یکی از موانع پذیرش فناوری‌های بلاک چین و ارز دیجیتال در جهان، مقررات حاکم بر معرفی آن‌ها به دنیای کسب‌ و کار است. از طرفی تغییر پیوسته ماهیت مقررات ارزهای دیجیتال و از طرفی دیگر ترس از درگیر شدن با مقامات نظارتی، به‌ویژه اداره مالیات، بیشتر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در سراسر جهان را وادار می‌کند تا به‌طور پنهانی با فناوری بلاک چین کار کنند.

با این وجود، بسیاری از کارشناسان معتقدند که در اکثر کشورها، سال ۲۰۱۹ شاهد پیشرفت چشمگیری در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال بوده و در سال‌های اخیر نگرش نسبت به پول دیجیتال به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. این مطلب از کوین نیک بر اساس مصاحبه آلینا کیسلویچ (Alina Kiselevich)، متخصص ارتباطات در Enigma Securities با سایت کوین تلگراف تهیه شده که می‌تواند به شما در رابطه با مقررات رمزنگاری کمک کند. با ما همراه باشید.

آلینا کیسلویچ:

«برخی کشورها اکنون ارزهای رمزنگاری‌شده را پول قانونی می‌دانند، در حالی که بسیاری به آن‌ها به‌عنوان کالا نگاه می‌کنند. دولت‌ها در سراسر جهان کاملا از این مسئله آگاه هستند که فناوری بلاک‌چین به‌سرعت از قوانین حاکم بر آن پیشی می‌گیرد.»

کشور چین و مقررات ارزهای دیجیتال

امروزه بلاک‌چین به‌سرعت مورد قبول همگان قرار می‌گیرد، اما از رمزارزها تنها می‌توان به‌عنوان یک ارز رمزنگاری‌شده ملی نام برد.

در کشور چین هنگامی ‌که صحبت از مقررات استفاده از ارزهای دیجیتال می‌شود، رابطه با بلاک‌چین می‌تواند با یک عاشقانه شکسپیر رقابت کند! از یک سو، مقامات مرکزی چین برای ردیابی معامله‌ها و ایجاد شفافیت، در برخی از مراکز مهم خود مانند بانک کشاورزی چین و سایر موسسه‌های مالی، فناوری بلاک‌چین را معرفی می‌کنند. با این حال، از سوی دیگر، آن‌ها هنوز در مورد استفاده از این فناوری در بین عامه مردم سخت‌گیری می‌کنند.

Weibo، پلتفرم پیشرو در شبکه‌های اجتماعی چین، به تازگی پلتفرم‌های معروف رمزنگاری چینی بایننس و Tron را به‌دلیل نقض مقررات رمزارز، ممنوع اعلام کرده است. در ماه نوامبر، قانون‌گذاران شانگهای دستور تحقیق در مورد کلیه صرافی‌های رمزنگاری محلی را صادر کردند و در مورد یافته‌های خود به بانک مردم چین برای اقدامات بیشتر گزارش‌هایی ارائه دادند.

صرف‌نظر از ممنوعیت‌ها، کمیته دائمی سیزدهمین کنگره ملی چین، حکم داد که یک قانون جدید برای مقررات ارز دیجیتال از تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ به مرحله اجرا در خواهد آمد. با توجه به خواسته‌های رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، برای تسریع در پذیرش فناوری بلاک‌چین در کشور، این قانون به تنظیم چارچوب قانونی برای اپلیکیشن‌های بلاک‌چین کمک می‌کند.

سال ۲۰۱۹، به گفته استیو تسو (Steve Tsou)، مدیرعامل جهانی RRMine (پلتفرم تجارت و مدیریت دارایی هش‌ریت بیت‌کوین)، سال وضع قوانین پایه‌های نظارتی برای رمزنگاری چینی بوده است. وی به کوین تلگراف گفت:

«منطقه‌های مختلف یک سری سیاست‌هایی را برای حمایت از شرکت‌های بلاک‌چین و ایجاد منطقه‌های آزمایشی نوآورانه، تصویب کرده‌اند. در میان آن‌ها مسیر اصلی، فناوری هوش مصنوعی مبتنی بر قدرت محاسباتی و بلاک‌چین، شبکه‌های IOT و نوآوری مالی دیجیتالی برون‌مرزی است.»

