پس از گذشت چندین سال از پیدایش رمزارز بیت کوین هنوز بحث و جدل در مورد آن فراوان است. آیا در دوره و زمانه کنونی، می‌توان گفت که بیت کوین هنوز مانند گذشته، یک دارایی ریسک پذیر محسوب می‌شود؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

در تمام این سال‌ها که از زمان پیدایش رمزارز بیت کوین می‌گذرد، این ارز دیجیتال نام‌های متفاوتی به خود گرفته، وارد فازهای گوناگونی شده و به سمت و سوهای مختلفی گرایش داده شده است. از دارایی دیجیتالی که برای خرید در بازار سیاه استفاده می‌شد، تا دارایی خاصی که تنها برای یک طرز فکر و دسته‌ی منحصر به فرد طراحی شده و… همه این موارد، بیت کوین را به عنوان یک ارز دیجیتال، تکامل دادند و هر کدام باعث شدند تا بیت کوین به جایگاهی که هم‌اکنون در آن قرار دارد، دست پیدا کند. هم‌اکنون، بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری متنوع و حتی به عنوان مانع و پرچینی در برابر وقایع یا عوامل اقتصاد کلان شناخته می‌شود و مسیری که این رمزارز با تمام پستی‌ها و بلندی‌های موجود طی کرده، آن را به جایگاه امروزی رسانده است.

آیا رمزارز بیت کوین هنوز مانند گذشته، یک دارایی ریسکی محسوب می‌شود؟

نمودار ریسک بیت کوین

رمزارز بیت کوین و ریسک

در دنیایی که زندگی می‌کنیم، امکان ندارد که یک دارایی (دیجیتال و غیر دیجیتال)، بدون ریسک باشد و خیال صاحب دارایی را ۱۰۰ درصد راحت بگذارد. رمزارز بیت کوین نیز به مانند هر دارایی دیگری، ریسک دارد و سرمایه گذاری روی آن می‌تواند درجه ریسک پذیری یک فرد را نشان دهد. اما عاملی که باعث می‌شود تا سرمایه گذاران بزرگ، اغلب از بیت کوین دوری کنند و برروی این ارز دیجیتال سرمایه گذاری نکنند، نوسان بالای قیمت آن از همان ابتدای پیدایش تا کنون بوده است. بیت کوین یکی از پر نوسان‌ترین دارایی‌های موجود برای سرمایه گذاری است و آمار نشان می‌دهد که نرخ نوسان بیت کوین بین ۵ تا ۱۰ درصد حرکت می‌کند و می‌تواند تا میزان ۰.۸ درصد نیز پایین بیاید. همین موضوع سبب می‌شود تا بگوییم رمزارز بیت کوین به شدت پر نوسان و غیر قابل پیش بینی است و بسیاری از مردم را از خود دور می‌کند.

با این حال، هم‌اکنون وضعیت به مانند گذشته نیست و بیت کوین مانند سال‌های گذشته، نوسان‌های وحشتناکی را تجربه نمی‌کند. با کاهش نوسانات، به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین، با ثبات‌تر شده و مسیر تثبیت را در پیش گرفته است. طبق آماری که Glassnode ارائه کرده و تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، بیت کوین یا BTC از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی در منطقه سبز باقی مانده و منطقه سبز به این معنی است که دارایی مورد نظر، در جایگاه کم ریسک قرار دارد. با این حساب، می‌توانیم نتیجه بگیریم که بیت کوین، هم‌اکنون دارایی امنی به شمار می‌رود و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری روی آن است.

آیا رمزارز بیت کوین هنوز مانند گذشته، یک دارایی ریسکی محسوب می‌شود؟

آیا رمزارز بیت کوین هنوز مانند گذشته، یک دارایی ریسکی محسوب می‌شود؟

با این که بیت کوین هم‌اکنون بیشتر به مذاق جوانان خوش می‌آید و افرادی که سن کمتری دارند و در نسل‌های مدرن‌تری به دنیا آمده‌اند، با حس ریسک پذیری بالاتر به سراغ سرمایه گذاری روی آن می‌روند، اما سرمایه گذاران بزرگ و با تجریه نیز به تازگی روی خوشی به رمزارز بیت کوین نشان داده‌اند. به عنوان مثال، زمانی که آقای Paul Tudor Jones به روشنی درباره علاقه خود به بیت کوین و سرمایه گذاری روی آن به عنوان یک کلاس دارایی سخن گفت، افراد بسیار بیشتری به سمت سرمایه گذاری روی بیت کوین آمدند. علاوه بر این، تجربیات VanEck در مورد بیت کوین به عنوان یک تنوع سرمایه گذاری، ثابت می‌کند که این موارد به رشد و جا افتادن بیت کوین به عنوان یک دارایی شناخته شده و ملموس، کمک می‌کنند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: پیش‌بینی یک مدیر اجرایی: ارزش ۵۰ هزار دلاری بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۰

در این مطلب نتیجه گیری کردیم که در دوره و زمانه کنونی، شاید بیت کوین به عنوان یک دارایی و ارز دیجیتال، به مانند گذشته نوسان نداشته باشد و در نتیجه، ریسک آن نسبت به گذشته کمتر شده باشد. با این حال، همیشه این را می‌گوییم که هر دارایی و ارزی ممکن است روندی غیر قابل پیش بینی داشته باشد و کسی از آینده‌ی آن خبر ندارد. این موضوع درباره بیت کوین نیز صدق می‌کند. درست است که نرخ بیت کوین در ماه‌های اخیر، نوسان وحشتناکی را تجربه نکرده اما از یاد نبرید که این روند‌های آرام و متعادل، ممکن است یک طوفان را در ادامه به همراه داشته باشد. همچنین، همان طور که پیشتر در کوین نیک اشاره کردیم، به زودی به دوره‌ی بول می‌رسیم و شاید هم‌اکنون به مانند هر زمان دیگری، یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری روی بیت کوین در نظر گرفته شود.

نظر شما در مورد رمزارز بیت کوین و ریسکی بودن سرمایه گذاری روی آن چیست؟ آیا بیت کوین به مانند گذشته، یک دارایی ریسکی محسوب می‌شود یا رفته رفته در حال تکامل و رفتن به سمت یک دارایی ایمن است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Ambcrypto