صرافی ارز دیجیتال (ICO) بازار خرید و فروش جهانی ارزهای مجازی است. هر زمان که یک پروژه بخواهد یک سکه یا ارز جدید را ارائه کند می‌تواند از ICO برای جذب سرمایه گذار به جامعه خود استفاده کند. در این مطلب از کوین نیک به این سوال که صرافی ارز دیجیتال چیست پاسخ می‌دهیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بهترین مزیت صرافی ارز دیجیتال نبود تشریفات اداری و اضافی در آن است. بیشتر اوقات یک کمپانی برای شروع کار خود و اثبات شایستگی‌اش در ICO حتی نیاز به ارائه یک برگه سفید هم ندارد. کمپانی‌ها می‌توانند میلیون‌ها دلار پول را در کمتر از چند ثانیه با کمک ICO جابه‌جا کنند  و در معاملات خود استفاده کنند.

در واقع، مقدار پولی که ICO ها در ۲ سال گذشته جابه‌جا کرده‌اند متحیر کننده‌است. در سال ۲۰۱۷ صرافی ارز جهانی در کل ۵.۶میلیارد دلار رشد کرد. اگر این عدد شما را شوکه کرد نظر شما درباره‌ی رشد ۶.۳ میلیارد دلاری آن تنها در ۲ ماه ابتدای ۲۰۱۸ چیست؟ با دیدن عدد‌های بالا برای شما دلیل جذب افراد به صرافی ارز جهانی واضح می‌شود. در این نوشتار مطالبی درباره‌ی گذشته، حال و آینده‌ی ICO می‌خوانید و با تاریخچه آن بیشتر آشنا می‌شوید.

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال

از صرافی‌های ارز جهانی معمولا برای توسعه‌ و سرمایه‌گذاری ارزهای جدید استفاده می‌شد.

صرافی ارز جهانی چیست؟

ico بر اساس بلاک چین برای فروش طراحی شد و در واقع یک نوع بازار ارز مجازی است. با گذشت زمان ico پیشرفت فراوانی کرده است و برای انجام کارهای زیادی آماده شده است.

  • این پروژه به راحت‌ترین راه برای گسترش‌های غیر متمرکز (dapp) تبدیل شده است و افراد می‌توانند از طریق آن سرمایه مورد نیاز پروژه خود را بدست آورند.
  • هر کسی می‌تواند بر روی پروژه‌ای که می‌خواهد سرمایه گذاری کند و از توکن‌های خاص برای سرمایه گذاری غیرمتمرکز استفاده کند.

در تاریخ جولای ۲۰۱۴ ICO اولین بار توانست به خوبی توجه بازار جهانی را به خود جلب کند. این اتفاق زمانی افتاد که بازار ارز اتریوم ۱۸.۴ میلیون دلار رشد کرد و مرحله‌ای جدید در صرافی ارز جهانی شروع شد.

از سال ۲۰۱۳ صرافی‌های ارز جهانی معمولا برای توسعه‌ و سرمایه‌گذاری ارزهای جدید استفاده می‌شدند. توکن های قبلی به راحتی می‌توانند فروخته شوند و در تجارت به کار بیایند البته همه اینها زمانی اتفاق می‌افتد که برای آن تقاضا باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اکسچنج چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ 

داستانی کوتاه درباره‌ی صرافی ارز جهانی

شاید اولین ارز مجازی که توسط ICO معرفی شد ریپل بود. اوایل سال ۲۰۱۳ آزمایشگاه‌های ریپل شروع به توسعه کردند، در آن زمان به ریپل سیستم پرداخت می‌گفتند و و حدود ۱۰۰ میلیارد توکن XPR برای آن ساخته شد. شرکت این توکن‌ها را برای توسعه‌ی پلتفورم ریپل فروخت.

بعد از مدتی در سال۲۰۱۳، مستر کوین (Master coin) قول داد لایه‌ای در بالای بیت کوین برای مقابله هوشمندانه با داد و ستد در بیت کوین بسازد.

توسعه دهنده این برنامه چند میلیون توکن مستر کوین برعلیه بیت کوین فروخت و حدود یک میلیون دلار سود کرد.