تسو با اشاره به توسعه آتی مقررات رمزنگاری در چین افزود:

«با رویکرد حمایتی بیشتر و سخت‌گیری کمتر، می‌توان یک فرآیند آزمایشی را انجام داد که حداقل یک راه خروج و مسیر روشنی برای کل جهان رمزنگاری داشته باشد.»

انتظارات مشابهی توسط سوکهی جوتلا (Sukhi Jutla)، بنیان‌گذار MarketOrders (یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین برای صنعت جواهرات، طلا و الماس) در مصاحبه با کوین تلگراف بیان شده است:

«به‌نظر می‌رسد، با بیش از ۱ میلیارد جمعیت در چین، زمینه آزمایش کامل برای مشاهده پذیرش انبوه فراهم باشد. چین در حال حاضر در مورد پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه پیشرو بوده و تولید ارزهای رمزنگاری‌شده اختصاصی، طبیعتا قدم بعدی است. چین مرکز هزاران استارت‌آپ بلاک‌چین است، بنابراین متعجب نمی‌شوم اگر چین در این راه پیشروی کرده و حتی پیشرفت‌های چشمگیرتری در سال ۲۰۲۰ داشته باشد.»

کشور چین و مقررات ارزهای دیجیتال

مقررات ارزهای دیجیتال

تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال در کشور فرانسه

معامله‌های رمزنگاری با رمزنگاری، قابلیت اخذ مالیات ندارد.

سرزمین هنرهای مدرن و طراحی لباس در زمینه ادغام بلاک‌چین در حاشیه بود تا این‌که François Villeroy de Galhau، رئیس بانک فرانسه اعلام کرد که این موسسه در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۰، آماده اجرای یک طرح آزمایشی برای ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC است.

این ابزار جدید بر اساس فرمت دیجیتال یورو است و به‌جز مشتریان شخصی، تنها در دسترس موسسه‌های مالی قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که فرانسه می‌خواهد اولین کشوری باشد که CBDC را با پرداخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین صادر می‌کند و در حال حاضر بزرگ‌ترین پذیرنده پرداخت‌های بیت‌کوین با بیش از ۲۵۰۰۰ نقطه فروش است، این یک اقدام متقابل در مقابل تهدید استیبل کوین لیبرای فیس‌بوک محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد فرانسه، برونو لو مایر (Bruno Le Maire)، در اقدامی دیگر و حتی دوستانه‌تر نسبت به رمزنگاری، در ۱۲ سپتامبر اظهار داشت که معامله‌های ارزهای رمزنگاری با هم، ‌دیگر مشمول مالیات نمی‌شوند. با این حال، فروش ارزهای رمزنگاری‌شده برای دریافت ارز فیات همچنان مشمول مالیات خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی ارزهای رمزنگاری شده چیست و چگونه کار می‌کند؟ نکاتی که به تجارت ارزهای رمزنگاری کمک خواهد کرد!

کشور آلمان و مقررات رمزنگاری

بانک‌ها مجاز به‌کار با ارزهای رمزنگاری‌شده هستند.

دولت آلمان مثل همیشه منطقی و حساب‌گرانه موضع خود را در مورد فناوری‌های بلاک‌چین شفاف کرده است. در حال حاضر، صنعت مالی آلمان یکی از موتورهای اصلی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، از انجام هرگونه معامله با ارزهای رمزنگاری منع شده است.

با این حال، دولت آلمان در ماه نوامبر لایحه‌ای را تصویب کرد که به بانک‌ها اجازه می‌دهد بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده را بفروشند و همچنین تا پایان سال ۲۰۲۰ آن‌ها را به‌عنوان ضمانت بپذیرند.

اگرچه این قانون هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما با اشتیاق قابل‌توجهی از سوی کسب‌وکارهای محلی روبه‌رو شده است، زیرا این امر به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات رمزنگاری را ساده‌تر کرده و از دارایی‌های کاربران محافظت کنند.

مقررات رمزارزها در ایالات متحده آمریکا

دارایی‌های دیجیتال درست مانند پول فیات قانون‌گذاری می‌شوند.

