برای حضور در یک شبکه بلاک چین و انجام معاملات امن و مطمئن ارز دیجیتال در صرافی‌ها، نیاز به یک کیف پول ارز دیجیتال دارید. در عین حال اگر برای سرمایه خود ارزش قائل هستید و می‌خواهید به بهترین شکل ممکن از آن‌ها نگهداری کنید، یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید. به این منظور، باید با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا باشیم، چگونگی استفاده از آن‌ها را یاد بگیریم و بتوانیم امنیت آن‌ها را هم تامین کنیم.

ما آدم‌ها برای این که پول‌های خود را نگه داریم، یا به یک کیف پول نیاز داریم یا یک حساب بانکی مطمئن. اما در خصوص ارزهای رمزنگاری، نه بانکی وجود دارد که سرمایه ما را نگهداری کند و نه رمزارزها وجود خارجی دارند که بتوان آن‌ها را در یک کیف پول واقعی حفظ کرد. بنابراین ارزهای دیجیتال را هم باید در کیف پول‌های دیجیتال نگه داشت. کیف پول‌های دیجیتال رمزنگاری شده، یکی از مهم‌ترین ستون‌های حضور در معاملات رمزارزها هستند.

با وجود گذشت سال‌ها از عمر ارزهای دیجیتال، نه تنها شاهد انواع کیف پول‌های دیجیتالی متنوع نرم‌افزاری هستیم، بلکه با انفجار قیمت‌های ارزهایی مانند بیت کوین و با ارزش‌تر شدن روز به روز رمزارزها، حتی شاهد تولید کیف پول‌ ارز دیجیتال سخت‌افزاری هم هستیم.

در ادامه این مطلب از کوین نیک همراه ما باشید تا نگاهی جامع و دقیق به کیف پول‌های ارزهای دیجیتال، انواع آن‌ها، چگونگی استفاده از کیف پول و حفظ امنیت آن‌ها داشته باشیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

به زبان ساده، یک کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای تعامل با شبکه بلاک چین است. کیف پول‌های ارز دیجیتال به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول‌ کاغذی. با توجه به مکانیسم آن‌ها، کیف پول‌ها را به ۲ نوع سرد و داغ تقسیم می‌کنند.

ابتدا بگذارید با یک تصور غلط در خصوص کیف پول‌های دیجیتال خداحافظی کنیم. باید بدانید که یک کیف پول ارز دیجیتال، رمزارزهای شما را نگهداری نمی‌کند، بلکه این کلید‌های خصوصی هستند که وظیفه حفظ آن‌ها برعهده کیف پول‌های دیجیتال است. درون کیف پول‌های شما هیچ رمزارزی نگهداری نمی‌شود، بلکه کلید خصوصی و آدرس آن‌ها نگهداری می‌شوند. اما این مسئله چه معنایی دارد؟

همانطور که در مطالب معرفی بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال کوین نیک مطالعه کرده‌اید، برای این که بتوانید رمزارزهای خود را جا‌به‌جا کنید، به کلید خصوصی و کلید عمومی نیاز دارید. یک کلید خصوصی، امضای شما برای دسترسی به ارزهای‌تان است. وقتی کلید خصوصی گم یا دزدیده شود، برای همیشه باید با رمزارزهای خود خداحافظی کنید. بنابراین باید از کلیدهای خصوصی خود به امن‌ترین شکل ممکن نگهداری کنید.

کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین چیست؟

یک کیف پول ارز رمزنگاری شده، یک قطعه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است که کلید‌های خصوصی شما در برابر ریسک دزدی، هک، کلاهبرداری، لو رفتن یا هر دلیل دیگری، حفظ می‌کند.

از آن جایی که کلید‌های خصوصی، تنها گواه و امضایی هستند که ثابت می‌کنند ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارید برای شماست، و به این کلید‌ها برای انجام معاملات نیازمند هستید، حفظ کلید‌های خصوصی بسیار حائز اهمیت است.

کیف پول‌ ارزهای دیجیتال با نام‌های دیگری مانند کیف پول‌های کریپتو، کیف پول‌های دیجیتال و کریپتو ولت (Crypto Wallet) شناخته می‌شوند.

کیف پول ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، یک باور غلط عمومی در خصوص کیف پول‌های ارزهای رمزنگاری شده و چگونگی کارکرد آن‌ها وجود دارد. کیف پول‌های دیجیتال، هیچگاه ارزهای شما را نگه نمی‌دارند و هیچ گونه وجود خارجی ندارند؛ در عوض شرایطی را برای تعامل با شبکه‌های بلاک چین فراهم می‌کنند.

به زبان دیگر، کیف پول‌های ارز دیجیتال اطلاعات ضروری برای دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال از طریق تراکنش‌های بلاک چین را در خود حفظ می‌کنند. این اطلاعات ضروری، کلید‌های خصوصی و عمومی هستند.

ارزهای دیجیتال در اصل در شبکه‌ بلاک چین ذخیره و ثبت می‌شوند و هیچ جای دیگری نمی‌روند. حال این سوال پیش می‌آید که چطور مشخص می‌شود ارزهای جا به جا شده مال چه شخصی است؟ این موضوع با ثبت آدرس‌ها و تراکنش‌های انجام شده در همین شبکه بلاک چین صورت می‌گیرد. یک شبکه بلاک چین، ارسال ارز از آدرس مبدا تا آدرس شخص گیرنده را رهگیری و ثبت می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین

حال در دنیای بزرگ بلاک‌چین‌ها که روز به روز هم توسعه می‌یابند، ما باید یک محل ذخیره مطمئن داشته باشیم تا علاوه بر این که کلید‌های خصوصی ما را حفظ کند، آدرس تمامی ارزهایی که در بلاک چین‌های مختلف اختیار داریم را هم دنبال کند.