چند ارز مجازی دیگر نیز توسط ico سرمایه گذاری شدند، مانند لیسک(lISK) که کوین‌های خود را اوایل سال ۲۰۱۶، ۵ میلیون دلار فروخت اما با این وجود بهترین آن‌ها اتریوم است.

اواسط سال ۲۰۱۴ شرکت اتریوم، آن را در مقابل بیت کوین فروخت و حدود ۲۰ میلیون دلار بدست آوردند، که به بیشترین مقدار در این معاملات تبدیل شد و بیشترین پیشرفت اتریوم در آن زمان بود.

هنگامی که اتریوم خود را از مقایسه شدن رها کرد، در را برای نسل جدیدی از صرافی ارز دیجیتال باز کرد.

رابطه‌ی اتریوم و ico

یکی از راحت‎ترین کاربردهای قرارداد هوشمند اتریوم ساخت توکن‌های ساده است که میتواند به راحتی در بلاک چین اتریوم جابه‌جا و ارسال شوند. این نوع از قرار دادها با erc#۲۰ استاندارد شد.

این کار اتریوم را تبدیل به حوزه‌ی وسیعی برای ico کرد و شما به راحتی می‌توانید بگویید اتریوم بهترین برنامه‌ی آن است که از پلتفورم آن برای رشد سرمایه استفاده می‌شود.

مهمترین دلیل پتانسیل داشتن قراردادهای هوشمند اتریوم dao بوده است.

سرمایه شرکت به کمک اتریوم به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در آن توزیع شده بود.سرمایه‌گذاران در اکسچنج اتریوم dao دریافت می‌کردند و با استفاده از توکن‌ها در بازار خود فعالیت می‌کردند اما ‌dao بعد از این که هک شد شکست خورد.

فکر پروژه‌ی تامین وجه با استفاده از توکن‌ها در اتریوم تبدیل به طرح اولیه برای پیشرفت بیشتر در نسل پروژه‌های تامین مالی جمعی (crowdfunding) بود.

اگر شما تا به حال امتحان کرده باشید می‌دانید که سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌هایی که در بالای اتریوم هستند بسیار راحت است.

اتریوم را انتقال می‌دهید، قرارداد را به کیف پول خود الصاق می‌کنید و می‌بینید که توکن در اکانت شما پدیدار می‌شود و شما به راحتی می‌توانید همانطور که دوست دارید به هر جا که خواستید آن‌ها را انتقال دهید.

قبل از توضیحات بیشتر بهتر است به سراغ معنی توکن‌ها برویم.

آیا توکن به معنای ارز مجازی در ICO  است؟

کلمه‌ی “توکن” (token) امروزه کاربرد زیادی دارد، اما بیشتر اوقات مردم هنگام استفاده از آن معنای آن را نمی‌دانند. و در واقع تعریف معنی آن بسیار سخت است. پس اجازه بدهید اول با توضیح گسترده‌ای شروع کنیم:

توکن نشانه و یا نمایشی از شیئی در اکوسیستم مخصوص به خودش است. که می‌تواند سرمایه، میله، حق رای و یا هر چیز دیگری باشد. توکن تنها به یک نقش اختصاص داده نمی‌شود و می‌تواند نقش‌های زیادی در اکوسیستم‌های مختلف بپذیرد.

و می‌توان گفت که به نوعی در بین سکه‌های ارز مجازی و توکن تفاوت وجود دارد. سکه‌ها مانند اتریوم، بیت کوین و پول بیت کوین مثال‌هایی از ارزهای مجازی هستند، و این سکه‌ها بیرون از اکوسیستم خود نیز ارزش دارند.

با این وجود پروژه‌های omisego و golem چون آن‌ها در بالای یک قرارداد هوشمند وجود دارند مانند اتریوم توکن هستند.

بر اساس سازمان‌های امنیتی و کمیته اکسچنج ۲ نوع توکن وجود دارد:

  • توکن امنیتی
  • توکن ابزاری

توکن‌های امنیتی

توکن مجازی که تست هاوی (howey) را قبول شود یک توکن امنیتی فرض می‌شود. برای اینکه یک توکن تست هاوی را قبول شود باید شرایط زیر را به طور کامل داشته باشد.

