بلاک‌چین و رمز ارزها هرروز بیشتر و بیشتر تمام جوانب زندگی ما را در بر می‌گیرند، از امور مالی گرفته تا امنیت اطلاعات، مراقبت‌های درمانی، اینترنت اشیا و بسیاری حوزه‌های دیگر. البته در این بین، نظارت دقیق دولت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. دولت‌ها معمولا ترجیح می‌دهند همه جوانب زندگی شهروندان خود را تحت کنترل داشته باشند و ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین و ناشناس‌بودن رمزارزها ظاهرا مغایر با چنین تمایلی است به این ترتیب رمز ارز و دولت در سراسر جهان مشغول رقابت هستند.

شناخته‌شده‌ترین جنبه بلاک‌چین قدرتی است که به رمزارزها می‌دهد. برخی دولت‌ها تا حدی از رمزارزها می‌ترسند که هرگونه عملیاتی جهت حفظ استقلال مالی در مقابل تهدیدهای واقعی یا احتمالی را برای شهروندان خود ممنوع می‌کنند.

اما چه کاری از دست دولت‌ها ساخته است؟ آیا مسدودکردن رمزارزها راه‌حلی مناسب برای رژیم‌های کج‌خیال و دشمن‌پندار است؟ در این مقاله از کوین نیک این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

رقابت رمز ارز و دولت

ممنوعیت رمزارزها

روش‌های موجود برای ممنوعیت رمزارزها

در برخی کشورها استفاده از رمزارز تا حدی یا به‌طور کامل ممنوع است. با این حال، حتی شهروندان آن کشورها هم در هر صورت راهی برای استفاده از رمزارز پیدا خواهند کرد. سرویس‌هایی مانند وی‌پی‌ان‌های مختلف یا مرورگر تور (Tor) به این افراد اجازه می‌دهد فعالیت‌های خود را از دولت مخفی کنند.

در این بین، بسیاری از دولتمردان، مانند قانونگذاران برخی از ایالت‌های آمریکا، که با بیت‌کوین و سایر ارزها مشکل دارند آن‌ها را به‌طور کامل ممنوع نکرده‌اند. شهروندان این مناطق مجاز به خرید و فروش هستند (و کوین‌های آن‌ها به عنوان کالاهای مجازی تلقی می‌شود)، اما نمی‌توانند از این رمزارزها به‌عنوان روش و ابزاری برای پرداخت استفاده کنند. طبق گزارش سال ۲۰۱۸ که توسط کتابخانه ملی کنگره آمریکا منتشر شد، بسیاری از کشورها مانند اندونزی، ویتنام و چندین کشور دیگر این ممنوعیت نسبی را برای شهروندان خود اعمال کرده‌اند.

با این وجود، کشورهایی نیز شهروندان خود را به‌‌طور کامل از هرگونه دسترسی به رمزارزها منع می‌کنند. مصر یکی از این کشورها است؛ البته دغدغه‌های دینی نیز در برخی از این کشورها به مسائل مالی اضافه شده است، زیرا به‌عقیده قانون‌گذاران مصری استفاده از رمزارزها مغایر با قوانین اسلامی تلقی می‌شود.

همچنین بسیاری از کشورها معاملات بیت‌کوین و رمزارز را به‌شدت پرریسک و بی‌ثبات می‌دانند و توصیه می‌کنند که شهروندان‌شان وارد این معاملات نشوند.

اصلی‌ترین دلیل برای مسدودکردن رمزارزها این است که بنا به ماهیت مستعار و ناشناس آن‌ها، ردیابی این ارزها دشوار است. مثلا، به گفته وزیر سابق دارایی و امور شرکتی هند، آرون جایتلی، دولت مجبور است «از هر اقدامی برای جلوگیری از استفاده از این رمزارزها در فعالیت‌های مالی نامشروع استفاده کند.»

البته از همین استدلال نامشخص و نامفهوم می‌توان در هر مورد دیگری از جمله پول نقد نیز استفاده کرد. بدیهی است که پول نقد را، برخلاف رمزارزها، موسسات مالی کشور عرضه می‌کنند. اما، رمزارزها را افراد می‌توانند بدون اطلاع دولت به دست آورند و این مسئله دولت‌ها را چندان خوشحال نمی‌کند!

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

آیا اصلا ممنوعیت رمزارزها برای کشورهای مختلف ممکن یا مورد نیاز است؟

همانطور که پیش از این گفتیم، ممنوعیت‌های ساده حتی هنگامی که با جریمه‌های هنگفت همراه شوند باز هم نمی‌توانند جلوی استفاده از رمزارزها را به‌طور کامل بگیرند زیرا راه‌های بسیاری برای مخفی نگه‌داشتن معاملات رمزارز وجود دارند. آیا اصلا می‌توان رمزارزها را ممنوع کرد؟

کاملا غیرممکن است. از نظر فناوری و به‌خاطر ویژگی غیرمتمرکزبودن، هیچ اقدامی، به جز قطع کل اینترنت، نمی‌تواند مانع دسترسی شهروندان به رمزارز شود.

از نظر اقدامات قانونی، افزایش مجازات‌ها نیز کمک زیادی نخواهند کرد. ممنوعیت هرچیزی مانند رمزارزها که با تقاضای زیاد روبه‌رو باشد بی‌شک منجر به ایجاد بازار سیاه برای آن محصول، خدمات و کالا می‌شود و حتی عواقب احتمالی نیز نمی‌تواند دلیل مناسبی برای دوری افراد از آن باشد. بنابراین شکل گیری رقابت رمز ارز و دولت می‌تواند خطرناک باشد.

به باور برخی اقتصاددانان، تنها راه از بین بردن رمزارزها برای هر دولتی افزایش سطح آزادی مالی برای شهروندان در این دولت‌ها است.

این ایده تاحدی درست است، اگر شهروندان یک کشور به‌منظور استقلال مالی نیازی به روی‌آوردن به چیزی بیش از سیستم مالی آن کشور نداشته باشند، تقاضا برای بیت‌کوین نیز به همین میزان کاهش خواهد یافت.

با این حال، حتی این روش پیشنهادی نیز درعمل تهدیدی برای استخراج‌کنندگان و معامله‌گران محسوب نمی‌شود. هیچ دولتی به تسهیل داوطلبانه انتقال سرمایه حاصل از رمزارزها تمایل ندارد، اما کار چندانی نیز از دست دولت‌ها ساخته نیست، حداقل به خاطر همان ماهیت مستعار و ناشناس بودن رمزارزها، اگر نمی‌توانید پولی را ردیابی کنید چطور می‌خواهید از رسیدن آن به دست تروریست‌ها جلوگیری کنید؟ (البته تا جایی که ما می‌دانیم تروریست‌ها متاسفانه تا پیش از ظهور رمزارزها نیز روش‌های خود را برای تامین بودجه و سرمایه داشتند.)

علاوه بر این، حکومت‌ها دلایل زیادی برای مبارزه رمز ارز و دولت ندارند. با توجه به گستردگی امروزه بلاک‌چین، تنها کار منطقی پذیرش این فناوری جدید و بهره‌بردن از مزایای آن مانند هجوم سرمایه به بخش فناوری کشور با استفاده از راه‌حل‌ها و ایده‌های مرتبط با رمزارزهای جدید است.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!