وقتی برای اولین بار نام ارز دیجیتال در اقتصاد جهان شنیده شد، خیلی‌ها امیدوار بودند که این فناوری با کمک کارآفرینان باهوش و توانا، شکل زندگی ما را به کلی تغییر دهند. هرچند به نظر می‌رسد زمان آن هنوز نرسیده است، اما نشانه‌هایی از تغییرات اساسی در صنایع مختلف مشاهده می‌شود. با وجود اینکه تاثیر اجتماعی ارز دیجیتال در ابتدا مورد توجه قرار نگرفته بود، به خوبی مشهود است که ارز دیجیتال می‌تواند در زندگی کسانی که محروم از خدمات بانکی هستند تغییرات اساسی ایجاد کند. در ادامه این مطلب به بررسی موارد تغییر زندگی محرومین از خدمات بانکی به کمک ارز دیجیتال می‌پردازیم.

تغییر زندگی محرومین از خدمات بانکی به کمک ارز دیجیتال

تغییر زندگی محرومین از خدمات بانکی به کمک ارز دیجیتال

ارز دیجیتال دش و ونزوئلا

ارز دیجیتال دش (Dash) نسل آینده ارز دیجیتال است که بر مبنای بیت کوین طراحی شده است. در واقع این ارز دیجیتال طراحی شده تا مشکلات اساسی‌ای را که بیت کوین با آن مواجه است، حل کند و در انجام این کار موفق هم بوده است. ارز دیجیتال دش موفق شد تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری پردازش کند، حریم خصوصی را افزایش دهد و یک سیستم مدیریت و سرمایه‌گذاری غیرمتمرکزتری را ایجاد کند.

یکی از راه‌هایی که دش واقعا می‌تواند در زندگی ما تغییر ایجاد کند کمک به شهروندانی است که در کشورهایی با اقتصاد ضعیف و تورم بالا، مانند کشور ونزوئلا، زندگی می‌کنند.

همانطور که می‌دانید مردم ونزوئلا دهه‌ی بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه بر موضوعات سیاسی پول ملی این کشور یعنی بولیوار تورم بسیار شدیدی را تجربه کرده است و قدرت خرید مردم ونزوئلا به شدت کاهش یافته است. وضعیت آنقدر وخیم است که مردم این کشور برای مایحتاج روزانه مجبور به استفاده از کیف پول‌های بزرگ برای حمل پول نقد هستند.

بسیاری از مردم ونزوئلا که شرایط زندگی برایشان دشوار شده، مجبور به مهاجرت به کشورهایی مانند امریکا، مکزیک و کانادا شده‌اند. اغلب این افراد به دنبال یک کار مطمئن هستند تا بتوانند برای خانواده و اقوام خود در ونزوئلا پول بفرستند، اما به دلیل تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی که دولت ونزوئلا با کشورهایی مانند ایالات متحده دارد فرستادن پول بسیار دشوار شده است.

اینجاست که ارز دیجیتال دش مشکلات بالا را از طریق امکان پرداخت داخلی در فروشگاه‌ها و به‌شکل آنلاین حل کرده است چرا که مانند بولیوار در ۱۰ سال گذشته تورمی را تجربه نکرده است.

البته، اگرچه دش در افزایش سطح دسترسی خود در ونزوئلا و سایر کشورهای جهان، پیشرفت زیادی داشته است اما واقعیت این است که در حال حاضر همه کسب‌وکارها پرداخت به‌شکل ارز دیجیتال را قبول نمی‌کنند.

در واقع بیشتر کسب‌و‌کارها پرداخت از طریق ارز دیجیتال را نمی‌پذیرند، برای مواقعی که مردم نمی‌توانند از طریق ارز دیجیتال خریداری کنند باید راهی برای تبدیل آن به ارز فیات وجود داشته باشد.

تغییر زندگی محرومین از خدمات بانکی به کمک ارز دیجیتال

استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین به جای خدمات بانکی

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین زمان خرید ارز دیجیتال چه زمانی است؟

رشد دستگاه های خودپرداز بیت کوین

در حالی که بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند کوین بیس (Coinbase) در حال حاضر امکان خرید ارز دیجیتال از طریق کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی را فراهم کرده‌اند، راحت‌ترین راه برای خریدوفروش ارز دیجیتال از طریق دستگاه خودپرداز بیت کوین (Bitcoin ATM) است. در حال حاضر بیش از ۸ هزار دستگاه خودپرداز بیت کوین در جهان وجود دارد که به کاربرانی که نیاز به تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال دارند، خدمات ارائه می‌کنند. در میان این کاربران تعداد زیادی از افراد محروم از خدمات بانکی یا کسانی که به دولت‌ها اعتماد ندارند هم وجود دارند.

