در طی این سال‌ها با گسترش بازار ارزهای دیجیتال و عرضه اولیه سکه، نگرانی‌ها در مورد کلاهبرداری هم این حوزه هم افزایش یافت. به خصوص نگرانی‌هایی که بابت سرقت ارز دیجیتال و فقدان محافظت مناسب از سرمایه‌گذاران این حوزه نسبت به بازارهای سنتی  وجود دارد همچنان یکی از مهمترین عوامل بازدارنده سرمایه‌گذاران برای وجود به این بازار است. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره شناسایی روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال بیشتر صحبت کنیم.

درست مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری خطراتی بابت معاملات در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، برای بسیاری از تازه‌واردان درک مفهوم بیت کوین و سازوکار ارزهای دیجیتال شاید کمی پیچیده باشد، همین موضوع فرصت مناسبی را برای کلاهبرداری اسکمرها و سودجویان فراهم می‌کند. کلاهبردارن از این فرصت برای فریب دادن و دادن اطلاعات نادرست در مورد ماهیت پرنوسان ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران تازه از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روش های جدید کلاهبرداری ارز دیجیتال که باید مراقب آن ها باشیم

چک لیست شناسایی کلاهبرداری ارز دیجیتال

در ادامه این مطلب قصد داریم به موارد مهم جهت شناسایی کلاهبرداری ارز دیجیتال اشاره کنیم.

  • اول از همه چک کنید وبسایتی که از آن استفاده می‌کنید از پروتکل امن (https) برخوردار باشد. اگر آدرس سایت به جای https با http شروع می‌شود، آگاه باشید که داده‌هایی ک به سایت می‌دهید امن نیست.
  • مطمئن شوید که کلمه «secure» یا نماد قفل در نوار آدرس مرورگر شما نمایش داده می‌شود، این نماد به این معنی است که وب سایت کاملا ایمن است.
  • اگر URL یا همان آدرس سایت دارای خطاهای املایی قابل توجه باشد، احتمال اینکه وب سایت جعلی باشد زیاد است.
  • اگر در محتوای سایت اشتباهات گرامری، اصطلاحات غیررسمی یا اشتباهات املایی مشاهده کردید، حتما با احتیاط عمل کنید.
  • اگر وبسایت به شما سود بسیار بالایی را وعده می‌دهد، بهتر است مراقب آن باشید، البته این امر لزوما به معنی کلاهبرداری نیست اما یکی از راه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال جذب سرمایه‌گذاران ناآگاه از طریق وعده سود‌های بسیار زیاد است.
  • به صفحه درباره ما یا (about us) سایت سر بزنید و بررسی کنید آیا اطلاعاتی در مورد شرکت ثبت شده یا افرادی که برای آن شرکت کار می‌کنند وجود دارد یا خیر؟ اگر اطلاعاتی وجود نداشت یا مبهم بود، بهتر است مراقبت باشید.
  • بررسی کنید که آیا سایت‌های معتبر دیگر به وب سایتی که در آن قرار دارید لینک دارند. وجود این لینک‌ها می‌تواند به نوعی نشانه‌ آن باشد که سایت قابل اعتماد و معتبر است.
  • همیشه بررسی و توضیحات کاربران قبلی را بررسی کنید. جامعه ارز دیجیتال معمولاً اخبار مربوط به کلاهبرداری را به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت (Reddit) و توییتر پخش می‌کند.
  • در مورد سایت‌هایی که ادعا می‌کنند یک چهره مشهور یا سلبریتی آن‌ها را تایید می‌کند، مراقب باشید، بسیاری از سایت‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال از این روش برای فریب کاربران تازه استفاده می‌کنند.
  • در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال و نحوه کار آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. بازار ارز دیجیتال پیچیده است، قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در صرافی‌های ارز دیجیتال حتما تحقیق و بررسی کنید.