بنابراین کیف پول ارزهای دیجیتال با حفظ و نگهداری مطمئن کلید‌های خصوصی و عمومی، و فراهم کردن زمینه‌ای برای اتصال به بلاک چین‌های مختلف، برای کاربر این امکان را فراهم می‌کند تا موجودی ارزهای دیجیتال خود را نظارت کند، رمزارزهای خود را با هر منظوری ارسال کند و هر هدف دیگری را از طریق توکن‌ها یا کوین‌های خود به سرانجام برساند.

اهمیت کیف پول در دنیای معاملات ارزهای دیجیتال

برای دریافت، خرید یا معامله ارزهای دیجیتال، باید یک کیف پول داشته باشید تا بتوانید رمزارز مورد نظر را از شخص مقابل دریافت کنید یا بتوانید در هنگام هر گونه فعالیت‌های مختلف، روی سپرده‌های خود نظارت داشته باشید.

وقتی شما از یک شخص ارز دیجیتال خریداری کنید، حال چه می‌خواهد بیت کوین باشد یا هر پول رمزنگاری شده دیگر، اساسا آن‌ها مالکیت خود را از آن کوین‌ها خارج می‌کنند و سپس به آدرس کیف پول‌تان ارسال می‌کنند. یک آدرس کیف پول، بر اساس کلید خصوصی و عمومی درون آن ایجاد می‌شود و در اصل یک آدرس در شبکه بلاک چین هستند تا ارزهای دیجیتال به آن منتقل شوند.

کیف پول رمزارز

اهمیت کیف پول در دنیای معاملات ارزهای دیجیتال

به خاطر داشته باشید برای این که این انتقال به درستی انجام بگیرد،‌ کلید یا آدرس عمومی‌ که به شخص مقابل داده‌اید، باید با کلید خصوصی‌ که در کیف پول‌تان حفظ شده، هماهنگ باشد. پس از صحت این هماهنگی، ارز دیجیتال مورد نظر از حساب شخص مقابل کاسته می‌شود و به کیف پول دیجیتالی شما اضافه خواهد شد. تمامی این پروسه‌ها از طریق شبکه بلاک چین رهگیری، اعتبارسنجی و ضبط می‌شوند.

یک کلید خصوصی به شکل زیر است:
E9873D79C6D87DC0FB6A5778633389F4453213303DA61F20BD67FC233AA33262

کلید خصوصی همانند کلید یک گاو صندوق است و دسترسی شما را به ارزهای دیجیتال‌تان فراهم می‌کند. به همین دلیل حفظ آن فقط نزد خودتان بسیار مهم است. به این صورت حتی اگر یک شخص کامپیوتر یا گوشی شما را هک کند، قادر نیست بدون کلید خصوصی به ارزهای دیجیتال‌تان دست پیدا کند و می‌توانید با یک دستگاه دیگر و داشتن کلید خصوصی، به سپرده رمزارز خود دسترسی داشته باشید.

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال انواع و اقسام مختلفی دارند. کیف پول‌ها در اصل به ۲ دسته کیف پول سرد و کیف پول داغ تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها انواع خاصی دارند. یک کیف پول ممکن است یک نرم‌افزار روی کامپیوتر باشد، یک اپلیکیشن روی موبایل، یک نسخه تحت وب، یک قطعه سخت‌افزار یا حتی یک تکه کاغذ.

کاربران باید بنا به نیاز خود، کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنند. برخی از کاربران حتی دارای چندین کیف پول هستند. آن‌ها برای معامله، ارزهای خود را در کیف پول خود روی یک صرافی واریز می‌کنند، برای برداشت روزانه آن را به کیف پول نرم‌افزاری می‌ریزند و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع کیف پول ریپل برای مبتدیان

در ادامه با ما همراه باشید تا انواع کیف پول‌ها را به شما معرفی کنیم.

کیف پول داغ در برابر کیف پول سرد

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به طور کلی ۲ نوع هستند. کیف پول‌های داغ (Hot Wallets) و کیف پول‌‌های سرد (Cold Wallets). این نوع نام‌گذاری بر اساس نوع عملکرد آن‌ها مشخص شده است.

کیف پول داغ (Hot Wallet)

یک کیف پول داغ، هر نوع کیف پولی است که به طریقی به اینترنت متصل است. برای مثال، وقتی شما برای معاملات ارز دیجیتال یک حساب کاربری در سایت‌هایی نظیر کوین نیک یا بایننس ایجاد می‌کنید، سرمایه خود را در کیف پول‌تان روی این سایت‌ها ارسال می‌کنید. بنابراین شما در حال استفاده از کیف پول داغ کوین نیک یا بایننس هستید. کیف پول‌های داغ می‌توانند به صورت اپلیکیشن‌های قابل دانلود هم عمل کنند. این اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند، از جمله لپ‌تاپ، موبایل یا تبلت نصب می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های داغ این است که این کیف پول‌ها اجازه می‌دهند معاملات روزانه ارزهای دیجیتال آسان‌تر شود. اشخاصی که قصد معامله ارزهای دیجیتال را دارند، سعی می‌کنند ارزهای خود را در کیف پولی نگه دارند که اجازه دهد به سرعت در سرتاسر اینترنت تراکنش‌ها انجام شود.

