در آغاز سال ۲۰۲۰، گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌های متعددی وجود دارند از آنچه که سال پیش رو برای دنیای رمزارز خواهد داشت. بسیاری از ما که عمیقا درگیر این پروژه‌ها هستیم باور داریم که امسال می‌تواند سالی برجسته برای رمزارزها باشد. همچنین شاهدیم که تیم‌ها با ایجاد نوآوری‌های بزرگ پروژه‌های هیجان‌انگیزی به بازار عرضه می‌کنند. رهبران صنعت رمزارز نقش کلیدی در این مسیر دارند.

از نظر وضع قوانین و مقررات، سال ۲۰۲۰ سال ویژه‌ای برای رمزارزها و بلاک‌چین خواهد بود. پنجمین بخشنامه ضدپولشویی (۵AMLD) در اروپا استانداردی را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند فرصت لازم برای رشد این صنعت را به وجود آورد. با این حال، ما نباید چشم خود را به روی خطرها و چالش‌های احتمالی که ممکن است بر سر این اقدامات مهم پیش بیایند ببندیم. با وجود تمام وعده‌ و وعیدها، باز هم مشکلات و مسائل بسیاری در سال ۲۰۲۰ بر سر راه رمزارزها وجود دارند.

درست است که گفتگو با قانونگذاران می‌تواند نتایج مثبتی برای تمام طرفین درگیر داشته باشد، اما اگر این گفتگوها مسیر درستی نداشته باشند مشکلاتی به بار خواهند آورد. به‌خصوص، این احتمال وجود دارد که قانونگذارها نتوانند با این بخش جدید تعامل موثر داشته باشند. عدم برقراری ارتباط صحیح باعث بی‌میلی قانونگذارها نسبت به پذیرش کامل فناوری بلاک‌چین می‌شود که نتیجه‌ای جز ناپایداری و عدم شفافیت قوانین در این صنعت نخواهد داشت.

بانک‌ها و سایر نهادهای مالی نیز ممکن است برای مدیریت کسب‌وکارهای مبتنی بر رمزارز آمادگی لازم را نداشته باشند. این مسئله ممکن است به اِعمال کامل سیاست‌ها و رویه‌های قوانین ضدپولشویی برای کسب‌وکارهای رمزارز و بلاک‌چین منجر شود. در این صورت، محتمل‌ترین نتیجه این خواهد بود که بانک‌ها هیچ کسب‌وکار مبتنی بر رمزارزی را به‌علت عدم وجود سیستم‌ها و فرآیندهای کافی قبول نکنند.

مهم است که ما در فضای موجود از خطرات آگاه باشیم تا بتوانیم به‌طور موثر با آن‌ها مقابله کنیم. در این راستا کوین نیک مطلب فوربس که با چند شخصیت برجسته در دنیای بلاک‌چین و رمزارز گفتگو داشته و نظر آن‌ها را در خصوص بزرگترین خطرهایی که ممکن است امسال بر سر راه رمزارزها وجود داشته باشند را منتشر می‌کند.

دیگو گوتیرز زالدیوار (Diego Gutiérrez Zaldívar)

ویژگی رهبران صنعت رمزارز

دیگو گوتیرز زالدیوار

مدیرعامل آزمایشگاه‌های آی‌اووی (IOV Labs): پایانه‌های آراِس‌کِی (RSK)، آرآی‌اِف (RIF)، و تارینگا (Taringa)

سال ۲۰۲۰ قرار است سالی سرنوشت‌ساز برای رمزارزها و بلاک‌چین باشد. موانع بلندمدتی، مانند مقیاس پذیری و نوسانات، بر سر پذیرش همگانی این اکوسیستم وجود دارد. با به‌کارگیری پروتکل‌های خارج از بلاک‌چین، دارایی‌های ثابت، و همچنین استفاده بهتر از سیستم مالی سنتی می‌توان این موانع را برطرف کرد. با این وجود، چند خطر اساسی در کمین نشسته‌اند. این خطرها حتی اگر نتوانند به‌طور کامل روند اکوسیستم رمزارزها را متوقف کنند، قطعا می‌توانند به‌قدری آسیب‌زا باشند که رشد این صنعت را برای چندین سال کُند کنند.