در چند سال گذشته دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین پیشرفت زیادی داشته‌اند. هنگامی که این دستگاه‌های خودپرداز برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفتند معمولاً کاربرپسند نبودند، مشکلات زیادی داشتند و هزینه‌های تراکنش غیرمنطقی دریافت می‌کردند. به همین دلیل بازار تبدیل پول نقد به ارز دیجیتال معمولا به‌صورت شخص به شخص و از طریق سایت‌هایی مانند لوکال بیت کوین (LocalBitcoins) انجام می‌شد.

با این حال خودپردازهای بیت کوین به نوآوری خود از طریق خریدهای مبتنی بر تقاضا، ساده کردن فرآیند بر اساس تجربه مشتریان و هزینه تراکنش پایین ادامه دادند.

در ۵ سال گذشته، تعداد دستگاه‌های خودپرداز تقریبا هر ساله دو برابر شده است. در سال ۲۰۱۹ با نصب و راه‌اندازی ۲٫۲۴۸ دستگاه، این حوزه ۵۵ درصد رشد را تجربه کرد. حتی در نیمه اول سال جاری و با وجود شیوع ویروس کرونا هم ۱٫۹۳۵ دستگاه خودپرداز دیگر راه‌اندازی شده است. در بین تمام کشورهایی که از خودپردازهای بیت کوین برخوردار هستند، ایالات متحده با بیش از ۶ هزار دستگاه خودپرداز پیشتاز است. به عبارت دیگر می‌توان گفت نزدیک به ۷۵ درصد این بازار در ایالات متحده قرار دارد.

در حقیقت، این صنعت وقتی این رشد چشمگیر را تجربه کرد که ارز دیجیتال دش تصمیم گرفت با کوین فلیپ (CoinFlip)، بزرگترین اپراتور ATM بیت کوین در ایالات متحده همکاری کند.

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به دلیل تسهیل فرآیند استفاده و بهره‌گیری از مزیت‌های مردم‌شناسی توانستند کاربران زیادی را با خود همراه کنند. به‌طور معمول تمام آنچه که کاربران نیاز دارند نام و شماره تلفن است و سپس به‌سادگی می‌توانند معاملات را انجام دهند.

از آنجایی که این کار نیازی به دانش فنی بالایی ندارد، این تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد جذابیت زیادی برای کاربرانی که فاقد حساب بانکی هستند یا افرادی که درآمد پایینی دارند و قادر به پرداخت کارمزدهای بانکی نیستند، دارد. این گروه از کاربران غالباً از این دستگاه‌های خودپرداز برای انتقال پول، پرداخت قبض و حتی سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

تخمین زده می‌شود در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر در سراسر جهان فاقد حساب در بانک‌ها و موسسات مالی سنتی هستند. با توجه به اینکه صنعت ارز دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، احتمالا بازار بیت کوین برای این دسته از افراد هنوز ناشناخته است.

با رشد و توسعه این صنعت هم به صورت داخلی و هم بین‌المللی می‌توانیم انتظار داشته باشیم بسیاری از این افراد که محروم از خدمات بانکی هستند بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

جالب اینجاست با وجود اینکه ارز دیجیتال با هدف ارائه خدمت به گروه‌های کم درآمد طراحی نشده است، اما به سرعت توسط کسانی که به روش‌های سنتی خدمات مالی دسترسی ندارند مورد استفاده قرار گرفته است.

قبل از ارز دیجیتال این افراد برای انجام خدمات مالی با بانک‌ها و موسسات مالی دچار مشکل می‌شدند و گاهی اوقات مجبور می‌شدند از خدمات غیرمجاز و غالباً غارتگرانه، از قبیل وام با بازپرداخت روزانه، کارت‌های اعتباری پیش‌پرداخت و خدمات چکی استفاده کنند. اگرچه به‌لطف ارز دیجیتال قشر محروم از خدمات بانکی حالا جایگزین بهتر و اقتصادی‌تری دارند اما هنوز هم بسیاری از این افراد به خدمات مالی عادلانه دسترسی ندارند.

به نظر شما تغییر زندگی محرومین از خدمات بانکی به کمک ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین امکان پذیر است؟ نظرات و تحلیل‌های خود را می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: dailyhodl