اما از طرفی دیگر، کیف پول‌های داغ از نظر امنیت می‌توانند همیشه در خطر ریسک هک شدن یا مشکلات فنی قرار بگیرند. البته این مسئله به این معنی نیست که کیف پول‌های داغ از امنیت بسیار پایینی برخوردار هستند. بلکه نسبت به کیف پول‌های سرد که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به دلیل اتصال دائم به اینترنت و وابستگی به اپلیکیشن و سایت‌ها، در ریسک اختلال، هک یا حتی سهل‌انگاری خودتان قرار دارید.

کیف پول داغ

کیف پول داغ ارز دیجیتال چیست؟

آیا کیف پول داغ ارز دیجیتال امن است؟

با توجه به متن بالا، این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا یک کیف پول داغ امن است؟ بهتر است این طور بگوییم که امنیت یک کیف پول داغ، وابستگی زیادی به رفتار و هوشیاری خود کاربر دارد. هر نوع آیتمی که در یک کیف پول داغ حفظ شده باشد، نسبت به حملات مختلف آسیب پذیر است، چرا که به اینترنت متصل است و وقتی کلید خصوصی یک فرد از این طریق لو برود، ارزهای دیجیتال هم از دست می‌روند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با تجربه، همیشه فقط بخشی از سرمایه خود را روی کیف پول‌های داغ قرار می‌دهند تا خریدها یا معاملات آن‌ها به سرعت انجام بگیرد. وقتی مقدار کمی از توکن‌ها یا کوین‌ها درون یک کیف پول داغ وجود داشته باشد، احتمال وسوسه شدن یک هکر برای سرقت پایین‌تر خواهد بود. باقی سرمایه این سرمایه‌گذاران درون یک کیف پول سرد، امن و مطمئن باقی خواهد ماند.

امنیت کیف پول داغ به خود کاربر بستگی دارد

برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران هستند که ارزهای خود را روی صرافی‌های شناخته شده‌ای مانند بایننس نگهداری می‌کنند. صرافی‌های مطمئن، در این بین وظیفه حفظ رمزارزهای شما را برعهده می‌گیرند و کوین‌ها و توکن‌های مردم را در ساختار درونی سایت خود قرار می‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که اگر یک هکر قدرتمند بتواند صرافی‌های بزرگ را هک کند و به سرور‌های این شرکت‌ها دسترسی داشته باشد، با نفوذ هکر به حساب‌های کاربری مشتریان، نه تنها آن شرکت دچار ضرر شدیدی می‌شود، بلکه حتی ممکن است کاربران دیگر هیچ گاه به کوین‌ها یا توکن‌های خود دست نیابند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین کیف پول تتر کدام است و چطور آن را تهیه کنم؟

از آن جایی که صرافی‌های بزرگ اجازه می‌دهند تا کاربران ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای فیات یا دیگر ارزهای رمزنگاری شده تبدیل کنند، کاملا عادی است که همیشه بخش کوچکی از سرمایه آن‌ها درون حساب همین صرافی‌ها باقی بماند. بنابراین به همان حرف اول برمی‌گردیم: امنیت ارزهای دیجیتال روی کیف پول داغ، کاملا به خودتان بستگی دارد. اگر معامله انجام می‌دهید، همیشه بخشی از توکن‌ها یا کوین‌های خود را روی این کیف پول‌ها نگهداری کنید و بخش اصلی سرمایه خود را به کیف پولی امن‌تر منتقل کنید. برای داشتن کیف پولی امن، باید به سراغ کیف پول‌های سرد بروید.

کیف پول سرد (Cold Wallet)

بر خلاف کیف پول‌های داغ، کیف پول سرد، آفلاین هستند. کیف پول‌های سرد با نام ذخیره‌ساز‌ی سرد (Cold Storage) هم شناخته می‌شوند. با استفاده از این نوع کیف پول، ارزهای دیجیتال‌تان روی پلتفرمی ذخیره و نگهداری می‌شوند که به اینترنت متصل نیستند. به همین دلیل کوین‌ها و توکن‌های‌ شما در برابر دسترسی‌های غیرمجاز، حملات سایبری و دیگر آسیب‌پذیری‌هایی که کیف پول‌های داغ با آن‌ها رو به رو هستند، در امان خواهند بود.

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فعال بوده باشید، می‌دانید که بر خلاف حساب‌های بانکی معمولی، اگر ارزهای دیجیتال شما به هر نحوی گم یا دزدیده شوند، هیچگاه قادر نخواهید بود آن‌ها را بازگردانید. دلیل این مسئله هم غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال است و دولت‌ها و بانک‌هایی وجود ندارند که در صورت دزدیده شدن حساب‌های بانکی، خسارت پرداخت کنند. به همین دلیل اگر ارزهای دیجیتال را به عنوان یک سرمایه بلند مدت انتخاب کرده‌اید، بسیار مهم است که یک فضای ذخیره بسیار مطمئن را برای بیت کوین‌ها و آلت کوین‌های خود در اختیار داشته باشید.