  • آیا سرمایه گذاری به صورت پول است؟
  • آیا سرمایه گذاری بر روی یک ارز رایج بوده است؟
  • آیا انتظار دارید موسسان شرکت را به سوددهی برسانید؟

نکته: «ارز رایج» می‌تواند تفسیرهای زیادی توسط افراد مختلف داشته باشد. اما با این وجود اکثریت اتحادیه آن را به معنای ارز فعالی که سرمایه گذاران به آن پول تزریق می‌کنند می‌دانند.

به دلیل اینکه بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال فرصت‌هایی برای سرمایه گذاران در کمپانی‌های مختلف هستند، توکن‌ها برای امنیت بیشتر دسته بندی می‌شوند.

فواید صرافی ارز دیجیتال

توکن نشانه و یا نمایشی از شیئی در اکوسیستم مخصوص به خودش است.

توکن‌های ابزاری

اگر یک توکن تست هاوی را قبول نشود در دسته توکن‌های ابزاری قرار می‌گیرد. این توکن‌ها به راحتی خدمات و محصول را در اختیار کاربر می‌گذارند. آن‌ها را به عنوان گذرگاهی در نظر بگیرید که می‌توانند:

  • حق استفاده از شبکه را به دارندگان توکن‌ها بدهند
  • به دارندگان اجازه رای برای افزایش ارزش و مزایا را بدهند

خب تا به اینجا ما صرافی ارز دیجیتال و توکن‌ها را شناختیم. پس الان باید به سراغ طریقه‌ی کارICO برویم.

طریقه‌ی کار صرافی ارز دیجیتال

پلتفورم قراردادهای هوشمند مانند اتریوم و نئو (Neo) به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برناممه غیرمتمرکز خود را روی آن‌ها بسازند. آن‌ها را شبیه یک کامپیوتر بزرگ نامتمرکز در نظر بگیرید وبرنامه‌های غیرمتمرکز را مانند برنامه‌هایی که می‌توانید روی آن کامپیوتر بریزید.

به‌ جای اینکه به دنبال بدست آوردن سرمایه برای پروژه باشید، مشکل توسعه دهندگان را با مقدار کمی توکن حل کنید. و این مهم است که توکن‌ها مقدار محدودی باشند چون:

  • شما را مطمئن می‌کند که ICO هدفی برای رسیدن دارد
  • زمانی که تقاضا بالا برود و عرضه توکن‌ها کاهش پیدا کند، مطمئن باشید که ارزش توکن‌ها بالا خواهند رفت. توکن‌ها ارزشی تعیین شده دارند که با توجه به نقاضا ممکن است بالا بروند یا پایین بیایند.

تجارت ICO بسیار آسان و راحت است. اگر می‌خواهید مقداری توکن بخرید، مقداری ارز مجازی را به آدرس مورد نظر ارسال می‌کنید ( اگر پلتفورم شما اتریوم است ether) . به محض اینکه این کار را بکنید آن‌ها مقدار توکن تعیین شده را به کیف پول شما می‌فرستند.

واضح است که این یک توضیح کلی است. امروزه بسیاری از بازاریابی‌ها از ICO  استفاده می‌کنند. در واقع تبلیغات در گذشته بسیار شایع بود و درامد خوبی برای کمپانی‌ها داشت اما امروزه شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک و توییتر تبلیغات مربوط به ICO را ممنوع کردند.

شرح مزایا و زیان ICO

مزایا

  • مهم‌ترین نکته این است که ICO به پروژه‌هایی که احتمال موفقیت دارند فرصت دیده شدن و درخشش می‌دهد. اولین نمونه‌ی آن اتریوم است. ببینید که بعد از ۳ سال به چه جایگاهی رسیده است! نه تنها عضوی از زمان ما شده است بلکه پلتفورم ایده‌آلی را در بالای خود برای دیگر پروژه‌ها محیا کرده است.
  • بسیاری از پروژه‌ها در «دنیای متمرکز» به دلیل کارهای اداری نمی‌توانند به سرمایه مورد نظر خود برسند و به همین دلیل اجرا نمی‌شوند. با این وجود، پروژه‌های بلاک چین به راحتی در ICO شرکت می‌کنند و این کار را با معرفی یک وایت پیپر(whitepaper) صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شود.

