در قسمت اول راهنمای ورود به بازار بیت کوین، در مورد اهمیت آشنایی با بیت کوین، بلاک چین و مهم‌ترین ارزهای دیجیتال گفتیم. همچنین گفتیم که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، دارای بازاری بسیار پر نوسان هستند. بر خلاف بازارهایی مانند طلا و دلار که قیمت آن‌ها روزانه و با افزایش یا کاهش جزئی رو به رو می‌شوند، در بازار ارزهای دیجیتال، هر دقیقه و هر ساعت از شبانه روز باید منتظر یک تغییر باشید. حال این تغییر ممکن است ناگهانی و با جهش زیاد همراه باشد، یا با تغییری کوچک. به همین دلیل، مهم است که با ریسک و اخبار بیت کوین کاملا آشنا باشید و آن را دنبال کنید.

دلایل زیادی در تغییر قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال دخیل هستند. از جنگ‌ها و شیوع ویروس‌ها گرفته تا اخبار مختلف دنیا در زمینه اقتصاد، تکنولوژی یا قوانین جدید در کشورهای برجسته دنیا مانند چین یا آمریکا. به همین دلیل، با وجود نوسان بسیار بالای ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران با ریسک‌های مختلفی رو‌ به رو هستند و برای آن‌ها مهم است که پیش از هر اقدامی، اخبار مختلف در زمینه ارزهای دیجیتال را دنبال کنند.

در ادامه این مطلب از کوین نیک، از اهمیت آگاهی از ریسک و اخبار بیت کوین می‌گوییم.

خطرات بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال

ریسک‌های ذاتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال

آگاهی از ریسک‌های ذاتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال

بیت کوین، عملا از تمام دارایی‌هایی که در دنیا وجود دارد، فرار و پر نوسان‌تر است، حتی از بازار طلا و سهام. ارزهای رمزنگاری شده، هنوز یک تکنولوژی نوجوان هستند و چالش‌های زیادی پیش روی آن قرار دارد. با این که شاهد قدرت گرفتن این تکنولوژی در دنیای امروزی هستیم و حضور آن در دنیای اقتصاد خیلی زود شکوفا شده است، اما باز هم ورود به بازار ارزهای دیجیتال، تبادل و سرمایه‌گذاری روی آن، دارای ریسک‌های قابل توجه‌ای است.

قیمت بیت کوین وابستگی زیادی به احساسات و تمایلات عمومی در مورد ارزهای دیجیتال دارد. هنوز بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی دنیا هستند که تصمیم نگرفته‌اند آیا از بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی در تجارت و گردش کاری خود استفاده کنند یا نه. همچنین با هر تغییر خاص و برجسته‌ای در دنیا، قیمت بیت کوین دچار تغییر می‌شود. چه یک نزاع و جنگ میان دو کشور باشد، یا شیوع ویروسی مانند کرونا که گریبانگیر مردم سرتاسر دنیا شد. یا حتی یک کشور با تصمیمات خود ممکن است باعث دگرگونی روند رشد بیت کوین شود.

تاثیر ناگهانی اتفاقات مختلف دنیا روی قیمت بیت کوین

برای مثال، در اوایل ماه جولای سال ۲۰۱۷، بیت کوین با قیمت ۲۹۸۳ دلار خریداری می‌شد، اما در اواخر همان ماه، شاهد کاهش ۳۰ درصدی آن بودیم که قیمت بیت کوین را به ۱۹۹۲ دلار رساند. اما در سپتامبر همان سال، قمیت این ارز دیجیتال به ۴۷۶۴ دلار رسید و افزایش قابل توجه ۱۳۹ درصدی داشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ گام برای مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز

اما باز هم در همان ماه سپتامبر، دولت چین اعلام کرد که تمامی ارگان‌ها و اشخاص این کشور را از بهره‌گیری از سیستم ICO منع کرده است. تمامی بانک‌ها و موسسات مالی برای انجام هرگونه فعالیت و معامله ICO مسدود خواهند شد. این تصمیم چین به دلیل ایجاد درهای جدید و بدون محدودیتی برای سرمایه‌گذاران و مردم چین بود که با استفاده از ICO به آن دست پیدا کرده بودند. اخبار ممنوع شدن استفاده از سیستم ICO در چین باعث کاهش ۱۲ درصدی تبادلات بیت کوین، کاهش ۲۳ درصدی اتریوم و کاهش ۳۲ درصدی لایت کوین شد.

