بیت کوین که روز گذشته تا محدوده ۱۷٫۵۹۳ دلار سقوط کرده بود امروز موفق شد با سه درصد افزایش دوباره بالاتر از ۱۸۰۰۰ دلار قرار بگیرد. اما انتظار می‌رود با کاهش حجم معاملات در آخر هفته شاهد ریزش بیشتر قیمت بیت کوین باشیم. در همین حال افزایش تعداد آدرس‌های فعال اتریوم نشان می‌دهد اتریوم در سال جاری وضعیت کاملا مطلوبی داشته است. در ادامه مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم و وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۲ آذر برابر یا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰. با ما همراه شوید.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۲ آذر

وضعیت بازار ارزهای دیجیتال روز ۲۲ آذر (۱۲ دسامبر ۲۰۲۰)

بیت کوین

قیمت بیت کوین که روز جمعه تا  ۱۷٫۵۹۳ دلار کاهش یافته بود، امروز موفق شد با بیش از ۳ درصد افزایش دوباره بالاتر از محدوده ۱۸۰۰۰ دلاری قرار بگیرد و در زمان نگارش این مطلب بیت کوین با قیمت ۱۸٫۳۳۹ دلار معامله می‌شود.

میشا آلفیرنکو (Misha Alefirenko) بنیانگذار شرکت ولوت فرمولا (VelvetFormula) معتقد است: «بیت کوین روند صعودی خود را از دست داده است و اگر خریداران وراد عمل نشوند، بیت کوین ممکن است قیمت‌های ۱۶٫۹۰۰ تا ۱۶٫۴۰۰ دلار را در روزهای آینده هم تجربه کند.»

یکی از دلایلی که تحلیلگران معتقدند بیت کوین روزهای آینده ممکن است با کاهش قیمت مواجه شود، کاهش حجم معاملات در روزهای آخر هفته (شنبه و یکشنبه) است. چرا که حجم معاملات بیت کوین روز پنجشنبه در حدود ۹۶۵ میلیون دلار بود، این رقم روز جمعه به ۱ میلیارد دلار رسید اما آخر هفته گذشته تنها ۵۷۸ میلیون دلار در روز معامله شده بود.

ژان مارک بونفوس (Jean-Marc Bonnefous) از شرکت سرمایه‌گذاری تلوریان (Tellurian Capital) معتقد است بازار مشتقات هم یک عامل مهم محسوب می‌شود.

تمرکز زیادی در محدوده ۱۶۰۰۰ دلار برای انقضای معاملات آپشن بیت کوین در تاریخ ۲۵ دسامبر وجود دارد که می‌تواند به عنوان یک هدف کوتاه مدت عمل کند.

بر اساس داده‌های «Skew» قیمت ۱۶۰۰۰ دلار سومین نقطه پرطرفدار در بازار قراردادهای اختیار معامله بیت کوین محسوب می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۲ آذر

محدوده ۱۶۰۰۰ دلار سومین قیمت محبوب در معاملات آپشن بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: کتاب جدید بیت کوین در فهرست پرفروش ترین کتاب‌های آمازون قرار گرفت

اما مایکل گورد (Michael Gord) یکی از مدیران شرکت «Global Digital Assets» بر این باور است که شاهد ورود شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی به بازار بیت کوین هستیم. نوسانات ماه دسامبر ممکن است ادامه داشته باشد اما بیت کوین پتانسیل رشد بیشتر را در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت. با بازگشایی بودجه‌های سالانه در آغاز سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رسد شرکت‌های بیشتری قصد ورود به این صنعت را داشته باشند که با افزایش تقاضا می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیت کوین شود.

اتریوم

اتریوم که از نظر ارزش کل بازار بیش از ۶۳ میلیارد دلار همچنان به عنوان مهمترین ارز دیجیتال بعد از بیت کوین محسوب می‌شود همبستگی خود را بیت کوین حفظ کرده است. اتریوم که روز جمعه همزمان با ریزش بیت کوین به محدوده حمایتی ۵۳۶ دلار سقوط کرده بود امروز موفق شد  با بیش از ۳ درصد افزایش قیمت به نزدیکی ۵۶۰ دلار برسد.

در زمان نگارش این مطلب بین کوین ۵۵۹ دلار ارزش دارد که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۲/۹ درصد رشد را تجربه کرده است، اما نسبت به  یک هفته گذشته با کاهش ۴/۵ درصد روبرو شده است.

اما نکته مهم‌تر در مورد اتریوم افزایش تعداد آدرس‌های فعال اتریوم در سال جاری است. به صورتی که در ماه ژانویه تنها ۱۵۸٫۰۳۹ آدرس در شبکه اتریوم فعال بودند این میزان در تاریخ ۱۰ دسامبر با ۱۴۰ درصد افزایش به ۳۷۹٫۲۴۹ آدرس فعال رسیده است.

بازار ارزهای دیجیتال ۲۲ آذر

افزایش ۱۴۰ درصد تعداد آدرس‌های فعال اتریوم در سال ۲۰۲۰

همچنین داده‌ها حاکی از مهاجرت کاربران اتریوم از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز (CeFi) به صرافی‌های غیر متمرکز (DeFi) است که یک فرصت بزرگ نقدینگی برای این اکوسیستم را نشان می‌دهد.

نکته دیگر در مورد اتریوم کاهش میزان گس مصرفی برای تراکنش‌ها است که از ۲۶ درصد در اواخر اکتبر ۲۰۱۷ به ۹ درصد رسیده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی قیمت اتریوم تا سال ۲۰۲۵

سایر آلت کوین‌ها

بر خلاف بیت کوین و اتریوم که ۲۴ ساعت گذشته را با افزایش قیمت پشت‌ سر گذاشته‌اند، ریپل XRP امروز ۴ درصد ریزش را تجربه کرد در زمان نگارش این مطلب ریپل با قیمت ۰/۵۳۲۶ دلار در بازار معامله می‌شود که ۴/۶ درصد کاهش نسبت به ۲۴ ساعت گذشته  و ۸/۸ درصد کاهش نسبت به یک هفته گذشته را نشان می‌دهد. ریپل که در آستانه ایردراپ اسپارک شبکه فلر قرار دارد این روزها بسیار  پرنوسان دیده می‌شود.

لایت کوین هم روز جمعه به زیر ۷۰ دلار سقوط کرده بود، امروز موفق شود با جهش ۵ درصدی دوباره به محدوده ۷۵ دلاری صعود کند. البته لاین کوین همچنان نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در بین سایر ارزهای دیجیتال مهم بازار، مونرو (Monero) با رشد بیش از ۱۱ درصد در ۲۴ ساعت گذشته عملکرد بسیاری خوبی از خود نشان داده است و اکنون در محدوده ۱۴۶ دلار معامله می‌شود. یرن فایننس (yearn.finance) هم موفق شده است با بیش از ۱۴ درصد رشد قیمت دوباره به محدوده ۲۵۰۰۰ دلاری دست پیدا کند.

فراموش نکنید شما هم می‌تواند نظرات و تحلیل‌های خود از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۲۲ آذر را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید و با سایر فعالان این حوزه بحت و تبادل نظر کنید.