دانستن وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال کشوری که در آن زندگی یا کار می‌کنید، یا حتی کشوری که آرزوی سفر به آن‌جا را دارید، قدمی مهم برای تصمیمات اقتصادی و مالی‌ای است که می‌خواهید برای آینده خود اتخاذ کنید.

چه سر و کارتان با یک مشت دلار باشد یا صدها هزار دلار، تفاوتی ندارد، مهم این است که برای قدم بعدی خود در زمینه سرمایه‌گذاری و معاملات در کشور مورد نظر، همه چیز را در مورد تراکنش‌ها، قوانین سرمایه‌گذاری، رفتار دولت نسبت به ارزهای دیجیتال و بهره‌‌گیری شرکت‌ها از بلاک‌ چین بدانید. قانونی یا غیرقانونی بودن تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که آگاهی از آن برای تصمیمات مالی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، در غیر این صورت، نه تنها ممکن است خود را در تارهای قوانین یک کشور اسیر کنید، بلکه ممکن است تمامی دارایی خود را دودستی درون چاه بریزید.

در بسیاری از شرایط قانون گذاری ارزهای دیجیتال در دنیا، ارزهای رمزنگاری شده، یا در دسته مجاز قرار می‌گیرند یا غیرمجاز. البته، اگر یک کشور هیچ قانونی برای ارزهای دیجیتال وضع نکرده باشد، زیر چتر شرایط قانونی مجاز قرار خواهد گرفت چرا که هنوز قانونی وجود ندارد که جلوی فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال را بگیرد. همچنین برخی از کشورها ممکن است شرایط خاصی هم داشته باشند که با وجود غیرمجاز بودن ارزهای دیجیتال، همچنان می‌توان در این زمینه فعالیت داشت. برای مثال، در اندونزی غیرمجاز است که ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت استفاده شود، اما معامله و ماینینگ در این کشور غیرمجاز نیست. در مثالی دیگر، آرژانتین را داریم که ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است، اما اجرای قانون در خصوص آن صورت نگرفته است.

بنابراین مهم است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص ارزهای دیجیتال، تحقیق مناسبی برای استراتژی‌های خود صورت دهید. اطلاعاتی که در مطلب وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در جهان توسط کوین نیک تدارک دیده شده، نقطه شروعی برای تحقیقات شما خواهد بود. مهم است که قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، خرید و تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال، وضعیت قضایی آن را در کشور مورد نظر خود بدانید و سپس در مورد برنامه‌های خود تصمیم‌گیری کنید.

آینده وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در دنیا

وضعیت قانون گذاری رمزارزها، یک مسئله دائما در حال تحول است، درست همانند وضعیت تکنولوژی ارزهای دیجیتال که روزبه‌روز شاهد پیشرفت آن هستیم. اما لازم به ذکر است که بر خلاف پیشرفتی که ارزهای دیجیتال دارند، وضعیت قانون‌گذاری آن‌ها بر اساس هر کشور متحول می‌شود. یک روز یک کشور ممکن است آن را مجاز و کشوری دیگر آن را غیرمجار اعلام کنند. بنابراین برای تصمیم‌گیری در زمینه معامله و سرمایه‌گذاری، مهم است که هرروز وضعیت قانون‌گذاری کشور مورد نظر خود را بررسی کنید.

همچنین با دانستن وضعیت منطقه‌ای یک کشور،‌ می‌توانید پیش‌بینی کنید که ارزهای دیجیتال در آن سرزمین چه آینده‌ای خواهند داشت. علاوه بر آن، وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال ممکن است در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی متفاوت باشد و بسیاری از کشورهای اسلامی، ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده باشند. دلیل این مسئله، عدم مشخص شدن وضعیت حلال یا حرام بودن این روش از معاملات، در این کشورها است.

در نهایت، فراموش نکنید که دنیای ارزهای دیجیتال، چه از نظر قیمت و چه از نظر شرایط معاملات و سرمایه‌گذاری، به شدت فرار و پرنوسان است. هر لحظه ممکن است یک انفجار غیرمنتظره در اخبار ارزهای دیجیتال، وضعیت آن را در یک کشور دگرگون کند و به سرعت روی تصمیمات قانون‌گذاری رمزارزها تأثیر بگذارد.