کیف پول سرد

محافظت ارزهای دیجیتال با کیف پول‌های سرد

اگر به دنبال قدرتمندترین نوع کیف پول‌ها هستید و البته میزان موجودی ارزهای دیجیتال شما هم زیاد است، بدون شک و تردید باید به سراغ کیف پول سرد بروید. کیف پول‌های سرد شامل کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول‌های کاغذی می‌شوند.

محافظت ارزهای دیجیتال با کیف پول‌های سرد

همانطور که تاکید کردیم، کیف پول‌های متصل به اینترنت، همیشه در معرض خطر آسیب پذیری‌های مختلف قرار دارند. هنگامی که یک تراکنش را در فضای آنلاین انجام دهید، به هر دلیلی ممکن است خزنده‌های مشکوک به سمت شما جذب شوند و با مشاهده یک سهل‌انگاری یا روزنه نفوذ، کلید خصوصی شما را به دست بیاورند یا حتی یک سایت صرافی پر رفت و آمد را تحت حملات خود قرار دهند.

اما کیف پول‌های سرد این مشکل را به کلی رفع کرده‌اند و اجازه می‌دهند تا کلید خصوصی خود را برای انجام تراکنش‌ها، به صورت آفلاین در اختیار داشته باشید. در این روش، هر تراکنش آنلاینی به صورت موقت به یک کیف پول آفلاین منتقل می‌شود. این کیف پول آفلاین می‌تواند می‌تواند به صورت یک USB سخت‌افزاری، یک کاغذ یا یک کامپیوتر آفلاین باشد. در این کیف پول سرد، تراکنش به صورت دیجیتالی امضا می‌شود و سپس دوباره به شبکه آنلاین منتقل می‌شود.

در این روش از آن جایی که کلید خصوصی در جریان سرورهای آنلاین قرار نمی‌گیرد، حتی اگر یک هکر در مسیر این تراکنش باشد، هرگز قادر نخواهد بود به کلید خصوصی دسترسی پیدا کند. تنها مسئله‌ای که در خصوص کیف پول سرد وجود دارد این است که انجام یک پروسه تراکنش، بسیار کندتر انجام می‌شود. به همین دلیل است که تریدرهای حرفه‌ای، بخشی از سرمایه خود را به کیف پول‌های داغ منتقل می‌کنند تا از طریق آن‌ها معاملات روزانه خود را انجام دهند و در همین حال بخش بزرگی از سرمایه آن‌ها در کیف پول سرد محفوظ باقی می‌ماند.

معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

هر یک از کیف پول‌های سرد و کیف پول‌های داغ، دارای چندین نوع مختلف هستند. به طور کلی، ۳ نوع کیف پول وجود دارد: کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول کاغذی. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به معرفی انواع کیف پول‌ها بپردازیم.

کیف پول‌های نرم افزاری ارز دیجیتال

کیف پول‌های نرم‌افزاری در انواع مختلف در دسترس کاربران قرار دارند که هر کدام کارایی و عملکرد خاص خود را ارائه می‌دهند. اکثر کیف پول‌های نرم افزاری، به طریقی به اینترنت متصل هستند و در اصل کیف پول داغ محسوب می‌شوند. در ادامه با ۳ نوع کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال آشنا می‌شویم:

کیف پول‌ تحت وب ارز دیجیتال

با استفاده از کیف پول‌های تحت وب، می‌توانید در یک مرورگر و بدون دانلود و نصب هرگونه نرم‌افزار، به شبکه بلاک چین متصل شوید. یک کیف پول تحت وب می‌تواند کیف پول داخلی یک صرافی ارز دیجیتال باشد یا یک کیف پول توسعه یافته توسط یک شرکت فعال در صنعت رمزارزها.

در بسیاری از موارد، کیف پول‌های تحت وب همانند ثبت نام در بسیاری از سایت‌های معمولی قابل استفاده هستند. شما یک حساب کاربری ایجاد و برای آن یک رمز عبور تعیین می‌کنید. اما باید به شدت به این مسئله واقف باشید که کیف پول‌های شما، روی سرورهای یک شرکت قرار دارند. بنابراین برخی از این شرکت‌ها، از جانب شما، کلید‌های خصوصی‌تان را نگهداری و مدیریت می‌کنند.

به همین منظور باید از خود سوال کنید: آیا سایتی که قرار است کلید خصوصی من را نگهداری کند، امن و مطمئن است؟ آیا می‌توانم به آن‌ها اعتماد کنم؟

کیف پول‌های تحت وب آسیب‌پذیر هستند

اگر چه کیف پول‌ تحت وب برای کاربران کم تجربه یک روش آسان برای ذخیره ارز دیجیتال است، اما کیف پول‌های تحت وب در عمل بسیار خطرناک هستند. اگر کلید‌های خصوصی شما تحت کنترل خودتان نباشند، در اصل شما برای نگهداری پول خود به یک فرد دیگر اعتماد کرده‌اید. از آن جایی که بسیاری از مردم نسبت به این مورد آگاه و هوشیار هستند، کیف پول‌های تحت وب برای اعتماد سازی، اجازه می‌دهند تا با استفاده از روش امضای چند سطحی (Multi-Signatures) مالکیت تمام و کمال کلیدهای خصوصی در اختیار کاربران قرار بگیرد. به جزییات این ویژگی در ادامه خواهیم پرداخت.