همچنین در سال ۲۰۲۰ و با شیوع ویروس کرونا، در حالی که تمامی دارایی‌ها از جمله طلا و سهام با کاهش شدید ارزش رو به رو شده بودند، بیت کوین به قیمت بالایی ۱۰ هزار دلار رسید، اما باز هم ناگهان در طول ۳ روز، قیمت آن به پایین ۵ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

ریسک‌هایی که همیشه در کمین بیت کوین هستند

ارز دیجیتال بیت کوین

ریسک‌هایی که همیشه در کمین بیت کوین هستند

همچنین ریسک‌های مختلفی هم حول محور تبادلات، ذخیره‌سازی و صرافی‌ها وجود دارد. درست همانند ولی که در کیف پول خود نگه می‌دارید، امنیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هم کاملا به هوشیاری خود شما بستگی دارد.

اول از همه، اگر در هنگام جا به جایی بیت کوین یک اشتباه از شما سر بزند، مثلا آدرس شخص گیرنده را اشتباه بزنید، بیت کوین برای همیشه از دست خواهد رفت و هیچ شخص، بانک، موسسه یا دولتی وجود ندارد که دارایی شما را بازگرداند. همچنین ممکن است توسط افراد مخرب و کلاه‌بردار خیلی زود فریب بخورید و به دلایل مختلف، بیت کوین خود را به آن‌ها بدهید که در این صورت هیچ شخصی نمی‌تواند دارایی شما را بازگرداند. به همین دلیل مهم است که فقط با افراد و شرکت‌های شناخته شده، رسمی و قابل اعتماد همکاری کنید.

همچنین بسیار مهم است که بیت کوین خود را کجا استفاده می‌کنید و کجا آن را ذخیره می‌کنید. صرافی‌ها به عنوان مراکزی برای تبادل ارزهای دیجیتال، با توجه به سطح امنیت خود، ممکن است هک شوند یا از کار بیافتند یا حتی صاحب آن صرافی تمامی ارزهای دیجیتال را به جیب بزند و فرار کند. بنابراین مهم است که از صرافی‌های شناخته شده‌ای مانند کوین بیس استفاده کنید.

از طرفی دیگر به همان دلیل هک شدن یا کلاه‌برداری، باید از یک کیف پول دیجیتالی امن استفاده کنید که پیش از این در کوین نیک مطالب زیادی در مورد این کیف پول‌ها منتشر کرده‌ایم:

به خاطر همین دلایل ذکر شده است که آگاهی از ریسک و اخبار بیت کوین به شدت برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان ارزهای دیجیتال مهم است. همچنین به دلیل این گونه ریسک‌ها، هرگز نباید تمامی سرمایه خود را روی ارزهای دیجیتال متمرکز کنید.

دنبال کردن روزانه اخبار بیت کوین

می‌توان گفت ریسک و اخبار بیت کوین در اکثر مواقع رابطه مستقیمی با هم دارند. تنها یک خبر مهم ممکن است طی چند دقیقه یا چند ساعت، روی بیت کوین تاثیر بگذارد. بنابراین مهم است که آخرین اخبار روز دنیا را که ارتباط مستقیمی با ارزهای دیجیتال دارند به صورت لحظه‌ای دنبال کنید.

برای دنبال کردن اخبار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، می‌توانید به سراغ سایت‌های زیر بروید:

همچنین یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که صحبت‌های زیادی از ارزهای دیجیتال و بیت کوین در آن در جریان است، جایی نیست جز توییتر. بنابراین بد نیست که در این شبکه هم حضور و فعالیت داشته باشید.