایت پیپر تازه نوشته شده را منتشر می‌کنید و یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر را برای آن تنظیم می‌کنید، پروژه شما چندین مزیت مهم را تجربه می‌کند که عبارتند از:

  • می‌توانید آگاهی عمومی از پروژه ارز دیجیتال را افزایش دهید
  • به سرعت می‌توانید سرمایه‌گذاران بخش B2B و کاربران بخش B2C از هم متمایز کنید
  • می‌توانید مشارکت در پروژه و نرخ تبدیل تایمن مالی از طریق عرضه اولیه را را بالا ببرید
  • می‌توانید دارایی‌ها و موارد مورد نیاز برای توسعه را سریع‌تر و مطمئن‌تر کسب کنید
سپیدنامه ارز دیجیتال

اهمیت نوشتن سپیدنامه یا وایت پیپر برای پروژه ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: منشأ پیدایش بیت کوین کجاست و چه اشخاصی مدعی خلق آن هستند؟

بخش مقدمه وایت پیپر

مانند سایر اسناد رسمی، وایت پیپر ارز دیجیتال باید با شامل اطلاعات قانونی شرکت و مدیرعامل آن، تاریخ انتشار و سایر اطلاعات مرتبط شروع شود. عنوان صفحات هم باید بر اساس نوشته‌های صفحه چکیده تعیین شود تا خواننده برای دریافت اطلاعات بیشتر بدانید به کدام صفحه باید مراجعه کند.

اگر قصد دارید برای پروژه ارز دیجیتال خود یک سپیدنامه یا وایت پیپر بنویسید در بخش مقدمه به معرفی خودتان، شرکت و تاریخچه آن بپردازید. سریعا وارد پرداختن به خود پروژه نشوید، قبل از اینکه یک فرصت سرمایه‌گذاری در بخش ارز دیجیتال را به خواننده پیشنهاد دهید به او فرصت دهید تا با شما و فعالیتی که انجام می‌دهید بیشتر آشنا شود.

در مورد نکته کلیدی یا مشکل اصلی که پروژه شما آن را حل می‌کند صحبت کنید

زمانی که بخش مقدمه را نوشتید، یک کار مهم باید انجام دهید. به خواننده توضیح دهید نقش ارز دیجیتال شما در بازار چیست و چرا باید این ارز دیجیتال ساخته شود؟

اوراق سفید یا وایت پیپرها با محوریت عرضه اولیه معمولا روی موضوعات مهم مرتبط با جامعه مانند مشکلات زیست محیطی، بیکاری، بهداشت و درمان و مانند آن تاکید می‌کنند.

شما هم باید با در میان گذاشتن یک موضوع که خواننده هم به خوبی با آن آشنایی دارد، حس خواننده را با خود همراه کنید. این یکی از اصلی‌ترین نقش‌های اوراق سفید در حوزه ارز دیجیتال است.

برای مثال اگر قصد دارید یک مشکل در زمینه آموزش را حل کنید، شاید سرمایه‌گذارهایی که به بخش زیرساخت توجه دارند، علاقه‌ای به پروژه شما نشان ندهند. به صورت کلی در مورد جزئیات اینکه ارز دیجیتال شما چه هدفی دارد و وجود آن چه تاثیری روی جهان و آینده دارد صحبت کنید.

در مورد راه حل ابتکاری خودتان صحبت کنید

بعد از اینکه در مورد مشکل موضوعی که قرار است پروژه ارز دیجیتال شما آن را حل کند صحبت کردید و احساسات خواننده را با خود همراه ساختید، حالا زمان آن رسیده است که از راه حلی که برای آن مشکل در نظر دارید، توضیح دهید.

دقت کنید هنوز وقت آن نرسیده است که در مورد جزئیات مالی طرح خود صحبت کنید، به جای آن روی عملکرد و برنامه‌های قدم به قدم طرحتان برای حل مشکل تاکید کنید. این کار تضمین می‌کند کاربران و حامیان شما تصویر کاملا روشنی از اینکه شما چگونه قصد دارید از منابع مالی که به دست می‌آورید استفاده کنید، داشته باشند.

تیم پروژه خود را معرفی کنید

پس از اینکه در مقدمه به صورت مختصر درباره خودتان و شرکت توضیح دادید و به موضوع اصلی پروژه و راه حلی که برای آن در نظر دارید صحبت کردید حالا وقت آن رسیده است که در مورد منابع انسانی، همکاران و شبکه مشاوران و همراهانی که در انجام این پروژه به شما کمک می‌کنند بیشتر توضیح دهید. آیا یک شرکت بزرگ، استارتاپ یا برندی برای راه‌اندازی پروژه ارز دیجیتال شما علاقه نشان داده است؟

ارائه چنین اطلاعاتی از طریق سپیدنامه یا وایت پیپر ممکن است رویکرد سرمایه‌گذارانی که نسبت به پروژه شما بی‌علاقه باشند را تغییر دهد. پس بهتر است قبل از اینکه خوانندگان دچار سوءتفاهم یا سردرگمی در اطلاعات شوند در مورد همکاران خود به آن‌ها توضیح دهید.