کیف پول‌ تحت وب ارز دیجیتال

کیف پول‌ تحت وب ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

بسیار مهم است که قبل از ساخت حساب کاربری و واریز ارزهای خود در یک کیف پول تحت وب، از وجود ویژگی چند امضای چند سطحی روی آن مطمئن شوید.

همچنین اگر قصد استفاده از کیف پول‌های داخلی صرافی‌ها را دارید، باید به دنبال یک صرافی مطمئن و ایمن باشید. یک صرافی ایمن، صرافی‌ای است که نزد کاربران شناخته شده، چندین سال است که بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کند و چندین لایه محافظتی در برابر نفوذ هکرها ایجاد کرده است. هرچند با این حال باز هم باید به یاد داشته باشید که این نوع کیف پول‌ها، از آن جایی که دائما تحت وب و متصل به اینترنت هستند، و هچنین روی سرورهای یک شرکت قرار می‌گیرند، در معرض ریسک‌های مختلف قرار دارند.

کیف پول دسکتاپ ارز دیجیتال

همانطور که از نام این کیف پول پیداست، کیف پول دسکتاپی یک نرم‌افزار است که باید آن را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. برخلاف برخی از کیف پول‌های تحت وب، کیف پول دسکتاپی کنترل کامل کلید‌ها و ارزها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هنگامی که شما یک کیف پول دسکتاپی ایجاد کنید، یک فایل به نام Wallet.dat روی حافظه محلی کامپیوتر شما ذخیره می‌شود. این فایل شامل اطلاعات کلید خصوصی است که از طریق آن به آدرس‌های ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا می‌کنید. به همین دلیل، یک کیف پول دسکتاپی نیاز به یک رمز عبور قوی هم دارد.

در صورت ایجاد یک رمزنگاری قوی برای کیف پول دسکتاپی خود، برای هر بار دسترسی به نرم‌افزار و خواندن فایل Wallet.dat نیاز به آن دارید. در صورتی که این رمز عبور را فراموش کنید یا این فایل از بین برود، به احتمال قوی تمامی ارزهای خود را هم از دست خواهید داد.

بنابراین، بسیار حیاتی است که یک نسخه پشتیبان از فایل Wallet.dat خود داشته باشید و آن را در جایی امن ذخیره کنید. همچنین با این کار می‌توانید از فایل Wallet.dat روی دستگاه‌های دیگر هم استفاده کنید. بنابراین در صورت داشتن یک نسخه پشتیبان روی سیستمی دیگر یا حتی روی یک فلش مموری، در صورت سوختن کامپیوتر یا عدم دسترسی به آن به هر نحوی، می‌توانید با استفاده از این فایل پشتیبان به کوین‌ها و توکن‌های خود دسترسی پیدا کنید.

به طور کلی، کیف پول‌های دسکتاپی نسبت به کیف پول‌های تحت وب امن‌تر هستند، با این حال همچنان هوشیاری تمام و کمال شما برای حفظ امنیت آن مهم است. یک هکر با یک ویروس یا فایل مخرب می‌تواند به راحتی به فایل Wallet.dat و ارزهای دیجیتال‌تان دست پیدا کند.

کیف پول موبایلی ارز دیجیتال

کیف پول‌های موبایلی، شباهت زیادی به کیف پول‌های دسکتاپی دارند، با این تفاوت که اپلیکیشن آن‌ها منحصرا برای کار روی گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. همچنین کیف پول‌های موبایلی استفاده و دسترسی بسیار راحتی دارند. روی این نوع کیف پول‌ها، کدهای QR وجود دارد که ارسال یا دریافت سریع ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.

کیف پول موبایلی ارز دیجیتال چیست؟

به همین دلیل، کیف پول‌های موبایلی یک انتخاب مناسب برای تراکنش‌ها، پرداخت‌ها و معاملات روزانه محسوب می‌شوند. اما درست همانند کیف پول‌های کامپیوتری، دستگاه‌های موبایل هم نسبت به فایل‌های مخرب و اپلیکیشن‌های خطرناک کاملا آسیب پذیر هستند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا حتما یک رمزنگاری مناسب برای کیف پول موبایلی خود ایجاد کنید و یک نسخه پشتیبان از کلید‌های خصوصی خود داشته باشید تا در صورت دزدیده شدن یا خراب شدن گوشی، همچنان بتوانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید.

کیف پول‌های سخت افزاری ارز دیجیتال

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، یک فضای ذخیره و نگهداری رمزارزها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. دنیای ارزهای رمزنگاری شده خطرناک است، مخرب‌های خطرناک همه جا حضور دارند و هکرها برای دزدین سرمایه کاربران دست به هر کاری می‌زنند. بنابراین داشتن یک استراتژی مناسب برای ذخیره کوین‌ها و توکن‌ها، باید جزو اولویت‌های شما قرار بگیرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کیف پول های سخت افزاری بسیار قوی و ایمن عمل می‌کنند

همانطور که در بالا مشاهده کردید، مدل‌های مختلفی از کیف پول‌های دیجیتال وجود دارد. بسیاری از تازه واردها به سراغ کیف پول‌های داخلی صرافی‌ها یا کیف پول‌های داغ می‌روند. اما قطعا متوجه شده‌اید که تمامی کیف پول‌های داغ به نوعی در معرض خطر کلاهبرداری یا هک شدن قرار دارند. حتی گاهی اوقات تنبلی، سهل‌انگاری یا به دلیل راحتی کار، کاربران تازه وارد ارزهای خود را درون صرافی‌ها نگه داری می‌کنند و بارها و بارها هم شده است که به دلیل کلاهبرداری یا هک، تمامی مال و اموال آن‌ها از بین برود.

