بیت کوین پس از اینکه چند روز زیر محدوده ۱۹۰۰۰ دلار نوسان می‌کرد در ۲۴ ساعت گذشته موفق شد با جهش ۵ درصدی دوباره برای رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ خود تلاش کند. اتریوم هم برای اینکه از قافله بیت کوین عقب نماند طی یک روز گذشته نزدیک به ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۳ آذر برابر با ۱۳ دسامبر ۲۰۲۰، با ما همراه شوید.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۳ آذر

وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۳ آذر (۲۳ دسامبر ۲۰۲۰)

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش ۲۰ برابری بیت کوین قطعی است؛ نظر یکی از کارشناسان حوزه طلا

بیت کوین

بیت کوین پس از اینکه روز شنبه به پایین‌ترین قیمت دو هفته اخیر خود یعنی ۱۷٫۵۷۸ دلار رسیده بود، موفق شد با این بازگشت عالی دوباره بالای محدوده ۱۹۰۰۰ دلاری قرار بگیرد. در زمان نگارش این مطلب بیت کوین با قیمت ۱۹٫۱۸۰ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۵ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. این در حالی است که پیش بینی می‌شد با کاهش حجم معاملات در روزهای آخر هفته (تقویم میلادی) شاهد کاهش قیمت بیت کوین باشیم.

صرفنظر از عوامل فاندامنتال مانند ورود شرکت‌های بزرگ به بازار بیت کوین و همچنین جانشینی بیت کوین به جای طلا به عنوان یک روش حفظ دارایی، شاخص‌های تکنیکال هم به نوعی خبر از روند صعودی بیت کوین در آینده دارند.

روند قیمتی بیت کوین در کندل‌های روزانه یک مثلث متقارن را روی نمودار بیت کوین حک شده است. خریداران یا همان گاوهای بازار منتظر بسته شدن کندل روزانه بیت کوین در روز یکشنبه هستند تا ببینند آیا بالاتر از مقاومت ۱۸٫۸۸۲ دلاری بسته خواهد شد. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که روند صعودی بیت کوین معتبر است.

در صورت تایید روند گاوی، احتمالا بیت کوین برای شکستن بالاترین قیمت تاریخ یعنی ۱۹٫۹۱۴ و بالاتر از آن یعنی ۲۰٫۰۰۰ دلار تلاش خواهد کرد.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۳ آذر

نمودار قیمت بیت کوین در روز ۲۳ آذر

شاخص قدرت نسبی (RSI) روزانه ۱۴ روزه تقریبا ثابت است اما بالاتر از میانه قرار دارد که می‌تواند نشانه‌ای برای روند صعودی بیت کوین تلقی شود. مهمتر اینکه روز گذشته بالاخره پس از ۴ روز قیمت بیت کوین بالاتر از میانگین متحرک ۲۱ روزه بسته شد.

اگر بیت کوین موفق به عبور از مقاومت ۱۹٫۴۰۰ دلار شود می‌توانیم انتظار داشته باشیم بیت کوین دوباره برای شکست رکورد بالاترین قیمت تاریخ خود تلاش کند.

اتریوم

اتریوم هم که نشان داده است به خوبی با بیت کوین همبستگی دارد، امروز را با افزایش قیمت نزدیک به ۴ درصد آغاز کرد و بالاخره پس از چند روز بالای مقاومت ۵۶۷ دلاری قرار گرفت. در زمان نگارش این مطلب ارزش هر واحد اتریوم ۴۸۲ دلار است.

اتریوم مدت‌هاست برای شکستن مقاومت ۶۰۰ دلاری تلاش می‌کند اما تا به حال موفق نشده است بالای این محدوده خودش را حفظ کند. در صورتی که روند صعودی فعلی ادامه پیدا کند و اتریوم موفق به شکست مقاومت ۶۰۰ دلاری شود، ایستگاه بعدی برای اتریوم ۶۳۶ دلار خواهد بود.

شاخص قدرت نسبی در حال حاضر عدد ۵۷/۷۱ را نشان می‌دهد که می‌توان آن را یک سیگنال صعودی در نظر گرفت.

در صورتی که اتریوم موفق به ادامه روند صعودی نشود، ۵۵۸ دلار (میانگین متحرک ۲۱ روزه) اولین سطح حمایت برای اتریوم محسوب خواهد شد. در صورت شکسته شدن این سطح حمایت، محدوده ۵۳۶ دلاری مانع از ریزش بیشتر قیمت اتریوم خواهد شد.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۳ آذر

نمودار قیمت اتریوم روز ۲۳ آذر

این مطلب راهم مطالعه کنید: شاخص‌ها از رفتار مشابه اتریوم با بیت‌کوین سال ۲۰۱۶ و رشد تصاعدی آن خبر می‌دهند

سایر آلت کوین‌ها

برخلاف بیت کوین و اتریوم، ریپل همچنان به عمکلرد ضعیف خود ادامه می‌دهد تا با کاهش ۳ درصد دیگر در ۲۴ ساعت گذشته به محدوده ۰/۵۱۴۴ دلاری برسد. به این ترتیب تنها در ۷ روز گذشته ریپل نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

صرفنظر از ریپل، به نظر می‌رسد اغلب آلت‌کوین‌های مهم بازار در وضعیت سبز به سر می‌برند. لایت کوین در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴درصد  رشد کرده است و حالا در محدوده ۷۸ دلاری معامله می‌شود. بیت کوین کش هم با رشد ۲/۵ درصدی به قیمت ۲۷۳ دلار دست پیدا کرده است. چین لینک و پولکادات هم در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

اما با وجود وضعیت سبز بازار آلت کوین‌ها، دامینانس بیت کوین یا سهم بازار بیت کوین در روزهای اخیر در حال افزایش بوده و بر اساس گزارش کوین مارکت کپ در حال حاضر ۶۳/۷ درصد است.

تحلیل شما از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال روز ۲۳ آذر چیست؟ آیا بیت کوین دوباره برای شکستن رکورد بالاترین قیمت تلاش خواهد کرد؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.