وایت پیپر صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برگه نوشته شده‌ای از مدارک است که مشکلاتی که یک  پروژه می‌تواند حل کند و راه‌حل‌های آن را در بر دارد. با کمک وایت پیپر سرمایه‌گذاران با ارزش پروژه آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرند که روی آن سرمایه گذاری کنند یا نه.

  • کار هوشمندانه دیگری که ICO انجام می‌دهد برقراری ارتباط بین پروژه و جامعه کاربران آن است. هر  سازنده ICO می‌تواند به شما از ارزش پروژه خود و مهم بودن توسعه‌ی جامعه‌ی سالم بگوید.

Quantstamp نمونه‌ی خوبی برای این مورد است. آن‌ها می‌توانند تمام سرمایه دیجیتال خود را بالا ببرند، چون همیشه در جامعه‌ی  آن‌ها رابطه‌ای سالم برقرار بود.

  • واقعیتی که بازار بلاک چین می‌تواند ۶.۸ میلیارد دلار را در ۴.۵ ماه بدست آورد، نشان دهنده عمق نیاز و تقاضا برای این پروژه است. و این گونه مسائل برای همه تعجب برانگیز است.
  • در یک روش مشابه، تامین وجه ICO انگیزه زیادی را برای توسعه دهندگان فراهم کرد تا پیش بروند و به سراغ پروژه‌های جدید بیشتری بروند.
  • برای سرمایه گذاران، صرافی‌ ارز دیجیتال توانست فرصتی برای سرمایه گذاری و پیدا کردن “پروژه بعدی بزرگ” فراهم کند. برای مثال اتریوم، در طول ICO 1 ether بین ۴۰ تا ۵۰ سنت معامله می‌شد. اما الان هر یک اتر ارزش ۴۷۷$ پیدا کرده است.

معایب

  • یادتان است پیش از این گفتیم نداشتن کارهای اداری یکی از مهمترین مزایای صرافی ارز دیجیتال است؟ متاسفانه این یک شمشیر دو لبه است و گاهی مفید نیست. تعدادی کلاهبردار مجازی امیدوار هستند از این روزنه برای کارهای خود استفاده کنند.

آن‌ها به راحتی یک وایت پیپر جعلی می‎سازند. و یا یک سری از جزئیات مهم را از وایت پیپر خود حذف می‌کنند تا پروژه‌ی خود را مهم تر از چیزی که هست نشان دهند.

  • وقتی روی یک پروژه ICO  سرمایه گذاری می‌کنید، شما در واقع روی پروژه سرمایه گذاری نمی‌کنید، شما روی ایده‌ی پروژه سرمایه گذاری می‌کنید. و در واقع روی یک سفته‌ی سفید کار می‌کنید که اساس آن به کیفیت وایت پیپر بستگی دارد و در حقیقت اعتبار آن به تیم شما بستگی دارد. پس شما هیچ ایده ای درباره‌ی این ندارید که آیا پروژه موفق می‌شود یا نه.

و این زمانی است که باید از منطق خود کمک بگیرید، ۹۰% استارتاپ‌ها شکست می‌خورند! چون یا مسئول پروژه تنبل است و یا پروژه بازدهی ندارد. و یا همانطور که در حمله به DAO دیدیم اگر همه چیز هم خوب پیش برود یک مشکل کوچک می‌تواند تمام برنامه‌های شما را به هم بریزد.

  • در فروش ICO مقدار زیادی ارز مجازی می‌تواند مشکل‌زا باشد. یکبار ICO 35 میلیون دلار را در ۲۴ ثانیه جابه‌جا کرد، بعدا مشخص شد همه‌ی توکن‌ها را یک نفر خریداری کرده که با هدف غیرمتمرکز بودن ICO هم‌خوانی نداشت.

به این شخص‌ها وال‌های ارز مجازی و یا راحت‌تر به آن‌ها «وال» گفته می‌شود. این افراد مقدار زیادی از سرمایه خود را صرف معامله بزرگی می‌کنند تا مجبور نشوند در صف انتظار بمانند.

  • صرافی ارز دیجیتال با طراحی که الان دارد کار بسیار سختی برای بلاک چین‌هاست. در واقع بلاک چین‌ها برای کارهای سنگین طراحی نشده‌اند.

پایگاه ۱۰۰ میلیون دلاری ICO به گونه‌ای مانع بلاک چین اتریوم شد که مردم نمی‌توانستند به راحتی در معاملات شرکت کنند.

  • اتریوم با پایه توکن‌های ICO به راحتی ذخیره می‌شوند و به راحتی در کیف پول شما قرار می‌گیرند. با این وجود وقتی حرف از دیگر پلتفورم‌ها می‌‌شود کار به این راحتی نیست و ممکن است ذخیره‌ی آن‌ها در کیف پولتان کاری سخت و خسته کننده باشد و مجبور به صرف زمان زیای در آن شوید.
  • همانطور که می‌دانید صرافی‌های ارز دیجیتال هر روز بیشتر زیر سلطه نظم‌دهنده‌هایی مانند SEC و CFTC می‌روند. این نظم دهنده‌ها هر روز بیشتر معروف می‌شوند و در آمریکا تمام توکن‌ها چه سهامی باشند چه ابزاری باید توسط آن‌ها تایید شود.
  • قدم بعدی برای افزایش قوانین حضور دولت است. اما به دلیل پول‌های غیر قانونی که در صرافی‌ها جابه‌جا می‌شود دولت‌هایی مانند چین و هند به راحتی تصمیم می‌گیرند به جای کنترل آن را ممنوع کنند.
صرافی ارز دیجیتال خوب

در سال ۲۰۱۳ مسترکوین برای ایجاد لایه‌ای در بالای بیت کوین ساخته شد.

مشروعیت صرافی ارز دیجیتال

توکن‌ها به عنوان سرمایه مالی فروخته نمی‌شوند بلکه به عنوان کالای دیجیتال به فروش می‌رسند. به همین دلیل به ICO  «بازار» می‌گویند. در بیشتر حوزه‌های قضایی سرمایه گذاری توسط ارز دیجیتال کنترل نمی‌شود و باعث می‌شود ICO راحت و به دور از هرگونه کار اداری باشد. که البته مشکلاتی هم ایجاد می‌کند.

به همین دلیل است که اخیرا ICO زیر نظر تنظیم کننده‌ها می‌رود.

اش بنینگتون (Ash Bennington) از coindesk درباره‌ی شکست DAO در حوزه امنیتی توضیح می‌دهد:

چند وقت پیش گروهی از توسعه دهندگان DAO را راه اندازی کردند. و معتقد بودند تعداد زیادی پروژه غیرمتمرکز وجود دارد که هیچ راهی برای پیدا کردن سرمایه گذار ندارند. آن‌ها برای ایجاد سرمایه به سرمایه احتیاج داشتند. پس برنامه‌ای طراحی کردند که درآن افراد توکن بخرند و سود این خرید و فروش‌ها به آن پروژه‎ها کمک کند.

و SEC معتقد بود چون در این برنامه سرمایه‌گذاری وجود دارد پس این یک برنامه امنیتی است. اما دلیل این فضای خالی امنیتی بوجود آمده چه بود؟ DAO قرار بود بزرگترین ICO ممکن باشد اما یک نقص کوچک در برنامه نویسی آن باعث شد همه چیز از بین برود.

دلیل‌های شکست DAO  در یک نگاه

  • در قرارداد هوشمند آن نقص وجود داشت
  • هکر از نقص موجود برای اجرای برنامه خود استفاده کرد
  • بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار اتر از دست رفت

و به دلیل اینکه بسیاری از افراد بعد از سرمایه‌گذاری هیچ چیزی بدست نیاوردند SEC تصمیم به مداخله گرفت و توکن‌های امنیتی را وارد کار کرد.

