سال ۲۰۲۱ برای بیت کوین خیلی زیبا آغاز شد، در حالی که روز جمعه بیت کوین بیش از ۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، در ۲۴ ساعت گذشته هم بیش از ۲ درصد دیگر افزایش داشت تا بیش از هر زمان دیگری به قیمت ۳۰٫۰۰۰ دلاری نزدیک باشد. اما به نظر می‌رسد اتریوم از قافله عقب مانده است و در حالی که روزهای گذشته برای عبور از ۷۵۰ دلار تلاش می‌کرد امروز در محدوده ۷۳۵ دلار  نوسان می‌کند. ریپل اما بالاخره خودش را از محدوده ۰/۲ دلار جدا کرد و موفق شد به محدوده ۰/۲۳۶۰ دلاری دست پیدا کند. در ادامه این مطلب نگاهی می‌اندازیم به بازار ارزهای دیجیتال در روز ۱۳ دی برابر با ۲ ژانویه ۲۰۲۱.

بررسی بازار ارزهای دیجیتال در روز ۱۳ دی

در ادامه این مطلب به بررسی قیمت ارزهای مهم بازار می‌پردازیم و سعی می‌کنیم روند قیمتی آن‌ها را پیش بینی کنیم.

بازار ارزهای دیجیتال ۱۳ دی

بررسی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال ۱۳ دی (منبع: Coin360)

بیت کوین

بیت کوین همچنان در یک روند صعودی قوی قرار دارد و تریدرها بدون اینکه برای ریزش قیمت‌ منتظر بمانند مشغول خرید بیشتر هستند. کندل دوجی با دم بلند در روز ۳۱ دسامبر نشان می‌دهد خرس‌ها تلاش زیادی برای پایین کشیدن قیمت می‌کنند اما با هر بار کاهش حداقلی قیمت، گاوها و خریداران با خرید بیشتر دوباره روند را صعودی می‌کنند.

با این حال در چند روز گذشته شاخص (RSI) در محدوده خرید بیش از حد قرار گرفته است که می‌تواند نشانه‌ی این موضوع باشد که جفت ارز بیت کوین / دلار در محدوده ۳۰٫۰۰۰ دلار تثبیت می‌شود یا با اصلاح مواجه خواهد شد.

اما اگر گاوهای بازار (خریداران) بتوانند با خرید خود قیمت را بالای محدوده ۳۰٫۰۰۰ دلار بکشانند، رالی صعودی بیت کوین می‌تواند تا ۳۷٫۰۰۰ دلار هم ادامه پیدا کند.

در طرف دیگر اما اگر قیمت بیت کوین قبل از ۳۰٫۰۰۰  به سمت پایین کشیده شود، ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی  ۲۴٫۸۴۲ دلار سقوط کند.

در حال حاضر بیت کوین در محدوده ۲۸٫۰۰۰ دلار از حمایت خوبی برخوردار است، اما بسیاری از تریدرها بر این باورند که در صورت بازگشت بیت کوین از مقاومت ۳۰٫۰۰۰ دلاری ممکن است شاهد شکست حمایت ۲۸٫۰۰۰ دلاری باشیم.

بازار ارزهای دیجیتال ۱۳ دی

نمودار تغییرات قیمت بیت کوین روز ۱۳ دی

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۹ راه عملی برای کسب درآمد از بیت کوین در سال ۲۰۲۱

اتریوم

با وجود اینکه اتریوم در چند روز گذشته موفق به شکست مقاومت ۷۵۰ دلاری نشده است، اما نشانه‌های مثبتی وجود دارد که نشان می‌دهد گاوها هنوز تسلیم نشده‌اند و به نظر می‌رسد روند صعودی اتریوم ادامه خواهد داشت.

اگر گاوها بالاخره موفق به شکست مقاومت ۷۵۰ دلاری شوند، رسیدن به قیمت ۸۰۰ دلار دور از انتظار نخواهد بود. در حال حاضر شیب صعودی میانگین متحرک و قرار گرفتن RSI نزدیک خرید بیش از حد نشان می‌دهد گاوها دست برتر را در بازار اتریوم دارند.

با این حال اگر اتریوم به جای شکست مقاومت ۷۵۰ دلاری مجبور به عقب نشینی شود و قیمت از ۷۱۷ دلار هم پایین‌تر کشیده شود، اصلاح قیمت ممکن است تا محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۶۶۳ دلار ادامه پیدا کند. البته در این محدوده اتریوم از حمایت خوبی برخوردار است و پیش بینی می‌شود خریداران با فشار خرید دوباره روند قیمت را صعودی خواهند کرد.

