وقایع اخیر بازارهای سیاسی و اقتصادی تاثیر زیادی روی بخش ارزهای دیجیتال داشته است و باعث شده اخبار کاربران جدید (که پیش از این با سرمایه‌های دیجیتالی آشنایی نداشتند) در این حوزه افزایش پیدا کند. رشد استفاده از رمزارزها در کشورهای در حال توسعه کاملا مشهود است.

پروژه Onfo بلاکچین که به آن «آزمایشات اجتماعی» هم می‌گویند، نتایج مطالعات جدید خود را اعلام کرده است. این نتایج سرعت گسترش استفاده از ارزهای دیجیتالی در کشورهای مختلف را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. ۷۰۰ کاربر ارزهای دیجیتال از کشورهای CIS شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیای کبیر، آلمان، چین، روسیه، اندونزی و برزیل در این آزمایش شرکت کردند و با دریافت کوین و ثبت نام در سیستم، در محل زندگی خود با افراد دیگر درباره ارزهای دیجیتالی سخن گفتند. با این مقاله از کوین نیک همراه باشید.

نتیجه آزمایش کاملا غیرمنتظره بود. در کشورهای CIS که شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان است، رکورد توزیع ارزهای دیجیتال در بین کاربران جدید، در عرض یک ماه شکسته شد. طبق نتایج تحقیقات، یک کاربر فعال در حوزه رمزارز به طور متوسط ۶۲ کاربر جدید را در کشورهای CIS به این صنعت جذب می‌کند و متعاقبا کاربران جدید، کیف پول رمزارز خود را ایجاد می‌کنند. در اندونزی، تعداد افرادی که توسط یک کاربر فعال جذب می‌شوند ۵۸ کاربر، در برزیل ۵۶ کاربر و در چین ۵۳ کاربر است. در ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیا تعداد کاربران جذب شده به میزان قابل توجهی کمتر بوده و به ترتیب ۱۷، ۶ و ۸ کاربر است.

Onfo پیش از این اشاره کرده بود که سطح گسترش ارزهای دیجیتالی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بالاتر است. مطالعات انجام شده توسط CoinMarketCap هم این امر را تصدیق کرد. این پلتفرم نشان می‌دهد که کشورهای دارای بیشترین رشد کاربر شامل هند، پاکستان، کلمبیا، کانادا و نیجریه است. علاوه‌براین، تحقیقات مستقل هم نشان داده که حجم مبادلات بیت کوین از ماه آوریل در قاره آفریقا افزایش یافته است. این آمار دقیقا مربوط به زمانی است که بسیاری از کشورها اقدامات خود را برای قرنطینه‌سازی را انجام می‌دادند.

نمودار رشد استفاده از رمزارز

نمودار بیشترین رشد استفاده از رمزارز در بین کاربران جدید کشورهای مختلف

همین ارتباط (رشد کاربران ارزهای دیجیتال) با شیوع کوید ۱۹ در نیجریه که ترندترین کشور در ماه‌های اخیر بوده نیز وجود دارد. در ماه آوریل با شیوع یافتن کرونا تعداد کاربران ۶۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. جای تعجب نیست که با بوجود آمدن مشکلات اقتصادی و بی‌اعتمادی به ارزهای ملی شرایط برای افزایش رشد، محبوبیت و قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی فراهم آمده است. علاوه‌براین، طبق داده‌های Blockchain.com، پرو، هند و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که بیشترین رشد از نظر تعداد کیف پول‌های جدید ایجاد شده برای رمزارز را داشته‌اند.

گزارشی که توسط آرکان ریسرچ (Arcane Research) و لونو (Luno) منتشر شده نشان می‌دهد که کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا، نیجریه، آفریقای جنوبی، غنا و کنیا در زمره ۱۰ کشوری قرار دارند که در طول سال کلمات بیت کوین و ارزهای دیجیتالی را در اینترنت جستجو کرده‌اند.

رشد سریع کاربران ارزهای دیجیتال در سراسر جهان

علاوه‌بر کشورهای در حال توسعه آفریقایی و خاورمیانه، پذیرش پرداخت با بیت کوین در بسیاری از کشورهای اروپایی هم در حال رشد است. برای مثال، ۱۰۰۰ نقطه کسب‌وکاری در کشور اسلوونی اکنون پرداخت با ارزهای دیجیتالی را قبول می‌کند که در این بین می‌توان به کافه‌ها، رستوران‌ها، مطب‌های دندان پزشکی، آرایشگاه‌ها و هتل‌ها اشاره کرد.

سیدنی ایفرگان (Sydney Ifergan) مشاور افتخاری موسسه بین‌المللی بلاکچین در هنگ کنگ و موسس Currency Analytics رشد محبوبیت این راهکارها را به رشد تقاضا برای خدمات پرداخت آنلاین ارزهای دیجیتالی نسبت می‌دهد.

افزایش تعداد کاربران در سراسر دنیا، هر روز این موضوع را روشن‌تر می‌سازد که ارزهای دیجیتالی در حال تبدیل شدن به یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزانه هستند. این رشد مخصوصا در کشورهای در حال توسعه قابل مشاهده است، جایی که اعتماد مردم به ارزهای خودشان و ثبات آن مورد تردید قرار گرفته است. در نتیجه آن‌ها به دنبال یک روش پرداخت جایگزین و ورود به دنیای سرمایه‌گذاری سوق پیدا می‌کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌توانیم در ۱۵ یا ۲۰ سال آینده، شاهد پذیرش ارزهای دیجیتالی در سراسر جهان باشیم.

علاوه بر فاکتورهای اقتصادی، ممکن است محدودیت سفر به خارج (که در حال حاضر برای ساکنان بسیاری از کشورهای درگیر با کوید ۱۹ برقرار است) هم با رشد تمایل مردم به سمت ارزهای دیجیتالی ارتباط داشته باشد. بعلاوه، نگرش کشورها درباره ارزهای دیجیتالی در حال تغییر پیدا کردن است. برای مثال، یکی از این گرایش‌های مثبت در کشورهای اروپای شرقی، در روسیه این بوده که دولت ارزهای دیجیتالی را پذیرفته و تجارت و سرمایه‌گذاری روی آن را قانونی شمرده است.  بنابراین، علاقه کاربران به یک روش جدید درآمدزایی در پاسخ به سقوط ارزش ارزهای ملی و شرایط بد اقتصاد کشور افزایش پیدا می‌کند.

چین، برزیل و مکزیک در یک شرایط اقتصادی مشابه هستند و مردم به شکلی روزافزون نسبت به مقامات دولتی بی‌اعتماد شده، پول خود را از بانک‌ها بیرون می‌کشند و روی ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این موضوع می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی در این کشورها را توجیه کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: از صفر تا صد تریدر حرفه ای، راهنمای جامع برای سرمایه‌ گذاری بیت‌ کوین و آلت کوین

به نظر شما دلیل رشد سریع و روزافزون استفاده از رمزارزها در کشورهای در حال توسعه چیست؟ دیدگاه‌های خود در این زمینه را در بخش نظرات ثبت کنید تا سایر مخاطبان این مقاله هم از آن استفاده ببرند. از همراهی شما سپاسگذاریم.

منبع: dailyhodl