بنابراین اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای در دنیای رمزارزها حاضر باشید، اگر به اموال و سرمایه خود اهمیت می‌دهید، باید به فکر کیف پول‌های سخت‌افزاری باشید. این کیف پول‌ها بی‌رقیب هستند.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌هایی هستند که منحصرا برای ذخیره کلید‌های خصوصی شما طراحی شده‌اند. این کیف پول‌ها، بسیار امن‌تر از کیف پول‌های دسکتاپی و موبایلی شناخته می‌شوند و دلیل اصلی این مسئله، عدم اتصال آن‌ها به اینترنت است. این ویژگی به طور قابل توجهی ارزهای دیجیتال را در برابر هرگونه مخرب، کلاهبرداری و هک محافظت می‌کند.

یک کیف پول سخت‌افزاری قدرتمند، این اطمینان را حاصل می‌کند که کلید‌های خصوصی درون آن، تحت هیچ شرایطی از سخت‌افزار خارج نمی‌شوند. در این دستگاه‌ها، کلیدهای خصوصی در جای ویژه‌ای از سخت‌افزار قرار می‌گیرند که هیچگاه اجازه خروج یا حذف شدن به کلیدها داده نمی‌شود.

از آن جایی که کیف پول‌های سخت‌افزاری همیشه آفلاین هستند، برای استفاده از آن‌ها نیاز به یک سخت‌افزار دیگر است. به دلیل طراحی خاص این نوع کیف پول، هر بار که آن را به یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند متصل کنید، هیچ خطری برای کلید‌های خصوصی وجود نخوهد داشت. هنگامی که به دستگاهی دیگر متصل شوند، این کیف پول‌ها با استفاده از نرم‌افزار مخصوص خود، به کاربران اجازه می‌دهند تا سپرده‌های خود را بررسی کنند یا تراکنش‌های مورد نظر را با خیالت راحت انجام دهند.

عملکرد کیف پول سخت‌ افزاری

مراحل انجام تراکنش در کیف پول سخت‌ افزاری

به تصویر بالا دقت کنید: هنگامی که کاربر یک تراکنش انجام داد، ابتدا این تراکنش به کیف پول سخت‌افزاری منتقل می‌شود. تا این مرحله تراکنش هنوز کامل نشده است و باید توسط کلید خصوصی درون دستگاه امضا شود. کاربر در این مرحله باید میزان انتقال و آدرس مورد نظر را روی کیف پول تایید کند. سپس این تراکنش امضا می‌شود و دوباره به نرم‌افزار کیف پول روی دستگاه منتقل می‌شود. پس از اتمام این مرحله، با استفاده از اینترنت، تراکنش مورد نظر در شبکه بلاک چین ارز دیجیتال منتشر خواهد شد.

چرا باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنیم؟

کیف پول‌هایی که کلید خصوصی کاربران را روی کامپیوترها یا گوشی‌های هوشمندی که دائما به اینترنت متصل هستند، نگه می‌دارند، دارایی کاربران را همیشه تحت خطر ریسک‌های مختلف قرار می‌دهند. هکرها می‌توانند فایل‌های مخربی را تولید کنند که قادر باشد تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را روی این دستگاه‌ها شناسایی و سپس با نفوذ به کیف پول، حساب کاربر را خالی کند.

اما یک کیف پول سخت‌افزاری، همانند یک گاو صندوق غیر قابل نفوذ است که فقط یک روزنه کوچک دارد. هر بار که کاربر بخواهد یک تراکنش انجام دهد، همه چیز از این روزنه بسیار کوچک انجام خواهد شد. تنها شخصی هم که می‌تواند روی این روزنه مدیریت داشته باشد، فقط و فقط کاربر است.

حتی اگر یک شخص دیگر بتواند به کیف پول سخت افزاری شما دسترسی پیدا کند، لایه‌های محافظتی مختلف این نوع کف پول اجازه نمی‌دهد تا آن فرد به کلیدهای خصوصی‌تان دست پیدا کند. برای مثال کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ورود، از کاربر یک پین کد درخواست می‌کنند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید یا به زبان دیگر نمی‌خواهید ارزهای دیجیتال خود را خرج کنید، سهام‌گذاری کنید، وام دهید یا معامله کنید، باید آن‌ها را در کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول سرد خود قرار دهید. استفاده از این سخت‌افزارها بسیار راحت است و حتی کم تجربه‌ترین کاربران هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

Seed Phrase کیف پول چیست؟

البته کیف پول‌ها باید یک پشتیبان هم داشته باشند تا در صورت دزدیده شدن، گم شدن یا شکسته شدن، کاربر ارزهای دیجیتال خود را از دست ندهد. سازندگان کیف پول‌ها، مخصوصا کیف پول‌های سخت‌افزاری، فکر این مرحله را هم کرده‌اند. هنگامی که کیف پول را برای اولین بار متصل می‌کنید، یک کد که به Seed Phrase شناخته می‌شود، به کاربر داده می‌شود تا آن را حفظ کند. این کد اجازه می‌دهد تا کاربر بتواند به دارایی خود دوباره دست پیدا کند. بسیار مهم است که این کد را روی یک کاغذ بنویسید و در امن‌ترین جای ممکن نگهدارید.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری چیست؟