دیدگاه کشورهای دنیا به ارزهای دیجیتال

هر کشوری در دنیا، دیدگاه متفاوت خود را نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. برخی از کشورها، مخصوصاً کشورهایی مانند کانادا،‌ ارز دیجیتال را نوعی کالا جهت داد و ستد کالا به کالا می‌دانند، اما هرگز به عنوان ارز رسمی شناخته نمی‌شوند. برخی کشورها مشکلی با ماهیت ارز دیجیتال ندارند، اما ترجیح می‌دهند ارز دیجیتال ملی خود را داشته باشند. همچنین کشورهایی هم هستند که به کلی ارز دیجیتال را یک نور امید برای دگرگون کردن وضعیت مالی کشورشان می‌دانند و اقدامات لازم را برای پشتیبانی از شرکت‌های بلاک‌ چین و مزارع استخراج به عمل آورده‌اند.

از آن جایی که ارزهای دیجیتال تازه در اول راه خود قرار دارند، خیلی از کشورها دارای قانون‌گذاری خاصی برای آن‌ها نیستند. به همین دلیل مردم می‌توانند به راحتی به استخراج بپردازند و در صرافی‌ها خرید و فروش کنند. اما هنوز دولت هیچ کشوی نتوانسته ارزهای دیجیتال را به عنوان ارز رسمی کشور خود بشناسد.

قانون گذاری ارزهای دیجیتال در دنیا

اروپا آسیا
آبخازستان
آلبانیا
آندورا
اتریش
آذربایجان
استونی
بلاروس
بلژیک
بوسنی و هرزگوین
بلغارستان
کرواسی
چک
دانمارک
فنلاند
فرانسه
گرجستان
آلمان
جبل‌ الطارق
یونان
مجارستان
ایسلند
ایرلند
ایتالیا
کوزوو
لتونی
لیختن‌اشتاین
لیتوانی
لوکزامبورگ
مقدونیه
مالت
مولداوی
موناکو
مونته نگرو
هلند
نروژ
لهستان
پرتغال
رومانی
روسیه
سان مارینو
صربستان
اسلواکی
اسلوونی
اسپانیا
سوئد
سوئیس
اکراین
انگلستان
واتیکان
ایران
افغانستان
ارمنستان
بنگلادش
بوتان
برونئی
کامبوج
چین
تیمور شرقی
هنگ‌ کنگ
هند
اندونزی
ژاپن
قزاقستان
قرقیزستان
لائوس
مالزی
مالدیو
مغولستان
میانمار
نپال
کره شمالی
پاکستان
فیلیپین
سنگاپور
کره جنوبی
اوستیای جنوبی
سریلانکا
تایوان
تاجیکستان
تایلند
اردن
امارات متحده عربی
بحرین
ترکیه
سوریه
عراق
عربستان سعودی
عمان
فلسطین
قبرس
قطر
کویت
لبنان
مصر
یمن
ترکمنستان
ازبکستان
ویتنام
جنوب آمریکا مرکز آمریکا شمال آمریکا
آرژانتین
بولیوی
برزیل
شیلی
کلمبیا
اکوادور
گویان
پاراگوئه
پرو
سورینام
اروگوئه
ونزوئلا
بلیز
کاستاریکا
السالوادور
گواتمالا
هندوراس
موریس
نیکاراگوئه
پاناما
کانادا
مکزیک
ایالات متحده آمریکا
شمال آفریقا جنوب آفریقا شرق آفریقا غرب آفریقا مرکز آفریقا
الجزایر
لیبی
گینه
لیبی
مراکش
سودان جنوبی
سودان
تونس
آنگولا
بوتسوانا
جمهوری دموکراتیک کونگو
لسوتو
موزامبیک
نامبیا
جمهوری آفریقای جنوبی
اسواتینی
زیمبابوه
بوروندی
اتحاد قمر
جیبوتی
اریتره
اتیوپی
کنیا
ماداگاسکار
مالاوی
موریس
سیشل
سومالی
سومالی‌لند
تانزانیا
اوگاندا
بنین
بورکینافاسو
کامرون
کیپ ورد
گینه استوایی
گامبیا
غنا
گینه بیسائو
ساحل عاج
لیبریا
مالی
موریتانی
نیجر
نیجریه
سنگال
سیرالئون
توگو
جمهوری آفریقای مرکزی
چاد
گابن
کونگو
رواندا
سائوتومه و پرنسیپ
زامبیا
اقیانوسیه جزایر دریای کارائیب
استرالیا
جزایر کوک
فیجی
کیریباتی
جزایر مارشال
میکرونزی
نائورو
نیوزلند
نیووی
پالائو
پاپوآ گینه نو
ساموآ
جزیره سلیمان
تونگا
تووالو
وانواتو
آنتیگوآ و باربودا
سن مارتن
باهاما
باربادوس
کوبا
دومینیکا
جمهوری دومینیکن
گرنادا
هائیتی
جامائیکا
سنت کیتس و نویس
سنت لوسیا
سنت وینسنت و گرنادین‌ها
ترینیداد و توباگو