سقوط یکی از دارایی‌های ثابت مهم و اصلی

تتراز رهبران صنعت رمزارز در ایجاد دارایی‌های ثابتی (USDT) بود که توسط ارز فیات (USD) در حساب‌های بانکی مربوط به کاستدی پشتیبانی می‌شوند. این قبیل دارایی‌ها یکی از مولفه‌های کلیدی در ایجاد شکاف بین اقتصاد سنتی و اقتصاد رمزارز هستند. و همچنین نقش مهمی در ایجاد وسیله‌ای برای دارندگان رمزارز به‌منظور فرار از نوسانات بدون نیاز به رجوع به سیستم بانکی سنتی ایفا می‌کنند. علاوه بر این، دارایی‌های ثابت به رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک می‌کنند. دارایی‌هایی که توسط ارز فیات حمایت می‌شوند در حال گسترش هستند. با این وجود، درصورتیکه یکی از نهادهایی که خدمات کاستدی ارائه می‌دهد قصوری انجام دهد، آسیبی که می‌تواند به سابقه و شهرت این مدل وارد کند احتمالا به اندازه آسیبی که اِم‌تی‌گاکس (MtGox) در سال ۲۰۱۴ به بیت‌کوین وارد کرد شدید خواهد بود.

سقوط شبکه اتریوم

بنیاد اتریوم در حال تلاشی شبانه‌روزی برای عرضه نسخه جدید اتریوم (ETH2.0) خود بوده است که می‌تواند سرعت پردازش تراکنش‌ها را در شبکه بالا ببرد. با این حال، اگر این روند با سرعت فعلی پیش برود اتریوم در نهایت به وضعیتی می‌رسد که اجرای زیرساخت پایه‌ای (نودهای کامل) دیگر ماندگار نخواهد بود. گرچه این سیستم به‌وسیله این اقدامات بنیادین می‌تواند بهبود یابد، اما این احتمال وجود دارد که اعتماد به کل اکوسیستم بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند خدشه‌دار شود و پذیرش این فناوری برای چندین سال به تعویق بیفتد.

مقررات به‌عنوان راهی برای خفه‌کردن نوآوری‌ها

امسال قانون جابه‌جایی (Travel Rule) برای رمزارز اجرایی خواهد شد، قانونی بسیار سختگیرانه‌تر از قوانین اِعمال‌شده بر سیستم بانکداری سنتی. این قوانین به‌اندازه‌ای جا برای تفسیر دارند که برخی دستگاه‌های اجرایی بتوانند اصطکاک اضافه ایجاد کرده و سرعت رشد اکوسیستم را کاهش دهند. صنعت رمزارز، در عین محافظت از اخلاق حفظ حریم خصوصی، فرصتی بی‌نظیر برای اجرای الزامات قانونی به وجود آورده است. اگر این صنعت بتواند از پس تبعیت از قانون بربیاید، این امر می‌تواند شروعی برای یک عصر طلایی برای ارزهای رمزنگاری‌شده باشد. اگر اینگونه نباشد، ممکن است تا چند سال دیگر نیز زمستان رمزارزها را تجربه کنیم.