Seef Phrase یا عبارت بازیابی، مجموعه‌ای از کلمات هستند که دسترسی شما به کیف پول‌تان را ممکن می‌سازند. البته به تعریف بهتر، این عبارت بازیابی اجازه می‌دهد کاربر به راحتی از کیف پول خود یک پشتیبان داشته باشد. هنگامی که یک کیف پول ایجاد کنید، از شما درخواست می‌شود تا ۱۲ تا ۲۴ کلمه کاملا تصادفی را روی کاغذ یادداشت کنید. این کلمات می‌توانند شبیه به نمونه زیر باشند:

rate essence soon toast erode announce burger student medal wrong spoil occur

اگر به هر دلیلی کیف پول خود را از دست بدهید، با این کلمات می‌توانید دوباره کیف پول خود را بازیابی کنید. اگر این عبارت بازیابی را هم گم کنید؟ خداحافظی همیشگی با سرمایه!

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری

هر کدام از کیف پول‌های ارزهای دیجیتال دارای محدودیت‌های خاص خود هستند و کیف پول سخت‌افزاری هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که این کیف پول‌ها، قدرتمندترین فضاهای نگهداری ارز دیجیتال محسوب می‌شوند، با این حال محدودیت‌های خود را دارند. مشکل کیف پول‌های سخت‌افزاری، کاربردی بودن آن‌ها است. استفاده از کیف پول‌های داغ مانند کیف پول‌های نرم‌افزاری یا موبایلی، بسیار راحت و سریع‌تر انجام می‌شود، در حالی که کیف پول‌های سخت‌افزاری سخت‌تر هستند و نیاز به یک دستگاه دیگر دارند.

همچنین این احتمال همیشه داده می‌شود که اگر یک هکر قدرتمند به یک کیف پول سخت‌افزاری دست پیدا کند،‌ احتمالا قادر باشد به آن نفوذ پیدا کند. اما تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر هک شدن این نوع از کیف پول‌ها مطرح نشده. از طرفی در صورت چنین گزارش‌هایی، شرکت‌های تولید کننده سریعا پچ‌ها و آپدیت‌های رفع کننده را منتشر خواهند کرد.

یک مسئله دیگر، دسترسی هکرها به کیف پول سخت‌افزاری قبل از تحویل آن به مشتری است. اگر در هنگام عرضه، کیف پول ابتدا به دست یک کلاهبردار یا هکر برسد، می‌تواند روی لایه‌های امنیتی سخت‌افزار کار کند و بعدها پول‌های کاربر را بدزدد.

با این حال، کیف پول‌های سخت‌افزاری، در حال حاضر بهترین راه برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. تریدرهای حرفه‌ای همیشه یک کیف پول سخت‌افزاری در اختیار دارند تا بخش بزرگی از ارزهای خود را درون آن نگه دارند و برای معاملات، از یک کیف پول نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که سریع‌تر و راحت‌تر است.

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال

یک کیف پول کاغذی (Paper Wallet)، یک تکه کاغذ است که آدرس ارزهای دیجیتال و کلید‌های خصوصی روی آن چاپ شده‌اند و به صورت کدهای QR در اختیار کاربر قرار دارند. این کدها را به منظور انجام تراکنش‌ها می‌توان با یک گوشی هوشمند اسکن کرد.

برخی از سایت‌های کیف پول کاغذی اجازه می‌دهند تا کلید‌ها و آدرس‌های خود را به صورت آفلاین دانلود و چاپ کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا کیف پول‌های کاغذی، به عنوان ذخیره سازی‌های سرد، در برابر حملات هک بسیار مقاوم باشند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی چیست؟

البته نگهداری کیف پول‌های کاغذی نسبتا خطرناک و استفاده از آن‌ها کاملا سخت است. یکی از بزرگ‌ترین نواقص کیف پول‌های کاغذی این است که برای ارسال ارز دیجیتال اصلا مناسب نیستند و فقط برای نگهداری دارایی به کار می‌آیند.

برای مثال، تصور کنید که شما ۱۰ بیت کوین در کیف پول کاغذی خود دارید. حال تصمیم می‌گیرید تا ۲ بیت کوین خود را خرج کنید. برای این که بتوان این کار را انجام داد، باید هر ۱۰ بیت کوین را به یک کیف پول دیگر مانند کیف پول موبایلی ارسال کرد. بعد از این که ۲ بیت کوین خود را خرج کردید، سپس می‌توانید ۸ بیت کوین دیگر را به کیف پول اصلی کاغذی خود ارسال کنید.

کیف پول چند امضا چیست؟

کیف پول چند امضا (Multisig Wallet) به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که ۲ یا چند نفر می‌توانند در یک گروه آن را امضا کنند. یک کیف پول چند امضا، از ترکیب چندین امضای منحصر به فرد تشکیل شده است. اگر چه این شیوه قبل از خلق بیت کوین وجود داشت، اما با ظهور ارزهای دیجیتال بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفت.

مهم‌ترین مورد استفاده از کیف پول چند امضا، ایجاد امنیت چند برابر برای ارزهای دیجیتال درون کیف پول‌های دیجیتال است.