ایالات متحده از نظر پذیرش بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان یک پیشگام در نظر گرفته می‌شود و بیشتر کشورهای جهان نسبت به این غول اقتصادی عقب‌تر هستند. اگرچه هنوز هم در سطح ایالتی خرده قوانینی وجود دارد، اما ایالات متحده آمریکا به‌دلیل تصویب قوانین موافق ارز دیجیتال توسط مقام‌های ایالات مجزا، باید با پذیرش این فناوری جدید کنار بیاید.

ایالت وایومینگ در سال ۲۰۱۹ لایحه‌ای را تصویب کرد که از تاریخ ۱ مارس به مرحله اجرا درآمد. این قانون دارایی‌های دیجیتال را به سه دسته تقسیم می‌کند: دارایی دیجیتال مصرف‌کننده، اوراق بهادار دیجیتال و ارزهای مجازی.

کلیه دارایی‌های دسته ارزهای مجازی با ارزهای فیات برابر خواهند بود و مشمول همان رویه‌های مالیاتی و نظارتی می‌شوند. همچنین این قانون به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا خدمات حفاظتی برای دارایی‌های دیجیتال ارائه دهند و مالکیت ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌صورت قانونی و مساوی با ارزهای فیات تبدیل کنند.

مقررات رمزنگاری در ایالات متحده آمریکا

اوراق بهادار دیجیتال و ارزهای مجازی

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ موردی که ای کاش هنگام شروع تجارت ارزهای رمزنگاری شده می‌دانستم

مقررات ارزهای دیجیتال در کشور ایران

استخراج ارز دیجیتال قانونی است، اما به مجوز نیاز دارد.

معرفی فناوری جدید در کشوری که به‌شدت تحت‌تاثیر تحریم‌های غربی قرار دارد، کار سختی است. توجه داشته باشید که ایران به‌دلیل تحریم‌های دیرینه خود به یکی از قطب‌های اصلی رمزنگاری و پذیرش بلاک‌چین تبدیل شده است. هم دولت ایران و هم شهروندان آن برای دور زدن محاصره اقتصادی به‌سمت فناوری غیرمتمرکز روی آورده‌اند.

آنچه می‌توان به‌عنوان یک اقدام جسورانه توصیف کرد، این است که دولت ایران در ژوئیه سال ۲۰۱۹ قانونی تصویب کرد که استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده را تایید و آن را برابر با فعالیت‌های صنعتی دانست. وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدور پروانه برای این فعالیت را آغاز کرده و تقاضا برای آن در حال افزایش است. این فعالیت مانند هر صنعت دیگری مشمول مالیات خواهد بود و استخراج‌کنندگانی که مزارع استخراج خود را ایجاد می‌کنند، از حمایت دولت بهره‌مند خواهند شد.

دولت ایران برای ترغیب انجام این فرآیند، برای فعالیت‌های استخراج، نرخ برق یارانه‌ای را به‌ازای نصف هر کیلووات ارائه می‌دهد، روندی که جذب شرکت‌های استخراج از چین و حتی ایالات متحده را به ایران آغاز کرده است. با این حال، با وجود رویکرد به‌ظاهر آزادی‌خواهانه و نگرش مترقی به فناوری بلاک‌چین در ایران، ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان ابزاری برای پرداخت ممنوع هستند.

کشورهایی که در رده دوم قرار دارند

از آنجا که مواضع کشورهای پیشرو نسبت به بازار رمزنگاری در سال ۲۰۱۹ تغییر کرده است، سایر مناطق هم تاثیر زیادی بر رمزنگاری و پذیرش بلاک‌چین دارند. در میان آن‌ها، انگلستان قرار دارد که به گفته گالینا دانیلنکو (Galyna Danilenko) از Smartlands (پلتفرم سرمایه‌گذاری و صدور اوراق بهادار دیجیتالی بریتانیا): «انگلستان در سال ۲۰۱۹ پیشرفت چشمگیری داشته است: با انتشار سندی قانونی در ماه نوامبر، دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان مایملک شناخته شدند.»