روت واندهوفر (Ruth Wandhofer)

رهبران صنعت رمزارز مهم

روت واندهوفر

یکی از ۵۰ اینفلوئنسر برتر حوزه فین‌تک در جهان، همکار شرکت سرمایه‌گذاری گاس ونچر (Gauss Ventures)، فعال در شرکت خدمات مالی Permanent TSB و بورس اوراق بهادار لندن، مشاور شرکت نرم‌افزاری پندو سیستمز (Pendo Systems)

خطر افزایش پذیرش قراردادهای هوشمند

روزانه نهادها و اکوسیستم‌های بیشتری شروع به استفاده از قراردادهای هوشمند می‌کنند، مثلا در راستای اهداف اتحادیه بین‌المللی سوآپ و ابزارهای مشتقه (ISDA). اما در این بین، آسیب‌پذیری‌ها و خطرات احتمالی درخصوص فروشندگان تهدید بزرگتری خواهد بود زیرا ممکن است عملیات نهادها و سازمان‌ها تماما وابسته به این قراردادها باشند.

جویی گارسیا (Joey Garcia)

مشخصات رهبران صنعت رمزارز

جویی گارسیا

وکیل، یکی از اعضای اصلی بخش فین‌تک در شرکت حقوقی ISOLAS (رتبه‌ نخست از سوی نهاد رتبه‌بندی شرکت‌های حقوقی، Chambers & Partners)

استانداردسازی نظارتی در صنعت فراتر از انطباق با قوانین ضدپولشویی/شناسایی مشتریان (KYC/AML)

امسال ما به دنبال یک سطح استانداردسازی فراتر از انطباقِ صِرف با قوانین ضدپولشویی/شناسایی مشتریان در مورد قانون‌گذاری در این صنعت هستیم. در سال ۲۰۲۰، صنعت رمزارز باید رشد کرده و وارد فضایی شود که راحتی و امنیتی قابل‌اعتماد، منطقی، و پایدار در خصوص تعامل با ارائه‌دهندگان سرویس‌های مجازی دارایی در سرتاسر جهان برقرار باشد.

آیا استانداردسازی مشخصی برای استانداردهای جهانی پذیرفته‌شده در مورد قوانین ضدپولشویی/شناسایی مشتریان وجود خواهد داشت؟ یا قوانین منطقه‌ای همچنان غیرهمسو خواهند بود؟ اجرای پنجمین بخشنامه ضدپولشویی در اروپا و استانداردهای اِف‌اِی‌تی‌اِف در سرتاسر جهان پیش از این نیز نتایج قابل ملاحظه‌ای را نشان داده است. در صورت ادامه این روند، این جریان ممکن است محیطی سردرگم‌کننده ایجاد کند، باعث برانگیختن تفاسیر مختلف از این قوانین شده و در نتیجه مانع روند صنعت بلاک‌چین و رمزارز شود.

زیرساخت‌های اساسی، اقدامات نظارتی مربوط، و آزمایش‌های تائیدشده باید در نظر گرفته شده و انجام شوند. اگر این نتیجه حاصل نشود و این صنعت تحت قوانین ساده ثبت یا خودقانون‌گذاری در حوزه‌های مختلف قضایی به کار خود ادامه بدهد، رشد کلی صنعت دچار مشکلات و موانع قابل ملاحظه‌ای خواهد شد.

حازم دنی النکیب (Hazem Danny Al Nakib)

دنی النقیب از رهبران صنعت رمزارز

حازم دنی النکیب

همکار شرکت سرمایه‌گذاری ۷BC، همکار مدیریتی گروه سرمایه‌گذاری سنتینل (Sentinel Capital Group)

در سال ۲۰۲۰، از نظر یکی از رهبران صنعت رمزارز شاهد سه روند اصلی خواهیم بود: افزایش تعداد ارزهای دیجیتال متمرکز بر حفظ حریم خصوصی، افزایش توکنیزه‌کردن اوراق بهادار و ایجاد ابزارهای مالی دیجیتال، و ادامه توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC). هر کدام از این موارد ممکن است دچار خطرات بزرگی شوند.