نقشه راه توسعه پروژه خود را ترسیم کنید

یکی از محوری‌ترین جنبه‌های وایت پیپر ارزهای دیجیتال ترسیم نقشه راه توسعه (development roadmap) است. منظور از نقشه راه توسعه، گام‌های عملی در راه اجرای پروژه، نقاط عطف و زمان‌بندی پروژه است.

حامیان بالقوه شما تمایل دارند تا اطلاعات عینی از سرمایه‌گذاری خود داشته باشند و بدانند شما چگونه قصد دارید ایده‌ها و نظریه‌های خود را به عمل تبدیل کنید.

در این بخش شما می‌توانید از روش هدف‌گذاری SMART استفاده کنید و یک نقشه راه کلی برای پروژه خود ایجاد کنید و برای شفافیت بیشتر در سپیدنامه از این نقشه راه بهره ببرید.

به مزایای سرمایه‌گذاری و پاداش‌ها اشاره کنید

خب حالا زمان آن رسیده است که به صورت مستقیم با سرمایه‌گذاران بالقوه صحبت کنید و در مورد مزایای که در صورت سرمایه‌گذاری به دست می‌آورند بیشتر توضیح دهید.

پروژه‌های ارز دیجیتال معمولا بسته به اندازه پشتوانه مالی که دارند از طریق راه‌اندازی یک توکن یا سکه اختصاصی به حامیان مالی خود پاداش می‌دهند. خوب است که برای مقادیر سرمایه‌گذاری متفاوت پاداش‌های متفاوتی هم در نظر بگیرید.

مطمئن شوید که به سرمایه‌گذاران عمومی به صورت عادلانه پاداش می‌دهید چرا که آن‌ها تنها بر اساس چیزی که در سپیدنامه یا وایت پیپر به آن اشاره کردید دارایی خود را در اختیار شما قرار داده‌اند.

در نوشتن این بخش از وایت پیپر یا سپیدنامه ارز دیجیتال سعی کنید بر اساس اندازه‌گیری درست مقیاس و شرایط مورد نیاز پروژه عمل کنید.

از یک آدرس تماس به‌روز و دقیق استفاده کنید

وقتی در مورد اطلاعات ضروری پروژه خود صحبت می‌کنید باید به یک آدرس درست و به‌روز هم اشاره کنید تا حامیان و سرمایه‌گذاران پروژه به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

سرمایه‌گذاران بزرگ B2B شامل برندها و شرکت‌ها احتمالا قبل از اینکه سرمایه‌گذاری بزرگی روی پروژه شما انجام دهند تمایل دارند با شما ارتباط برقرار کنند تا در مورد جزئیات سرمایه‌گذاری بیشتر صحبت کنند.

همچنین قراردادن اطلاعات تماس به‌روز و مطمئن در سپیدنامه نشان می‌دهد که شما یک شرکت قابل اعتماد و با اهداف جدی هستید.

بهتر است که یک وبسایت اختصاصی برای پروژه ارز دیجیتال یا عرضه اولیه خود راه‌اندازی کنید و آن را در شبکه‌های جهانی مربوط به ارزهای دیجیتال که به افزایش اعتبار منجر خواهد شد، منتشر کنید.

اجازه ندهید که حامیان و سرمایه‌داران بالقوه نسبت به شما شک و تردیدی به خود راه دهند و از طریق ارتباطات حرفه‌ای و روابط عمومی صحیح به فعالیت خود در زمینه تامین مالی ادامه دهید.

سپیدنامه ارز دیجیتال

نقش وایت پیپر در موفقیت عرضه اولیه یک ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

نکته پایانی

اگر به خوبی به نکاتی که در این مطلب اشاره شد توجه کنید و در پروژه ارز دیجیتال خود به‌کار بگیرید، وایت پیپر شما تبدیل به یک ابزار قدرتمند بازاریابی خواهد شد. با این حال عمل کردن به وعده‌هایی که در وایت پیپر داده‌اید و ارائه محصولات و خدمات بعد از آن برای شهرت و اعتبار شما بسیار مهم است.

در مورد توانایی‌های خود بزرگنمایی نکنید و بهتر است کاملا واقع بین باشید و به حامیان و سرمایه‌گذاران اجازه دهید بر اساس داده‌های ملموس و نقشه راه روشن و شفافی که برای آن‌ها ترسیم کرده‌اید تصمیم‌گیری کنند.

تا به حال وایت پیپر یا سپیدنامه یک پروژه ارز دیجیتال را مطالعه کرده‌اید؟ فراموش نکنید اگر نظر یا سوالی درباره این موضوع دارید می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: dailyhodl