جسیکا ردن (Jessica Renden)، رئیس عملیات در صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده Cointree، از ژاپن و نیوزیلند به‌عنوان اصلی‌ترین کشورهایی که در حال تنظیم روندی در بازار مقررات رمزنگاری در سال ۲۰۱۹ هستند، نام برد و نظر خود را در مصاحبه با کوین تلگراف توضیح داد:

«مقامات مالیاتی نیوزلند عنوان کرده‌اند که بیت‌کوین و چند سکه دیگر به‌عنوان گزینه‌های پرداخت حقوق، منوط به قراردادهای کاری که توسط کارفرمایان تعیین شده‌اند، مورد تایید هستند.»

در اوایل سال جاری، دولت ژاپن لایحه‌ای برای رمزنگاری در مقررات تصویب کرد و تاکنون ۲۱ صرافی رمزنگاری ثبت‌شده را تایید کرده است.

به گفته اوان لوترا (Evan Luthra) (جزء ۳۰ کارآفرین برتر فناوری مجله فوربز و متخصص بلاک‌چین با مدرک دکترای افتخاری در زمینه سیستم‌های غیرمتمرکز و توزیع‌شده)، روسیه کشور دیگری است که امیدوارکننده‌ترین موفقیت را در تنظیم مقررات رمزنگاری دارد. وی به کوین تلگراف گفت که اگرچه هنوز در روسیه قانون‌گذاری در مورد ارزهای رمزنگاری انجام‌نشده، اما در طول این سال تغییرات زیادی صورت گرفته است:

«مقامات، موضع رادیکالی و منفی اولیه خود را تغییر داده‌اند و اکنون علاقه‌مند به توسعه فناوری‌های جدید به‌نفع دولت، سیستم مالی، رفاه و راحتی شهروندان هستند. به‌نظر من، دستاورد اصلی قانون فدرال روسیه، آزادی «حقوق دیجیتال» بود.

طبق گفته‌های جوتلا ازMarketOrders ، هنگام صحبت از خاورمیانه، امارات متحده عربی یکی از پیشگامان تنظیم مقررات رمزنگاری است. او گفت:

«امسال، سازمان بورس و اوراق بهادار و کالاها (SCA) در امارات متحده عربی، مصوبه‌ای را برای مقررات دارایی‌های رمزنگاری تهیه کردند که شفافیت بیشتری برای پروژه‌های مرتبط با رمزارزها در این کشور فراهم می‌کند. امارات با تهیه این مصوبه، سیگنال مثبتی را به جهان ارسال کرده است. این سیگنال نشان می‌دهد آن‌ها پذیرای کاوش در این منطقه هستند و با ایجاد دستورالعمل‌هایی، اطمینان مجدد، اعتماد و ثبات بیشتری به صاحبین کسب‌وکارهایی می‌‌دهند که ممکن است بخواهند وارد این عرصه شوند.»

کشورهایی که در رده دوم قرار دارند

روند تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: نظریه بازی چیست و چطور به ادامه حیات ارزهای رمزنگاری شده کمک می کند؟

روند تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال رو به‌ رشد است

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که طی ۲ سال آینده، تعداد بیشتری از کشورها تغییرات قابل‌توجهی در تنظیم مقررات رمزارزها اعمال کنند. در رابطه با این موضوع، رندن به کوین تلگراف گفت که اولین ارز دیجیتال مورد حمایت یک کشور باید در یکی دو سال آینده به‌طور بالقوه از چین وارد شود. وی افزود:

«این امر باعث می‌شود که موانع از بین بروند و سازمان‌ها در سراسر جهان متوجه مزایای ارزهای دیجیتال از قبیل هزینه‌های معاملاتی کم و قابلیت پرداخت فوری آن شوند. در طی ۵ سال، انتظار داریم که همه کشورهای جهان اول در صورتی که قبلا این کار را نکرده باشند، ارز دیجیتالی خود را منتشر کرده یا با آن کار کنند.»

کیسلویچ ضمن ابراز نظر درباره این موضوع با کوین تلگراف گفت: می‌بیند که بسیاری از کشورها در جهان گام‌های بزرگی را برای عرضه و اجرای هر دو فناوری ارز دیجیتال و بلاک‌چین برداشته‌اند و افزود: «به‌نظر می‌رسد که این روندی است که بعدها توسط کشورهای زیادی دنبال خواهد شد.»

منبع: cointelegraph.com