افزایش ارزهای دیجیتال متمرکز بر حفظ حریم خصوصی

روزانه نهادهای بیشتری گرد هم جمع می‌آیند تا ارزشی را ضبط کنند که در حال حاضر از رشد آن‌ها حمایت می‌کند. نتیجه ایجاد کوین‌های ثابت، دارایی‌های دیجیتال، و دارایی‌های رمزارز جدید است. خطری که در این بین وجود دارد این است که مشتریان درنهایت درحالیکه ارزش بیشتری در قالب داده‌های خود فراهم می‌کنند، ارزش کمتری در بلاک‌چینی که واسطه بیشتری دارد دریافت کنند. این جریان باید بهتر قانون‌گذاری شود و مشتری‌ها باید آگاه‌تر شوند.

افزایش توکنیزه‌کردن اوراق بهادار و ایجاد ابزارهای مالی دیجیتال

افزایش توکنیزه‌کردن اوراق بهادار با هدف نقدینگی بیشتر، می‌تواند تاثیرکاملا متضادی در غیاب زیرساخت مالی بازار، شفافیت و انطباق‌ با قوانین داشته باشد. این مسئله خصوصا در مورد ریسک طرف مقابل، محاسبه و تسویه حساب صادق است.

ادامه توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

سرانجام، اینکه بازار رمزارزها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را به‌عنوان دشمن خود در نظر می‌گیرد اشتباه است. یافتن مناسب‌ترین راه‌ برای متعادل‌کردن کاربردها و موارد استفاده از ارزهای مختلف در سال ۲۰۲۰ ضروری خواهد بود.

دین آرم‌استرانگ یکی از رهبران صنعت رمزارز(Dean Armstrong)

رهبران صنعت رمزارز جهان

دین آرم‌استرانگ

وکیل ارشد بریتانیا در خصوص قوانین عمومی حفاظت از اطلاعات (GDPR)، متخصص جوانب مختلف داده و امنیت سایبری، نویسنده کتابی که اخیرا در خصوص جوانب قانونی بلاک‌چین منتشر شده. نویسنده کتاب: بلاک‌چین و رمزارز: چالش‌های حقوقی و نظارتی بین‌المللی (Blockchain and Cryptocurrency: International Legal and Regulatory Challenges)

تاثیر اجرای قوانین بر حوزه‌ای که پیش از این قوانین بسیار کمی بر آن اعمال می‌شد

این ماه پنجمین بخشنامه ضدپولشویی عملیاتی شد. یکی از ویژگی‌های این بخشنامه درنظرگرفتن دارایی‌های دیجیتال بود. این مسئله می‌تواند بین چالش‌ قانون‌گذاری در خصوص دارایی‌های دیجیتال و قوانینی که ریشه محکمی در محیط غیردیجیتال دارند پویایی جذابی ایجاد کند. در این بین قطعا چالش‌هایی وجود خواهند داشت. یک مثال معمولی می‌تواند تقاضا پول توسط باج‌افزارها به بیت‌کوین باشد. تناقض بین لزوم شناسایی منبع تامین منابع مالی با نیاز به پرداخت به‌موقع هزینه‌ سرویس‌های بازیابی چگونه برطرف می‌شود؟

کلام آخر

پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۰ سال بسیار مهمی برای رمزارزها باشد. بسیاری از جریان‌های مشابهی که چنین فرصت‌های بزرگی را ارائه می‌دهند نیز تهدید می‌کنند که اگر زیرساخت مناسبی برای حمایت موثر از این کاربردها در دست نباشد مانع فعالیت‌های صنعت رمزارز خواهند شد. این مهمترین چالش برای سال آینده است: استفاده حداکثری از فرصت‌های نوظهور و اطمینان از اینکه همه ما آمادگی لازم برای تابعیت از قوانینی را داریم که یکی از مولفه‌های اساسی شبکه‌های تجاری و مالی در جهان هستند. امیدوارم نظرات رهبران صنعت رمزارز برای شما جذاب بوده باشد. اگر به فکر خرید بیت کوین یا سایر رمزارزها هستید با ما در کوین نیک در ارتباط باشید.

منبع: forbes.com