۳ روش رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال

سه روش عمده برای کلاهبرداری ارز دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

فیشینگ

چک لیست شناسایی روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال

کلاهبرداری ارز دیجیتال از راه فیشینگ

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای جامع تشخیص کلاهبرداری در دنیای رمزارزها

فیشینگ رایج‌ترین روش کلاهبرداری‌های مرتبط با بیت کوین و ارزهای دیجیتال است. این نوع کلاهبرداری معمولا به این صورت انجام می‌شود که سرمایه‌گذار یک ایمیل ناخواسته دریافت می‌کند که ادعا می‌کند از طرف کیف پول یا صرافی ارز دیجیتالی که با آن کار می‌کنید برای شما فرستاده شده است.

این ایمیل حاوی یک لینک است که شما را به سایتی منتقل می‌کند که درست شبیه سایت کیف پول یا صرافی به نظر می‌رسد. وقتی که جزئیات حساب کاربری خود را در این سایت جعلی وارد می‌کنید، کلاهبرداران به آن چیزی که برای ورود به حساب کاربری اصلی و سرقت دارایی شما نیاز دارند دسترسی پیدا می‌کنند.

کیف پول یا صرافی‌های جعلی

 کلاهبرداری ارز دیجیتال

کلاهبرداری ارز دیجیتال از راه کیف پول جعلی

یکی دیگر از راه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال ایجاد کیف پول‌ها یا صرافی‌های ارز دیجیتال جعلی است. برخی از این موارد با ارائه پیشنهادهای وسوسه کننده کاربران را به ایجاد حساب کاربری و سرمایه‌گذاری دارایی ترغیب می‌کنند. همچنین کلاهبرداران در برخی موارد اپلیکیشن‌های کیف پول ارز دیجیتال جعلی طراحی می‌کنند که کاربران ناآگاه با دانلود و ثبت‌نام در آن اطلاعات مهم خود را به کلاهبرداران تقدیم می‌کنند.

عرضه اولیه سکه جعلی

 کلاهبرداری ارز دیجیتال

کلاهبرداری از طریق ICO جعلی

این مطلب راهم مطالعه کنید: هک و کلاهبرداری در بلاک چین ؛ چطور امنیت بلاک چین تامین می‌شود؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه به دنبال کسب سود هنگفت از بازار ارزهای دیجیتال هستند. برای بسیاری از تازه‌واردان راحت‌ترین راه ثروتمند شدن شرکت در ICOها، خرید توکن‌ها و نگهداری برای ارزشمند شدن آن است. جالب است بدانید تنها در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۱/۶۹ میلیارد دلار روی ICOها سرمایه‌گذاری شد.

اسکمرها و کلاهبرداران با ایجاد ICOهای جعلی و ترغیب افراد به خرید یک ارز دیجیتالی که واقعا وجود ندارد، از سرمایه‌گذاران بالقوه سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین خواندن نظرات کاربران دیگر و بررسی نکات مهم یک عرضه اولیه در سایت‌های معتبر پیش از سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه سکه و خرید یک توکن جدید بسیار ضروری است.

جمع بندی و نتیجه گیری

آگاه باشید که در صورت سرمایه‌گذاری در یک طرح کلاهبرداری، شانس بازپس‌گیری دارایی‌تان بسیار کم است. این موضوع نه تنها در کلاهبرداری ارز دیجیتال بلکه در سایر کلاهبرداری‌های مالی و بین‌المللی صادق است.

ما صمیمانه توصیه می‌کنیم پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری در مورد ارز دیجیتال مورد علاقه خومد تا حد امکان درباره آن تحقیق کنید.

فراموش نکنید بازار ارزهای دیجیتال بسیار سوداگرانه، پیچیده و دارای ریسک زیاد است. در بسیاری از مواقع پیش بینی عملکرد یک پروژه ارز دیجیتال غیرقابل پیش بینی است و هیچ تضمینی برای کسب سود بالا در هر سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

آیا شما با روش‌های دیگر کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنایی دارید؟ اگر در این زمینه دانش یا تجربه‌ای دارید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindoo