در سال ۲۰۲۱، هر کسی می‌تواند با سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به سود خوبی برسد. برای این کار فقط باید در زمانی درست (مثل دسامبر ۲۰۱۷) اقدام به سرمایه گذاری کنید. اما همین مساله به ظاهر ساده هم نیاز به خوش شانسی دارد. فقط کسانی که هر روز استراتژی‌های بهتری برای سرمایه گذاری خود در این حوزه وضع می‌کنند می‌توانند از سودهای آن هم بهره مند شوند. فقط سرمایه گذاران ماهر و منظم می‌توانند در هر حالتی به سودهای کلان در این عرصه برسند. به همین دلیل در این مطلب کوین نیک قصد داریم لیستی از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال که ممکن است در هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با آن مواجه شوید را مرور کنیم. ابتدا به ساده‌ترین اشتباهات پرداخته و در نهایت به اشتباهاتی که حتی سرمایه گذاران باتجربه هم ممکن است مرتکب شوند می‌رسیم.

آشنا نبودن با مفاهیم اصلی

اگر تازه کار باشید پس احتمالا مشتاق‌ ترید کردن هستید. ولی عجله نکنید. بهتر است زمانی را برای توسعه دانش درباره استراتژی‌های پایه‌ای ‌تریدینگ و آموزش خودتان صرف کنید. آیا با فناوری بلاکچین و بیت کوین آشنا هستید؟ آیا مفهوم سرمایه در گردش و عرضه کل را می‌دانید؟ معنی تورم چیست؟ چقدر درباره صرافی‌ها، کیف پول، کلیدهای خصوصی و کلیدهای عمومی می‌دانید؟ اگر نمی‌توانید به این سوالات پاسخ دهید پس هنوز به آمادگی کامل برای ورود به این عرصه نرسیده‌اید. پس حتما زمانی را به آموزش خودتان اختصاص دهید.

اقدام نکردن

بسیاری از افراد، فرصت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را از دست می‌دهند. چرا که اطلاع دقیقی از نحوه شروع این کار ندارند. حتی برخی از سرمایه گذاران باتجربه هم نمی‌توانند از سود حاصل از ابزارها و ارزهای دیجیتال جدید به خوبی بهره ببرند. چون از شروع کردن و متعاقب آن، اشتباه کردن می‌ترسند. همیشه اولین گام این است که کار را شروع کنید؛ پس‌ تردیدی به خود راه ندهید.

اقدام کردن موجب کسب تجربه و داشتن تجربه موجب تصمیمات بهتر در گام‌های بعدی خواهد شد. در حقیقت، تجربه به معنی یاد گرفتن از اشتباهاتی است که مرتکب شده‌اید.

اگر حس می‌کنید که برای اولین سرمایه گذاری خود آمادگی کافی دارید پس شروع کنید. حتی اگر فقط ۱۰ دلار در اختیار داشته باشید می‌توانید در یک صرافی ارز دیجیتال شروع به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کنید. حتی تصور اینکه برداشتن گام‌های کوچک در مقایسه با اقدام نکردن می‌تواند چه تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشند هم لذتبخش است. این جایی است که شروع به کسب تجربه کرده و با اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوید.

آشنا نبودن با فناوری

چیزی که موجب ویژگی نوآورانه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شده است، فناوری آن‌ها است. پس اگر شیوه کار این فناوری را متوجه نشوید، قدم به راهی پر از خطر خواهید گذاشت.

شما نباید صرفا روی دانش دیگران برای تصمیمات سرمایه گذاری خود تکیه کنید. تا زمانی که نتوانید پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال را شخصا تحلیل کنید، فرصت‌های بزرگی را از دست خواهید داد. برای این کار از منابع آموزشی معتبر استفاده کرده و از همه مهم‌تر، از یادگیری بیشتر لذت ببرید. زمانی که مفاهیمی مثل پاداش‌های بلاک، الگوریتم‌های اجماع و دیگر اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال را بفهمید، یک سرمایه گذار مستقل و موفق خواهید بود. فناوری بلاکچین مرتبا در حال پیشرفت است. پس باید همواره خود را به روز نگه دارید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: الگوریتم اجماع بلاک چین چیست؟

نادیده گرفتن هزینه‌ها

حالا که شروع به کار کرده‌اید باید وقتی را برای جستجو و انتخاب بهترین صرافی‌هایی که هزینه و کارمزد کمتری هم می‌گیرند صرف کنید. وقتی مردم شروع به‌تریدینگ می‌کنند، ممکن است در طول یک روز تعداد‌ تریدهای زیادی را انجام دهند تا سود کمی دریافت کنند. شاید این تئوری خوبی باشد ولی کارمزد صرافی می‌تواند سود آن‌ها را به حداقل برساند. حتی اگر مقدار آن بسیار کم باشد.

کارمزد صرافی می‌تواند سود شما را به حداقل برساند

قبل از ‌ترید کردن، اقدام به تحقیق کنید. برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق، باید عادت‌های خوبی را در خود پرورش دهید. انتخاب یک صرافی معتبر ارز دیجیتال از مهم‌ترین عوامل یک سرمایه‌گذاری خوب است.

ترید بیش از حد

برخی سرمایه گذاران، اغلب تازه کاران، می‌خواهند روزی ۲۰ ترید انجام دهند. از رایج‌ترین اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و کار خطرناکی است. چرا که ممکن است سرمایه خود را به خاطر پرداخت کارمزد یا انتخاب‌های نادرست یا حتی اقدام به ‌تریدهای بیشتر برای جبران ضرر از دست بدهند. با این کار فقط چاله‌ای عمیق‌تر برای خود حفر می‌کنند.

حقیقت این است که نمی‌توان فقط در عرض یک روز، ۲۰ فرصت خوب‌ تریدینگ پیدا کرد. ‌تریدینگ بیش از حد می‌تواند به ضعف در تصمیم گیری منجر شود.

عدم درک پیامدهای مالیاتی

تریدینگ زیاد در آمریکا و کانادا موجب افزایش تعهدات مالیاتی هم می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که فقط ملزم به پرداخت مالیات از سود خود هستند. در حالی که هر‌ تریدی که انجام می‌دهند شامل قوانین مالیاتی می‌شود؛ حتی‌ تریدهای رمزارز به رمزارز.

سرویس درآمد داخلی (IRS) و آژانس درآمد کانادا (CRA)، هر‌ ترید را به منزله یک سود یا ضرر تحقق یافته می‌نگرند. به عبارت ساده‌تر، اگر شما اقدام به خرید اتر با بیت کوین کنید، این موسسه‌ها ‌ترید انجام شده را به عنوان رویدادی منجر به سود یا ضرر، تشخیص می‌دهند. آن‌ها فرض می‌کنند که شما اتریوم را در ازای دلار فروخته و سپس با دلار به خرید بیت کوین اقدام کرده اید؛ حتی اگر در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاده باشد.

نادیده گرفتن پیامدهای مالیاتی و کارمزد صرافی‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی روی استراتژی سرمایه گذاری ارز دیجیتال داشته باشد. پس پیامدهای مالیاتی در کنار هزینه اضافی برای کارمزدها و‌ تریدینگ بد، از جمله دلایل توصیه به بیش از حد کار نکردن در این عرصه است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: سازمان امور مالیاتی آمریکا مالیات از ارز دیجیتال را رسمی کرد

استفاده از سرمایه زندگی برای سرمایه گذاری

قانون شماره یک سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال این است: بیش از چیزی که می‌توانید از دست بدهید سرمایه گذاری نکنید.

تقریبا بزرگترین اشتباه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال این است که اغلب تمام سرمایه زندگی‌شان را سرمایه گذاری می‌کنند. شما باید همیشه آماده از دست دادن سرمایه و متحمل شدن ضرر باشید. با بالا و پایین شدن قیمت‌ها باید آرامش خود را حفظ کرده و به زندگی خود در کمال سلامت ادامه دهید. داستان‌های زیادی از افرادی وجود دارد که کل سرمایه خود را در این راه گذاشته یا با قرض کردن از دیگران، شروع به سرمایه گذاری کرده‌اند. این اشتباهی بسیار بزرگ است.

باید همیشه آماده از دست دادن سرمایه و متحمل شدن ضرر باشید

مراقب حرص و طمع خود باشید. به عنوان مثال، فرض کنید که به اندازه ۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری کرده‌اید و ۱۵۰ هزار دلار دیگر در اختیار دارید. ذهن شما به خودی خود این مقدار از سرمایه گذاری را کم دانسته و سود حاصل از آن را ناچیز می شمارد.

نگاه به ارزهای دیجیتال به عنوان سهام

حتما وقتی برای آموزش خود گذاشته و بفهمید که در حال سرمایه گذاری روی چه چیزی هستید. ارزهای دیجیتال را با برگه‌های سهام اشتباه نگیرید. شما مالک هیچ شرکتی نبوده و سود سهام به شما تعلق نمی‌گیرد. اگر یک شرکت اقدام به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال کند، احتمال سودآوری آن بسیار بالا است. منتهی سهمی از این سود به شما تعلق نمی‌گیرد. حتی ممکن است علیرغم عملکرد خوب یک شرکت، ارزش سکه دیجیتالی آن با سقوط مواجه شود. فقط یک استثنا در اینجا وجود دارد. توکن‌های امنیتی که می‌توانند ضمانت مالکیت را به سرمایه گذاران خود اعطا کنند. با این وجود، در این موارد هم همه چیز به مفاد توافق بین طرفین بستگی دارد. زمین بازی ارزهای دیجیتال به کلی متفاوت است.

هدف‌گیری سکه‌های ارزان قیمت

با امید روند صعودی و رشدی سریع به دنیال رمزارزهای ارزان قیمت نباشید. بسیاری از سرمایه گذاران آموزش ندیده در حوزه ارزهای دیجیتال اقدام به خریدن سکه‌های ارزان قیمت می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند شانس بالایی برای برگشت قابل توجه سرمایه خواهند داشت.

اگر سکه‌ای به قیمت ۰/۰۱ دلار و سکه دیگر به قیمت ۷۵ دلار باشد آن‌ها سکه اول را انتخاب می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند شانس دو برابر شدن ارزش این سکه بیشتر از دومی خواهد بود. این یک تله است. عوامل زیادی روی قیمت سکه‌های دیجیتالی تاثیرگذار هستند. ۲ مورد از مهمترین عوامل شامل سرمایه در گردش و ارزش واقعی سکه در دنیای واقعی می‌باشد.

در اغلب موارد یک سکه ارزان از عرضه بالایی برخوردار است. این مساله موجب رقیق شدن قیمت هر سکه می‌شود. بالا بودن عرضه در عین ارزش کم در دنیای واقعی، نشان‌دهنده این است که ارزش این سکه ۰/۰۱ دلاری کم نیست و باید در همین محدوده قیمت گذاری شود.

هدف‌گیری سکه‌های ارزان قیمت استراتژی اشتباهی است

یکی از بهترین عوامل موثر در پیدا کردن سکه‌هایی با پتانسیل رشد، عامل ارزش بازار یا مارکت کپ است. ارزش بازار با محاسبه ضرب قیمت کنونی در سرمایه در گردش به دست می‌آید. این عامل معمولا نشان‌دهنده ارزش واقعی سکه از دیدگاه سرمایه گذاران است. اگر به دنبال سکه‌هایی با پتانسیل رشد بالا هستید بهتر است سراغ سکه‌هایی با ارزش بازار کم برید. این دسته از سکه‌ها پتانسیل خوبی برای رشد دارند ولی در عوض از ریسک بالایی هم برخوردار هستند.

نکته بعدی این است که باید از سکه‌هایی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند دوری کنید. سرمایه خود را صرف سکه‌هایی کنید که از ارزشی واقعی در دنیای ارزهای دیجیتال برخوردار هستند.

فکر می‌کنید همیشه حق با شما است

همشه حق با شما نیست و این اصلا ایرادی ندارد. سرمایه گذاری (حتی برای سرمایه گذاران حرفه ای) یک بازی بر مبنای حدس و گمان و اندکی شانس است. برای برنده شدن در این فضا فقط لازم است که اغلب اوقات مسیر درست را انتخاب کرده باشید.

مرتکب اشتباهات واضح شدن

هیچ وقت عجله نکنید. در انتقال پول حواستان به آدرس فرستنده و گیرنده باشد. هیچوقت آدرسی را تایپ نکنید تا از استباهات تایپی پیشگیری کرده باشید. با استفاده از کپی پیست کردن عبارات، همیشه ۲ حرف اول و ۳ حرف آخر ادرس را برای تایید اعتبار آن بررسی کنید.

همیشه حواستان به آدرس فرستنده و گیرنده باشد

متنوع نبودن پرتفولیو

استراتژی شما برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید بر مبنای تنوع باشد. یکی از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال متنوع نبودن ارزهایی است که انتخاب می‌کنید. شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که نباید همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارید. هر سرمایه گذار باتجربه‌ای از طریق سرمایه گذاری در چندین رمزارز، ریسک حضور در این بازار را کاهش می‌دهد. باید به این مساله توجه کنید که برخی از سکه‌ها به یکدیگر وابسته هستند. به این‌ترتیب که با افزایش قیمت یکی از آن‌ها، قیمت دیگری کاهش پیدا می‌کند.اگر به چنین مواردی برخوردید و هنوز نسبت به آینده آن‌ها امیدوار هستید پس هر دو را بخرید. بدین‌ترتیب سرمایه گذاری امن‌تری خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که حداقل در ۵ رمزارز سرمایه گذاری کنید.

تنوع بیش از حد در پرتفولیو

تعدادی از سکه‌ها را برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال انتخاب کنید که می‌دانید توانایی دنبال کردن آن‌ها را دارید. منظورمان از دنبال کردن، مطلع بودن از اخبار و تغییرات قیمتی سکه‌ها است. بهتر است تعداد سکه‌ها از ۱۰ عدد تجاوز کند.

تنوع در پرتفولیو را تا حد امکان رعایت کنید

تحقیق نکردن

قبل از اینکه سکه‌ای را بخرید راجع به آن تحقیق کنید. بسیاری از مردم بر اساس جو موجود دست به سرمایه گذاری می‌زنند. آن‌ها دیگر سرمایه گذاران را در توییتر و فیسبوک می‌بینند که راجع به یک سکه صحبت می‌کنند. با دیدن روند صعودی قیمت آن سکه مشتاق به خریدن آن می‌شوند. این کار معمولا به نتیجه خوبی ختم نمی‌شود.

حتما خودتان شخصا تحقیقات لازم را انجام دهید. در هنگام تحقیق باید قادر به پاسخ به این سوالات باشید:

  • ماموریت این پروژه چیست؟
  • اعضای اصلی آن چه کسانی هستند؟ آیا تاکنون با هم کار کرده یا موفقیتی به دست آورده‌اند؟

اگر بتوانید به این سوالات پاسخ دهید پس شروع خوبی خواهید داشت. هیچوقت از ضرر کردن نترسید. چون همیشه چیزهای بیشتری در انتظار شما است.

قبل از اینکه سکه‌ای را بخرید راجع به آن تحقیق کنید

عدم تحقیق کافی

وقتی فهمیدید که باید راجع به چه چیزی تحقیق کنید، قدم بعدی شروع به تحقیق کردن است. فرایند این کار می‌تواند زمان‌بر باشد. به خصوص اگر در این زمینه تازه کار باشید. ولی هر چه بیشتر اقدام به تحقیق کنید در این کار موفق‌تر خواهید بود. در ادامه به برخی مواردی که بهتر است مدنظر قرار دهید اشاره می‌کنیم:

  • در فروم‌های مختلف راجع به سکه‌های مورد نظر خود جستجو کنید.
  • در اینترنت به دنبال بررسی سکه یا حتی اشاره به آن به عنوان یک کلاهبرداری بگردید. اگر به موارد زیادی راجع به کلاهبرداری بودن آن در گوگل یا رددیت برخوردید پس باید حواستان را بیشتر جمع کرده و به دنبال دلیل این بحث‌ها باشید.
  • شاخص‌های اقتصادی سکه مثل ارزش بازار، حجم ‌تریدینگ، تاریخچه قیمت و سرمایه در گردش را مورد بررسی قرار دهید.
  • نظرات متخصصان را مرور کنید. البته هرگز نباید فقط به یک عقیده و شیوه تفکر استناد کنید.

پیگیری نکردن سرمایه گذاری

هرچه روی تعداد سکه‌های بیشتری سرمایه گذاری کنید مسئولیت شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. پس حتما باید از آخرین توسعه‌ها و نوسانات قیمتی آن‌ها مطلع باشید. از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال پیگیری نکردن حال و روز ارزهاست. برای انجام این کار می‌توانید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • فالو کردن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ آن‌ها
  • پیوستن به کانال‌های ارتباطی آن‌ها (مثل تلگرام)
  • ذخیره کردن وبسایت آن‌ها در مرورگر

نداشتن یک برنامه ریزی دقیق

بسیاری از افراد همواره به دنبال گرفتن بالاترین سود ممکن از بازار هستند. به همین خاطر حتی وقتی سود پرتفوی آن‌ها به رقم قابل توجهی رسیده باشد هم راضی نبوده و باز هم بیشتر می‌خواهند. همین افراد از طرف دیگر، در صورت ریزش قیمت سکه هم تا وقتی که ارزش آن به صفر نرسیده باشد، به خاطر لجبازی دست از سرمایه گذاری روی آن نمی‌کشند.

بهترین راه حل برای دور ماندن از این شرایط این است که برای خود هدفی مشخص کرده و به آن پایبند باشید. پس وقتی وارد بازار و حوزه سرمایه گذاری می‌شوید، ابتدا هدف و برنامه خود را بنویسید.

اهمیت ندادن به سود سرمایه گذاری

اگر می‌خواهید سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برایتان سودآور باشد مجبور به فروش هستید تا ذره ذره به سود برسید. از اشتباهات دیگران درس بگیرید. در انتهای سال ۲۰۱۷، بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال به خاطر حباب موجود در این حوزه، ثروتمند شدند. البته اگر راضی به فروش سکه‌های خود می‌شدند! بسیاری از آن‌ها به این مقدار از سود راضی نبوده و در نتیجه اسیر بازار خرسی شدند. جایی که دیگر نمی‌توانستند دارایی خود را فروخته و مجبور بودند تا فرا رسیدن بازار گاوی صبر کنند. پس یادتان باشد تا وقتی که بخشی از دارایی خود را به فروش نگذارید، سودی هم نخواهید کرد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: استراتژی های ترید کردن غیر جهت دار که برای کسب سود باید بدانید

جلوی ضرر را نگرفتن

لجباز بودن آسان است. ولی بازار اهمیتی به احساس شما نداده و راه خود را می‌رود. سکه‌ای را که دیگر به پیشرفتش اعتقادی ندارید، نگهداری نکنید. همیشه از خود بپرسید: اگر این سکه را نخریده بودم الان حاضر به خرید آن می‌شدم؟

با خودتان صادق باشید. تغییر هیچ ایرادی ندارد. پس اگر از قبل برنامه ریزی کرده‌اید که با ۱۵ درصد ضرر از یک سکه خارج شوید پس این کار را انجام دهید. مهم نیست که در آن لحظه چه احساسی دارید. مدام با خود نگویید که این سکه دوباره رشد خواهد کرد. در حال حاضر فقط باید جلوی ضرر بیشتر خود را بگیرید.

خرید در قیمت بالا

احتمالا وقتی قیمت بیت کوین به ۳۰ هزار دلار و ۴۰ هزار دلار رسیده بود، با سوالات بیشتری از طرف دوستان و آشنایان در رابطه با آن مواجه شدید. این مساله به خاطر گرایش طبیعی انسان‌ها به روندها و ‌ترندهای روز است. اما کسانی در این بازار سود می‌کنند که قبل از ‌ترند شدن آن، واردش شده‌اند.

اقدام به خرید در قیمت‌های بالا نکنید. خصوصا اگر سکه‌ای رکورد خودش از لحاظ قیمت را شکسته باشد. چرا باید بیت کوین را با قیمت ۲۰ هزار دلار بخرید در حالی که می‌توانید بعدها آن را قیمت به مراتب پایین‌تری خریداری نمایید؟ خرید در این قیمت‌ها شاید در برخی موارد کار صحیحی باشد ولی امکان بروز اشتباه در این حالت بسیار بیشتر است.

باید به نقطه مقابل مورد قبلی هم اشاره کنیم. بسیاری از سرمایه گذاران، چندان صبور نیستند و حد ضرر خود را خیلی زودتر از موعد فعال می‌کنند. بازار ارز دیجیتال در یک چرخه افزایش و کاهش قیمت‌ها در نوسان است. اگر در قیمت بالا خریداری کرده‌اید پس باید منتظر یک چرخه کامل بمانید تا به سود برسید؛ یعنی یک بازار خرسی و سپس بازار گاوی. این چرخه ممکن است تا یک سال طول بکشد. اگر به یک پروژه اطمینان دارید پس صبور بوده و با نوسانات قیمتی آن همراه شوید. حتی اگر شاهد سقوط قیمت سریع آن بودید.

آشنا نبودن با ریاضیات

هر سرمایه گذار موفقی باید دانش ابتدایی ریاضی موجود در‌ تریدینگ را بدانید. اگر مفهوم واقعی ۲۰ درصد ریزش را ندانید پس باید چیزهایی یاد بگیرید. در ادامه به برخی اشتباهات سرمایه گذاری در ازهای دیجیتال و موارد گیج کننده که ریشه در ریاضیات دارند می‌پردازیم:

اگر قیمت یک سکه با ۵۰ درصد ریزش مواجه شد، برای برگرداندن سرمایه از دست رفته، به جای ۵۰ درصد، باید ۱۰۰ درصد رشد کند. بهتر است این مساله را با یک مثال توضیح دهیم: فرض کنید سکه‌ای را با ۱۰۰ دلار خریداری کرده‌اید و قیمت آن به ۵۰ دلار سقوط کرده است. بنابراین برای رسیدن این سکه به قیمت ۱۰۰ دلاری، باد منتظر رشد دو برابری آن (یعنی ۱۰۰ درصدی) باشیم. اگر روند صعودی این سکه روی ۵۰ درصد متوقف شود، یعنی شما به ۷۵ درصد سرمایه خود رسیده‌اید و هنوز کمی در ضرر هستید. تفاوت میان ضرر ۸۰ درصدی و ۹۵ درصدی بسیار زیاد است. برای بازگشت سرمایه در پی ضرر ۸۰ درصدی، نیاز به ۵ برابر شدن سرمایه دارید. در حالی که این مقدار در صورت ضرر ۹۵ درصدی، ۲۰ برابر است. هر ۱۰ درصد ریزش، تفاوت‌های بزرگ و بزرگ‌تری را رقم می‌زند.

عدم استفاده از احراز هویت ۲ مرحله‌ای

دنیای ارزهای دیجتال علیرغم فرصت‌های بیشماری که به همراه دارد، خطرناک هم است.یکی دیگر از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال اهمیت ندادن به مسائل امنیتی است. یکی از ملزومات سرمایه گذاری در این حوزه این است که از امنیت خود و سرمایه‌تان اطمینان حاصل کنید. استفاده از احراز هویت ۲ مرحله‌ای یکی از بهترین عادت‌هایی است که می‌توانید به این منظور در خود پرورش دهید. این قابلیت، لایه‌ای امنیتی به عملیات ورود به حساب کاربری اضافه می‌کند. اکثر صرافی‌ها، کیف پول‌ها و سرویس‌های ارز دیجیتال از این قابلیت پیشتیبانی می‌کنند.

برای فعال سازی احراز هویت ۲ مرحله‌ای باید یک اپلیکیشن در گوشی خود دانلود کرده (مثل Authy یا Google Authenticator) و آن را از طریق کد QR با صرافی یا کیف پول خود همگام سازی کنید. روند این کار بسیار ساده است.

پس از آن برای ورود به حساب کاربری صرافی یا کیف پول باید علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، کد ارسال شده به اپلیکیشن را هم وارد کنید. این کد هر ۳۰ ثانیه عوض می‌شود. بنابراین خیلی بعید است که کسی بتواند حساب شما را هک کند. زیرا برای این کار به تلفن شما نیاز خواهند داشت.

این مطلب را هم مطالعه کنید: همه چیز درباره احراز هویت

رها کردن رمزارزها در صرافی های بین المللی

معمولاً صرافی‌ها به دلیل اینکه افراد نیاز دارند ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کرده و یا خرید و فروش کنند، کیف پولی دارند که افراد ارزهای دیجیتال مورد نیاز خود را به آن واریز می‌کنند. صرافی بایننس، کوین بیس، کراکن، بیترکس و غیره هر کدام کیف پول مخصوصی دارند که کاربران ارز دیجیتال مورد نظر خود را واریز می‌کنند. با این وجود، به دلیل تحریم‌های مالی علیه ایران این صرافی‌ها به کاربران ایرانی اجازه استفاده را نمی‌دهند. همچنین، سرمایه کاربران ایرانی در صورت شناسایی در معرض مسدود و بلوکه شدن خواهد بود. از این رو استفاده از کیف پول یک صرافی معتبر ایرانی و معتبر پیشنهاد می‌شود.

عدم استفاده از کیف پول سخت افزاری

در صورت سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰ دلار در ارزهای دیجیتال، خرید کیف پول سخت افزاری اقدامی هوشمندانه خواهد بود. این دسته از کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند. بنابراین هکرها فقط در صورتی می‌توانند دارایی شما را سرقت کنند که به کیف پولتان دسترسی فیزیکی داشته و البته رمز عبور آن را بدانند. این مساله، امنیت شما را تا حد زیادی تضمین می‌کند. اگر مقدار سرمایه‌تان بسیار بیشتر از ۵۰۰ دلار است شاید بهتر باشد که از دو کیف پول استفاده کنید. به این صورت که کیف پول دوم برای پشتیبان گیری به کار رود.

عدم آشنایی با بهترین توصیه‌های امنیتی

کیف پول و سایت‌هایی که انتخاب می‌کنید، اطلاعات حساس شما را نگه می‌دارند. پس باید خیلی مراقب باشید. اگر کسی بتواند به حساب کاربری شما نفوذ کند باید با همه دارایی خود خداحافظی کنید. امنیت را جدی گرفته و از کسانی که در این راه تلاش بسیاری کرده‌اند فرا بگیرید.

همیشه امنیت را جدی بگیرید

در هنگام استفاده از یک کیف پول، سخت افزار یا کامپیوتر دسکتاپ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اجتناب از استفاده از اینترنت عمومی
  • اجتناب از نرم افزارها یا افزونه‌های نامطمئن
  • استفاده از رمز عبور قوی

یک نکته بسیار مهم این است که از ایمیل معمول خود در دنیای ارزهای دیجیتال استفاده نکنید. بهتر است برای این کار از یک ایمیل به خصوص بهره ببرید.

عدم پشتیبان‌گیری از اطلاعات حساس

اگر دسترسی به سیستم خود را از دست بدهید و هیچ پشتیبان گیری از کلیدهای خصوصی، سیدها یا رمز عبور خود نگرفته باشد با دردسر بزرگی مواجه خواهید شد. همین مساله در صرافی‌ها هم صدق می‌کند. اگر گوشی همراه خود را به هر دلیلی به همراه نداشته باشید و یک کپی امن از کلیدهای احراز هویت ۲ مرحله‌ای هم نگرفته باشید، دیگر به حساب کاربریتان دسترسی نخواهید داشت. کیف پول‌ها و صرافی‌ها معمولا شما را از این فرایندها آگاه می‌کنند. پس به دقت موارد و دستورالعمل‌های توصیه شده توسط آن‌ها را مطالعه و اجرا کنید. برای احراز هویت ۲ مرحله‌ای پیشنهاد می‌کنیم از کلیدهای خود پشتیبان گیری نمایید . بدین‌ترتیب با داشتن یک گوشی جدید می‌توانید همه اطلاعات موجود در حساب کاربریتان را بازیابی کنید.

گرفتار شدن در دام کلاهبرداران

کلاهبرداران زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارند. کلاهبردارانی که هر روز باهوش‌تر می‌شوند. برخی از بهترین راه‌ها برای دوری از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و نیافتادن در دام این کلاهبرداران شامل این موارد می‌شوند:

  • بررسی مجدد آدرس اینترنتی که روی آن کلیک می‌کنید. یک URL می‌تواند درون متن جاسازی شده باشد. بنابراین ممکن است شما روی آن کلیک کرده و به مقصدی کاملا متفاوت هدایت شوید. شما می‌توانید با کلیک راست کردن روی URL و کپی کردن آن در یک تب جدید، به بررسی دقیقتر آن بپردازید. پس به محض دیدن یک لینک، روی آن کلیک نکنید.
  • بررسی مجدد دامنه‌ای که به آن وارد شده اید. شاید موضوع عجیبی در آن پیدا کنید. به عنوان مثال ممکن است به جای آدرسcom به آدس coiinbase.com وارد شده باشد. این سایت‌ها معمولا با اهداف کلاهبردارانه ایجاد شده‌اند.
  • از فرصت‌هایی که شما را به کسب پول راحت تشویق می‌کنند بپرهیزید. هر وقتی که به پیشنهادی مبنی بر پولدار شدن به ساده‌ترین شکل برمیخورید بدانید که یک کلاهبرداری در جریان است. به عنوان مثال میتوان به طرح‌های پونزی مثل Bitconnect اشاره کرد.
  • در گوگل و فروم‌ها جستجو کرده و سوال بپرسید. مثلا می‌توانید به این شیوه جستجو کنید: نام وبسایت + Scams

عدم همراهی با یک جمع برای یادگیری

جوامع آنلاین می‌توانند در هنگام بروز مشکلات در فضای ارز دیجیتال به شما کمک کنند. چه در نحوه کار با یک صرافی به مشکل برخورده باشید و چه سوالی در رابطه با ارزش بیت کوین داشته باشید یا هر چیز دیگر؛ ایجاد ارتباط با افرادی که در این حوزه مشغول هستند یک ضرورت است. حضور در این جوامع می‌تواند موجب احساس تداوم در دنیای ارزهای دیجیتال شود.

پیروی از شیادان

برخی افراد وجود دارند که در ازای دریافت پول یا دیگر انگیزه‌های مالی، اقدام به تبلیغ یک سکه دیجیتالی با وجود آگاهی از وضع بد آن می‌کنند. بسیاری از اینفلوئنسرها، بلاگرها و یوتیوبرها از این شیوه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. در نهایت، این شما هستید که هزینه پیروی از چنین افرادی را باید پرداخته و ضرر سیاری را متحمل شوید.

پیروی از جمع

افرادی که در مورد قبلی به آن‌ها اشاره شد، تمایل دارند که روی گروهی از افراد تاثیرگذار باشند. زیرا بدین شکل تاثیرگذاری بیشتری دارند. اگر اینفلوئنسری هزاران دنبال کننده داشته باشد، مشخصا افراد بیشتر راجع به سکه تبلیغ شده توسط وی صحبت خواهند کرد. این مساله می‌تواند در نهایت تبدیل به یک ‌ترند رد شبکه‌های اجتماعی شده و افراد بسیار بیشتری را ‌ترغیب به خریدن آن سکه بی ارزش کند.

پس از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دوری کنید و  هرگز کورکورانه تابع جمع نباشید. نشانه‌ها را دنبال کنید ولی از تحقیق هم غافل نشوید. به عنوان مثال، سکه‌ای تحت عنوان ICON را در نظر بگیرید. افراد زیادی اقدام به خریداری آن کرده و صحبت‌های بسیاری راجع به آن در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده بود.

نمودار قیمتی ICON

اما ۱۲ ماه بعد، پس از اینکه استقبال از این ارز دیجیتالی به اوج خود رسیده بود، ارزش آن ۹۸ درصد کاهش یافت. پس این توصیه را از ما به یادگار داشته باشید: اگر همه راجع به یک ارز دیجیتال صحبت می‌کنند، پس زمان فروختن آن رسیده است.

قرار گرفتن در موقعیتی که نمی‌توانید از آن خارج شوید

اگر سکه‌ای دارید که کسی تمایل به خریدن آن ندارد پس در بازاری بدون نقدینگی گیر افتاده‌اید. نقدینگی یا لیکوئیدیتی معیاری برای میزان قدرت خرید یا فروش یک دارایی در بازار است. شما می‌توانید این معیار را برای هر ارز دیجیتالی با مرور میزان ‌تریدینگ آن در سایت CoinMarketCap بررسی کنید. لیکوئیدیتی از معیارهای مهم ارزهای دیجتال است:

  • چه می‌شود اگر بدانید یک ارز دیجیتال در حال سقوط است؟
  • چه می‌شود اگر بداننید یک ارز دیجیتال به زودی شروع به رشد کرده و باید به دنبال سرمایه‌ای برای خرید آن باشید؟
  • چه می‌شود اگر برای مقصودی خاص نیاز به پول داشته باشید؟

برای هر کدام از این سناریوها، شما باید قادر به فروش سریع دارایی خود باشید. اگر سکه‌ای که قصد فروشش را دارید از لیکوئیدیتی پایینی برخودار باشد، شاید مجبور باشید آن را به قیمتی پایین‌تر به فروش برسانید.

لیکوئیدیتی از معیارهای مهم ارزهای دیجتال است

در برخی مواقع حتی امکان فروش سکه‌هایی که از لیکوئیدیتی پایینی برخوردار هستند هم وجود ندارد و این یعنی باید تا مدتی با پول خود خداحافظی کنید. پس هر چه نقدینگی کمتر باشد، میزان ریسک بالاتر است. اگر یک حرفه‌ای باشید، حتی وقتتان را برای سکه‌هایی که از حجم ‌تریدینگ روزانه پایینی برخوردارند تلف نمی‌کنید. همیشه حواستان به این اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باشد.

فومو یا ترس از دست دادن فرصت

فومو یا‌ ترس از دست دادن فرصت، یک رفتار رایج در فضای ارزهای دیجیتال است. این رفتار وقتی بروز پیدا می‌کند که سرمایه گذاران احساس می‌کنند ممکن است چیز بزرگی را از دست بدهند. در نتیجه، بدون اینکه دانش کافی راجع به یک ارز دیجیتال داشته باشند اقدام به خریدن آن می‌کنند.

بسیاری از شیادان و کلاهبردارن از همین ضعف رفتاری فوموها برای جلب بیشتر آن‌ها به سمت طعمه خود، سوء استفاده می‌کنند. این کار از طریق جملات غلوآمیز مثل این صورت میگیرد:  “این سکه فرصتی بی نظیر است که اگر از دست برود دیگر جای هیچ بازگشت و جبرانی نخواهد بود”.

همیشه با تحلیل و بررسی شرایط اقدام به خرید و فروش کنید. سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال باید بر اساس منطق باشد و نه احساسات.

این مطلب را هم مطالعه کنید: فومو چیست و چگونه می توانیم با ترس از دست دادن فرصت مقابله کنیم؟

ترس، عدم اطمینان و‌ تردید

این موارد در نقطه مقابل فومو قرار دارند. اگر اسیر چنین احساساتی شوید بیشتر به فروش تمایل پیدا می‌کنید تا خرید. بنابراین اگر شیادان بخواهند سکه‌ای باارزش را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنند، اقدام به انتشار اخبار بد راجع به آن می‌نمایند. اخباری مثل ایرادات امنیتی، هک شدن، تغییرات مدیریتی یا هر مساله‌ای که می‌تواند افراد را نسبت به آن سکه دچار شک و‌ تردید کند. باز هم تاکید می‌کنیم: همواره بر اساس منطق رفتار کنید. انگیزه این دسته از افراد را شناخته و بازیچه آن‌ها نشوید.

فروختن به خاطر ‌ترس

یکی از دلایل ساده دیگر برای اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال که منجر به فروش دارایی‌ها می‌شود ‌ترس از ریزش سریع قیمت است. هیچوقت برای فروختن عجله نکنید. احساسات خود را کنترل کرده و درباره تصمیماتی که دارید فکر کنید. نوسانات بازار را فراموش نکنید. ضمن اینکه همیشه باید آماده متحمل ضرر شدن باشید.

اسیر جوسازی رسانه‌ای شدن

اکثر سایت‌های خبری، اخباری منفی و اغلب تهدید کننده منتشر می‌کنند. اخباری مثل قصد دولت برای ممنوع کردن فعالیت ارزهای دیجیتال یا عدم استقبال سرمایه داران بزرگ از این بازار. این تیترها پایه و اساس جوسازی یا پروپاگاندای رسانه‌ای هستند. بسیاری از این خبرها فقط برای گرفتن کلیک بیشتر و گاهی ایجاد ‌ترس در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال نگارش شده‌اند.

گول تیترهای رسانه‌ها را نخورید

یکی از انواع محتواهایی که می‌تواند موجب گمراه شدن شما شود، محتواهای تبلیغاتی است. وبسایت‌ها و رسانه‌هایی که به آن‌ها اعتماد دارید ممکن است اقدام به‌ترویج یک محصول کنند. این کار به خاطر کیفیت آن محصول نیست بلکه فقط راهی برای پول درآوردن است.

این دسته از محتواها در صورتی که به تبلیغاتی بودن آن‌ها مستقیما اشاره شود ضرری ندارند. ولی گاهی محتواهای تبلیغاتی به گونه‌ای نوشته می‌شوند که می‌توانند کاملا باعث گمراهی مخاطبانشان شوند.

بهترین راه برای غلبه بر اینگونه موارد این است که به استراتژی بلندمدت خود برای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال پایبند باشد. اگر تیتری را دیدید حتما به مطالعه محتوای آن هم بپردازید و منابع آن را هم بررسی کنید. آرامش خود را حفظ کرده و درصدی از شکاک بودن را در خود داشته باشید.

وابستگی احساسی به یک ارز دیجیتال

بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به سرمایه خود ارتباطی عاطفی پیدا می‌کنند. آن‌ها امید زیادی به سرمایه گذاری خود بسته و حتی نسبت به فکر فروش آن قبل از فرا رسیدن موعد، مقاومت می‌کنند. سرمایه گذارانی وجود دارند که به همین خاطر، تا ۹۵ درصد از سرمایه خود را از دست داده اند. آن‌ها اخباری مبنی بر ‌ترک پروژه توسط تیم موسس آن یا حذف آن از صرافی‌ها شنیده‌اند ولی همچنان در مقابل فروش آن مقاومت کرده‌اند. این از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. شاید این رفتار، حاصل عادتی قدیمی مبنی بر اینکه انسان‌ها تمایلی به پذیرفتن اشتباهات خود ندارند باشد. هرگز راجع به سرمایه گذاری خود احساسی نشده و بر اساس منطق رفتار کنید.

صبور نبودن

صبور باشید. زیرا سرمایه گذاران متمول هم صبور هستند. شاید از پیدا کردن فرصتی جدید برای سرمایه گذاری ناامید شده باشید. ولی باید بدانید که سرمایه داران بزرگ همواره دو یا چند سال در انتظار زمان مناسب برای ورود به بازار، منتظر می‌مانند. آن‌ها می‌توانند به راحتی در یک بازار خرسی تا مدت‌ها دوام بیاورند. آن‌ها علیرغم ضررهایی که در این بازار متحمل می‌شوند به امید سودی که در آینده نصیبشان می‌شود صبر پیشه می‌کنند. اگر از صبر و دانش کافی در این حوزه برخوردار نباشید پس همیشه در زمان نامناسب اقدام به خرید یا فروش خواهید کرد. اگر با صبر و تحمل کافی، سرمایه گذاری در یک بازار خرسی را در پیش بگیرید پس در آینده‌ای نه چندان دور، به سود خوبی دست خواهید یافت.

ذهنتان همواره مشغول است

همیشه آرام باشید. به قدری سرمایه گذاری کنید که توان ضرر کردن را داشته باشد. بدین‌ترتیب خیالتان هم راحت خواهد بود. نگذارید اخبار بد موجب تغییر مسیر شما شوند. در غیر این صورت، تصمیمات مناسبی اتخاذ نخواهید کرد. شاید بهتر باشد زمان‌های کوتاهی را در خارج از دنیای ارزهای دیجتال باقی بمانید تا ذهنی بی دغدغه داشته باشید.

آشنا نبودن با داینامیک بازار

بیت کوین فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد از لیکوئیدیتی بازار را پوشش می‌دهد. هزاران آلت کوین وجود دارند که در یک همبستگی با بیت کوین فعالیت می‌کنند. عدم درک این همبستگی‌ها از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است و موجب ضعف در تصمیم گیری‌ها می‌شود. کسانی که از ‌تریدینگ در این بازار به پول می‌رسند کاملا داینامیک بازار را می‌شناسند. بیت کوین و آلت کوین‌ها به ۳ شکل مختلف روی هم تاثیر می‌گذارند:

  • وقتی که کل بازار سقوط می‌کند. در اینگونه مواقع، بیت کوین نسبت به دیگر سکه‌ها حالت ارتجاعی بیشتری پیدا می‌کند. نمونه‌ای از این اتفاق در سال ۲۰۱۸ رخ داده است: آلت کوین‌ها تا ۹۵ درصد ریزش داشتند در حالی که این مقدار برای بیت کوین، ۸۰ درصد بود.
  • افزایش تسلط بیت کوین. قیمت بیت کوین با افزایش سریعی روبرو می‌شود در حالی که آلت کوین‌ها ثابت مانده یا پایین‌تر می‌روند. این اتفاق در سپتامبر تا نوامبر ۲۰۱۷ به وقوع پیوست.
  • کاهش تسلط بیت کوین. افزایش ارزش بیت کوین، تدریجی ولی افزایش قیمت آلت کوین‌ها سریع است. اتفاقی که در دسامبر ۲۰۱۷ افتاد.

مقایسه قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها

همه این برش‌های زمانی را می‌توانید در سایت CoinMarketCap پیدا کنید. بخشی از وقت خود را به بررسی این دوره‌های زمانی اختصاص دهید. بدین‌ترتیب قدرت پیش بینی شما از شرایط آینده بازار بیشتر می‌شود.

اگر فکر می‌کنید در آینده‌ای نزدیک، یک بازار گاوی را پیش رو داریم پس اقدام به خرید الت کوین‌های بیشتر کنید. از طرف دیگر، در صورت احتمال ریزش بازار، آلت کوین‌ها را در ازای بیت کوین یا حتی ارزهای فیات یا استیبل کوین‌ها به فروش برسانید.

نادیده گرفتن ایردراپ‌ها

ایردراپ‌ها پول‌های رایگانی هستندکه با تلاش بسیار کمی به دست می‌آیند. در بسیاری از اوقات، پروژه‌های جدید از ایردراپ توکن خود به عنوان یک استراتژی بازاریابی جهت افزایش آگاهی استفاده می‌کنند. برای این کار باید در سایت آن‌ها ثبت نام کرده و تقاضای توکن‌های ایردراپ نمایید. البته گاهی اوقات حتی به این کار هم نیازی نیست.

عدم آمادگی برای فورک‌ها

از دید سرمایه گذاری، هاردفورک‌ها هم مثل ایردراپ‌ها هستند. بیشتر سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال این فرصت را از دست می‌دهند. ثابت شده است که هاردفورک‌ها می‌توانند بسیار سودآور باشند. مثلا می‌توان به بیت کوین کش که هاردفوک بیت کوین است اشاره کرد. هر دارنده بیت کوین، به ازای هر بیت کوینی که در کیف پول خود دارد یک بیت کوین کش دریافت می‌کند. بیت کوین کش می‌تواند با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار‌ ترید شود. بنابراین این سکه‌هایی که به رایگان دریافت می‌کنید ارزان نیستند.

از هاردفورک‌ها غافل نشوید

فقط از این اطمینان حاصل کنید که کیف پول مورد استفاده‌تان ار فورک پشتیبانی می‌کند. به همین سادگی!

عدم استفاده از بهترین ابزارهای موجود

صنعت ارزهای دیجیتال پر از افراد خلاق و سختکوش است که محصولات و خدمات متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند. فقط به خودتان متکی نباشید. از همه ابزارهایی که می‌توانند به سودآوری شما در سرمایه گذاری ارز دیجیتال و تصمیم گیری راجع به اتخاذ استراتژی‌ها کمک کنند استفاده کنید.

نگهداری USDT

تتر یا USDT استبل کوینی با ارزش یک دلار است. هر تتر توسط یک دلار آمریکا در بانک پشتیبانی می‌شود. نگهداری USDT از ۲ جهت می‌تواند کار پرریسکی باشد:

  • گذشته نامعلوم. بسیاری اعتقاد دارند که هر تتر توسط یک دلار پشتیبانی نمی‌شود. پس اگر قصد گرفتن ۱۰۰۰ دلار USDT در ازای دلار را داشته باشید نمی‌توانید دقیقا به همین اندازه از تتر را صاحب شوید.
  • هزینه انتقال بسیار زیاد. بسیاری از افراد از این مساله اطلااعای ندارند. ولی برداشت USDT از یک صرافی، هزینه‌ای چند دلاری خواهد داشت. در حالی که انتقال دیگر انواع ارزهای دیجیتال به صرافی‌های دیگر از هزینه پایین‌تری (البته با زمان بیشتری) برخوردار است.

پس بهتر است استراتژی‌تان برای استفاده از USDT کوتاه مدت باشد و برای زمانی طولانی روی آن حساب نکنید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تتر چیست؟ بررسی مزایا و معایب تتر

شایعات را بخرید!

ضرب‌المثل معروفی وجود دارد: شایعات را بخرید، اخبار را بفروشید.

اکثر پروژه‌های ارز دیجیتال، سکه خود را قبل از تکمیل ساخت آن منتشر می‌کنند. شایعاتی درباره زمان انتشار سکه یا شرکت‌های همکاری کننده با آن‌ها و اینکه در لیست کدام صرافی‌ها قرار می‌گیرند ایجاد می‌شود. این شایعات می‌تواند موجب ایجاد یک جو در جامعه شود. جوی که ممکن است از اخبار واقعی راجع به سکه مورد نظر، قوی‌تر بوده و به همین دلیل موجب ریزش قیمت آن شود.

یک مثال در این رابطه، پروژه Verge است. زمانی شایعه شد که جان مکافی و دیگران در حال مذاکره برای شراکت و نوآوری‌های بیشتر در آن هستند. همین شایعات موجب افزایش قیمت بسیار زیاد آن شد. بنابراین کسانی که در ابتدای انتشار شایعات، اقدام به خرید آن کرده بودند از سود خوبی برخوردار شدند.

اخبار را بفروشید!

از طرف دیگر، وقتی اخبار واقعی به بیرون درز پیدا می‌کند شما دیگر اقدام به خرید نمی‌کنید. چرا که دیگر خیلی دیر شده است. این جایی است که افرادی که در مورد قبلی به آن‌ها اشاره کردیم سود می‌کنند. وقتی زمان انتشار اخبار واقعی درباره پروژه Verge فرا رسید، قیمت آن تتا ۸۰ درصد کاهش یافت. پس به جای اینکه به خریدن ارزهای دیجیتال در زمان پر سر و صدا شدن آن‌ها بپردازید، کمی ریسک کنید. شایعات را بخرید، منتظر حباب رشد آن بمانید و سپس به محض انتشار اخبار، اقدام به فروش کنید.