مدیر SEC می‌گوید:« ما به دنبال جذب دفتر کل و دیگر تکنولوژی‌های نو برای همکاری هستیم. تا بتوانیم از ایمن بودن مشتریان و سرمایه گذاران مطمئن باشیم.»

فراموش نکنید که قوانین اصلا دست و پا گیر نیستند و به شما هیچ ضرری وارد نمی‌کنند بلکه از کلاهبرداری‌های مجازی جلوگیری می‌کند.

داغ ترین ارزهای دیجیتال در گذشت زمان

بهتر است نگاهی به بازار ICO بیاندازیم و باصرافی‌های موفق در سال‌های گذشته آشنا شویم.

ریپل

آزمایشگاه‌های ریپل ۱۰۰ میلیارد توکن XPR تولید کرده است. ارزش این توکن‌ها در مسیر مستقیمی رشد نمی‌کند و گاهی رشد منفی هم دارد.

مستر کوین

در سال ۲۰۱۳ مسترکوین برای ایجاد لایه‌ای در بالای بیت کوین ساخته شد و توکن‌های آن به سرمایه‌گذاران فروخته شد. توسعه دهندگان حدود ۱۰۰۰۰ بیت کوین دریافت کردند که امروزه ارزش بسیار زیادی دارد. ارزش مستر کوین چند ماه بعد از آن افزایش زیادی پیدا کرد.

اتریوم

در حال حاضر بزرگترین ICO اتریوم است. از زمان آغاز تا به الان رشد زیادی داشته است و بزرگترین رشد در ICO متعلق به اتریوم است. سرمایه گذارانی که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند سود زیادی بردند.

ایاس

در سال ۲۰۱۷ بلاک چین استارتاپ جدید خود را معرفی و در سال ۲۰۱۸ توکن‌های آن را به فروش رساند. ایاس برنامه دارد تا تبدیل به پلتفورم صنعتی شاخصی شود. و البته این پلتفورم هم بعد از مدتی به مشکل خورد اما قطعا پتانسیل حل آن را دارد.

اوگر

در گذشته بازی بود که وقتی نمی‎توانستی به سوالی پاسخ دهی،  آن را با مخاطبان به اشتراک می‌گذاشتی و از آن‌ها می‌خواستی به جواب مورد نظر خود رای بدهند. در اکثر اوقات رای اکثریت جواب درست بود.

اوگر از چنین برنامه‌ای برای ایجاد پیشبینی در پلتفورم خود استفاده می‌کند و توانسته رشد قابل توجهی داشته باشد.

تلگرام

کمپانی تلگرام توانست ۱.۷ میلیارد دلار رشد داشته باشد و پاول دورو مالک این برنامه آن را به مارک زاکربرگ مالک فیس بوک فروخت. این معامله در دو مرحله ۸۵۰ میلیون دلاری به کمک توکن‌های GRAM انجام شد.

و بعد از این معامله ICO به فکر ساخت بلاک چینی افتاد که بتواند مبالغ میلیاردی را جابه‌جا کند.

اژدها جدا از شایعاتی که درباره‌ی بنیان گذار گنگستر این ICO وجود دارد، در آینده تبدیل به یکی از موفق ترین صرافی‌ها خواهد شد. اژدها اولین صرافی ارز دیجیتال است که قمارهای یک کازینو در آسیا را زیر نظر گرفت. سکه‌ی اژدها DRG ارز مجازی است که قماربازان حرفه‌ای برای معاملات بزرگ خود از آن استفاده می‌کنند. این صرافی قصد دارد به افراد برای ذخیره سرمایه خود و همچنین راحت‌تر کردن قمار کمک کند.

نتیجه گیری

صرافی ارز دیجیتال در چند سال اخیر به موضوعی داغ و پر طرفدار تبدیل شده است و ما امیدواریم با این مقاله به خوبی شما را راهنمایی کرده باشیم.

مشاهده‌ی پیشرفت صرافی‌ها و ارز مجازی بسیار لذت بخش است و باید دید با گذشت زمان قوانین آن چه تغییری خواهد کرد و امیدوار باشیم افزایش قوانین به پیشرفت این پروژه کمک کند.