بیت کوین پس از دو هفته رکود دوباره به روزهای پرنوسان خود بازگشته است و طی چند روز گذشته چندین بار برای شکستن مقاومت ۱۹٫۴۰۰ دلار تلاش کرد. هر چند به نظر می‌رسد فشار فروش نهنگ‌ها برای کسب سود اجازه صعود بیشتر به بیت کوین را نمی‌دهد. اوضاع برای سایر ارزهای مهم بازار هم چندان متفاوت نیست و اتریوم هم همچنان زیر مقاومت ۶۰۰ دلار گیر افتاده است. بیایید نگاهی بیندازیم به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۵ آذر برابر با ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۵ آذر

وضعیت بازار ارزهای دیجیتال ۲۵ آذر (۱۵ دسامبر ۲۰۲۰) بر اساس سایت coin360

بیت کوین

چند ساعت پیش بیت کوین بار دیگر موفق شد برای مدت محدودی به بالای قیمت ۱۹٫۵۰۰ دلاری دست پیدا کند و حتی در صرافی بایننس قیمت ۱۹٫۵۷۰ دلار هم برای آن ثبت شد. اما پس از آن و در طی سه ساعت دوباره بیت کوین سقوط کرد و به محدوده ۱۹٫۰۵۰ دلاری بازگشت تا یک پول‌بک ۲/۵ درصدی ناگهانی را ثبت کند. در زمان نگارش این مطلب بیت کوین در محدوده ۱۹٫۱۷۵ دلار معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد روند صعودی بیت کوین به دلیل نرخ بودجه منفی بازار آتی (negative futures market funding rates) تشدید شد اما به دلیل فشار فروش نهنگ‌های بیت کوین دوباره به عقب رانده شد.

نرخ بودجه منفی بازار آتی

با بازگشت بیت کوین به سطح ۱۸۰۰۰ دلار پس از سقوط به محدوده ‍۱۷٫۶۰۰ دلار در سه روز پیش، نرخ بودجه بازار آتی در بایننس فیوچرز و سایر پلتفرم‌های مهم منفی شد.

زمانی نرخ بودجه قراردادهای آتی منفی می‌شود که تعداد فروشندگان بیش از خریداران شود. این موضوع احتمال شورت اسکوئیز را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث افزایش ناگهانی تقاضای خریداران شود.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۵ آذر

فشار فروش نهنگ‌ها در قیمت ۱۹٫۵۰۰ دلار مانع از صعود بیشتر بیت کوین شده است

بازگشت نهنگ‌ها به بازار فروش

برخلاف ریکاوری قدرتمند بیت کوین به سطح ۱۹٫۵۰۰ دلار، نهنگ‌های زیادی برای کسب سود اقدام به فروش دارای‌هایی خود در قیمت بالای ۱۹٫۵۰۰ دلار کرده‌اند.

کی یونگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل کریپتوکوانت (CryptoQuant) می‌گوید، با بازگشت قیمت بیت کوین به بالای سطح ۱۹٫۵۰۰  در روز ۱۵ دسامبر شاهد بازگشت نهنگ‌ها به صرافی‌های ارز دیجیتال هستیم که نشان می‌دهد این نهنگ‌ها نیاز به زمان بیشتری برای کسب سود در این محدوده قیمتی دارند.

با بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٫۱۰۰ دلار به نظر می‌رسد مقاومت ۱۹٫۴۰۰ دلاری یکبار دیگر تثبیت شده است. در کوتاه مدت سطح حمایت مهم برای بیت کوین بالای ۱۸٫۸۰۰ دلار است اگر موفق به حفظ این حمایت شود می‌توانیم انتظار داشته باشیم روند صعودی بیت کوین برای رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ همچنان ادامه داشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تأثیرگذاری نهنگ ها بر قیمت بیت کوین؛ خرید در قیمت کم، فروش در قیمت بالا

اتریوم

اتریوم که روز گذشته را در محدوده ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار نوسان می‌کرد اوایل امروز موفق شد به ۵۹۶ دلار برسد و یک بار دیگر مقاومت ۶۰۰ دلار را تست کند. اما مطابق انتظار موفق به شکست این مقاومت نشد و به محدوده ۵۸۰ دلار بازگشت، پس از آن کمی از ارزش از دست رفته خود را جبران کرد تا به محدوده ۵۸۴ دلاری نزدیک شود.

اتریوم برای این که روند صعودی خود را از دست ندهد باید بالاتر از سطح حمایت اساسی ۵۸۴ دلاری باقی بماند. در این صورت می‌تواند بار دیگر برای شکست مقاومت ۵۹۳ دلاری تلاش کند. اگر موفق به این کار شود سطح مقاومت بعدی برای اترویم در قیمت ۶۰۰ دلار است.

از طرف دیگر اگر موفق به حفظ حمایت ۵۸۴ نشود، سطح حمایت بعدی که از ریزش بیشتر اتریوم جلوگیری خواهد کرد ۵۷۷ دلار خواهد بود.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۵ آذر

نمودار تغییرات قیمت اتریوم در روز ۲۵ آذر (۱۵ دسامبر ۲۰۲۰)

سایر آلت کوین‌ها

در ادامه به بررسی وضعیت آلت کوین‌های مهم بازار می‌پردازیم.

ریپل

مهمترین آلت کوین پس از اتریوم یعنی ریپل، مانند روزهای گذشته اوضاع چندان بر وفق مرادش نیست. ریپل امروز هم با ریزش بیش از ۲ درصدی به قیمت ۰/۴۹۱۹ دلار سقوط کرد. به این ترتیب ریپل در یک هفته گذشته بیش از ۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

در حال حاضر مهمترین سطح حمایت برای ریپل ۰/۴۹۰۱ دلار است که باید موفق به حفظ آن شود. در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم برای رسیدن به ۰/۴۹۷ دلار تلاش کند. اگر موفق به انجام این کار شود، ۰/۴۹۸۰ و ۰/۵۰۱۳ سطوح مقاومت بعدی برای ریپل هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه یک تریدر بیت کوین در ۵ هفته ۶۳۸ هزار دلار را به ۴/۴ میلیون دلار تبدیل کرد

لایت کوین

لایت کوین بازار امروز را با قیمت ۸۱/۶ دلار آغاز کرد و موفق شد تا محدوده ۸۴/۸۸ دلاری هم صعود کند، اما موفق به ادامه مسیر نشد تا به قیمت ۸۱/۲۱ دلار سقوط کند. پس از آن لایت کوین کمی از ارزش از دست رفته خود را پس گرفت تا در زمان نگارش این مطلب ۸۱/۵ دلار معامله شود. به این ترتیب لایت کوین نزدیک به ۰/۱ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

به این ترتیب اولین مقاومت پیش روی لایت کوین سطح ۸۳/۸۵ دلاری است و اولین سطح حمایت هم در محدوده قیمت ۸۰ دلار قرار دارد.

در بین سایر ارزهای شناخته شده سوشی سواپ موفق شد با بیش از ۱۲ درصد افزایش قیمت به قیمت ۲/۶ دلار برسد، همچنین سایر پروتکل‌های دیفای هم امروز وضعیت خوبی را تجربه کردند. آوی (Aave) بیش از ۶ درصد، یونی سواپ و کامپوند هم بیش از ۲ درصد افزایش قیمت داشتند.

 

تحلیل شما از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۵ آذر چیست؟ فراموش نکنید شما هم اگر در چارت‌ها و نمودارهای تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال به نکته جالبی برخورد کردید می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.