در حال حاضر قیمت اتریوم در محدوده ۷۳۰ تا ۷۳۵ دلار در نوسان است و برای شکست مقاومت در محدوده ۷۴۸ تا ۷۵۰ دلاری تلاش می‌کند. نزدیک‌ترین محدوده حمایتی برای اتریوم هم در قیمت ۷۱۵ تا ۷۱۷ دلار دیده می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال ۱۳ دی

نمودار تغییرات قیمت اتریوم روز ۱۳ دی

ریپل

ریپل که روز جمعه جهش ۸ درصدی در قیمت را تجربه کرده بود، امروز هم موفق شد خودش را در محدوده بالای ۰/۲۳ دلار حفظ کند. در زمان نگارش این مطلب ریپل ۰/۲۳۲۲ دلار معامله می‌شود که افزایش ۱ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته را نشان می‌دهد.

ریپل در روزهای اخیر نشان داده بود که در محدوده ۰/۲۲ دلار از حمایت خوبی برخوردار است، برای رسیدن به ۰/۲۵  دلار تلاش می‌کند؛ البته پیش از آن باید مقاومت ۰/۲۴۲۱ دلاری را شکست دهد.

در صورت موفقیت ریپل در عبور از ۰/۲۵ دلار، قیمت‌های ۰/۲۶۹۹ و ۰/۲۸ دلار ایستگاه‌های بعدی آن محسوب خواهند شد. اما اگر ریپل روند نزولی در پیش بگیرد، در حال حاضر در محدوده ۰/۲۱۹۱ تا ۰/۲۲ دلار از حمایت خوبی برخوردار است، در صورت ادامه ریزش حمیات ۰/۲۰ دلاری وارد عمل خواهد شد تا از ریزش بیشتر ریپل جلوگیری کند.

بازار ارزهای دیجیتال ۱۳ دی

نمودار تغییرات قیمت ریپل

لایت کوین

لایت کوین که اکثر تریدرها نسبت به آن نظر مثبت دارند در ۲۴ ساعت گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرد و در زمان نگارش این مطلب با کمتر از ۰/۵ درصد کاهش در محدوده قیمتی ۱۲۵ دلار معامله می‌شود.

البته لایت کوین ساعت‌های اولیه امروز موفق شده بود تا محدوده ۱۳۰ دلار هم صعود کند اما با برخورد به این مقاومت به سرعت عقب نشینی کرد و تا محدوده ۱۲۳ دلار هم سقوط کرد.

در حال حاضر لایت کوین در محدوده ۱۲۰ دلار از حمایت خوبی برخوردار است و در صورتی که این حمایت شکسته شود، محدوده حمایتی ۱۱۵ تا ۱۱۶ دلاری وارد عمل خواهد شد.

اما از آنجایی که نظر جامعه ارزهای دیجیتال نسبت به لایت کوین مثبت است انتظار داریم لایت کوین دوباره به محدوده پیوت ۱۲۷ دلاری بازگردد و در این صورت برای عبور از مقاومت ۱۳۰ دلار تلاش خواهد کرد. در صورت موفقیت ایستگاه بعدی برای لایت کوین ۱۳۴ دلار خواهد بود در صورت عبور از آن رسیدن به ۱۴۰ دلار دور از دسترس نخواهد بود.

بازار ارزهای دیجیتال ۱۳ دی

نمودار تغییرات قیمت لایت کوین

خبر مهمی که باعث موضع‌گیری کاربران حوزه ارز دیجیتال شد، خبر کنار گذاشتن ارزهای دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی از صرافی بیت‌رکس شد. به این ترتیب مونرو ۱۴ درصد، دش ۱۳ درصد و زی کش ۱۰ درصد از ارزش خود را در ۲۴ ساعت گذشته از دست دادند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین زمان خرید ارز دیجیتال چه زمانی است؟

در بین سایر ارزهای دیجیتال مهم بازار پولکادات ۸ درصد ریزش قیمت داشت و به محدوده ۸ دلاری  رسید، بیت کوین کش بیش از ۱ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و حالا به قیمت ۳۴۳ دلار رسید، کاردانو بیش از ۳ درصد سقوط کرد تا به قیمت ۰/۱۷۲۹ برسد، بایننس کوین هم با کمی کاهش نسبت به روز گذشته در محدوده ۳۷ دلار معامله می‌شود. اما چین لینک موفق شد ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کند و حالا ۱۱/۶ دلار قیمت دارد. نکته جالب دیگر افزایش قیمت ۴۴ درصدی دوج کوین (Dogecoin) در ۲۴ ساعت گذشته است.

تحلیل شما از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در روز ۱۳ دی چیست؟ به نظر شما بیت کوین می‌تواند از ۳۰٫۰۰۰ دلار عبور کند یا باید منتظر اصلاح شدید قیمت باشیم؟ فراموش نکنید شما هم می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید و با سایر تریدرها و فعالان بحث و تبادل نظر کنید.