کیف پول چند امضا چطور کار می‌کند؟

اگر بخواهیم به صورت یک مثال توضیح دهیم، این طور تصور کنید که یک گاو صندوق دارای ۲ قفل منحصر به فرد است. هر یک از این ۲ قفل دارای کلیدهای جداگانه هستند که یکی از این کلید‌ها در اختیار مجید و کلید دیگر در اختیار پریسا است. حال تنها راه باز کردن این گاو صندوق این است تا مجید و پریسا هر ۲ در یک زمان اقدام به باز کردن این قفل‌ها با کلیدهای خود کنند. به این صورت دیگر یک شخص نمی‌تواند هر زمان که بخواهد، قفل گاو صندوق را باز و موجودی درون آن را برداشت کند.

دارایی‌هایی که درون یک آدرس چند امضا ذخیره می‌شوند، باید توسط ۲ یا چند نفر باز شوند. به این صورت، یک کیف پول چند امضا به کاربران اجازه می‌دهد تا برای سرمایه خود، یک لایه امنیتی اضافی ایجاد کنند. یک شخص می‌تواند خودش با ایجاد کیف پول چند امضا، چند کلید جداگانه برای دارایی خود در اختیار داشته باشد.

کیف پول چند امضا چطور امنیت سرمایه را افزایش می‌دهد؟

همانطور که در این مطلب چندین بار اشاره کردیم، گم شدن کلید خصوصی، باعث از بین رفتن تمامی سرمایه یک فرد می‌شود. حال با استفاده از یک کیف پول چند امضا، کاربران قادر هستند تا از مشکل گم شدن یا دزدیده شدن کلید خصوصی جلوگیری کنند. به این صورت اگر یک کلید لو رفتن، گم شد یا دزدیده شد، همچنان کسی به غیر صاحب سپرده، نتواند به کیف پول نفوذ کند.

تصور کنید پریسا یک کیف پول با ۳ امضای منحصر به فرد می‌سازد. سپس هر یک از این کلیدهای خصوصی را در دستگاه‌ها یا موقعیت‌های مختلف ذخیره می‌کند. مثلا یک کلید روی گوشی همراه، یک کلید روی لپ تاپ و یک کلید روی تبلت. بنابراین حتی اگر گوشی همراه پریسا دزدیده شود، آن دزد هرگز قادر نیستد با استفاده از فقط ۱ کلید از ۳ کلید موجود، به دارایی او دسترسی پیدا کند.

کیف پول چند امضا

کیف پول چند امضا چیست؟

به طور مشابه، با استفاده از این نوع کیف پول، حملات فیشینگ یا فایلت‌های مخرب هم بعید است بتوانند به موفقیت برسند، چرا که یک هکر بدون داشتن تمام کلید‌ها قادر به دزدی نخواهد بود.

حتی اگر بحث دزدی و کلاهبرداری را کنار بگذاریم، اگر پریسا یکی از کلید‌های خصوصی خود را به هر نحوی گم کند، او همچنان قادر است با ۲ کلید دیگر خود به دارایی‌هایش دست پیدا کند.

احراز هویت ۲ مرحله‌ای

با ایجاد یک کیف پول چند امضا که نیازمند ۲ کلید است، پریسا می‌تواند یک مکانیزم احراز هویت ۲ مرحله‌ای را برای دسترسی به سرمایه خود ایجاد کند. برای مثال، او می‌تواند یک کلید خصوصی را در لپ تاپ ذخیره کند و کلید دیگر را روی دستگاه موبایل (یا حتی روی یک تکه کاغذ یا سخت افزار). این کار باعث می‌شود تا فقط تنها شخصی قادر به دسترسی به دارایی و انجام تراکنش‌ها باشد که هر ۲ کلید را در اختیار داشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

اما توجه داشته باشید که استفاده از این شیوه به صورت احراز هویت ۲ مرحله‌ای، بسیار خطرناک است. اگر به هر دلیلی یکی از این ۲ کلید گم شود، دیگر امکان دسترسی به دارایی‌ها وجود نخواهد داشت. بنابراین بهتر است به سراغ یک کیف پول چند امضا ۳ تایی بروید. به این صورت، با داشتن ۲ کلید از ۳ کلید، می‌توانید به ارزهای دیجیتال‌تان دسترسی پیدا کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود حداقل برای نگهداری از ۲ کلید از ۳ کلید ممکن، از ابزار ذخیره رمز عبوری مانند Google 2FA در صرافی‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که تنها برخی از صرافی‌ها نظیر بایننس این امکان را می‌دهند. بنابراین مهم است در انتخاب خود صرافی هم دقت لازم را به خرج دهید.

آیا کیف پول ارز دیجیتال ناشناس است؟

نه کاملا. می‌توان گفت کیف پول‌های ارزهای رمزنگاری شده مستعار هستند. به این معنی که یک کیف پول، وابسته به هویت واقعی یک شخص نیست و تمامی تراکنش ها به صورت عمومی و همیشگی، در یک شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند.

روی کیف پول، اسم یا آدرس شما وجود ندارد، اما باز با این حال می‌توان به روش‌های مختلف، آدرس‌های کیف پول را دنبال کرد تا به هویت شما رسید. البته این مسئله فقط در خصوص کیف پول‌های داغ صحت دارد. یک کیف پول سخت کاملا ناشناس است. اما در طی چند سال اخیر، توسعه دهندگان کیف پول‌های نرم‌افزاری هم در تلاش بوده‌اند تا شرایط را برای ناشناس بودن کیف پول خود فراهم کنند.

شما از کدام کیف پول برای معاملات و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال استفاده می‌کنید؟ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.