عدم توانایی در خواندن نمودار ‌تریدینگ

پس از اینکه مفاهیمی مثل عرضه و تقاضا را فهمیدید باید به سراغ یادگیری نحوه خواندن نمودارهای ‌تریدینگ یا تجزیه و تحلیل تکنیکال بروید. از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال آشنا نبودن با نمودارهای تریدینگ است. تحلیل تکنیکال به شما در پیش بینی آینده بازار با کمک داده‌های موجود کمک می‌کند. شما می‌توانید با یادگیری این تحلیل، زمان برگشت بازار یا قیمت گذاری مناسب برای آن را حس کنید.

تجزیه و تحلیل تکنیکال را فرا بگیرید

برای برخی از افراد، تحلیل تکنیکال پایه و اساس همه استراتژی‌های سرمایه گذاری ارز دیجیتال به شمار میرود. BabyPips از محبوب‌ترین سایت‌ها برای یادگیری تحلیل تکنیکال در همه بازارها (و نه فقط بازار ارز دیجیتال) است. یادگیری نحوه خواندن نمودارها به شما مزیتی غیر قابل انکار می‌بخشد که می‌تواند منجر به سودآوری‌تان شود.

عدم آمادگی برای بازار گاوی

آیا با سقوط ۴۰ درصدی قیمت بیت کوین، به مرگ بازار و کل صنعت ارز دیجیتال اعتقاد پیدا می‌کنید؟ البته که نه. این چرحه‌ای است که اتفاق می‌افتد. پس نباید از شنا کردن بر خلاف جهت آب بترسید. وقتی که در هنگام سود به فروش اقدام کنید پس در بازارهای خرسی، پول لازم برای سرمایه گذاری را در اختیار خواهید داشت. همیشه مقداری سرمایه در کیف پول خود داشته باشید و برای سرمایه گذاری در ارزهای مورد علاقه خود، وقتی که دیگران از این کار می‌ترسند آماده باشید.

همیشه مقداری ول برای سرمایه گذاری داشته باشید

البته نباید این کار را بدون فکر انجام دهید. معمولا بازارهای خرسی تا چند سال ادامه دار هستند. پس اگر زودتر از زمان مناسب اقدام به خرید سنگین کنید ممکن است با ضرر بزرگی مواجه شوید. در بازارهای خرسی وقت زیادی برای بررسی و پیدا کردن برخی آلت کوین‌های باارزش را در اختیار خواهید داشت.  پس تا زمان فرا رسیدن بازرا گاوی صبر نکنید. تحقیقات خود را به بهترین حالت ممکن ادامه دهید.

توجه نکردن به احساسات بازار

شاید شما نسبت به فرا رسیدن زودتر از موعد بازار گاوی یا یک ارز دیجیتال، خوشبین باشید. در همین حال افرادی هم هستند که احساسی کاملا متفاوت با شما دارند. به همین دلیل، توجه به احساسات دیگر سرمایه گذاران بازار از اهمیت زیادی برخودار است. در غیر این صورت، ممکن است زمان فرا رسیدن بازار خرسی یا گاوی را متوجه نشده یا حتی فرصت سرمایه گذاری در ارز دیجیتال با ارزشی را از دست بدهید. اما گوش داده به احساسات دیگران در این بازار چگونه انجام می‌شود؟

  • تفکرات دیگر سرمایه گذاران را بخوانید. منظورمان در اینجا به هیچوجه اینفلوئنسرها یا رسانه‌ها نیستند؛ فقط سرمایه گذارانی مثل من و شما. با پیوستن به جوامع ارزهای دیجیتال می‌توانید با افرادی که در این حوزه مشغول هستند آشنا شوید.
  • از ابزار مناسب استفاده کنید. ابزارهایی که اطلاعات مختف را از اینترنت خوانده و آن را تبدیل به معیارهایی قابل امدازه گیری می‌کنند. معیارهایی که می‌توانند نشاندهنده احساس موجود در بازار باشد. به عنوان مثال، me داده‌های مربوط به حجم‌ تریدینگ، گوگل‌ترندز و شبکه‌های اجتماعی را در کنار هم جمع‌آوری می‌کند.

به خاطر داشته باشید که احساسات، فقط یکی از نشانه‌های حرکت آینده بازار است. وقتی استراتژی خود را تعیین می‌کنید، از شاخصای متفاوت موجود در منابع مختلف بهره ببرید. همیشه منطق را بر احساسات‌ترجیح دهید.

عدم دریافت سود سرمایه گذاری

کسب سود از ارزهای دیجیتال با شیوه کسب سود از بانک‌ها متفاوت است. این از اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است که آنها را با سود بانکی یکی بدانید. ولی همیشه راهی برای برای پر کردن جیبتان وجود دارد. در اینجا به ۳ راه متداول اشاره می‌کنیم:

  • نگهداری از سکه‌های خود. اگر دارای سکه‌های PoS یا اثبات سهام هستید از آن‌ها در کیف پول اصلی خود نگهداری کنید تا به صورت مرتب سود و پاداش آن‌ها را دریافت نمایید.
  • وام مارجین. صرافی‌هایی که از معاملات مارجین پشتیبانی می‌کنند به کاربرانشان امکان وام گرفتن را هم می‌دهند. مقدار این وام می‌تواند بسیار کم باشد ولی در طول زمان افزایش پیدا می‌کند. حتی با وام یک درصدی در هر ماه، ۱۲ درصد بازگشت سرمایه در صورل سال می‌تواند قابل توجه باشد.
  • پلتفرم‌های وام دهی. نکسو یکی از این پلتفرم‌ها است که تضمین می‌کند سالیانه تا ۶ درصد بازگشت سرمایه داشته باشد.

شیوه کار پلتفرم‌های وام دهی

سرمایه گذاری صرف روی ارزهای دیجیتال

شاید اشاره به این مورد موجب تعجب شما شود. اما واقعا چرا باید فقط در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟ هوشمندانه است که پرتفوی خود را با استفاده از سرمایه‌های مختلف، متنوع کنید. بازار سهام به مراتب بازار امن‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال است. فرض کنید تا ۱۵ درصد از سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اید. اگر بقیه سرمایه خود را در بازار سهام گذاشته باشید، از سرمایه گذاری امن‌تری برخوردار خواهید بود.

دنیا در اختیار شماست. پس از سرمایه گذاری در بازارهای مختلف نترسید

شما درباره اشتباهات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال چه فکر می‌کنید؟ چه اشتباهاتی دیگری را می‌شناسید که در این مطلب از آن نگفته‌ایم؟ حتما نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cryptomaniaks